Författare Ämne: Volvo 360GL -88 Projekt Stressfläkt ala b200f Evolution1  (läst 25370 gånger)

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Volvo 360GL -88 Projekt Stressfläkt ala b200f Evolution1
« skrivet: november 09, 2011, 21:48:45 »
Hej!

Var o köpte mig en gammal klenod förra veckan och nu är tanken att det skall i en liten stressfläkt i denna lagom tills snön lägger sig på backen :)



Allt började med att jag köpte mig en 745 TIC förra året som busbil och efter vinterns härliga väglag och timtals med varvstopp och plågeri så ställde jag in den, för nån månad sedan så skulle jag ut o ta en raggarrunda och rasta det gamla aset, råkade då ge hästarna lite för mycket havre och nått gav upp så det fick bli att åka till garaget och slakta bilen o ta allt godis som var av värde!

Men efter ett tag så kom suget tillbaka och då jag ägt en 340 för ett par år sedan och jag har turbo, oljekyl, boxar och lite smått o gott liggandes så var det givet att en 300 skulle det bli, och denna gången med stressfläkt!!!


Målet är att nästa vecka försöka turbomata orginalmotorn med lagom laddtryck för buset i vinter och ev senare köpa en b230FT och bygga vid sidan av för att senare kasta ner i rally 360in.


Har några få suddiga bilder på datorn men vet inte vart jag ska ladda upp dom? några förslag? kan man ladda upp dom på 300power? Nästa vecka börjar projektet och ska försöka se till att bifoga ordentligt med bilder,

Kom gärna med förslag och idéer om hur jag skall gå tillväga då jag är väldigt grön på detta men med lite intresse, tålamod och vilja så ska det gå att lösa ;)


Delar jag har nu är:

-Turbo och grenrör från 230FT
-Oljekyl
-Kylare och IC från FT
-Alla kylarslangar och tryckrör från FT
-Boxar bränsle/tändning chippade från FT
-Spridarställ med BTR och spritare från FT
-530 topp med org kam från FT (Vilken kam är det?)
-LMM från FT
-Komplett 3" avgas från 745 med 4-5" Simons slutdämpare och hemmabyggd 3" downpipe

MVH
« Senast ändrad: december 08, 2011, 14:29:25 av Koett »
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #1 skrivet: november 10, 2011, 16:32:59 »

Du kan inte använda vanliga 2/700grenröret utan att modifiera motorfästet. 940röret funkar däremot.
2/7/900seriens kylare går inte att använda utan att kapa upp kylarbalken.
Den gamla Volvo ic'n går inte att använda alls. Du får kapa upp väldigt mycket då. 940ins med mitten anslutningar ska gå att få dig har jag läst. Men inte utan att kapa.
Kylarslang och ic rör passar inte alls. Kylarslangar går att kapa till så dom sitter ok.
När det gäller fuel-railen så tänk på att 360in har en helt egen vilket gör att soppaslangen inte är lång nog för att använda vanliga fuel-railen med btren ovanpå insuget
Alla turbo motorer levererades med t-kammen. Den duger som blompinne typ. Den går inte ens att slipa om.
Avgas passar självklart inte rakt på :)

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #2 skrivet: november 10, 2011, 16:58:36 »
Hmm tack för infon, ser ut att bli ett par vändor till skoten när jag kommer hem då, Har ju suttit o kollat lite i diverse guider här och på TPC för att bli lite klokare och på bilden i " b230FT i 360" när man ser ICn så ser det ut att vara av samma modell som jag har men det kan ju vara så att det skiljer sig från bil till bil? Kylaren tänkte jag försöka med orginal, 740ins har jag sparat ifall den skulle komma till användning :) Har en kompis som hade en IC liggandes av mindre kompakt eftermarknads variant kanske skulle ta o försöka med den då istället, Slangarna blir ju självklart som du säger att kapa o använda lite olika o klåpa ihop,

Har ju inte hunnit kolla så mycket i motorn på 360in så vet ju inte riktigt hur allt ser ut, men går det använda BTRen från 740in o bara byta ut 360ins? Läste nån stans att på Turbon så har BTR 3 bar orinal jämfört med 360s 2,5? Får väl se ifall jag kan hitta nån 531a med VX3 då kanske istället, är ju inte så hajj på hur alla dessa kammar funkar men det vanligaste jag sett är ju 531 med VX3,

Nä avgaset får ju bli att kapa upp o sen svetsa om så det passar ;)

MVH
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #3 skrivet: november 10, 2011, 19:06:11 »
Det fanns bara två olika ic på 2/7/900 serierna. Den med övre anslutningar och en med dom på mitten av ic'n.
Kommer inte ihåg hur 360ins btr ser ut faktiskt men Volvo borde ju använt en btr på alla bilar. Det brukar stå stansat hur mycket tryck den levererar.
Släng iväg ett pm till Peter Schmidt på forumet angående en topp. Har för mig Han hade någon liggandes :)

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #4 skrivet: november 10, 2011, 19:29:50 »
Okej, jag har den med övre iaf har jag för mig :) kom lite stressigt det här bygget så jag har inte full koll på hur jag ska genomföra det än helt hehe. Okej det är ju smidigt isåfall, får kolla på dom när jag kommer hem o ska börja turbomata ;) Och på motorfästet, är det wastegaten som tar i då eller är det hela kompressorhuset? tänkte ifall jag skulle skippa wgn somsitter på turbon o köra en annan variant, och hur mycket tar det i? funkar det att kanske endast slipa ner? Härligt, ska kolla i kompis kretsarna först annars kastar jag iväg ett PM :) Tack för hjälpen
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #5 skrivet: november 10, 2011, 22:45:30 »
En liten fråga till nån som vet! Oljereturen, tar jag den från samma ställa som den sitter orginal på b230 motorn? är det en klack att borra? annars vart borrar ajg den och hur stort hål/gäng mm skall det vara?
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

Stisn

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • 360
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #6 skrivet: november 10, 2011, 23:33:47 »
Jeg borra der hvor den sitter orginalt. Jeg gjenga opp så godt det lot seg gjøre, og skrudde inn en alu sveisemutter. Dro litt "super stål" på sveisemutteren og skrudde den inn. Gjenga med 19mm.



Prøvde å rive av sveisemutteren etter at super stålet hadde herda. Hadde ikke sjangs  :P
VOLVO 360
b200k *
b230e(530-topp)
b230ft 16v (prosjekt)

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #7 skrivet: november 11, 2011, 13:49:18 »
Tack så mycket Stisn!!! Precis vad jag behöver med bild o allt :)


MVH
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #8 skrivet: november 14, 2011, 20:51:17 »
Kul med projekttråd!

Använd du en liten IC som du skrev, lär ju räcka till över vintern i allafall om du inte ska ladda monsterladdet!

Bilder kan du nu bifoga direkt i dina inlägg.
Mer info har du fått i ett PM från mig.

Kör hårt med projektet nu!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #9 skrivet: november 16, 2011, 14:23:25 »
Hej igen!!! nu börjar det hända grejer, Bilen är upppallad, tömt på olja, grenrör och halva avgas är väck!!!


Står i garaget just nu o ska börja rensa kylare mm

Hämtade även en kompis 940 grenrör som suttit på 98ans FT och konstaterade precis att det och mitt grenrör från 745an är exakt lika dana och passar inte alls bolt on :( Så nu ska jag spåna lite på motorfästa och kylare :)

Laddar upp bilder lite senare idag




MVH
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #10 skrivet: november 16, 2011, 14:34:06 »
Lite bilder ;)

Hmmm behöver jag en ny kylare tro???

Och den e ganska fräsch under för att vara en 88 må jag säga
« Senast ändrad: november 16, 2011, 14:35:47 av Koett »
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #11 skrivet: november 17, 2011, 20:03:22 »
Ännu lite mer tid har spenderats på rääsern i garaget och följande är gjort

Motorfästet vid turbon har jag delat på och använder bara undre delen så turbon får plats, skall förstärka det när allt sitter på plats

Turbon provmonterad

Hittat lämplig plats till oljekylen

Lämnat in slangar och bröte till en maskin service som skall pressa nya oljeslangar till kylen och turbon

Kapat lite i fronten för att få ner min lilla IC

Tagit bort tråget för att försöka fixa på en oljeretur

test monterat en Grupp A vinge


Även börjar uppgradera ljudsystemet i bilen




Och med lite tur och vilja så kanske det till och med bli uppstart i helgen!!!!!! Måste bara hitta nån som kan löda dit en ny koppling med gänga på min oljekyl :(

" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #12 skrivet: november 17, 2011, 20:05:37 »
Trasig oljekyl :(


Och ett väldigt spännande hål som jag hittat ett ypperligt bra sätt att fylla ut, bilder på det kommer imorgon ;)
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #13 skrivet: november 17, 2011, 23:13:19 »
Och ett väldigt spännande hål som jag hittat ett ypperligt bra sätt att fylla ut, bilder på det kommer imorgon ;)

Spännande!

Och bra jobbat med bilen!
Grupp A-vingen passade ju bra storleksmässigt!? Sen om jag tycker den passar in eller inte det är en annan 5:a  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #14 skrivet: november 18, 2011, 14:50:59 »
Haha kul att nån mer än jag tycker de e lite kul med byggnationen ;)

Ja den sitter som ett smäck, kan ta bättre kort när den är fastsatt :) var den enda vinge jag fick tag på och det var ju rätt färg o allt så det får duga :)


Och idag har jag varit på en liten shopping runda, slutade i bla en ny oljekyl med tillhörande kablar lite tryckslangar och böjar och så lite annat kul så nu sätter jag igång o mekar vidare :)


MVH
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #15 skrivet: november 18, 2011, 16:40:43 »
Fina grejer, kul med nya mjuka starka slangar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #16 skrivet: november 18, 2011, 21:55:58 »
Här är min idé på hur jag skall fylla ut det lilla hålet ;) Har inte fått knas på min kamera app i mobilen så bilderna blir lite suddiga tyvärr :/
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #17 skrivet: november 18, 2011, 22:21:11 »
10" passar perfekt?

Mycket bra sätt att fylla ut hålet med, måste spela bra när de sitter så där och förstärks i rutan och spelar rätt in i kupén!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #18 skrivet: november 20, 2011, 18:02:33 »
Yes sir ;) Tror att dom tänkte sig det på volvo när dom designade dessa skönheter ;)


Ja det ser ut att kunna låta ganska bra men sen kan det vara så att det blir för stor låda för basarna, och då kommer det inte låta alls mycket :P



Har iaf hänt lite mer:

-Oljekylen monterad
-Oljefilter adapter monterad
-Oljetrycksgivare samt oljetempgivare monterat
- Kylarslangar monterade
-Olja in slangen ala speciale monterad
- nästan hela tryckröret monterat (saknas bara en 90gradare och nån passbit)
- Kabeln förlängd till LMM


kvar att göra:
Olje returen
Tryckröret
Downpipe och avgasrör
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #19 skrivet: november 20, 2011, 22:46:59 »
Är det så att ni vill ha förklaring eller bilder på hur jag löst problem med montering eller slangar och dylikt så är det bara att hojta till så kan jag försöka ta kort o förklara så snabbt och bra jag kan :)


MVH
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #20 skrivet: november 21, 2011, 15:52:11 »
Hade gärna sett någon bild på hur oljetryck och oljetemp. givarna är monterade.

Smart placering av oljekylaren.  :)

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #21 skrivet: november 21, 2011, 16:48:36 »
Ser gärna lite bilder på motorfästet på avgassidan  :)

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #22 skrivet: november 21, 2011, 20:00:31 »
Hade gärna sett någon bild på hur oljetryck och oljetemp. givarna är monterade.

Smart placering av oljekylaren.  :)


Jätte simpel lösning faktiskt :P

Köpte dessa på biltema och monterade rakt på oljefilter adaptern innan oljefiltret

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Adapter-for-oljegivare-321100/

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Oljetrycksmatare-32244/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Oljetemperaturmatare-32243/

Både Oljetrycks givare och Oljetemps givare ingår till feltemas respektive mätare och passar rakt på adaptern :)



Hehe kände att ett av dom hålen var ju nästan som gjorda för att sätta oljekyl bakom ;)


Hittade bara en bild där man ser adaptern, Men där ser du hur den sitter och givarna sitter i hålen närmast blocket :)
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #23 skrivet: november 21, 2011, 20:05:33 »
Ser gärna lite bilder på motorfästet på avgassidan  :)



Har inte löst motorfästet helt än men det jag har gjort är att dela på det, det sitter som 2 delar som är ihopnitade/svetsade på 3 ställen orginal och jag har en idé på att bara ta stålbitar ca 10mm tjocka, 200mm långa och 30mm breda och sedan bocka så tajt det går jäms med balken för att sedan svetsa på den nedre halvan av motorfästet och borra ur på ovansidan och butla fast där det satt orginal, fixar bilder så fort jag fixat detta men kan ta ett par dagar innan jag är i garaget igen tyvärr
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #24 skrivet: november 26, 2011, 15:40:52 »
Lite update!!!

Är ju iväg o jobbar i Falköping så händer inte jätte mycket med bilen hemma, däremot så upptäckte jag en väldigt förträfflig sak när jag kom till min nya etablering, kontoret ligger granne med KL Racing ;-) så nu har jag vart o köpt AN10 svetspluggar och med det så ska snart oljereturen vara färdig :-) skulle egentligen köpt lite mer kul saker igår men det blev istället ett21 timmars långt arbetspass så det får bli shopping på måndag istället :-)


Och ännu trevligare nyheter är att nu i veckan bör det bli uppstart om inget jävlas


Edit: Fick för en stund sen en bild av min arbetskamrat, Oljereturen i tråget fixat!! Tack för hjälpen :)


MVH
« Senast ändrad: november 26, 2011, 20:22:05 av Koett »
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #25 skrivet: november 27, 2011, 09:23:13 »
Det här bygget går ju som på räls  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #26 skrivet: november 28, 2011, 21:49:23 »
Hehe ja man försöker ju iaf :) jobbar ju 7 dagar sen ledig 7 så det blir ju bara varannan vecka :)


Var iaf inne på KL Racing idag o köpte alla resterande delar som saknar för att besten skall vara klar så imorgon ska jag göra ett krafttag och skruva dit allt hade jag tänk mig!


MVH
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #27 skrivet: december 04, 2011, 22:48:44 »
Nu har det hänt grejer i veckan!!!! Var o hämtade nya kylare o monterade dit en av dom, tack till Martin här på forumet!!

Motorfästet är klart och verkar hålla :D

Oljeretur är fixad!

allt är inkopplat och bilen är provstartad!

Nu återstår bara att hitta en ny oljekyls adapter för min har börjat läcka :/ och DP samt avgas skall byggas


Och klaga inte på mina sjukt fina svetsar ;) är typ 2a gången i mitt liv jag svetsar :)
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

larsens

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
  • grom bilen min
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #28 skrivet: december 05, 2011, 00:08:43 »
ser gromt ut :)
jeg har en 360 som jeg driver og lurer på om jeg skal bygge om til innsprut hehe,

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #29 skrivet: december 05, 2011, 18:43:32 »
Fan vad fint att det är lite action! :) Du får bjuda på en tur när du fårt att lira så kanske jag får lite dämpad abstinens efter 300turbo!

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 projekt stressfläkt innan snön
« Svar #30 skrivet: december 08, 2011, 14:26:25 »
Ja jag missade ju uppenbarligen min deadline :( allt tack vara denna satans Oljefilteradapter/oljekylsadapter/oljefilterhållare eller vad nu skiten heter!?!?!?!? har letat med blåslampa men hittar ingen :( Ingen som vet var den heter eller ännu bättre har en liggandes som dom behöver bli av med?

Klart det bjuds på en åktur när besten är klar ;)
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 Projekt Stressfläkt ala b200f Evolution1
« Svar #31 skrivet: december 08, 2011, 14:55:54 »
Det funkar inte med biltemas variant? Den som bara är en platta..

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Adapter-for-oljegivare-321100/

Edit: Var för snabb ser jag. Ser ju att du redan har en adapter. Men du kan inte köra med bara den? Vad behöver du den långa förlängaren till?
« Senast ändrad: december 08, 2011, 14:58:01 av danne »

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 Projekt Stressfläkt ala b200f Evolution1
« Svar #32 skrivet: december 08, 2011, 15:02:35 »
Anledningen till att jag måste ha den långa fula saken är att i slutet på den så sitter ju ut/in lopp till oljekylen plus att det finns inte plats att bygga oljefilter med adaptrar rakt ut så måste bygga bakåt :/
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 Projekt Stressfläkt ala b200f Evolution1
« Svar #33 skrivet: december 08, 2011, 17:34:34 »
Finns på bildelsbasen ;)

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=204&pc1=120&vc[0]=204114100&vcx=5060&pc[0]=120102115

eller där:

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=204&pc1=120&vc[0]=204110100&vcx=5050&pc[0]=120102115
« Senast ändrad: december 08, 2011, 17:36:11 av elleshar »

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 Projekt Stressfläkt ala b200f Evolution1
« Svar #34 skrivet: december 09, 2011, 00:35:10 »
Eller så sätter du bara ett mindre oljefilter, orginal är onödigt stort..

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 Projekt Stressfläkt ala b200f Evolution1
« Svar #35 skrivet: december 26, 2011, 15:12:59 »
IT'S ALIVE!!!!!!!!!!!!!! LMM är justerad med 3 kugg moturs efter att det är filmat och vilken skillnad det blev!!!! Nu återstår det att Bygga klart ljudet, sätta dit vinge och scoop vid filtret och lite små justeringar :) Tack för all hjälp grabbar!!
Är det något ni undrar över nu som jag byggt så ska jag försöka förklara så gott jag kan och kan ev försöka ta lite bilder också :)

EDIT: Biltema dumpen fungerar nu, var visst jag som vart dum o smort den med luftfilterolja så den hade klibbat igen ;)

Uppstart
 http://youtu.be/DQm0mk39N74

Första testrepan
http://youtu.be/S5wRrSflUTM

Någon som vet hur man gör för att bädda in filmerna så man kan kolla direkt i inlägget?


Fler filmer under vintern utlovas också så fort snön o allt jävulskap kommer tillbaka ;)
MVH

« Senast ändrad: december 26, 2011, 22:56:00 av Koett »
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 Projekt Stressfläkt ala b200f Evolution1
« Svar #36 skrivet: december 26, 2011, 22:59:03 »
Blir nog att inhandla sig en Go Pro HD Hero 2 i veckan ;) Någon som har beställt snö o is? jag är sugen på drifting

Och någon som vet vart man kan få tag i Värmesköldar som man sätter på grenröret för att skydda tändkablarna? Jag hade ett par men tror att någon av mina garagevänner har slängt dom
« Senast ändrad: december 26, 2011, 23:01:08 av Koett »
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL -88 Projekt Stressfläkt ala b200f Evolution1
« Svar #37 skrivet: december 26, 2011, 23:22:15 »
Grattis till uppstart och provkörning!

Angående inbäddning av Video i inläggen så går inte det med denna forumsmodellen  :-\

Köp du Go Pro och trolla fram ett lass snö så blir alla glada  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL -88 Projekt Stressfläkt ala b200f Evolution1
« Svar #38 skrivet: januari 13, 2012, 14:33:37 »
Tack så mycket :)  En lite uppdatering, har väl inte hänt sådär väldans mycket mer än att jag monterat tillbaka de flesta saker, fick dock en liten låda med 10-15 skruvvar som blev över hehe :D Extraljus är monterat så nu är det väl nästan bara Vinge kvar o möjligtvis toning. Oljan i både växellåda och diff är bytt........Om man nu kan kalla oljan som var i diffen för olja såg mer ut som en bajsbrun form av sirap :)

Har kört med bilen nästan varje dag sen uppstart och den fungerar mycket över förväntningar, inga läckage o inga stopp, spinner som en kissemisse,

Det enda jag är lite bekymrad över är att den verkar dricka ganska så bra med soppa, tankade 10 liter i förrgår o nu har jag kört 4 mil o det lät innan som om det börjar torska i tanken igen :/ Är det så för alla er eller kan det vara så illa att han läcker bensin nån stans den rackarn? luktar ingen bensin o syns inget läckage under


Och Vintern lyser ännu med sin frånvaro så snart överväger jag om jag inte skall rulla in Besten i garaget igen o förbereda för besiktning sen när det är klart ge mig på Evolution 2 med motorbyta mm

MVH
" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL -88 Projekt Stressfläkt ala b200f Evolution1
« Svar #39 skrivet: januari 14, 2012, 00:55:37 »
Körde du i snö och sladdade eller gasade hårt ändå så är 2 liter milen inga problem, inte med min sugis i allafall.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.