Isen är väl hyffsat jämn när det är plogat, annars är de ju inte mycket lönt att åka.. Men visst efter några timmars åkning (och avåkningar) så är det inte så jätte jämt längre.
Såhär har jag tänkt:
Vs är slagvolymen per cylinder
Vk är kompressionsrummets volym
B23ET har kompen 9:1 och en volym på 2,32 liter. Det ger ett förbränningsrum på ca 0,072 liter/cylinder
Motorn har även: 96mm i kolvdiameter och 80mm slaglängd.
(Vs+Vk)/Vk=9 -> Vk=Vs/8 -> ((pi*0,960^2*0,80)/4)/8 = 0,0724 eller
((2,32/4)/8)=0,0725
B200F har kompen 10:1 och en volym på 1,986 liter. Det ger ett förbränningsrum på ca 0,0552 liter/cylinder
Motorn har även: 88,9mm i diameter och 80mm slaglängd
(Vs+Vk)/Vk=10 -> Vk=Vs/9 -> ((pi*0,889^2*0,80)/4)/9 = 0,0552
((1,986/4)/9)=0,0552
Byter man ut 530 toppen mot 531:an så får man alltså. Vk=0,0724 och Vs=1,986/4
(Vs+Vk)/Vk=kompressionen -> ((1,986/4)+0,0724)/0,0724=7,86
Kompen blir alltså 7,9:1
Man kan också tänka såhär:
Kompressionsförhållandet är förhållandet mellan förbränningsrum + slagvolym och slagvolymen (Vs+Vk)/Vk. Tar man förbränningsrummet från en motor med större slagvolym (2,3 liter) och sätter den på en motor med mindre slagvolym (2 liter) blir alltså förbränningsrummet större i förhållande till slagvolymen. Med andra ord kompressionsförhållandet sjunker.
Jag hoppas jag har tänkt rätt och säg gärna till om jag inte gör mig förstådd!