Författare Ämne: Behöver Hjälp!! Byte av bakaxel....  (läst 1530 gånger)

VolvoPekka

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Behöver Hjälp!! Byte av bakaxel....
« skrivet: oktober 31, 2011, 12:02:21 »
Tjena!  Jag har börjat att fixa upp min gls, jag måste byta bakaxel. jag har lite problem med rost och skruvar... Alla skruvar är fastrostat, vet inte hur jag ska få loss dom då, vinkelslipen kanske?? Behöver tips om hur jag skulle kunna ha bilen för lättast montering-demontering... bara lyfta upp med domkraft och lägga stubbar under eller om man lägger den på sidan. Behöver som sagt hjälp, illustrera gärna med bilder så att jag kan se hur ni har gjort.

Väldigt tacksam för hjälp!!
Skogskörning=NICE!

Erik B

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Behöver Hjälp!! Byte av bakaxel....
« Svar #1 skrivet: november 03, 2011, 18:06:19 »
skruvar som är fastrostade värmer du med gasen så släpper dom ;) har du inte tillgång till lyft/smörjgrop är det ju helt klart lättast att lägga den på sida  :)

VolvoPekka

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 04, 2011, 08:46:05 »
Tack, jag har börjat ta bort bakaxeln på GL:en, det är bara 8 skruvar kvar att ta loss, 2 på bakaxel, 6 st på....vet int va den heter men den går från bakaxeln till däcken.... blir nog snart klar med 360 ;)
Skogskörning=NICE!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: november 17, 2011, 23:46:52 »
Det du inte vet vad det heter är drivaxlarna som bultas i medbringarna som sticker ut ur diffen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

VolvoPekka

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 18, 2011, 13:57:55 »
Det du inte vet vad det heter är drivaxlarna som bultas i medbringarna som sticker ut ur diffen.

Tack, har fått loss bakaxeln nu. det enda som är kvar nu är att få fast drivaxeln på vänster sida. sen är det bara på med däcken starta o köra;) måste också titta vars glykolen rinn ifrån. måste hitta läckage...
Skogskörning=NICE!