Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 856296 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #120 skrivet: januari 15, 2012, 22:21:56 »
Ok, men går det att se skillnad utan att skruva isär motorn om det är B21 eller B23?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #121 skrivet: januari 15, 2012, 22:32:31 »
Ok, men går det att se skillnad utan att skruva isär motorn om det är B21 eller B23?

Undrar om denna märkningen finns på ett sådant block?



"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #122 skrivet: januari 15, 2012, 23:02:45 »
DFår kolla om jag hittar en sån märkning på min B19, kan bli lite svårt när insuget är ivägen. Orkar inte åka ca2-2,5mil enkel resa för att endast kolla på B23an efter märkningen.

Men nån kanske kan bekräfta om märkningen finns där eller inte?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #123 skrivet: januari 16, 2012, 16:20:35 »
Var ute tidigare idag och försökte ställa tomgången, men det gick inte. Jag tror tomgångsmotorn är dålig. Den funkar åtminstone för utan den ikopplad så går inte bilen alls på tomgång. Tomgången ligger på 500rpm.

Kollade också efter märkningen vid topplocket men såg inget pga av att blocket var skitigt så jag tog en skruvdragare med stålborste på och borstade rent men jag hittade ingen märkning ändå ???

När jag ändå var igång med borsten så borstade jag bort mycket av dem gula oljeresterna som är på ventilkåpan och trottellocket.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #124 skrivet: januari 17, 2012, 00:58:11 »
Om du inte hittar märkningen så lär ju besiktningen inte göra det heller. I med B23:an nu ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #125 skrivet: januari 17, 2012, 08:38:49 »
Nä det lär dem inte göra. Tror inte dem kollar så noga heller ::)

Får se när det blir att stoppa i B23an, måste åtminstone få hem motorn först ;) Men innan jag kan ta hem den måste jag få bort kadetten och sommardäcken till den och måste även sälja 4st Golf MK5 fälgar inkl navkapslar (helt oanvända).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #126 skrivet: januari 20, 2012, 09:49:49 »
Idag så hände det något konstigt när jag körde till skolan.

Hade haft motor+kupévärmare igång 1h45min. Bilen startade och gick precis som vanligt. Men efter jag kört ca1,5-2km så började rutorna imma igen (fastän det var varmt och gött i kupén) och sen bara några sekunder efter rutorna immade igen så började det lukta bränt. Tog mig fram till skolan och parkerade.

Sen 9.30 när jag skulle hem igen så gick bilen precis som vanligt och det luktade inte bränt och rutorna immade igen heller. Motor+kupévärmare hade varit ikopplad sen kl8.

Vad kan det ha varit?

Sen tror jag att det är nåt med förgasaren för jag kan inte höja tomgången med tomgångsskruven. Kan skruva in tomgångsskruven nästan helt och då dör den (som det ska vara) sen kan jag skruva ut den hur mycket som helst utan att tomgången ökar minsta lilla. Min tomgång ligger på 500rpm men jag vill ha den på lite mer lagom 800-900rpm.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #127 skrivet: januari 21, 2012, 20:26:26 »
Kom att tänka på en sak, sitter det något bränslefilter original på 345 med B19A?
Orsaken att jag frågar är att jag inte hittat något filter. Antingen så finns det inget filter eller så måste det sitta i tanken. Så det jag egentligen vill veta är om det det sitter ett filter i tanken.

Vill veta eftersom jag tänkt etanolkonvertera så kan vara bra att veta ifall det klaggar igen bränslesystemet som verkar vara väldigt vanligt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #128 skrivet: januari 21, 2012, 21:33:57 »
Kan vara som på B14..sitter en liten sil på bränslepumpen i tanken.. (B14 har även en i bränslepumpen på blocket)
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #129 skrivet: januari 21, 2012, 21:39:38 »
Ok, du vet möjligtvis inte hur svårt det är att komma åt att rengöra silen? Eller det kanske är såpass stora hål se det klaggar inte igen?

Börjar ju bli mer och mer sugen på etanolkonvertering med tanke på hur bränslepriset ökar som fan och etanolen ligger någorlunda stabilt (e85-priset ändras ju runt 2-4ggr per år, synd bara att den smyghöjs varje vår :'( )
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #130 skrivet: januari 22, 2012, 02:14:42 »
Eftersom rutorna immade igen lär ju fläkten ha stannat och då säkert den eller fläktmotståndet som osade bränt  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #131 skrivet: januari 22, 2012, 10:19:41 »
Är en liten påse i tanken när jag tänker efter..personligen hade jag konverterat till vanligt insprut och kört på bensin, en gammal 2liters förgasar Volvo är ändå rätt törstig.

Etanolen är fortfarande rätt fet och motorerna måste varvas ur för att inte klibba igen (Åh vad tråkigt att varva ur.. ;3) Har ett insug liggandes till en B230F, ej helt komplett men minns jag rätt finns det iaf gasspjäll

Tråkigt nog ligger det på landstället..14mil bort, inkört i ett garage x3
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #132 skrivet: januari 22, 2012, 11:07:43 »
Är en liten påse i tanken när jag tänker efter..personligen hade jag konverterat till vanligt insprut och kört på bensin, en gammal 2liters förgasar Volvo är ändå rätt törstig.

Etanolen är fortfarande rätt fet och motorerna måste varvas ur för att inte klibba igen (Åh vad tråkigt att varva ur.. ;3) Har ett insug liggandes till en B230F, ej helt komplett men minns jag rätt finns det iaf gasspjäll

Tråkigt nog ligger det på landstället..14mil bort, inkört i ett garage x3

Jaha, så det är en slags påse. Låter jobbigt att komma åt och rengöra. Jo men konverterar jag till insprut så vet jag inte om det går igenom besiktning (nog för att det bara är vartannat år). Och det känns dyrt att få tag i alla boxar, elsystem, sprut, insug, pump och bränsletank.

Ja nog brukar det varvas så det är inte något problem ;) Känns som att det skulle bli mkt billigare att skaffa en reservdels 740 med b230f och plocka allt som behövs till sprutet och sen skaffa en bränsletank med två anslutningar på skroten. Men har inte ekonomi eller utrymme att ha en tredje bil. Men nog skulle det vara trevligt med insprutning :)

Eftersom rutorna immade igen lär ju fläkten ha stannat och då säkert den eller fläktmotståndet som osade bränt  :-\
Ok, men det är det att fläkten blåste på lika hårt som den brukar. Fläkten funkar fortfarande och sen dess har den inte gjort så igen :S En sak jag märkte igår är att när jag varvar under 1000-1500rpm så saktar fläkten ned så den går ungefär lika snabbt som på 2,5 läge sen när jag varvar upp motorn över 1000-1500rpm så kommer fläkten igång och blåser som den ska igen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #133 skrivet: januari 22, 2012, 16:33:32 »
En sak jag märkte igår är att när jag varvar under 1000-1500rpm så saktar fläkten ned så den går ungefär lika snabbt som på 2,5 läge sen när jag varvar upp motorn över 1000-1500rpm så kommer fläkten igång och blåser som den ska igen.

Det beror nog på att generatorn inte orkar hålla uppe spänningen på 13-14volt vid belastning som när du varvar.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #134 skrivet: januari 22, 2012, 17:10:59 »
Jag misstänkte det så jag mätte upp spänningen på batteriet:
Tomgång (500rpm) har jag ca12,4V
Just över 1000rpm har jag 14,0V
Vid 1500rpm och uppåt har jag 14,03V
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #135 skrivet: januari 22, 2012, 19:06:11 »
Starta all elektronik så ska du få se på belastning.. ;>

Tomgången ska vara ca 800 förövrigt.. Bör ha alltid minst 13.4V
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #136 skrivet: januari 22, 2012, 19:11:26 »
Starta all elektronik så ska du få se på belastning.. ;>

Tomgången ska vara ca 800 förövrigt.. Bör ha alltid minst 13.4V

Ok, hade halvljus och full fart på fläkten när jag mätte.

Jo vet men går inte att ställa tomgången. Jag har testat att skruva på tomgångsskruven men hur mycket jag än skruvar ut den så ökar inte tomgången det minsta. Enda gången det blir skillnad är när jag skruvar in den nästintill helt som tomgången sjunker och skruvar jag in lite till dör den.
Ok, kanske måste byta laddningsregulatorn.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #137 skrivet: januari 23, 2012, 13:48:12 »
Var ut idag och tog lite helhetsbilder. Kom på att jag inte hade några bra helhetsbilder så här kommer det några:







Isig och fin, stått hela helgen i runt -10°C och snö. Startade lika lätt som en förgasarvolvo ska göra, men fick kabla igång han med ett reservbatteri som jag alltid har på laddning (jävla skitbatteri från rusta men bättre än det jag fick med bilen).

Bestämt mig att när det blir varmare temperatur ute så lackar jag det svart hela vägen bakom baklysena och nummerplåten och skaffar nya nummerplåtar när jag ändå håller på :) Och självklart slipa bort all ytrost som finns överallt på bilen och lacka om bilen. Kommer mest troligt lacka om den i samma färg som original då jag tycker den här blåa färgen passar bra på bilen. Synd bara att 345 stripen på sidan kommer försvinna :-\ Om jag nu inte maskerar den, lackar bilen. Tar bort maskeringen och maskerar på utsidan av den och lackar stripen svart, stripen är inte svart hela vägen då förra ägaren sprejat blåa fläckar på några ställen. Jag vill jävligt gärna ha kvar stripen för den passar så sjukt bra på bilen :D
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 13:57:12 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #138 skrivet: januari 25, 2012, 15:33:08 »
Ja idag så blev jag less på mitt skit-batteri från rusta (fick det av min mormor i sommras) så jag köpte ett nytt på lindeholms. Det blev ett Varta BlueDynamic D24 60Ah 540A startström, 980kr fick jag betala för det.
Jag bytte batteri direkt när jag kom hem och nu har jag 14,5V i batteriet från tomgång till maxvarv, förut hade jag 12,3V på tomgång och aldrig över 14,03V när man varvade.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #139 skrivet: januari 25, 2012, 16:26:17 »
Att du har högre spänning på batteriet nu också på tomgång beror nog på att batteriet är riktigt fulladdat. 14.0V räcker bra till vid lite varv.  :)

Hade en gång en 360 som laddade sjukt mycket, mot 18V med en gång man varvade lite, det batteriet var inte friskt länge. Luktade svavel i hela bilen.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #140 skrivet: januari 25, 2012, 16:39:22 »
Jo kanske det. Men verkar vara nåt med bruksbo-batteriet, när jag kopplade i det på laddning så ville laddaren (nån ctek-laddare) inte börja ladda batteriet utan höll på att växla mellan halvt-batteri och fullt batteri. Men ska lämna tillbaka bruksbo-batteriet på garantin.

Låter trevligt ::) Defekt laddningsregulator kanske :P Mm, svavel bättre än doftgran ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #141 skrivet: januari 27, 2012, 15:07:06 »
http://www.youtube.com/watch?v=wsKZvpqJVBw

Hjälp mig, varför smäller det såhär? Där är motorn nära arbetstemp, när den är kall så går den inte ens på tomgång och bluddrar och smäller ända till man varvar över 3000rpm.
Kan det vara brytarspetsarna? Eller att tändningen på något sätt blivit felinställd fastän jag inte ens försökt vrida på fördelaren? Eller kan det vara att tändspolen inte ger tillräckligt stark gnista på låga varv?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Bluddrar och smäller HJÄLP!
« Svar #142 skrivet: januari 29, 2012, 21:25:56 »
Var ikväll och kollade brytarna, inte konstigt att den gick dåligt. Det var precis så att brytaren öppnades lite lite (gick knappt att se med ögat) och så var det en spets på spetsarna. Jag försökte slipa bort spetsen men det gick inte, om det var en dålig fil eller om materialet är jävligt hårt vet jag inte.
Sjusterade till brytaravståndet med ögonmått för jag hittade inget bladmått och jag glömde ta med ett hemifrån när jag for till garaget. Efter jag ställt brytaren så är det precis att den bluddrar till lite runt 3000rpm när det går småtungt (typ full gas från 50 på 3an), det bästa är att det känns som att bilen har dubbelt så många hästar och är rapp så in i h-vete när man pillar på gasen (jämfört med när den gick som bäst för typ en vecka sen).

Nu är jag glad :D Imorgon blir det att köpa nya brytarspetsar och byta dem nästa gång jag har tid att vara i garaget. Då blir det också att montera elfläkt och köra den manuellt tills jag fixat en adapter till termokontakten (om inte någon vet var man kan köpa? biltemas 38mm går inte, behöver vara runt 32mm för att det ska passa.).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #143 skrivet: januari 31, 2012, 22:06:50 »
Ikväll bytte jag brytarspetsar och justerade in dem, bilen gick faktisk lite sämre än tidigare pga det. Men vad jag förstått det som så måste tändningen ställas in när man byter brytarspetsar för tändningen är inställd för den gamla spetsen. Fettate även in kammen till brytarspetsen med pyttelite hjullagerfett och filtbiten som sitter inne axeln oljades in med motorolja, räckte med ca1ml om en det.

Monterade min elfläkt också. Var riktigt bra och helt sjukt hur mycket mer utrymme det blev framför motorn nu utan höfläkt och fläktkåpa :o Först när jag körde till garaget med höfläkt så fick jag inte ens upp värmen i bilen (-20°C) men när jag skulle hem så kom motorn upp i temp mycket snabbare, var just till att motorn skulle komma upp i arbetstemp när jag körde upp på gården (-20°C då också). Så skillnaden är enorm mellan höfläkt och elfläkt :D Kopplade in fläkten på en strömbrytare eftersom jag inte har en adapter till min termokontakt.

Märkte också att bilen blev mycket starkare på låga varv än tidigare men om det beror på elfläkten eller dem nya brytarspetsarna vet jag inte.

Slipade bort ärg från kontaktytorna på jordpunkterna och strömkablarna så ren metall kom fram. Märkte att lysena lyser mycket vitare nu, får ta och mäta upp dem någon dag och se hur mycket ström som kommer fram till lamporna nu.


Höfläkt och fläktkåpa borta. Kolla hur underbart mycket plats det blev nu :)

Höfläkt och fläktkåpa borta. Kolla hur underbart mycket plats det blev nu :)

Elfläkt monterad. Det är en 10" elfläkt från sportstolen.se, 51mm tjock så den tar inte mycket plats men var ändå endast 1cm kvar innan tjockaste punkten på fläkten skulle ta i fronten.

Strömbrytaren, perfekt placering. Stoppade den långt ner på kåpan för jag kom på att man skulle ta och stoppa en lysdiod där som lyser när fläkten är igång.

Förvärmarslangen monterad och där försvann all plats :-\ Men är inte svårt att ta loss slangen så det gör inget :)

Färdigt! :D
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 13:59:14 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Steg 1 påbörjat
« Svar #144 skrivet: februari 01, 2012, 00:06:24 »
Det är som att du hittat tvillingen till min bil!! Min hade gått typ 12400 när jag köpte den, 2 ägare båda över 60!

Jag diggar takräcket dock, sku bara vart lite högre ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Steg 1 påbörjat
« Svar #145 skrivet: februari 01, 2012, 11:22:51 »
Jo helt klart :) Fyfan till och med lika miltal på de :o Och lika många ägare. Galet 8)

Jo, man skulle ta och höja takräcket och montera det på bilen ::) eller kanske inte :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Steg 1 påbörjat
« Svar #146 skrivet: februari 02, 2012, 19:30:17 »
Idag så hände det jag väntat på sen jag började köra med bilen, det blev punka på ett däck. Däcken har många stora torrsprickor men jag tänkte att jag kör så länge det håller innan jag skaffar bättre begagnade.

Höger bak blev det punka, en spricka sprack upp och blev till ett ca 3-4cm lång reva istället som luften blåste ut lika snabbt som man kan pumpa in luft i däcket.
Så nu sitter reservdäcket höger bak, 155/80r13 sommardäck. Det går knappt att ta sig fram för det bara spinner ::) Spinner bara man nuddar gasen på 4an i typ 30km/h.
Men det var nog dags, tillverkningsmarkeringen är (389<) och om jag förstått det rätt så är det antingen v38 -99 elr 3/8 -99. Hur som helst så är det långt före utgånget datum :P Så nu letar jag vinterdäck till min bil, hittade en uppsättning 440 vinterdäck på blocket för 950kr men dem var sålda :-\

För vad jag förstått det som så går det inte med et49 på fälgarna (har 4st fräschare vinterdäck på min opel kadett som jag kan låna från den tills nån vill köpa aset)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Steg 1 påbörjat
« Svar #147 skrivet: februari 05, 2012, 22:51:49 »
Kom på att jag hade en film som jag spelade in dagen efter jag köpt bilen så i slutet av oktober är filmen ifrån därav ingen snö. Kör försiktigt för att lyssna efter oljud och se så att bilen håller ihop :P

http://www.youtube.com/watch?v=VDCsstFY3j0
Njut av ljudet från en helt original B19A, vet inte hur många hästkrafter som fanns i motorn när jag filmade för det enda jag hade gjort då var att pumpa däcken. Den går då minst dubbelt så hårt jämfört med där (känns det som iaf) :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Ikväll har jag varit och monterat vinterdäcken från Kadetten. 155/80r13 ET49 på fälgarna. Passade bra, är ca 1cm ifrån fjäderbenstornet och fälgen/däcket. Blev en sjuk skillnad i fäste jämfört med mina torra spruckna vinterdäck jag fick med 340in.

Fick även min första parkeringbot, 300kr pga parkerat på gata med parkeringsförbud och mot färdriktningen. Är en väldigt otraffickerad gata så tänkte att risken är minimal, men nog fan fick man en bot av en lapplisa ändå >:( Blev åtminstone bara 300kr men det är 300kr man kunnat lägga på nåt vettigare :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
Ikväll har jag varit och monterat vinterdäcken från Kadetten. 155/80r13 ET49 på fälgarna. Passade bra, är ca 1cm ifrån fjäderbenstornet och fälgen/däcket. Blev en sjuk skillnad i fäste jämfört med mina torra spruckna vinterdäck jag fick med 340in.

Fick även min första parkeringbot, 300kr pga parkerat på gata med parkeringsförbud och mot färdriktningen. Är en väldigt otraffickerad gata så tänkte att risken är minimal, men nog fan fick man en bot av en lapplisa ändå >:( Blev åtminstone bara 300kr men det är 300kr man kunnat lägga på nåt vettigare :-\

Dom där *JÄ* lapplisorna... Lider med dig.. :( Men skönt med frächa vinterdäck! :D Brukar bli roligare att köra med lite kontroll :)
Och bilen går bra? ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Jo dom är inte roliga, borde vara fri parkering efter 22 på lågt traffickerade gator.
Jo det är riktigt skönt med fräscha vinterdäck, mycket bättre kontroll. Det enda "problemet" är att bilen blev lite svårare att lägga ut på ställ, men antingen trycka till lite extra, stampa koppling eller dra i kryckan för att få igång ett ställ så är det inga problem :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
Jag har nya däck på min 345a iofs 13" men! Jag tycker det går bäst att pendla upp bilen i ställ och sen försöka lägga på gas så fort som möjligt så att den sätter sig och ger kontroll över rotationen :D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Jo det går ju det också. Finns många knep, men man lär sig än ;). Första vintern med bil och även första vintern med bakhjulsdrift för mig, men än så länge har jag inte varit i några diken eller lyktstolpar och så ska det förbli :)

Men idag så hörde jag talas om något som kallas vortex-ljuddämpare. Blev väldigt sugen på en sådan då det sägs ge ca 20% effektökning och upp till 30% lägre bränsleförbrukning beroende på bil. Jag förstår inte riktigt hur den funkar, men vad jag sett så verkar det som att det är några flänsar i början och slutet av ljuddämparen som gör så att avgaserna börjar virvla och på så sätt sugs ut från ljuddämparen.
http://www.rakaror.o.se/SPORTAVGASSYSTEM.html
http://www.rexresearch.com/willmuflr/muffler.htm

Men vet inte om den funkar, för om den funkar som dem säger så förstår jag inte varför det inte är standarmonterat i alla nya bilar och standard bland biltrimmare ???
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Idag så har jag varit till boden och hämtat en tradera-vinst. Det jag hämtade var 4st Volvo 440 GLT-fälgar med vinterdäck i nyskick, fick betala 100kr för dem :o Så nu har jag vinterdäck som duger :D

En annan vinst från Tradera är ett Volvo 340 rattnav, det fick jag betala 75kr + frakt för. Kmr till veckan sen blir det att höra runt bland kompisar om dem har nån 80-tals sportratt som passar (elr åtminstone en ratt med 80-tals stuk).

Bilder på bilen med nydäcken kommer imorgon.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Steg 1 påbörjat : Nya vinterdäck
« Svar #154 skrivet: februari 18, 2012, 13:11:58 »
Här kommer bilden på nydäcken som jag lovat.



Helt klart värt 100kr :D Fick tyvärr inte med några centrumkåpor, men om någon har liggandes som ni vill bli av med så skicka ett pm.
Lite smutsiga men är ju inte svårt att tvätta.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:02:19 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Steg 1 påbörjat : Nya vinterdäck
« Svar #155 skrivet: februari 18, 2012, 15:04:09 »
Som gjorda åt 345an :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Steg 1 påbörjat : Nya vinterdäck
« Svar #156 skrivet: februari 18, 2012, 15:10:50 »
Som gjorda åt 345an :)

Helt klart, riktigt rally-stuk blev det nu ;D
Man skulle ha likadana sommarfälgar :) Men får bli originalplåtisar på sommardäcken då jag fick veta idag att min morfar köpt 4st helt nya sommardäck åt mig :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Steg 1 påbörjat : Nya vinterdäck
« Svar #157 skrivet: februari 19, 2012, 10:02:36 »
Behöver inga kåpor på det där.. ser redan riktigt passande ut :>
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Steg 1 påbörjat : Nya vinterdäck
« Svar #158 skrivet: februari 19, 2012, 11:33:03 »
Behöver inga kåpor på det där.. ser redan riktigt passande ut :>

Jo nog ser det bra ut utan kåpor :D Men tänkte mest så att det inte kommer in snö i navet på förarsidan då jag inte är säker på om det är 100% tätt där vajern kommer ut. :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Steg 1 påbörjat : Nya vinterdäck
« Svar #159 skrivet: februari 19, 2012, 12:19:08 »
Är väl ändå bättre att snön lägger sig emot och lossnar/smälter hyfsat fort än att det tar sig in på insidan och ligger kvar garanterat ett tag? :>
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!