Författare Ämne: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort. Bilder hjulupphängning, motor  (läst 12368 gånger)

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Hej efter att min 360 med pågående V8 projekt brann inne så fick jag nys om en ny billig som jag köpte.

Gick ärligt och drömde om en 360 med V8 sedan andra bilen blev förstörd.

Dock idags läget sitter det B230 Med ombyggt insug, K-kam, 531topp oportad å lättat svänghjul och 16V boxar eftersom det sitter ett LH2.4 insprut i. Volvo 740 turbo bränslepump alltså biltema 52-202.
Avgassystemet är 2,5tum utan kat och med en stor simons fullflödes dämpare under bilen och en lite mindre längstbak. Orginal grenrör och främre rör.

Hjulupphängningen är ombyggt och då är det 240länkarmar undre och övre som sitter på med panhardstag och S/V40 fjäderben.

Den går rätt friskt  och kör sönder något i drivningen varje dag jag kör med den. .........

Så nu går jag i tankarna över att montera M47l¨da och 240 axel bara fästena på axeln som behöver ändras i CCmåtten.

Enbart för att få en hållbar lina innan fortsatt trimmande. Går i tankarna med Volvo rödblock sug i denna bilen för att prova på de lite också.

Prestanda messigt känns de lite som en Chippad 940turbo Alltså helt ok med det lilla som gjorts.
« Senast ändrad: december 21, 2011, 16:58:10 av DumDum »
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort.
« Svar #1 skrivet: december 11, 2011, 23:10:38 »
Grattis till återfallet och välkommen tillbaka om man får säga så  :D

Det är alltså en trimmad sugis du kommit över? Men inte från klubben?

Visa gärna bilder på hjulupphängningarna framöver, det verkar vara en unik bil på den fronten!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort.
« Svar #2 skrivet: december 12, 2011, 15:35:30 »
vill också se bilder på upphängning :D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort.
« Svar #3 skrivet: december 12, 2011, 21:36:01 »
Grattis till återfallet och välkommen tillbaka om man får säga så  :D

Det är alltså en trimmad sugis du kommit över? Men inte från klubben?

Visa gärna bilder på hjulupphängningarna framöver, det verkar vara en unik bil på den fronten!


Man får tacka Frej. Och ditt trevliga bemötande nu två gånger i rad ;)
Via en kompis. varit med han och hjälpt till lite med bilen i hans ägo. Därav att jag fick köpa den av han.

Sålde ju tillbaka min 2,5L botten till han för inte så längesedan tyvär. Och den portade 531 toppen monterade jag på min 740turbo.
Å så har jag dubbla weber 48or liggandes :) Kan bli mysigt men inte riktigt bestämt mig än..

Försökte tjata om ställbart fyrlink men då blev det 240 saker i stället.

Ska försöka få låna en kamra och ta lite bilder på upphängningen
Men det trodde jag var vanligt att man tog 240ins upphängning och byggde dit på 360.

Ska inte skriva allt förmycke mål med denna bilen utan låta det hända som händer just för den stunden det händer.

Men kan iallafall sätta ett effekt mål på ca 250hk sugis av något slag och hållbar drivlina.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort.
« Svar #4 skrivet: december 13, 2011, 00:06:50 »
Just det har ju naturligtvis glömt av att skriva att det byggdes nya motorfästen ochså. 940 fästen på blocket och egensvetsade på ramen och valp kuddar emellan fästena.

Med andra ord igen hängig motor någonsin. utan den är pigg och kry som en motor ska vara  ;)
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort.
« Svar #5 skrivet: december 14, 2011, 23:01:49 »
Försökte tjata om ställbart fyrlink men då blev det 240 saker i stället.

Ska försöka få låna en kamra och ta lite bilder på upphängningen
Men det trodde jag var vanligt att man tog 240ins upphängning och byggde dit på 360.

Ska inte skriva allt förmycke mål med denna bilen utan låta det hända som händer just för den stunden det händer.

Men kan iallafall sätta ett effekt mål på ca 250hk sugis av något slag och hållbar drivlina.

Nej 240-upphängning kan jag inte säga att jag sett innan..

Låter som ett kraftfullt och bra mål med 250hk sugis. (Och säkert med hållbar drivlina)

Får du möjlighet att ta bilder och vill lägga upp dem kanske jag ska uppgradera din profil så att du kan bifoga direkt i tråden när du skriver inlägg?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort.
« Svar #6 skrivet: december 17, 2011, 00:44:41 »

Låter som ett kraftfullt och bra mål med 250hk sugis. (Och säkert med hållbar drivlina)

Får du möjlighet att ta bilder och vill lägga upp dem kanske jag ska uppgradera din profil så att du kan bifoga direkt i tråden när du skriver inlägg?
jo för 250hk sugis är inte så jobbit igentligen rätt kvickt om man har liten vikt.

Ja tack hade varit jätte snällt att göra om du skulle vilja det. Ska försöka få lite bilder under helgen på den.
Ska ändå lyfta upp den med truck för att svetsa diffen riktigt med mig/mag med gas och rörtråd. lika stärk som pinne men går fortare att svetsa med.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort.
« Svar #7 skrivet: december 19, 2011, 23:28:34 »
Japp då jag hade tänkt att gå och köpa mig en kamra mellan jul och nyår så fick jag en i prisent idag av min kära mor.
Och detta tycker jag är en klar nyhet att skriva i tråden då det kommer tillföra tråden nytt liv.

Dock har jag inte gjort något med 360in än då jag har livat upp min 142 för lite utflykt över jul helgen.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort.
« Svar #8 skrivet: december 20, 2011, 19:24:57 »
Nu entligen kommer det lite bilder. fick krypa på backen i vattenpölar för att ta bilderna under bilen :P

Verkar vara förstora bilder för att lägga ut :P
« Senast ändrad: december 20, 2011, 21:33:42 av DumDum »
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

Ruben

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort. Bilder hjulupphängning 240delar
« Svar #9 skrivet: december 21, 2011, 12:21:02 »
Have you got a picture from the lower shock mount?
If I understand correct you still use the 360 gearbox and axles but use the 240 rear trailing arms instead of the leaf springs?
Don't you need at least a panhard bar/rod with this setup?

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort. Bilder hjulupphängning 240delar
« Svar #10 skrivet: december 21, 2011, 16:34:39 »
sorry my english are bad bad.
I have not a picture on it now but i can take it after Chrismes.

I have panhadbar? from volvo 240 on is axel.
« Senast ändrad: december 21, 2011, 16:52:40 av DumDum »
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort. Bilder hjulupphängning
« Svar #11 skrivet: december 21, 2011, 16:57:45 »
Japp då har jag krympt ner några bilder till.
Detta är i motorutrymmet med fokus på insuget som är lite kustom.

En vev med 92mm slag vad blir det i liter med orginal borr? Var inte speciellt aktiv på matte lektionerna :P
Kan de va så att det blir 2,7liter?
Har för mig att marinveven hade 88mm i slag och den gav ju 2,5liter med standard borr
« Senast ändrad: december 21, 2011, 17:02:03 av DumDum »
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort. Bilder hjulupphängning, motor
« Svar #12 skrivet: december 21, 2011, 19:05:09 »
2,664liter om du har 96mm borr och 92mm slag. Tror marinveven har 86mm slag.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort. Bilder hjulupphängning, motor
« Svar #13 skrivet: december 22, 2011, 19:53:48 »
2,664liter om du har 96mm borr och 92mm slag. Tror marinveven har 86mm slag.
oki taack för hjälpen. jo nu när du skrev det så har marinveven 86mm i slag.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort. Bilder hjulupphängning, motor
« Svar #14 skrivet: december 23, 2011, 23:24:47 »
Oj vilka news!!  :D

Grattis till kameran och tack för bilderna!

Jag har aldrig sett en sådan mod på bakaxeln med just 240-detaljer. Välbyggt och välpassande ser det ut som!

Sedan insuget ser ut att vara ett 16v insug omsvetsat med flänsar från 8v. Det har jag inte sett heller tidigare  :o
Lär ju bli lite bättre flös med det insuget som har raka runners och lite större plenum  :)
Och med den volymen i motorn går han rätt gott va?  :P

Tack för uppdateringar och
GOD (H)JUL!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort. Bilder hjulupphängning, motor
« Svar #15 skrivet: december 24, 2011, 01:33:53 »
Kamran är min bästa vän ;)
Jo jo visst det är välbyggt men får ganska lätt hjulstutts ändå men av någon anledning verkar det som om drivlinsn höll bra läge hårdkörning i ett halv år innnan saker började paja på den.

Japp det är 16V insug med tretums spjäll.

Volymen är 2,3liter men hittat en vev med 92mm slaglängd. Har inte kvar min 2,5liters motor längre den rasade totalt med en stor turbo och lite spikningar.

Dock med det insuget så har jag ingen tomgång överhuvudtagget. Men ska testa  ett par olika VOC chip och se om det blir bättre.

Dock är den rätt vass nu redan. Men vill testa 531an från min 740turbo  i denna bil. toppen är inte kompsänk på något vis så jag tror det kommer göra bra skillnad då den är portad.
Sitter och funderar lite på att bygga helt ny sugis somm kommer skilja sig på alla punkter ifrån denna. Men ska kolla lite på lite olika lösningar innan jag pressenterar något mer än ett B230fk -98 block :P

GOD (H)JUL
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort. Bilder hjulupphängning, motor
« Svar #16 skrivet: december 24, 2011, 01:38:13 »
Kamran är min bästa vän ;)
Jo jo visst det är välbyggt men får ganska lätt hjulstutts ändå men av någon anledning verkar det som om drivlinsn höll bra läge hårdkörning i ett halv år innnan saker började paja på den.

Japp det är 16V insug med tretums spjäll.

Volymen är 2,3liter men hittat en vev med 92mm slaglängd. Har inte kvar min 2,5liters motor längre den rasade totalt med en stor turbo och lite spikningar.

Dock med det insuget så har jag ingen tomgång överhuvudtagget. Men ska testa  ett par olika VOC chip och se om det blir bättre.

Dock är den rätt vass nu redan. Men vill testa 531an från min 740turbo  i denna bil. toppen är inte kompsänk på något vis så jag tror det kommer göra bra skillnad då den är portad.
Sitter och funderar lite på att bygga helt ny sugis somm kommer skilja sig på alla punkter ifrån denna. Men ska kolla lite på lite olika lösningar innan jag pressenterar något mer än ett B230fk -98 block :P

Hoppas det kommer fler ovanliga udda lösning FREJ ;)

GOD (H)JUL
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort. Bilder hjulupphängning, motor
« Svar #17 skrivet: januari 05, 2012, 23:15:04 »
Hade bilen till jobbet en dag och självklart ryker en drivaxel påväg till jobbet.
Trodde att svetsen sprack pågrundav att jag knappt la dit något. men när jag körde in den och skulle skruva bort kåpan såg jag drivaxeln...
Då passade jag på att bränna bort dom gammla fästena med gasen dessutom.

På vägen hem så rasar bensinpumpen och den har inte gått många mil...
Så nu har den blivit stående och jag börjar samla på mig nya delar till häftigare sug motor. Tänkte få ihop en 16v och så ska jag tänka över dedär med drivlinan en aning.
Börjar bli en aning trött på att det alltid är minst en sak som ska paja i drivlinan varje gång jag kör med bilen :P
« Senast ändrad: januari 05, 2012, 23:16:35 av DumDum »
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort. Bilder hjulupphängning, motor
« Svar #18 skrivet: januari 06, 2012, 01:26:00 »
Vilken otur du har! Men det föder ju nya lösningar som bekant  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort. Bilder hjulupphängning, motor
« Svar #19 skrivet: januari 06, 2012, 18:12:27 »
Helt ärligt har jag nog otur med allt i livet förutom att turen finns för att jag ska få behålla körkortet och mitt liv :P
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort. Bilder hjulupphängning, motor
« Svar #20 skrivet: januari 07, 2012, 23:06:51 »
Helt ärligt har jag nog otur med allt i livet förutom att turen finns för att jag ska få behålla körkortet och mitt liv :P

Det gäller att se det ljusa i livet, särskilt så länge man får ha det kvar ja  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DumDum

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort. Bilder hjulupphängning, motor
« Svar #21 skrivet: januari 11, 2012, 23:58:49 »
Nu har jag lånat ut bilen till kompisen som hade den innan mig.
Han ville låna den som mall för ny kabelhärva och insug till sin 2,5 16V. Han håller på bygga motorn och delar som ska bolt on sedan när han skaffar en ny. Mer vill jag inte avslöja om han själv väljer att stiga fram i forumet senare.
Tänkte undertiden att jag raggar tag på ny bränsle pump, drivaxel och kam till den undertiden och hoppas på att jag får byta det under tiden den står där.
Dock vet jag ej hur länge han ska låna den.
Volvo 244 -82 B230A Drar 740TIC med chip och 1bar ladd Dock tillbakaköpt och påbörjat V8
Volvo 244 -87 B230E ca 170-180hk tillbaka köpt.
Volvo 365 -88 Projektbilen här med V8 brann upp..
Volvo 740 -86 TIC ca380hk Ska trimmas mer.
Volvo 360 -87 Just nu sugis finns projekt tråd

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 -87 3d Suget var förstort. Bilder hjulupphängning, motor
« Svar #22 skrivet: januari 12, 2012, 23:48:36 »
om han själv väljer att stiga fram i forumet senare

Övertalning!!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.