Författare Ämne: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n  (läst 8141 gånger)

Thomas K

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« skrivet: november 25, 2011, 12:13:13 »
Jag har nu införskaffat 10:e 360/340:n i ordningen och jag tänkte att det är på tiden att man försöker trimma lite..

Så jag funderar lite på följande:
Är det värt att stoppa på en 531 topp med vx3 kam? Vilken toppackning ska man ha då? Den för B23E eller B200E?
Hur svårt är det att höja varvstoppet? Jag såg att man kan löda till ett motstånd bara och jag antar att det behövs med den nya toppen..
Hur blir det om man sätter på dubbla bladfjädrar men inte byter fjädrarna fram? Bättre eller sämre?

Går det att få tag på styrväxel med färre varv eller är en sån här ett bra alternativ?
http://www.ebay.com/itm/2-1-STEERING-QUICKENER-QUICK-STEER-BOX-2-1-4X4-RAT-ROD-/300602938334?_trksid=p5197.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D2%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D4442406169373042711

Utöver det så blir det såklart en agadiffad bakaxel och hela inredningen uttagen.

Är det nått mer budgettrim som man kan hålla på med?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #1 skrivet: november 25, 2011, 16:14:18 »
531 + vx3 ja det blir bra men plana toppen 2mm.

Du ska använda b23-b230 toppackning

Glöm varvstoppet då vx3 inte ger nån effektökning efter 5500rpm (org varvstopp ca6000rpm)

Steering quickner funkar bra men det blir vääääääääääldigt tungstyrt utan servo,och 360 är ju tungstyrd som
en ellefant org så det kanske inte blir så bra..
"don't buy it if you can build it!"

Thomas K

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #2 skrivet: november 25, 2011, 16:35:32 »
Gör det stor skillnad att plana toppen? Eller måste jag göra det? Jag har nämligen den bara liggandes och är sugen på att slänga dit den så snart som möjligt.

Jo jag jag förstår att det blir mycket trögare, undrar nästan om man kommer dra sönder något.
Ska man åka brett på isen så är den inte så tungstyd  ;)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #3 skrivet: november 25, 2011, 16:49:39 »
Du bör plana toppen då det är större förbräningsrum + du ville väl ha ut mer effekt  :)
"don't buy it if you can build it!"

Thomas K

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #4 skrivet: november 25, 2011, 16:57:46 »
Jo de är klart!
Men frågan är ju om det är värt det? Är det så stor skillnad?
Finns det något ställe i Kalmar/Högsby trakten som planar toppar?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #5 skrivet: november 25, 2011, 18:34:21 »
Om det är värt det får du avgöra men 10-15hk ger det i allafall .
"don't buy it if you can build it!"

Thomas K

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #6 skrivet: november 25, 2011, 18:37:58 »
Mer än att inte plana? Då åker den direkt på planing :p

Vilka spridare borde jag använda förresten? Jag har turbospridarna till toppen, men dom ger väl lite väl mycket soppa?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #7 skrivet: november 26, 2011, 09:41:05 »
Använd org spridare och höj bränsletrycket till 2,8-3 bar.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #8 skrivet: november 28, 2011, 18:51:39 »
Vill du köra höga varv på isen så tycker jag inte du ska ha den kammen, finns ju roligare kammar om vi säger så, men har du den redan så är det ju i allafall bättre än original. Och att bara byta till 531 gör väl en hel del men som Peter säger så är ju planing en väldigt smart "budgettrimning" när det gäller sugistrimning!

Varför vill du byta till dubbla bladfjädrar? På isen lär du ju klara dig bäst med originalsetupen eller? Blir nog alldeles för hårt och studsigt med dubbla blad om man bara ska köra på is och snö. Sämre fäste med andra ord.

Skulle vara kul med färre rattvarv men som Peter säger gärna då med servo för 360 är tungstyrd det kan ju alla skriva under på!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Thomas K

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #9 skrivet: november 28, 2011, 19:18:04 »
Okej, jag får försöka att hitta någon som planar toppar i Kalmar trakten då..

Jag trodde det va bra med hård fjädring på jämna underlag?

Vilka varv funkar bäst för vx3 kammen?

Behöver jag sätta dit en kortare kamrem om jag planar toppen?
Hur mycket kan man plana den? Eller är 2mm bäst?

Sen tänkte jag ta bort katten och ev. bakre dämpen. Gör det något alls? Eller kommer den bara låta mer?

Thomas K

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #10 skrivet: november 28, 2011, 19:49:33 »
Jag räknade lite snabbt på kompressionsförhållandet beroende på hur mycket man planar toppen.
Nu räknade jag iofs med att förbränningsrummet är helt cylindriskt men siffrorna borde skillja allt för mycket ändå.

0mm   7,8:1
1mm   8,8:1
2mm   10:1
3mm   11,6:1

Nu är jag med på varför man bör plana toppen just 2mm tror jag. Men borde de inte gå att plana 3mm utan några övriga ändringar?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #11 skrivet: november 30, 2011, 21:11:22 »
Jo jämt underlag hård fjädring kanske stämmer men är det så jämt på isen? (det var så länge sedan så jag minns inte hur underlaget upplevdes)

Din uträkning verkar sned, eller hur får du fram 7,8:1 utan planing? En volvosugis beroende på modell brukar ju ligga på 9:1 original?

Kortare kamrem behövs över en viss planing, minns inte hur mycket dock.
Sen får du ju komplettera med ställbart kamdrev med så du kan justera kammen rätt. Om du inte planar exakt så mycket så det blir en jämn kugg och kammen hamnar som original trots planing.

Katten absolut, jag upplevde en prestandaökning när jag tog bort min. Likaså med öppet luftfilter + borttagen Luftmängdsmätare vid övergången till Megasquirt.
ljuddämparen kan väl diskuteras nyttan med, beror ju på hur trimmad motorn blir förmodligen. Men kanske kan vara kul att höra motorn i all "dämp"snö?  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Thomas K

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #12 skrivet: november 30, 2011, 22:23:19 »
Isen är väl hyffsat jämn när det är plogat, annars är de ju inte mycket lönt att åka.. Men visst efter några timmars åkning (och avåkningar) så är det inte så jätte jämt längre.

Såhär har jag tänkt:

Vs är slagvolymen per cylinder
Vk är kompressionsrummets volym

B23ET har kompen 9:1 och en volym på 2,32 liter. Det ger ett förbränningsrum på ca 0,072 liter/cylinder
Motorn har även: 96mm i kolvdiameter och 80mm slaglängd.
(Vs+Vk)/Vk=9   ->  Vk=Vs/8   ->  ((pi*0,960^2*0,80)/4)/8 = 0,0724  eller
((2,32/4)/8)=0,0725

B200F har kompen 10:1 och en volym på 1,986 liter. Det ger ett förbränningsrum på ca 0,0552 liter/cylinder
Motorn har även: 88,9mm i diameter och 80mm slaglängd
(Vs+Vk)/Vk=10  ->  Vk=Vs/9   ->  ((pi*0,889^2*0,80)/4)/9 = 0,0552
((1,986/4)/9)=0,0552 

Byter man ut 530 toppen mot 531:an så får man alltså. Vk=0,0724 och Vs=1,986/4
(Vs+Vk)/Vk=kompressionen  ->  ((1,986/4)+0,0724)/0,0724=7,86

Kompen blir alltså 7,9:1

Man kan också tänka såhär:
Kompressionsförhållandet är förhållandet mellan förbränningsrum + slagvolym och slagvolymen (Vs+Vk)/Vk. Tar man förbränningsrummet från en motor med större slagvolym (2,3 liter) och sätter den på en motor med mindre slagvolym (2 liter) blir alltså förbränningsrummet större i förhållande till slagvolymen. Med andra ord kompressionsförhållandet sjunker.

Jag hoppas jag har tänkt rätt och säg gärna till om jag inte gör mig förstådd!

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #13 skrivet: november 30, 2011, 23:47:57 »
Tar man förbränningsrummet från en motor med större slagvolym (2,3 liter) och sätter den på en motor med mindre slagvolym (2 liter) blir alltså förbränningsrummet större i förhållande till slagvolymen. Med andra ord kompressionsförhållandet sjunker.
Jag hoppas jag har tänkt rätt och säg gärna till om jag inte gör mig förstådd!
Lite svårt kanske att ta förbränningsrummet från en 2,3 till en 2,0, när en del av förbränningsrummet sitter i kolven ;)
Det jag menar är att du måste beakta att groparna i kolvarna är olika stora.
531 har lite större förbränningsrum än 530, men en 530 som suttit på en B230 har samma förbränningsrum som en 530 som suttit på en B200 för det är samma topp, det som skiljär är groparna i kolvarna.
Om du planar mer än ca 3mm måste du byta till kortare rem eller större spännrulle.

En sak till är att B23ET vad jag vet inte har 531topp, utan en 530 och djupa gropar i kolvarna.
« Senast ändrad: november 30, 2011, 23:52:59 av kullke »

Thomas K

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #14 skrivet: december 01, 2011, 07:40:23 »
Visst ser kolvarna olika ut. Men hur olika?
Så som jag räknade antog jag att man hade raka kolvar och hela förbränningsrummet låg i toppen.
Förbränningsrummets storlek påverkas egentligen inte alls av motorvolymen, utan som du säger kolvarnas utformning och framförallt toppens hålighet.

Jag menar inte att mina uträkningar är exakt sanning för dom är på tok för förenklade, men jag skulle kunna räkna ut det exakt om jag fick mer data om motorerna. Tex. kolvarnas utformning, toppackningens tjocklek och längd mellan kolven i öd och blockets kant.

Jag kanske ljög lite då, glömde bort en nolla troligtvis.
B230ET från -87 är jag rätt säker på att den har den toppen eftersom jag tog den från en sån motor.

"Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor "
http://www.asfaltseliten.com/volvodata.htm




kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #15 skrivet: december 01, 2011, 16:21:04 »
Ok B230ET har antagligen stora gropar för att hålla ned kompet.
Förbränningsrummen är 51,7cc i 530 och blir ca 4.3cc mindre för varje mm du planar bort.
Förbränningsrummen är 53,7cc i 531 och blir ca 4.5cc mindre för varje mm du planar bort.
Så planar du 531 0,5 mm blir det samma komp som med 530.
B200 packningen har 92mm hål medan B230 kanske har 96,5, en packning är kanske 1,2mm så det går att räkna ut volymökningen men det är inte många cc.
Du behöver ju inte räkna så nogrant för man vet ju knappast så exakt med vilken komp din motor går bäst, och så kan du köra med högre komp ju vassare kam du har.



Thomas K

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« Svar #16 skrivet: december 01, 2011, 18:13:33 »
Okej, då är frågan om jag ska plana 2 eller 3mm?