Författare Ämne: 360 Isbil 2,5L Weber 48or  (läst 102990 gånger)

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #40 skrivet: februari 10, 2012, 17:36:07 »
Nu börjar motorrummet likna något, är lite el o slangar som ska fixas samt lite målning där batterilådan satt en gång i tiden :)

Monterade en elfläkt inför förra säsongen, skönt att slippa propellern där framme.

Förgasarna är på plats, fick bli nya filter då filterboxen jag fick med tog i huvudcylindern. Insuget var lite annorlunda mot det jag hade förra året. Hade tänkt att flytta bak även bränslefiltret men det fick bli kvar ett år till.

Nästa gång vi hörs hoppas jag att jag har fått igång maskinen.

Du har inte lite bilder "ovanför" motorrummet, stå-på-skärmen bilder mot bromsservot? Blir weber på min trehundra oxå och har funderat lite på hur tight de blir där. Jag har inte skruvat på insuget och lagt ned förgasarbryggan o provat så jag tänkte passa på o fråga lite först. Har åsa-nisse sug och originaltrattar på. MVH Rogga

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #41 skrivet: februari 12, 2012, 16:40:18 »
Vilken isåkardag det har varit, strålande solsken hela dagen. Bilen har gått riktigt bra hela dagen utan några större bekymmer. Vill fortfarande trycka ur sig lite olja från toppen, tror det är packboxarna vid kammen. Tycker att det inte borde vara något större vevhustryck då jag har satt en ganska grov slang till uppsamlingsburken.

Nollade trippen innan körningen, blev ca 15-16mil fullgas körning :) Minst 60l soppa gick det åt ;D

Ska fixa till lite småsaker i veckan sen blir det nog full fart nästa helg också.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #42 skrivet: februari 12, 2012, 16:50:21 »
Nu börjar motorrummet likna något, är lite el o slangar som ska fixas samt lite målning där batterilådan satt en gång i tiden :)

Monterade en elfläkt inför förra säsongen, skönt att slippa propellern där framme.

Förgasarna är på plats, fick bli nya filter då filterboxen jag fick med tog i huvudcylindern. Insuget var lite annorlunda mot det jag hade förra året. Hade tänkt att flytta bak även bränslefiltret men det fick bli kvar ett år till.

Nästa gång vi hörs hoppas jag att jag har fått igång maskinen.

Du har inte lite bilder "ovanför" motorrummet, stå-på-skärmen bilder mot bromsservot? Blir weber på min trehundra oxå och har funderat lite på hur tight de blir där. Jag har inte skruvat på insuget och lagt ned förgasarbryggan o provat så jag tänkte passa på o fråga lite först. Har åsa-nisse sug och originaltrattar på. MVH Rogga

Hittade inga bra bilder, får ta en bild åt dig i veckan. Det är inga problem med servot för att få dit förgasarna men oljeburken är dock i vägen. Det är i "höjdled" som problem uppstår.  Vet inte hur det insug är men jag har haft två olika insug och bägge gör så att filtren hamnar för långt ner. Kan gå om man har enkla filter som man trär över trattarna men dom ska vara odugliga säger dom som vet. Jag har flyttat iväg burken och har endast några små vinklar som sitter uppepå huvudbromscylinder.

Tommy

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #43 skrivet: februari 12, 2012, 17:24:59 »
Okej, åsa-nisse suget är i stora drag som misabs insug, det som är ca 10-12cm långt med liten fin böj.

Okej, jag har förnärvarande pipercoss dubbelfilter per förgasare med bottenplattor.

Skulle vara kanon och få se nån bra bild!  ;D

Hitta en film på yuben med en blå 364 o de var ju skitgott om plats, men... Den var högerstyrd såg jag sen!!  >:(

// Rogga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #44 skrivet: februari 13, 2012, 01:12:19 »
Fint jobb som vanligt, tack för uppdateringar!

Tråkigt med läckage och sånt för er!  >:(

Ser gärna en fin snöröksbild från någon av era framfarter över isen  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #45 skrivet: februari 17, 2012, 21:13:26 »
Okej, åsa-nisse suget är i stora drag som misabs insug, det som är ca 10-12cm långt med liten fin böj.

Okej, jag har förnärvarande pipercoss dubbelfilter per förgasare med bottenplattor.

Skulle vara kanon och få se nån bra bild!  ;D

Hitta en film på yuben med en blå 364 o de var ju skitgott om plats, men... Den var högerstyrd såg jag sen!!  >:(

// Rogga

Hej

Nu har jag tagit lite bilder, hoppas du får ut något av dem. Som sagt, det är trångt neråt. :D

Tommy

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #46 skrivet: februari 17, 2012, 21:21:54 »
Fint jobb som vanligt, tack för uppdateringar!

Tråkigt med läckage och sånt för er!  >:(

Ser gärna en fin snöröksbild från någon av era framfarter över isen  :P

Man får tacka. :)

Läcker fortfarande lite på en del ställen men inte värre än att det går att stå ut med det så länge. Får ta tag i det där när isen är borta.

Ska försöka ta lite bilder i helgen för då ska det bli minst 15mil till på isen. Till dess får ni hålla tillgodo med lite bilder från 2009 med gamla karossen. Min bror och jag i action.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #47 skrivet: februari 17, 2012, 21:22:49 »
Varför öppnar sig inte vissa bilder när man går in på vissa trådar, särskilt min egen.

Tommy

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #48 skrivet: februari 22, 2012, 22:01:57 »
Fint jobb som vanligt, tack för uppdateringar!

Tråkigt med läckage och sånt för er!  >:(

Ser gärna en fin snöröksbild från någon av era framfarter över isen  :P

Blev några bilder i söndags. Var inte direkt perfekt underlag på våran motorbana i helgen men man får vara nöjd så länge den får vara kvar :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #49 skrivet: februari 23, 2012, 23:42:34 »
Finfina skvättbilder  ;D

Hur kommer det sig att bilen är så låg bak men ej fram!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #50 skrivet: februari 24, 2012, 08:00:18 »
Finfina skvättbilder  ;D

Hur kommer det sig att bilen är så låg bak men ej fram!?

För att få maximalt fäste för bakhjulen ;) Nej vi visste inte hur mycket vi skulle ta bort på dom nya fjädrarna så vi började med att kapa 1,5varv. Vi måste nog ta minst ett varv till men det har inte blivit av då det har funkat ganska bra med denna setupen. Hederligt gammalt rallystuk kan väl aldrig vara fel.

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #51 skrivet: februari 25, 2012, 16:29:05 »
Okej, åsa-nisse suget är i stora drag som misabs insug, det som är ca 10-12cm långt med liten fin böj.

Okej, jag har förnärvarande pipercoss dubbelfilter per förgasare med bottenplattor.

Skulle vara kanon och få se nån bra bild!  ;D

Hitta en film på yuben med en blå 364 o de var ju skitgott om plats, men... Den var högerstyrd såg jag sen!!  >:(

// Rogga

Hej

Nu har jag tagit lite bilder, hoppas du får ut något av dem. Som sagt, det är trångt neråt. :D

Tommy

Tack så supermycket för dem! Ser redigt trångt ut :P Vad har du använt för vinklar på huvudcylindern för o flytta behållaren? Ser ut som en bra ide att göra så :P

//Rogga

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #52 skrivet: februari 25, 2012, 17:41:29 »
Okej, åsa-nisse suget är i stora drag som misabs insug, det som är ca 10-12cm långt med liten fin böj.

Okej, jag har förnärvarande pipercoss dubbelfilter per förgasare med bottenplattor.

Skulle vara kanon och få se nån bra bild!  ;D

Hitta en film på yuben med en blå 364 o de var ju skitgott om plats, men... Den var högerstyrd såg jag sen!!  >:(

// Rogga

Hej

Nu har jag tagit lite bilder, hoppas du får ut något av dem. Som sagt, det är trångt neråt. :D

Tommy

Tack så supermycket för dem! Ser redigt trångt ut :P Vad har du använt för vinklar på huvudcylindern för o flytta behållaren? Ser ut som en bra ide att göra så :P

//Rogga

Såna som sitter i änden på slangen från insuget till bromsservot.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #53 skrivet: juli 22, 2012, 22:39:30 »
Hallå på er

Vet att jag inte har skrivit så mycket på sistone men isen är ju långt borta och då ligger en annan lågt.

Men nu har vi äntligen bromsat bilen. Var på samma träff som Kurre i Norrköping. Hade inte förberett mig så mycket utan mest laddat batteriet då den har stått sen isen försvann. Har bytit några packboxar vid kammen som har läckt lite samt lagt dit en bricka bakom kamdrevet för att få remmen att gå på hela hjulet.

Jag blev första bil att bromsa då Kurre fick körförbud pga bränsleläckage. Så jag visste inte alls hur det gick till. Han körde ett "pull" till 6300rpm och sen lossade dom bilen. Då lämnade den 169hk och 220Nm. Måste säga att jag blev lite besviken.

Sen såg man hur dom andra gjorde och dom testade att justera lite och köra några flera "pulls" så jag frågade om jag inte kunde få prova en gång till och det gick bra.

Då ökade vi på förtändningen lite och genast fick vi 10hk till så efter en par rundor till så hamnade vi på 181,8hk vid 6200-6600rpm och 233,7Nm vid 4700rpm på bakhjulen så blev jag lite mer glad. Men jag hade nog hoppats/trott på ca 200hk på hjulen men vad gör det? Jag tyckte ju bilen gick bra innan justeringen och nu går den ju ännu bättre!

Höjde lägsta effekten i mellanregistret (från 3000rpm, under går bilen inte bra :)) med 18,5 hk och vridet med 27,5Nm så den borde bli ännu trevligare att köra på en knixig bana.

Nästa update blir nog inte förrän i december skulle jag tro, den ska ställas på sommarförvaring nu. Tommy

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #54 skrivet: juli 26, 2012, 10:58:14 »
Hej Tommy!
Kul att ni var två från forumet på den där bromsningen  :D

Och grattis till en i mina ögon drömeffekt!

Ser fram emot december och fortsatt aktivitet i denna tråden. Glad sommar  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #55 skrivet: december 11, 2012, 22:23:04 »
Hallå i vintermörkret 8)

Nu är det december och äntligen har vi fått in bilen i garaget för lite mekande. Som vanligt så är det två månader försent men jag får som vanligt hoppas isen dröjer en liten stund till. Ligger alldeles för mycket snö (ca 30cm) just nu på sjön för att den ska frysa på något nämnvärt ännu.

Igentligen hade vi kunnat kört med den som den var men man vill ju alltid fixa till lite saker. Det som vi har börjat med är att äntligen få in en båge i bilen, är väl inte helt nödvändigt men vi har tänkt oss att prova på lite banåkning framöver så då kommer den ju till pass. Samt att det går ganska fort även på isen och med vanliga bälten som passar skit i stolarna så känns det så där när man ligger på fyrans växel.

Tror att vi var 6st som köpte båge samtidigt från Finess till 360. Dom lär ju ha undrat både en o två gånger när dom fick in den beställningen. :D

Nu när vi ändå har rivit bort det mesta så passar jag även på att skrapa bort all återstående dämpmatta,kit mm. Tar även bort all plåt/fästen som jag tycker man kan avvara nu när bågen stagar upp den.

Fortsättning följer,

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #56 skrivet: december 13, 2012, 00:10:32 »
Hej! Kul med action i denna tråden igen!
Nu blev det direkt lite ljusare i mörkret ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gillarbilar

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #57 skrivet: december 13, 2012, 12:56:57 »
Jag tycker detsamma! Alltid kul att se andra medlemmars projekt   :D


Edit: Länken borttagen // Bergvik
« Senast ändrad: december 17, 2012, 15:55:38 av Bergvik »

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #58 skrivet: december 16, 2012, 21:59:31 »
Man får tacka för den länken ???

Här går det inte fort även fast jag tycker att man är i garaget hyggligt mycke. Brorsan har tänkt sig att vi ska TIG-svetsa bågen vilket gör att det är ett hästjobb att passa in alla delar då Tigen/han inte accepterar den minsta luckan i skarvarna. Fått upp några rör ialla fall. Tror att vi kommer måla bågen mattsvart, vad tycker ni?

Själv så har jag (tror jag) fått bort allt onödigt invändigt så som kitt, asfaltsmattor, fästen mm. Så nu har jag börjat rota lite i kablaget. Tänkte försöka få bort lite som inte behövs, inte för att det väger så mycket men det kostar ju inget att ta bort saker ;D Sen är det ju alltid lättare att hålla ordning/ felsöka när kablaget är lite mera slimmat.

På återseende.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #59 skrivet: december 17, 2012, 22:07:43 »
Mattsvart blir nog ball!

Jag kan inget om TIG men trodde det gick att svetsa spalt med i allafall?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #60 skrivet: december 18, 2012, 03:34:12 »
Själv hör jag till den skaran som anser att mattsvart är djävulens påfund,
jag hade lackat buren i bilens färg, enligt mig vore det mest cleant!

Riktigt fräsch och grym bil för övrigt!

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #61 skrivet: december 19, 2012, 23:41:05 »
Jag kan inget om TIG men trodde det gick att svetsa spalt med i allafall?

Går säkert att svetsa med lite spalt men det blir nog inte dom där fina svetsfogarna som man gärna vill ha.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #62 skrivet: december 19, 2012, 23:42:00 »
Riktigt fräsch och grym bil för övrigt!

Man tackar

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #63 skrivet: december 19, 2012, 23:52:03 »
Det är 50/50 till valet av mattsvart färg :) Vi får fundera lite på det där, känns som det är en bit till innan vi ska få på någon färg.

Har satt dit en tvärsträva som både stagar upp bilen och fungerar som ett fäste för dom bakåtgående bältena. Tror att bälten är cirka 5-10cm för korta för att passa rakt av. :( Finns säkert lösningar även på det.

Är klar med min lilla rensning av kablaget under brädan. Hade hoppas kunnat få bort mera men ville inte förstöra alla praktiska funktioner eller pilla i alla kabelstycken. Fick i alla fall bort alla lösa snuttar som bara hängde där.

Funderar på att strunta i att sätta tillbaka brädan alls. Blir lite rallycross över det hela, fränt. Kanske tyvärr även folkrace, mindre fränt ;)

Vi får se.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #64 skrivet: december 22, 2012, 09:30:44 »
Snyggt jobb med rören!

Jag röstar för tillbaks med brädan! Den är ju räser ändå och med brädan känns det lite mer ombonat. Lite mer bil!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #65 skrivet: december 22, 2012, 10:59:37 »
Anser att brädan gör sig ganska bra någon annanstans. är ju lite onödig vikt. :)
Om du nu måste ha det fint så måla bara allt invändigt så det är samma fina färg så ser det inte folkrace ut. :P
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #66 skrivet: december 22, 2012, 22:07:24 »
Hallå

Tror faktiskt att brädan åker tillbaka på sin plats.

Nu är alla rören provmonterade så nu är det "bara" att svetsa dit dom för gott. Monterade tillbaka en stol tillfälligt och det verkar som att bältena räcker till trots allt.  ;D

Tomten kom lite tidigare i år, har köpt oss ett beg transport-interkom. Det är ganska högljutt med isdäcken så det blir bra när man är två i bilen.

Tommy

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #67 skrivet: januari 04, 2013, 20:13:41 »
Hallå i stugorna, var ett tag sedan man uppdaterade.

Har faktiskt varit en del i garaget, inte för att det går särskilt fort men lite har hänt. Håller fortfarande på att svetsa på bågen, har blivit en del extra rör mot vad vi hade tänkt från början men lika bra när man ändå håller på. Funderar på några till men det får vi komplettera med i efterhand, nu vill vi bli redo för den is som lär dröja ett tag till  ???

Tänkte försöka sätta tillbaka takluckan. Den åkte ut och ersattes med blå plast när vajermekanismen gick sönder och vi hittade inga reservdelar. Ganska bra flyktväg på isen men tydligen ej godkänd på bana. Så vi tänkte limma dit den så därför har vi sågat bort all (nästan) plåt som hör till den i taket och sen rensade jag lite på själva luckan.

Då tanklocket på kinatanken är riktigt dåligt samt att det är lite bökigt att tanka med dunk i bagaget så tänkte vi bygga ett rör upp till originallocket. Stod och funderade på att försöka använda plastkröken trots att den böjer så kraftigt. Så jag kapade lite i den och testade att vrida lite i den.  När vi hade fått den på ett ungefär så plastsvetsade brorsan ihop den och vips. Den blev kalas och fick på köpet en luftningskanal som borde gå att använda. Enda skillnaden är att jag fick vrida hela infästningen 90°. Lite svårt att se någon skillnad när jag inte har någon före-bild. Det är inte svetsen man ser ut lite tätningslim som brorsan smetade på för att vara säker på att skarven är helt tätt och röret ska vara lite kraftigare. :)

Tommy

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #68 skrivet: januari 04, 2013, 20:18:01 »
Hallå igen

Frej: Håller med dig om brädan så den åker tillbaka.

FarmoRZ: Håller med dig också så därför kapade jag lite i den för att stilla samvetet. Tog bort alla onödiga fästen och lite material på undersidan.

Kan nog bli en annan lösning till nästa säsong men den får duga nu.

Tommy

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #69 skrivet: januari 05, 2013, 01:25:22 »
Hallå igen

Frej: Håller med dig om brädan så den åker tillbaka.

FarmoRZ: Håller med dig också så därför kapade jag lite i den för att stilla samvetet. Tog bort alla onödiga fästen och lite material på undersidan.

Haha det var ett seriöst mellanting  :D

Och seriöst med tankanslutningen för enklare tankning!

Hoppas ni får maximalt nöje på isen när det är dags!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #70 skrivet: januari 05, 2013, 20:15:40 »
Sådär ja, nu är bågen färdigsvetsad. Så nu är det bara att förbereda allt för lite målning invändigt.

Behövde bara svetsa dit ett mutterfäste rakt under stolen för bältena, kunde använda originalpunkterna (360=racing ;)) till dom på sidorna. Och bakåt lägger vi dom runt röret.

Tommy

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #71 skrivet: januari 05, 2013, 20:18:16 »

Haha det var ett seriöst mellanting  :D

Och seriöst med tankanslutningen för enklare tankning!

Hoppas ni får maximalt nöje på isen när det är dags!

Känns väl lite svenskt eller?  ;D

Hoppas att det funkar bara.

Som det är nu så känns det som man får leta upp en annan sjö att leka på.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #72 skrivet: januari 05, 2013, 20:24:46 »
Efter ett par års frånvaro så har äntligen vingen kommit på igen (igentligen så har den aldrig suttit på denna kaross utan på den förra). Vi har fått laga gängorna lite då dom blev lite skadade när vi skulle ta bort den. Sen har vi målat den halvblank svart, blev ganska bra. Isfälgarna är i samma färg och sen tänkte vi måla bågen likadant.

Ciao

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #73 skrivet: januari 05, 2013, 23:04:05 »
Seriösa stolsfästen-balkar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #74 skrivet: januari 05, 2013, 23:43:41 »
Seriösa stolsfästen-balkar!

Har en känsla att vi överarbetar vissa saker. ;D

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #75 skrivet: januari 09, 2013, 23:54:50 »
Köpte mig en slang till den nya luftningen av tanken idag samt att jag äntligen fick tag i ett passande aluminiumrör till påfyllningen. Stod då och tittade på tanken och kände att jag ville se om jag kunde fixa till tankgivaren.

Det följde med en till kinatanken som jag gladligen kopplade in. Naturligtvis så funkade den inte ihop med originalmätaren. Men det stora problemet var att det läckte som ett såll när jag började köra så därför slet jag bort den förra vintern.

Men ju mer jag tittade på den så tyckte jag att den var skit. Även om jag hade fixat elen och tätat den så hade nog den funkat riktigt dålig då slaget täckte typ 25% av tankens höjd. Vet inte om det syns på bilden men alubrickan som utgör fästet är nog det sämsta jag har sett hittils. ???

Hämtade originalgivaren som jag hade sparat, den var som gjord för min nya tank när jag hade måttat lite. Så jag borrade, filade o slipade upp en hål för den så nu sitter den fint. Det jag funderar lite på nu är om den verkligen funkade när jag hade originaltanken men det märks. :)


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #76 skrivet: januari 10, 2013, 00:10:21 »
Fint överarbete där ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvokrille

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #77 skrivet: januari 10, 2013, 11:05:29 »
Tänkte på eran motor här. Vad använder ni för kam och hur mycket är gjort med toppen?

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #78 skrivet: januari 10, 2013, 23:10:19 »
Fint överarbete där ;)

Tackar :)

Tänkte på eran motor här. Vad använder ni för kam och hur mycket är gjort med toppen?

Det är gammal Ståhltopp som har suttit på en rallycross bil tror jag. Det är en 530 som är portad och plannad och med 46/38 ventiler. Den ska passa bra mot en 2,5L. Kammen är någon av hans egen, kommer inte riktigt ihåg vad den heter.

volvokrille

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #79 skrivet: januari 11, 2013, 00:10:49 »


Det är gammal Ståhltopp som har suttit på en rallycross bil tror jag. Det är en 530 som är portad och plannad och med 46/38 ventiler. Den ska passa bra mot en 2,5L. Kammen är någon av hans egen, kommer inte riktigt ihåg vad den heter.
[/quote]

Låter ganska likt toppen ja planerar ha till mitt bygge. Var de krångligt att flytta bromsolje behållaren så att webrarna får plats?