Författare Ämne: Volvo 360 topp  (läst 13106 gånger)

Stefan Widell

  • Gäst
Volvo 360 topp
« skrivet: mars 05, 2012, 14:50:31 »
Tjena, vi har en 360 med b200f motorn, om man skulle byta till 531 toppen, hur gör man då med tändningen, hur ska man göra med fördelaren?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 topp
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2012, 22:33:05 »
Tjena, vi har en 360 med b200f motorn, om man skulle byta till 531 toppen, hur gör man då med tändningen, hur ska man göra med fördelaren?

Hej Stefan och välkommen hit!

Byter du bara topp och har kvar original bottendel så behöver du inte göra någonting!  :)
Faktum är att om det är tändläge/förtändning du tänker på så kan du inte göra så mycket. Det hjälper inte att vrida på fördelaren på en bil med Renix tändenhet som B200F har. Den känner tändläge med en givare som läser på svänghjulet så det är den som skall flyttas i så fall men det är inte så lätt. Polvänder man givaren elektriskt får man några grader mer förtändning men det är allt som man kan göra utan att byta tändsystem helt eller fräsa/fila upp i sprängkåpan för att kunna flytta givaren.

Hoppas jag förstod din fråga rätt.
Mvh Frej
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stefan Widell

  • Gäst
SV: Volvo 360 topp
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2012, 00:12:17 »
Så det är bara att koppla orginal fördelaren till toppen, och att den sen ska spinna på som vanligt? :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 topp
« Svar #3 skrivet: mars 28, 2012, 21:34:52 »
Så det är bara att koppla orginal fördelaren till toppen, och att den sen ska spinna på som vanligt? :)

Du menar koppla original fördelaren och tändkablarna till de nya stiften i den nya toppen? Japp  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stefan Widell

  • Gäst
SV: Volvo 360 topp
« Svar #4 skrivet: april 14, 2012, 13:32:49 »
Har en annan fråga, va heter det röret som går där bak mellan bakhjulen?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Volvo 360 topp
« Svar #5 skrivet: april 14, 2012, 13:37:45 »
Har en annan fråga, va heter det röret som går där bak mellan bakhjulen?
Den heter De-Dion axeln, brukar kallas senapsaxeln lite på skämt :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Stefan Widell

  • Gäst
SV: Volvo 360 topp
« Svar #6 skrivet: april 14, 2012, 13:45:10 »
Vet ni vart man kan köpa en ny sån, vår är rostig och knäckt:(

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Volvo 360 topp
« Svar #7 skrivet: april 14, 2012, 13:47:23 »
Bättre begagnad borde gå att få tag i på skroten,
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Stefan Widell

  • Gäst
SV: Volvo 360 topp
« Svar #8 skrivet: april 14, 2012, 13:49:38 »
Tack så mycket för hjälpen.:)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Volvo 360 topp
« Svar #9 skrivet: april 14, 2012, 13:50:06 »
Inga problem ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 topp
« Svar #10 skrivet: april 16, 2012, 23:01:35 »
Jag brukar kalla det där som sitter mellan bakhjulen för bakaxeln, men de-dion axeln kan man ju dra till med om man vill för att det ska låta lite finare  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stefan Widell

  • Gäst
SV: Volvo 360 topp
« Svar #11 skrivet: april 25, 2012, 09:03:40 »
Jag menar det runda röret som går bakom bakaxlen med drivningen på, Det är knäckt och sönder rostad, så hjulen lutar om man säger så:)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 topp
« Svar #12 skrivet: april 28, 2012, 00:10:28 »
Jag menar det runda röret som går bakom bakaxlen med drivningen på, Det är knäckt och sönder rostad, så hjulen lutar om man säger så:)

Aha. Råkat ut för samma sak själv. http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg92432#msg92432
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stefan Widell

  • Gäst
SV: Volvo 360 topp
« Svar #13 skrivet: april 28, 2012, 07:51:35 »
Trist som fan, men hur gjorde du när du skulle fixa ditt?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 topp
« Svar #14 skrivet: april 28, 2012, 20:53:20 »
Trist som fan, men hur gjorde du när du skulle fixa ditt?

Riktade och svetsade på ett vinkeljärn som förstärkning. OBS bara "tillfällig" lagning som jag kört med ett tag nu. Ska byta axel snart.
Följer du länken i mitt senaste inlägg så ser du bilder och text på lagningen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stefan Widell

  • Gäst
SV: Volvo 360 topp
« Svar #15 skrivet: april 28, 2012, 22:04:08 »
Axeln på min är inte lönt att försöka laga, den är nästan av i ena hörnet:(, så det blir att köpa en bättre begagnad och slipa och göra vid den riktigt så ska den nog hålla ett tag:)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 topp
« Svar #16 skrivet: april 28, 2012, 22:24:37 »
Axeln på min är inte lönt att försöka laga, den är nästan av i ena hörnet:(, så det blir att köpa en bättre begagnad och slipa och göra vid den riktigt så ska den nog hålla ett tag:)

Absolut  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stefan Widell

  • Gäst
SV: Volvo 360 topp
« Svar #17 skrivet: april 29, 2012, 13:28:33 »
Har en ny fråga, ska ta bort axeln nu, tänkte ta bort allt med bladfjädrarna, har bilen upphissad på pallbockar, kan man lossa bladfjädrarna nu utan att något händer?:)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 topp
« Svar #18 skrivet: april 29, 2012, 21:57:03 »
Har en ny fråga, ska ta bort axeln nu, tänkte ta bort allt med bladfjädrarna, har bilen upphissad på pallbockar, kan man lossa bladfjädrarna nu utan att något hände

Bra fråga, har lossat dem på en reservdelsbil en gång och den hängde på ett par truckgafflar genom sidorutorna. Då hände inget dramatiskt som jag kan minnas det.

Hoppas någon kommer med ett mer exakt svar på hur man bäst gör, OCH hur man får dit dem sen igen  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stefan Widell

  • Gäst
SV: Volvo 360 topp
« Svar #19 skrivet: april 29, 2012, 22:03:03 »
Man vet ju inte vad som ska hända, men hela bakänden hänger ju i luften, så det är ju inte något tryck på dom, men vill vara säker innan. Det ända problemet jag har nu är att två skruvar till ena drivaxeln är rundade så får försöka lösa det:)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: Volvo 360 topp
« Svar #20 skrivet: april 29, 2012, 22:17:14 »
Du kan vara säker på att inget kommer att hända när allt hänger i luften  :)
Jag brukar kapa skallarna på de drivaxelskruvar som är rundade.

stiffe94

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Volvo 360 topp
« Svar #21 skrivet: april 29, 2012, 22:22:43 »
Nu har jag gjort en användare istället:) Hur får du väck bultarna som sedan sitter kvar?:)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Volvo 360 topp
« Svar #22 skrivet: april 29, 2012, 23:17:03 »
Jag kapade av skallen på mina rundade bultar med en rondell och sen köpte jag nya på biltema (http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Insexskruv-19011/   M8x60, måste kapas ca 10mm för att bli samma längd som original).
Drog sedan ut drivaxeln och bultarna som var kvar räckte det att bara ta med en polygrip/rörtång och dra loss dem, gick riktigt enkelt att få loss dem.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

stiffe94

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Volvo 360 topp
« Svar #23 skrivet: april 30, 2012, 09:35:08 »
Ok, ska försöka och få av dom, tack för svaren:)

stiffe94

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Volvo 360 topp
« Svar #24 skrivet: maj 07, 2012, 20:11:12 »
Hej igen, nu har jag fått av allt med lite hjälp av svordomar och slag! Är det någon som har en axel liggandes som är i bättre skick och är nära skåne?  :)