Författare Ämne: Volvo 343 GLS 1983.  (läst 36612 gånger)

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
Volvo 343 GLS 1983.
« skrivet: december 09, 2011, 10:01:22 »
Tja.
Köpte en sådan här stackars bil för någon dag sedan.


Planerna är väl bättre väghållning, läs låg och stum.
Diffad bakaxel.
15" alu med lågprofil dubbdäck kanske.
Något mer effekt vore trevligt. B19A. Tips mottages med tacksamhet. Har eventuellt en b230F liggandes men funderar på hur det blir med växelåda och bilprovningen?
Någon liten dekal eller "motivlack" rallystuk kommer nog landa på pärlan.

Tips om vad man mer kan göra för att få den till en skön vinterdriftare?



« Senast ändrad: maj 30, 2012, 21:25:14 av FarmoRz »
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #1 skrivet: december 23, 2011, 09:53:09 »
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #2 skrivet: december 23, 2011, 14:33:51 »
Har du satsat lite för mycket?  :P
Blev det nåt med bilen?

Stoppa ner en B23A alternativt B230A om du vill ha mer effekt men inte vill rackla med el för insprut. Du måste ta oljepump, oljetråg, oljesticka, motorfästen, lamell och svänghjul från originalmotorn (svänghjulet behövs endast om du renix-tändning). http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7223.0
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #3 skrivet: december 23, 2011, 18:44:41 »
Jo laddade lite väl hårt kanske.
Nej inte vad jag har märkt. avgasröret möjligtvis men det hade förra ägaren lagat med 2 rullar silvertejp så inte så konstigt.

Vill somsagt helst att det ska gå och besiktiga med den, så ska se så original ut som möjligt.
Funderar på hur mycket man kan göra med en B19A.
Vilka kammar passar, topp, skelettsvänghjul, förknasare?

Svetsdiffad och stummare stötdämpare blir det i mellandagarna, eventuellt sänkning samt hårdare fjädrar fram.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #4 skrivet: december 23, 2011, 19:27:00 »
Allt som passar på b21/b23 passar på b19 då b19 är en b21 med mindre borr.

Om du vill kunna besiktiga med motorn så är en förgasarmotor det enda alternativet om du inte reggar med en b200f för att sedan byta till en b230f.

Låter mysigt, men blir det inte lite väl stötigt nu på vintern? Jag tycker iaf att min 345a är stötig fastän den är (vad jag vet) helt original i hjulupphängningen. Svetsdiff låter trevligt iaf, enhjulsspinn är ju inte det roligaste.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #5 skrivet: december 25, 2011, 22:57:33 »
Stoppa du i B230F fast kör med förgasarinsuget från din B19. Det måste väl funka?
Du får ju några extra hästar samt en stor skopa mer vrid vilket är väldigt trevligt särskilt på vintern tycker jag!

Fin sladd du hade där, kom du från ett vägskäl annars måste du varit låångt ut på högersidan och sen över till vänster dike?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #6 skrivet: december 25, 2011, 23:02:18 »
Jo det har du rätt i att det går. Men måste inte förgasaren bestyckas om? Tänkte eftersom det är 300cc mer i b230 än i b19.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #7 skrivet: december 26, 2011, 13:57:13 »
Jo det har du rätt i att det går. Men måste inte förgasaren bestyckas om? Tänkte eftersom det är 300cc mer i b230 än i b19.

Rimligen.. kan inte förgasare  :(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Söderqvist

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #8 skrivet: december 26, 2011, 15:01:58 »
Jo det har du rätt i att det går. Men måste inte förgasaren bestyckas om? Tänkte eftersom det är 300cc mer i b230 än i b19.

En teori jag har är att man skaffar en lambdasond och bestyckar mot den, om man köper en mätar på exempelvis biltema så visar den Snålt, Optimalt och Fett så att bestycka om orginalförgasaren borde inte vara nått problem om du går min väg :)

//Söderqvist

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #9 skrivet: december 26, 2011, 15:05:23 »
Ja det låter som en bra idé, en lambdasond + mätare på biltema går ju inte på allt för många kronor heller. Det som är med strombergarna är att det är nålen som sjusterar bränslemängden så det är ju bara att slipa nålen smalare för mer soppa, om man nu inte måste öka på så pass mycket soppa att nålmunstycket inte räcker till.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Söderqvist

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #10 skrivet: december 26, 2011, 16:05:15 »
Ja det låter som en bra idé, en lambdasond + mätare på biltema går ju inte på allt för många kronor heller. Det som är med strombergarna är att det är nålen som sjusterar bränslemängden så det är ju bara att slipa nålen smalare för mer soppa, om man nu inte måste öka på så pass mycket soppa att nålmunstycket inte räcker till.

Köp insug + weber på tradera, fick tag på en komplett förgasare (Weber 32/36) plus en extra uppsättning reservdelar, tätningar etc för 410 kr förra veckan :)

//Söderqvist

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #11 skrivet: januari 06, 2012, 11:48:03 »
Tror jag skippar b230 tillls jag har en till bil, lite jobbigt att göra så stora ingrepp när man måste till jobbet dagen efter.
Har ju en b230 samt weber på isbilen (Ford Escort mk1 -73) och det fungerar rätt bra. Enda problemet är att vi har ju ingen is att testa den på.  Byggde den under sommaren.

Det där med att använda lamdba sond till bestyckning verkar ju helt klart smart.

Hursomhelst så är jag ganska övertygad om att tändningen eller liknande är fel. Den är så slö. Noll bottendrag. under 3500rpm finns det ingenting. Hörde att ni polvände för att få 3grader tidigare tändning, skulle det kanske hjälpa?

Bonusbild på isbilen.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #12 skrivet: januari 08, 2012, 01:17:56 »
haha snygg isbil och isbild  :P

Kolla istället upp vad som är fel på bilen innan du trimmar den med tändningen.. nåt måste ju vara galet om den är helt död.
Kan du mäta upp tändningen så är ju den en bra start så du vet vart du står.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #14 skrivet: maj 18, 2012, 21:02:52 »
På måndag blir det att besiktiga rallybilen. Håller tummarna för att den ska gå igenom.
Ställde fram tändningen en aning genom att vrida på fördelaren. Svarar betydligt bättre på gasen samt att man har bra tomgång när den är varm utan choken.
Har även bytt till sommarsulorna nu. Ser bättre ut. Som vanligt så hade jag inge batteri i mobilen så kort fick utebli. Stoppade i ett nytt batteri också.

Så ni vet att liket lever.  ;D
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #15 skrivet: maj 19, 2012, 02:23:59 »
På måndag blir det att besiktiga rallybilen. Håller tummarna för att den ska gå igenom.
Ställde fram tändningen en aning genom att vrida på fördelaren. Svarar betydligt bättre på gasen samt att man har bra tomgång när den är varm utan choken.
Har även bytt till sommarsulorna nu. Ser bättre ut. Som vanligt så hade jag inge batteri i mobilen så kort fick utebli. Stoppade i ett nytt batteri också.

Så ni vet att liket lever.  ;D

Vi håller tummarna! Gött med tändningen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #16 skrivet: maj 21, 2012, 23:27:35 »
Fick 2st 2or på besiktningen.
1. (EG 8,2,1,2) CO-halt tomgång, för hög.
2. Stomme tvärbalk, främre, rostskadad.

Co-halten är jag ganska övertygad att det är luftskruven som är felskruvad då vi skruvade in den hur mycket som helst bara för att få bättre tomgång på den, detta var innan vi ställde om fördelaren till rätt läge. Är säker på att ytterligare en övergång av tändning och förgasaren samt blanda ut bensingen med e85 kommer släcka den 2an.
Rosten är ju bara att svetsa.

Tänkte skruva lite med det idag men öppnade bara huven och insåg att jag inte orkade. Hittade en tub autosol så polerade allt krom samt vitt i fronten.
Råkade även pilla bort kromet från grillen då jag tänkte måla gallret svart. Hade inte svart på spray så fick bli hagmans grundfärg mattröd istället. Chansade lite. Blev inte så jävla tokigt tror jag. Blir en ny grill sen ändå någongång då denna är sprucken och trasig.

Postar en riktigt bra bild där ni ser precis hur det ser ut. Ni ser även bucklan på skrämen vid blinkersen. Tror det ska gå att trycka ut den genom sladdhålet till binkersen om jag bara tar ur batteriet.


Ska fixa bättre bilder så fort jag hittar laddaren till systemkameran.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983. Projekt Pendlar Pulka.
« Svar #17 skrivet: maj 26, 2012, 21:06:22 »
Målade den undre "läppen" idag då den var riktigt ful och rostig. Även bättre bild på grillen.

Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #18 skrivet: maj 30, 2012, 21:29:26 »
Rost lagning. Inga roliga bilder. Eller lagning kan man inte säga, slipade ner lite och primade sen drog på någon halvdan bättringsfärg.
'

Somsagt.


Helheltsbild- Ser ganska bra ut på håll. Polerade lite också.





En liten teaser..
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #19 skrivet: juni 03, 2012, 17:38:18 »

Monterade en mer tidsenlig spelare. Ska försöka få tag i ett par vettiga högtalare också.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #21 skrivet: juni 06, 2012, 21:50:51 »
Ja fyfan att du vågar :P Jag vågar då inte försöka burna med min 345a efter allt man hört om hur diffarna går sönder stup i kvarten ifall man sprättar lite koppling på torr asfalt :-X
Eller din diff var svetsad va?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #22 skrivet: juni 06, 2012, 22:01:58 »
Ingen nå svetsat här inte. Bara våghalsig. Blir väl svetsat så snart jag fixat gas till svetsen.
Diffar fint som fan. Dock svårsladdat som fan då den absolut inte diffar då.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #23 skrivet: juni 06, 2012, 22:04:56 »
Ok
Ja det har jag märkt när man försöker sladda på våt asfalt så vill den bara till att enhjula, men på grus så diffar det åtminstone, kan säga som så att kurviga skogsvägar är kul ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #24 skrivet: juni 06, 2012, 22:22:31 »
Blött går bra. Bara att ta fart som fan. ;)
Torrt är däremot omöjligt, kan bero på hästkraftsbrist iofs.

Har en liten lösning här.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #25 skrivet: juni 06, 2012, 22:28:27 »
Hehe ja kan man alltid göra, bara att våga ta fart som fan :P Bara att jag är orolig att pajja något eller kränga av däcket då jag har 155/80r13 däck (krängde av ett däck på Kadetten samma dag som första snön kom i höstas för man satsa lite väl mycket).

Men du kan ju inte bara kasta på toppen på din B19, stoppa i en B23 och 531an på det så kanske det löser hästkraftsbristen ;)

Edit:
Såg att du har lite turbo-planer, då räcker det säkert att bara stoppa 531an på din B19 och turbo-mata för att lösa bristen på hästkrafter :)
« Senast ändrad: juni 06, 2012, 22:33:33 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #26 skrivet: juni 06, 2012, 22:34:17 »
En portad top och en annan kam gör ju alltid något.
Toppen sitter på en b230 nu. Tänkte ställa den i stativ och renovera den något. Fixa nersvarvade kolvar och andra stakar. Sen turbo på det ;) Men den som lever får se.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #27 skrivet: juni 06, 2012, 22:35:35 »
Ja det låter som ett trevligt recept, vad har du för effektmål?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #28 skrivet: juni 06, 2012, 22:43:22 »
Funderar på att stoppa på turbon på b19 direkt. Inte göra ett skit och se hur det fungerar och håller. Bygger b230n påsidan av. Ingen aning ang effekt. Har inga mål än. Bara det håller och går att köra utan krångel.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #29 skrivet: juni 06, 2012, 22:49:54 »
Ok, blir det förgasarturbo då? (Förgasarturbo är manligt 8))

Om vi säger att du har 100hk nu så vid 0,5bar kan du ta ut ca150hk, om du inte kompsänker. Riktigt simpel uträkning men stämmer inte riktigt då det är annat som spelar in också, men sålänge man laddar under 1bar har jag fått uppfattning om att det stämmer bra.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #30 skrivet: juni 06, 2012, 23:12:42 »
Förgasarturbo blir det alltid. Har tryckbox osv fixat redan. Turbon jag har är det tyvärr brustna packningar i så den läcker olja åt alla håll. Funderar på att sprätta upp den själv och köpa nya packningar och montera. Har läst att det kan fungera. Billigare med 350kr för en repsats ist för 3500 med inbytes.
Intercooler ska jag försöka hitta mig en lämplig också. Men detta är bara på "att kanske göra listan" änsålänge. Har för många projekt och för lite tid. :)

Jo runt 150hk hade jag väl siktat på till en början med b19.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #31 skrivet: juli 23, 2012, 13:47:59 »
Nu är tvärbalken lagad och även CO-värdet är på normalnivå. Vet ej om det hade något med mina inställningar med tändning samt skruvandet med förgasaren eller att jag körde 75% E85 i tanken vid besiktningstillfället.  ;D
Så ja, nu är den godkänd och besiktigad.

Nu ska vi se om man kan sänka den lite.
Det finns inga rattnav från volvo 2,7,9 serien som passar 300 serien?
Behöver även en liten turbo, billigt. Blir ett budgetbygge till en början detta.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #32 skrivet: juli 23, 2012, 17:34:05 »
Nu är tvärbalken lagad och även CO-värdet är på normalnivå. Vet ej om det hade något med mina inställningar med tändning samt skruvandet med förgasaren eller att jag körde 75% E85 i tanken vid besiktningstillfället.  ;D
Så ja, nu är den godkänd och besiktigad.

Nu ska vi se om man kan sänka den lite.
Det finns inga rattnav från volvo 2,7,9 serien som passar 300 serien?
Behöver även en liten turbo, billigt. Blir ett budgetbygge till en början detta.
Härligt med besiktad bil :)

Rattnav så passar det tyvärr inte från andra Volvos, men från VW Golf mk1/mk2 passar det ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #33 skrivet: augusti 20, 2012, 19:33:22 »
Händer inte så överdrivet mycket.
Tänkte ta och kika lite på stötdämparna här om dagen. bak. Ena såg skitfin ut, den andra hade exploderat. Rostig som fan.
Fick för mig att jag kanske skulle köpt ett par nya och bytt olja i, hade ingen lust att betala 600kr/st jämt nu.
Dock hade far ett par finare till amazon. Monterade på dom bara rakt av även fast dom är för korta.

Fungerar nog sådär, är det väldigt gropigt så känns det att han vill fjädra mer uppåt men stötdämparna säger stopp. Tänkte ju dock sänka den 7-8cm bak så det går ju vägen ändå.

Sen har uppenbarligen, hm, krängningshämmaren fram, där den sitter med en pinne med gummibussningar i varje ände? Den är totalt slut i gummibussningarna så det har slagit sönder brickor och allt. Vart köper man nått sådant? (Om någon ens vet vad jag pratar om, har dålig koll på vad det heter.)

Bifogar en liten tråkig bild bara, otvättad som fan. Sitter en fullflödes dämpare längst bak.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #34 skrivet: augusti 20, 2012, 22:58:45 »
Grattis till besiktningen och amazondämparna! Blir bra med sänkning då ja!

Stabiliseringsstaget du har problem med, det går ju köpa/bygga universal, eller köpa satser med häftigare gummi vad det nu heter.
Nån kille i England säljer, såg nyss nån projekttråd om det. Kan det varit simlar?

Det var ingen tråkig bild! Nästan rostfri rumpa!
Ta och putsa bort rosten på hörnet ovan höger blinkers innan det blir hål som på min och glöm inte att spruta i massa rostskyddsolja på insidan via hålen i bagaget!
Älska rostfria bilar  ;D

Och fortsätt med projekttråden. Hoppas du får till det med mer hästar så du får ännu roligare i din vita fara!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #35 skrivet: augusti 21, 2012, 00:39:22 »
Grattis till besiktningen och amazondämparna! Blir bra med sänkning då ja!

Stabiliseringsstaget du har problem med, det går ju köpa/bygga universal, eller köpa satser med häftigare gummi vad det nu heter.
Nån kille i England säljer, såg nyss nån projekttråd om det. Kan det varit simlar?

Det var ingen tråkig bild! Nästan rostfri rumpa!
Ta och putsa bort rosten på hörnet ovan höger blinkers innan det blir hål som på min och glöm inte att spruta i massa rostskyddsolja på insidan via hålen i bagaget!
Älska rostfria bilar  ;D

Och fortsätt med projekttråden. Hoppas du får till det med mer hästar så du får ännu roligare i din vita fara!
Jag köpte helt nya stabilisatorstag på Lindeholms (BDS) för 130kr/st om jag inte missminner mig, var utförsäljning hos leverentören så fick för halva priset. Tyvärr inte hårdare bussningar än original, men gjorde ändå en stor skillnad jämfört med min torrspruckna bussningar från -81 ::)

Håller med Frej. Älskar rostfria bilar, speciellt rostfria bilar av äldre modell då det är ovanligt ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #36 skrivet: augusti 31, 2012, 21:12:11 »
Funderar på att bygga ett par egna. Så kan man välja själv hur hårda bussningar det ska vara.
Ena stötdämparen är redan slut bak, tror inte den var så bra. Vänster fram är helt slut också. Blir en uppgradering snart. Dock vill det där jävla skatteverket ha massa pengar av mig så det blir nog senare.  :P

Hursom. Fått tag på en hel turbo nu. Osäker på vad det är men den har suttit i en iveco av något slag. Duger nog för att stressa på lite.

Bonusbild.

Tyvärr icke däckrök, bromsklockan läcker olja som sugs in genom vakumslangen och dränker motorn i bromsvätska. (Endast när man kommer i 70km/h och drar i kryckan för att sedan ligga i 6krpm på 2ans växel.)
Är asfalt bakom buskarna btw.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #37 skrivet: september 08, 2012, 22:17:25 »
haha trodde det brann i skogen  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #38 skrivet: oktober 02, 2012, 18:47:58 »
Fixade stabilisatorstaget samt skruvade fast ena stöddämparen bak igen då en bricka hade slitits av. Bra mycket bättre nu. Men amazondämparna är fortfarande för korta. Ligger en meter gängstång och lite annat material inför en sänkning i garaget.
Stoppade även på ett par andra bakdäck då det var så jävulsk obalans i di andre. Nu går det att köra 100km/h+ utan att man ska vara rädd. (tror jag)
Ser inte så dumt ut ändå med dom olika fälgarna imo.

Avgasröret, det efter första ljuddämparen är helt slut. Satte på en "flexi" och drog ut det framför bakhjulet. Vart hittar man ett nytt sådant tro? Låter väl lite roligt när man leker men ack så jobbigt att pendla i. Det röret mellan ljuddämparna över bakaxeln, lite osäker på hur det ser ut dock.

Hm. Hastighetsmätaren slutade fungera. När hjulet snurrar står piggen still i mitten, har fått för mig att den ska följa med runt? Går det budget laga tro.

Obligatoriska bilder:


Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 GLS 1983.
« Svar #39 skrivet: oktober 02, 2012, 20:53:23 »
Avgasröret sitter helt ihop mellan främre rör och bakre dämpare så tyvärr kan du inte bara byta bakom bakre dämparen (om det inte går att svetsa, då går det att fixa). Annars så kan du bygga eget avgas, mittendämparen är ändå fullflödes så bara skaffa från biltema för en billig peng och antingen köra med avgasklammer eller svetsa om du har tillgång till svets :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75