Författare Ämne: Enkel etanolkonverterings-guide Stromberg-förgasare  (läst 5278 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3606
    • Visa profil
Enkel etanolkonverterings-guide Stromberg-förgasare
« skrivet: mars 23, 2012, 17:28:51 »
Konverterade min bil lite enkelt genom att knacka ner munstycket i förgasaren. Var tvungen att knacka ner munstycket 2mm för att bilen ska gå perfekt på E50, för att den ska gå perfekt på E85 måste munstycket knackas ner lite till.
Men det kan skilja från motor till motor hur mycket man måste knacka ner munstycket. Bilen jag konverterat är en Volvo 345 DLS -81 med B19A.


Börja med att ta loss thorttellocket och throtteln och därefter letade reda på en hammare/gummiklubba/plasthammare och en hylsa som passar på munstycket, ett skjutmått är också att rekommendera för att kolla hur långt munstycket är nedpressat. Hittade en hammare och en lång 6mm hylsa + förlängare. 6mm hylsan passade så gott som perfekt på munstycket.

Original var munstycket nerpressat 2.7mm, jag var tvungen att knacka ner det 2,0mm till 4,7mm nedpressning för att den skulle gå lika bra som med BF95, knackade (först bara ner det 1,5mm men då blev den lite segstartad vid 0°C och ville tveka när man accelerarade innan motorn kommit upp i arbetstemp). Kommer bli tvungen att knacka ner munstycket lite till när jag har E85 i tanken, men det var riktigt simpelt. Tog ca 15min från det att jag öppnade huven till det att jag kunde provköra.
Märkte att man måste slå ganska hårt för att munstycket skulle pressas ner.



Skruva loss throttellocket och ta ut throtteln.

Mina "professionella" verktyg för att slå ner munstycket  ::)

Mäta, mäta och mäta. Mätte efter varje slag med hammaren för att se hur mycket munstycket åkte ner.

Munstycket i mitten om ni inte visste det 8)

Det var allt jag kunde komma med om man vill göra en ful-konvertering till etanol ifall man har en Stromberg 175-CD.
Hoppas någon har nytta av denna informationen  ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3606
    • Visa profil
SV: Enkel etanolkonverterings-guide Stromberg-förgasare
« Svar #1 skrivet: april 04, 2012, 20:11:17 »
Blev tvungen att sjustera ner hur mycket gasspjället öppnas när choken är på.
Sjusterade ner skruven så att spjället precis öppnar lite grann vid full choke, bilen blev mycket mer lättstartad och går mycket bättre genom hela registret med kall motor. (choken på)
Förut så ville den till att hacka när man höll halvgas med kall motor, men nu så hackar den inte alls utan går riktigt fint även med kall motor.

Jag har manuell-choke, tror inte det går att sjustera med automatisk choke.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75