Författare Ämne: Turbo konvertera 360 GLS Hjälp!  (läst 5896 gånger)

360powwaaa

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Turbo konvertera 360 GLS Hjälp!
« skrivet: januari 15, 2012, 01:17:40 »
Hejsan!

Jag har en volvo 360 gls med en b200k motor i, vet att detta kanske inte är bästa grund att börja bygga om jämfört med om man hade haft en F motor eller liknande! menmen de är bara att försöka göra det bästa av situationen!

och mina frågor är hur är det med soppa ledningarna måste jag byta ut dessa till större om jag ska köra elektronisk inspurt?

setup blir följande:
Saab 9000 turbo
940 grenrör med adapter för att få turbo att passa med original motorfäste
B230f kabelhärva samt LMM och bränslebox(chippad) tändbox(chippad guldbox)
linjär BTR samt saab spridare
sen blir det nån elektronisk soppa pump!

Kommer åka på en b230F motor som jag undrar om man behöver kompsänka eller kan man bara ösa på? hur mycket ladd står den pall för med original komp? sen undrar jag om man kan använda original LMM från en sug motor eller måste man ha en från en turbo motor? och visst ska det funka att köra på org kabelhärvan ?

men de största problemet med detta som jag ser är soppa ledningarna! kan man mata orgledingen till en catchtank och sedan därifrån större slang till motorn och behålla orginal returen ?

Sen en sista fråga, hur är det med kopplingen osv på dessa? kan man köra en tryckplatta från en 740/940 turbo/sugis och sedan org lamell från 360in?

Hoppas nån kan svara på mina frågor har letat runt på forumet här å sökt å försökt leta upp dessa frågor kring soppa ledningarna osv men utan några lyckade insatser!

Tack på förhand!
 






 

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Turbo konvertera 360 GLS Hjälp!
« Svar #1 skrivet: januari 15, 2012, 22:21:02 »
Sen en sista fråga, hur är det med kopplingen osv på dessa? kan man köra en tryckplatta från en 740/940 turbo/sugis och sedan org lamell från 360in?

Turboplatta från 240-turbo med det plana svänghjulet som hör till kör jag med. Plus en originallamell (som råkar komma från Opel Astra).
Funkar fint men så har jag inte så många trimmade sugishästar än heller  :P
Men pga. det svänghjulet kan jag inte köra originaltändningen Renix då den behöver rätt hålbild för impulsgivaren att läsa på.

Men en 740-turboplatta ska väl gå bra tror jag? Då slipper man ju byta svänghjul och tändning.
Någon får gärna bekräfta som kör med det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

360powwaaa

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Turbo konvertera 360 GLS Hjälp!
« Svar #2 skrivet: februari 02, 2012, 18:08:00 »
Sen en sista fråga, hur är det med kopplingen osv på dessa? kan man köra en tryckplatta från en 740/940 turbo/sugis och sedan org lamell från 360in?

Turboplatta från 240-turbo med det plana svänghjulet som hör till kör jag med. Plus en originallamell (som råkar komma från Opel Astra).
Funkar fint men så har jag inte så många trimmade sugishästar än heller  :P
Men pga. det svänghjulet kan jag inte köra originaltändningen Renix då den behöver rätt hålbild för impulsgivaren att läsa på.

Men en 740-turboplatta ska väl gå bra tror jag? Då slipper man ju byta svänghjul och tändning.
Någon får gärna bekräfta som kör med det.


det plana svänghulet du kör med är det med 60-2 i delning på tändningen? för jag ska köra ett komplett styrsystem frå en 940 turbo dock har jag inget svänghjul så jag vet inte hur jag ska göra med den biten än folk från sävarturbo säger att det funkar att köra vanliga svänghjulet som kommer från 940ín och sen i nån guide här på 300Power så förklarar nån att det inte funkar utan att man slipar ur i sprängkåpan?! är det nån som kan förklara detta mer exakt och de där med astra lamell osv så ska ju audi och vw osv också passa! men vet du exakt vilken splines delning din lamell har? de finns en med 20,4x24 och en 20,6x24!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Turbo konvertera 360 GLS Hjälp!
« Svar #3 skrivet: februari 02, 2012, 21:56:02 »
Sen en sista fråga, hur är det med kopplingen osv på dessa? kan man köra en tryckplatta från en 740/940 turbo/sugis och sedan org lamell från 360in?

Turboplatta från 240-turbo med det plana svänghjulet som hör till kör jag med. Plus en originallamell (som råkar komma från Opel Astra).
Funkar fint men så har jag inte så många trimmade sugishästar än heller  :P
Men pga. det svänghjulet kan jag inte köra originaltändningen Renix då den behöver rätt hålbild för impulsgivaren att läsa på.

Men en 740-turboplatta ska väl gå bra tror jag? Då slipper man ju byta svänghjul och tändning.
Någon får gärna bekräfta som kör med det.


det plana svänghulet du kör med är det med 60-2 i delning på tändningen? för jag ska köra ett komplett styrsystem frå en 940 turbo dock har jag inget svänghjul så jag vet inte hur jag ska göra med den biten än folk från sävarturbo säger att det funkar att köra vanliga svänghjulet som kommer från 940ín och sen i nån guide här på 300Power så förklarar nån att det inte funkar utan att man slipar ur i sprängkåpan?! är det nån som kan förklara detta mer exakt och de där med astra lamell osv så ska ju audi och vw osv också passa! men vet du exakt vilken splines delning din lamell har? de finns en med 20,4x24 och en 20,6x24!

Nej det plana svänghjulet är från Volvo 240 och hade inga hål eller dylikt för tändningen. Jag kör med hallgivare i fördelaren som trigger.

Tror inte det finns plana/lätta Volvo original svänghjul med 60-2 eller dylikt.  :-\
Däremot borde man kunna stansa en plåt och valsa och svetsa på sitt plana svänghjul för att få triggern att funka men det kräver ju en del jobb, räknande och maskiner..

B230FT i 360-guiden säger något sådant ja.. men är det dubbelmassesvänghjul från 940 som används i den guiden!?

Ja 20.4mm är korrekt. Dock finns ju 20.6mm angivet ibland också men vet inte om det är felskrivet då eller inte eller om det är så lite att det inte spelar roll.
Men 20.4mm fungerar för det kör jag med!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Turbo konvertera 360 GLS Hjälp!
« Svar #4 skrivet: februari 02, 2012, 22:41:14 »
B230FT i 360-guiden säger något sådant ja.. men är det dubbelmassesvänghjul från 940 som används i den guiden!?

Ja 20.4mm är korrekt. Dock finns ju 20.6mm angivet ibland också men vet inte om det är felskrivet då eller inte eller om det är så lite att det inte spelar roll.
Men 20.4mm fungerar för det kör jag med!

Ja det är dubbelmassesvänghjul i den guiden, vanliga djupa (ej dubbelmasse) 940 svänghjulet med 60-2 kör jag med så det är inga problem.
Tror detta med splinesen kanske har att göra med hur man mäter  :-\