Författare Ämne: 360 Isbil 2,5L Weber 48or  (läst 103005 gånger)

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #80 skrivet: januari 11, 2013, 22:06:00 »
Krångligt o krångligt. Inga svåra saker men det tog tid innan jag fick fram lite delar. Har en annan behållare än original, sen tog jag som sagt några vinklar som används till bromsservona och borrade sönder då dom har en liten backventil i sig. Fick tag i några passande o-ringar till slut som funkar som packning mellan h-cylindern o vinklarna.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #81 skrivet: januari 16, 2013, 23:01:55 »
Nu är golvet målat och bågen är påbörjad.

Golvet blev i en ljusblå-grå kulör som passar in bra mot färgen utvändigt.
Bågen blir i en halvblank kulör. Meckigt att pensla den då det är trångt men man ville ju inte ha den 10cm ut i kupen för att lätt kunna måla den. :D Ska ju igentligen sprutmålas men det får funka detta med.

Snart så kan man börja montera tillbaka saker. ;D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #82 skrivet: januari 17, 2013, 16:12:26 »
Ser bra ut.

Det börjar väl vara dags att köra med bilen nu också, eller hur tjocka isar har ni?

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #83 skrivet: januari 17, 2013, 20:26:24 »
Tackar.

Man är ju sen som vanligt men isarna har inte riktigt tagit sig ännu här. Dom är ganska tjocka men av väldig dålig kvalite pga att det kom så mycket snö först som smälte. Men nu bygger dom på så jag hoppas att det ska gå att köra inom en snar framtid (inte för snar ;) )

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #84 skrivet: januari 17, 2013, 22:41:20 »
Varför envisas många med att köra med den 4 dörrars karossen så fort det ska bli lite drift och rally? Är den bättre eller roligare i väghållning då den har längre hjulbas?
Eller är det kanske bara en slump. :)
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #85 skrivet: januari 17, 2013, 22:50:20 »
Varför envisas många med att köra med den 4 dörrars karossen så fort det ska bli lite drift och rally? Är den bättre eller roligare i väghållning då den har längre hjulbas?
Eller är det kanske bara en slump. :)
Sedanen har exakt lika lång hjulbas, bara röven som sticker ut längre :P

Det finns ju folk som tycker sedan är snyggare. Eller så är det lättare att få tag i en sedan vem vet ???

Men det är helt klart ett häftigt bygge det här :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #86 skrivet: januari 18, 2013, 07:38:45 »
Varför envisas många med att köra med den 4 dörrars karossen så fort det ska bli lite drift och rally? Är den bättre eller roligare i väghållning då den har längre hjulbas?
Eller är det kanske bara en slump. :)

Min bror hade en 4 dörrars då han tycker dom är snyggare. Den började vi att åka lite på isen med sen tyckte vi att vi var tvungna att byta ut den pga rost så då började vi att leta och av en slump/händelse så hittade vi en nästan exakt likadan i närheten så på den vägen är det i detta fall. Så jag har ingen större erfarenhet om det skulle vara bättre eller roligare än 2 dörrars. Har sjukt roligt med denna i alla fall ;D

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #87 skrivet: januari 20, 2013, 19:32:18 »
Håller fortfarande på och målar lite här o där. Har gjort mig några plåtar för att förstärka upp spakinfästningarna då dom var alldeles söndersprukna. Visste inte ens att det var ett löst fäste förrän jag så att någon vill köpa ett sådant.

Har monterat ett par R-sport bakdämpare som jag köpte av "Grupp A" killen på forumet. Vet inte än om det blir bättre men av utseendet att döma så känns dessa en aning biffigare.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #88 skrivet: januari 20, 2013, 23:31:49 »
Varför envisas många med att köra med den 4 dörrars karossen så fort det ska bli lite drift och rally? Är den bättre eller roligare i väghållning då den har längre hjulbas?
Eller är det kanske bara en slump. :)
Sedanen har exakt lika lång hjulbas, bara röven som sticker ut längre :P

Det finns ju folk som tycker sedan är snyggare. Eller så är det lättare att få tag i en sedan vem vet ???

Vill minnas att sedankarossen är den lättaste av karosserna till 360!?

Håller fortfarande på och målar lite här o där. Har gjort mig några plåtar för att förstärka upp spakinfästningarna då dom var alldeles söndersprukna. Visste inte ens att det var ett löst fäste förrän jag så att någon vill köpa ett sådant.

Seriösa förstärkningar!!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #89 skrivet: januari 21, 2013, 21:33:27 »
Nu är tanken tillbaka med det nya tankröret samt avluftning samt mätaren. Ska fixa till eldragningen sen är det ganska färdigt i skuffen.

Fick tråkiga besked idag. Ser mörkt ut med iskörningen häromkring. Isen är av otroligt dålig kvalitet så man tror knappt att det kommer bli någon körning i år. :'(

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #90 skrivet: januari 22, 2013, 23:21:49 »
Har fixat till eldragningen där bak och satt tillbaka lite mera saker. Instrumentbrädan har kommit på plats, känns inte helt race men får duga så länge.

Har några strävor kvar att måla men tänkte göra det när det mesta är färdigt så kanske man repar dom lite mindre.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #91 skrivet: januari 22, 2013, 23:46:44 »
Det här blir alldeles för bra ;D

Diggar din tjocka rattmuff-ratt och din burdragning i fram, buren SYNS JU INTE om man bortser från röret vid sidan av benen!

Keep it up!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #92 skrivet: januari 23, 2013, 21:53:13 »
Det här blir alldeles för bra ;D

Diggar din tjocka rattmuff-ratt och din burdragning i fram, buren SYNS JU INTE om man bortser från röret vid sidan av benen!

Keep it up!

Man får tacka som vanligt.

Jo den är fin, fattar faktiskt inte hur man kan använda en sådan när man kör till vardags ??? Tror det blir bra faktiskt, lite svårt när man får gissa lite hur andra har byggt och hur det kan sitta på bästa sätt. Men kan verkligen rekommendera Finess till våra bilar. Grym passform.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #93 skrivet: januari 30, 2013, 22:45:26 »
I söndags var det dags, dags för årets premiärtur. Efter ha hållit på fredagskvällen och hela lördagen med dom sista småsakerna (felsökte efter elfel i 4h, hur kan saker bara gå sönder när det står en sommar ??? >:() så bar det iväg till Losjön i Tångeråsa, ca 5mil hemifrån.

Var första gången men säkert inte sista. En ganska kort och krokig bana (även guppig men mer om det senare), men väldigt bra ordnat och trevligt. Tror det var en 20st ekipage som var där, ca 15st 740/940is, saabar, bmw och en 360 ;D. Tror nog att vi låg bra till på listan över dom snabbare, var roligt att jaga turbobilarna som hade både 100 och 200+hk mer hästar med 360in. ;) Vi körde nog även flest varv, då medans dom flesta mekar, snackar mm så körde vi varv på varv, hade väl inget större strul än med att tutan hängde sig en stund.

Det roliga:
Tankröret och det fungerade perfekt.
Tankmätaren fungera helt enligt planerna.
Motorn går riktigt bra, märks stor skillnad mot förra året. Gjorde susen att få lite mer kraft i mellanregistret.
Roligt att kunna prata med varandra i transportintercomet.

Det tråkiga:
Väghållningen är inte bra, nu var det riktigt ojämnt (på en sjöis ???) på banan men bilen studsar helt galet i vissa partier. Fick rulla förbi dessa ställen annars studsade man av banan.

Vi får se vad vi kan förbättra innan nästa helg, för nu verkar det ha poppat upp många banor i närheten. Bara det inte blir för milt så kan det nog bli en bra säsong även denna.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #94 skrivet: januari 30, 2013, 23:09:03 »
Har varit och lånat ett par oljemodifierade bakstötdämpare av Peter o Camilla som jag ska prova med. Måste vara bak det största problemmet är just nu. Är svårt att säga då hela bilen studsar men tycker att det är där det börjar slå.

Har gjort ett fäste till avgasröret i framkant. Röret har spruckit när det kommer ner (rostfritt är väl känsligare) så har vi känt att det måste till lite bättre upphängning. Har inte haft något fäste förrän längst bak på transaxeln och då misstänker jag att det blir bra påkänningar mot toppen.

Sliter fint på däcken när det börjar bli lite ork i maskin :P

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #95 skrivet: februari 01, 2013, 18:41:08 »
Bara att gasa på! :D men.. jag tror det kommer dåna ändå mer i bilen nu.. om du fäst avgasröret i karossen :P
Men vad gör det på en is bil!

Ser riktigt vackert ut måste jag dock säga! Hoppas på en liten film :) Gasa lungt!
Och bilen går bra? ;)

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #96 skrivet: februari 04, 2013, 07:53:17 »
Bara att gasa på! :D men.. jag tror det kommer dåna ändå mer i bilen nu.. om du fäst avgasröret i karossen :P
Men vad gör det på en is bil!

Ser riktigt vackert ut måste jag dock säga! Hoppas på en liten film :) Gasa lungt!

Det sitter infäst i röret till transaxeln, så det ska inte vara någon skillnad mot original. Men dånar, jo det gör det ;D

Var ute och lekte hela gårdagen på hemmasjön. Denna bana var av det snabbare slaget så det var riktigt roligt. Dämparna funkade bra, dock så var denna sjö mkt mer jämn så det kan ligga lite i det också.

Ska försöka fixa en film eller bilder, är jävligt dålig på sådant. Hade med mig kameran men blev inte ett kort taget. Ville ju bara köra hela tiden.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #97 skrivet: december 17, 2013, 22:51:27 »
Halloj

Då var det dags för vinter igen. Visserligen har den försvunnit helt igen men den snö som kom sparkade igång oss att ta tag i bilen. Man har ju en tanke att vi ska ta in den i september för att titta över den lite och fixa till sådant som inte funkade så bra men det har inte blivit så hittills men man vet ju aldrig.

Att göra lista:
Montera in en "Torsendiff" som vi köpte in somras/våras.
Laga läckan i kylaren
Fixa glappet i styrningen
Kolla varför bromsarna gav upp
mm

Man skulle egentligen behöva byta lite plåt då den ser ut som en båt bakifrån men det får vi se om det hinns med.

Återkommer inom kort

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #98 skrivet: december 18, 2013, 00:04:08 »
Halloj

Då var det dags för vinter igen. Visserligen har den försvunnit helt igen men den snö som kom sparkade igång oss att ta tag i bilen. Man har ju en tanke att vi ska ta in den i september för att titta över den lite och fixa till sådant som inte funkade så bra men det har inte blivit så hittills men man vet ju aldrig.

Att göra lista:
Montera in en "Torsendiff" som vi köpte in somras/våras.
Laga läckan i kylaren
Fixa glappet i styrningen
Kolla varför bromsarna gav upp
mm

Man skulle egentligen behöva byta lite plåt då den ser ut som en båt bakifrån men det får vi se om det hinns med.

Återkommer inom kort

Hej hej!

Trevligt för oss att ni har fått lite att göra på bilen igen.
Särskilt trevligt för mig om du visar lite bilder och beskriver bytet av diff. Ska oxå åka torsen!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #99 skrivet: december 21, 2013, 21:36:50 »

[/quote]

Hej hej!

Trevligt för oss att ni har fått lite att göra på bilen igen.
Särskilt trevligt för mig om du visar lite bilder och beskriver bytet av diff. Ska oxå åka torsen!  :P
[/quote]

Tog inga bilder på den när vi hade den löst, dumt av oss >:( >:(
Den sitter nu på plats, själva urtagandet och inmonteringen i huset gick smidigt. Behövde inte shimsa något utan det verkar bli bra som det satt förut. Dom rekommenderar att byta lager men det hoppade vi. Vi tänkte även strunta i packboxarna till medbringarna men dom verkade väl torra så vi får försöka rota fram nya sådana.

Däremot så var det lite mickel med själva torsenklumpen. Det följer med en bricka som man ska lägga i krondrevet/hjulet (det stora) och då ska det bli plant. Det blev den inte för varken Peter lr oss. Vi fick slipa i kronhjulet för att få ner den så det blev plant. Hittar ingen bild på nätet heller men om du tittar på brickan så är den planslipad i ytterändarna för att få rätt mått. Det är inte där utan det är "hattens" undersida som tar i hjulet innan den slipade ytan går ner i botten. Sen kan det vara lite i radierna också det tar i.

Sen fick vi inte ner torsenklumpen i hjulet heller utan fick slipa lite på insidan av den yttre styrningen på kronhjulet. Och sedan tog vi av skruvarna lite då dom verkade bottna i gängan innan klumpen gick helt ner i kronhjulet. Men sen så verkar det passa ;D

Kör hårt Frej

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #100 skrivet: december 21, 2013, 21:47:37 »
Dagen började med att vi drog hem farsan gamla pärla som vi har lovat att ta hand om. Han ville skrota den men vi är lite intresserad av vissa delar så han fick ställa den i skogen en liten stund så skulle vi fixa det åt honom. Det var ett x antal år sedan :D

Någon som är intresserad av något, hör av Er så fixar vi det.

Har tillverkat ett fäste för interkomet, hade det låg lite halvlöst förra vintern. Detta blev bättre.

Lödit lite i kylaren men fick bakläxa direkt. Vid protryckningen så läckte det lite fortfarande, dock på ett ställe som vi inte visste om.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #101 skrivet: december 21, 2013, 21:48:44 »
Bilder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #102 skrivet: december 22, 2013, 02:23:17 »
Verkar vara lite meck med Torsen ändå.. Hade hoppats på bolt on :/
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #103 skrivet: december 22, 2013, 16:56:52 »
Inga problem för dig Frej, har du rostlagat hela kärran så blir detta som att byta torkarblad ;D ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #104 skrivet: december 23, 2013, 16:25:10 »
Låter bra ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #105 skrivet: februari 01, 2014, 19:57:09 »
Halloj

Har hänt en del i garaget men ligger efter i datorn (tur det inte är tvärtom).
Det ser mörkt ut gällande iskörning för tillfället då isarna i närheten inte växer just något då det ligger en massa snö på dom men tror nog att det dyker upp någon lokalt plogad sjö inom en inte för avlägsen framtid.  ???

Då kylaren läckte i närheten av anslutningen som vi lödde på så ville man inte värma för mkt då risken var att det släppte där igen. Så jag provade med en kraftig braständare (istället för gasen) och lite vanligt lödtenn och vips så var saken biff, busenkelt.


Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #106 skrivet: februari 02, 2014, 17:34:14 »
Nu är operation taklucka äntligen ur världen. Själva mekanismen pajade för ca3år sedan och det gjorde att det var svårt att få den helt stängd. Så vi tog bort den och skulle laga den men det drog ut på tiden så vi tejpade på lite byggplast och så har det varit sedan dess. Ganska smidig lösning egentligen då det kanske kan vara bra att ha den "nöddörren" på isen.

Men till förra vintern så skulle den dit så ja kapade bort allt som hörde till själva luckmekanismen för att få den så lätt som möjligt men den kom aldrig dit då heller. Och i sommar så har bilen stått ganska mkt ute och det gillade nog inte plasten för det var en hel del regnvatten i bilen om man säger så.

Men så äntligen är den på plats!! Vi limmade fast den med ett karosserilim, borde funka. Resultat blev i alla fall helt ok. Är det någon som är intresserad av en vindavvisare till takluckan?





Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #107 skrivet: februari 02, 2014, 17:44:17 »
Styrningen blev mer o mer glapp på slutet av förra vintern, blev nästan otäckt att köra den. Det var två fel visade sig, den nedre knuten hade börjat glappa upp sig men framförallt så hade skruvarna till den övre knuten lossat!! :-X Borde man nog ha kollat lite tidigare.

Så jag pressade bort det nedre knutkorset (är nog inte tänkt att man ska göra det då det är nitat) och tänkte köpa ett nytt men det var lättare sagt än gjort. Hittade ingen som sålde små kors och jag visste inte vad dom hade använt för knut till min bil då det inte verkar vara standard. Men med lite sökande så verkade det som att Volvo 460 hade samma kors, däremot så ser det inte likadant ut ovanför knuten. Men jag rotade fram ett bra kors på skroten och sedan fick brorsan skarva på det på den gamla stången så nu ska det inte glappa något i styrningen längre förhoppningsvis.

Däremot så verkar det som att styrservot har börjat läcka igen. ??? Så får kolla lite mera var det kommer ifrån.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #108 skrivet: februari 02, 2014, 17:51:04 »
Nu är Torsendiff på plats och slutvxl samt lådan är tillbaka på sin plats. Nya packboxar till medbringarna samt lite ny olja fick det bli. Ska bli spännande att prova hur stor skillnaden är mot en stum svetsad sak samt original.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #109 skrivet: februari 02, 2014, 23:00:28 »
Har monterat lite riktiga bälten i bilen, har varit lite emot det. Har alltid kört utan bälte på isen men det har börjat gått så fort så känner att det kan vara en bra sak. Dessutom har vi funderat lite på att prova den på en riktig räcerbana någongång.

Köpte dessa på en motormarknad, har suttit i en gammal Evo tror jag. Var nog Sabelts bästa en gång i tiden, 7-punktsbälte!! Jag använder dock bara 5-punkter. Men var lite osäker på hur det skulle träs i spännet när man monterar dom runt ett rör i bågen så därför kom dom aldrig på plats inför förra säsongen men nu så fick jag lite vägledning och det verkar som det kan bli bra. Ska montera någon form att "sidledsstopp" på röret där bak.


Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #110 skrivet: februari 02, 2014, 23:04:06 »
Har satt dit en annan huvudbromscylinder från farsans järn (ingen som behöver något ifrån den??), hoppas/tror att det var det som var orsaken till dom dåliga bromsarna förra året.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #111 skrivet: februari 03, 2014, 13:42:44 »
Roligt att se vad du pillar på med. Ser härligt ut med dubbelförgasarna. Måste vara ett gött ljud ur dom =)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #112 skrivet: februari 03, 2014, 20:32:08 »
Härliga updates! Ska bli kul att höra vad du tycker om diffen sen. Funderar själv också på att beställa en.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #113 skrivet: februari 03, 2014, 23:23:56 »
Roligt att se vad du pillar på med. Ser härligt ut med dubbelförgasarna. Måste vara ett gött ljud ur dom =)

Roligt att glädja.

Kan bara säga att det är ett riktigt gött ljud från dom. Vi är själva dåliga på bild o film men ska försöka få fram en filmsnutt i år.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #114 skrivet: februari 03, 2014, 23:28:25 »
Härliga updates! Ska bli kul att höra vad du tycker om diffen sen. Funderar själv också på att beställa en.

Tackar, jovars är väldigt nyfiken själv på hur det kommer att funka. Det är ju lite "bockigt" med en svetsdiff på isbana. Så länge det spinner o sladdar (vilket det nästan gör jämt dock) så funkar det fint men missar man lite eller den får mer fäste så blir den väldigt understyrd. Sedan är det ju helruttet vid normal körning.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #115 skrivet: februari 03, 2014, 23:57:18 »
Vi kände väl att däcken (bak) började kännas slitna redan i början av förra säsongen och jag vet sen förut att det inte är någon ide att skifta mellan fram o bak. Den blir jättetråkig att köra då, bättre trots allt är det  bättre att den spinner men styr och bromsar bra.

Tycker inte att dom är jättedåliga då man vet vad man har åkt på förut men det känns som att ju mer man gör med bilen i form av effekt, vrid, väghållning etc så ökar kraven på däcken lika mkt.

Och det vimlar ju inte direkt av bra BILLIGA begagnade däck i 13-tums storleken, finns inte många förhuvudtaget. Så därför kollade jag lite vad det skulle kosta att köpa nya Michelin däck, hade funderat på 4st först men sen ändrade jag mig snabbt till 2st men snålade ur helt o hållet. Vet inte alls vad ett "slicks/bandäck" kostar men 3750kr :'(  kostar ett isdäck i alla fall, 15k för en uppsättning!

Dom som jag har fått tag på förut i bra skick och till ett hyfsat humant pris är Black Rocket. Dom är lite billigare då dom är regummerade men ganska vanliga i rallysammanhang. Men har alltid velat prova Michelin då dom har ett annat mönster och antal dubb som jag får för mig passar bättre på is.

Så till min glädje så dök det upp en Blocket annons som jag såg i rättan tid. Ringde direkt och köpte dom på telefon, tur det tror jag för dom var nog inte svårsålda. Så jag tog mig en liten 65mila sväng en fredag efter jobbet och hämtade våra nyförvärv.

Först en dålig bild från förra säsongen på ena bakdäcket.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #116 skrivet: februari 05, 2014, 07:37:55 »
Tjusigt! Nu gäller det bara att fixa en uppsättning dubbfria däck att åka med på räserbanan i sommar också!

Förresten, du råkar inte komma ihåg vilka dimensioner det ska vara på packboxarna till medbringarna? Jag skulle nog behöva nya när jag stoppar dit din gamla diff...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #117 skrivet: februari 06, 2014, 22:39:51 »
Tjusigt! Nu gäller det bara att fixa en uppsättning dubbfria däck att åka med på räserbanan i sommar också!

Förresten, du råkar inte komma ihåg vilka dimensioner det ska vara på packboxarna till medbringarna? Jag skulle nog behöva nya när jag stoppar dit din gamla diff...

Absolut, ska se om vi kan rota fram några gamla puckar och rycka ur dubben. Det är väl samma där som på bromsbänken att det inte är tillåtet med dubbisar.  ;D

Jo tänk att jag råkar det! 38-58-7 var det på dom jag köpte från Momentum, dom är dock 10mm tjocka original. Momentum hade inte det men spelar nog ingen roll.

Vet du när du ska till Peter?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #118 skrivet: februari 15, 2014, 23:22:25 »
Gött å se att det fortsätter i samma goda anda i tråden!

Läskigt det där med styrningen bara!!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Svar #119 skrivet: januari 13, 2015, 23:28:53 »
Halloj

Ber om ursäkt för den årliga frånvaron men nu har jag äntligen hittat ut i garaget igen. Bilen har faktiskt inte lämnat pallbockarna sedan förra säsongen. Blev aldrig någon godkänd is här i närheten under hela förra vintern! >:(

Så brorsan och jag hade en tanke på att försöka komma ut på någon bana under sommaren istället. Köpte lite andra frambromsar från Peter Smith som var i det närmaste bolt-on. Men det hela stannade upp på att vi inte hittade några lämpliga hjulmuttrar/pinnbultar ( går åt längre då skivan sitter på utsidan samt att vi ville använda oss av några befintliga alufälgar. Var kan man hitta längre pinnbultar som passar i original nav (tips mottages gärna)? Tror dock att vi löser det med andra muttrar men sommaren är ingen bra säsong då tiden inte finns så därför blev prioriteringen som den blev.

Men sent som vanligt så har vi börjat förbereda inför en is-säsong. Isläget började bra för att sedan bli rutten med all snö/regn men vi håller tummarna på kyla.

Igentligen så behövdes inga större ingrepp göras men man vill ändå alltid pilla lite för att det är roligt att förbättra något om än lite.

Först så blev det en service med olja, filter och tändstift byte.
Sedan tillbaka med originalbromsarna som funkar ihop med 13" fälgarna. Tycker det räcker till på isen, dock blir det nya volvo-belägg.

Sedan har man gått och funderat på om inte glasrutorna ska ryka. Är lite tveeggad i frågan då jag känner att det är både bra o dåligt med glas.
Dels så kör man på vintern så man vill ju gärna kunna skrapa rutorna utan att behöva vara för försiktigt och sedan är det ju lättare att slå sönder en ruta än att trycka sönder en plastruta om nöden är framme. Så därför gick tankarna:
Framrutan får bli kvar, nog bra med en i glas på vintern.
Framdörrarna vill jag kunna krossa eller veva ner vid nödläge.
Bakrutan vill jag gärna ha värmen kvar i då det är trevligt att kolla lite bakåt vid körningen.

Men bakdörrarna fick ge vika denna gång. Så jag började med att plocka bort glaset och allt som tillhör det. Tog även dom yttre handtagen (dom inre är dock kvar). Blev faktisk 13kg när man ställde allt på vågen. Hade gått att plocka mer genom att börja kapa i plåten på insidan men det får bli vid nästa städning.

Så nu väntar jag bara på att få hem lite plast så man kan täcka gluggarna också.

På återseende!