Författare Ämne: Var köpa komplett fjäderbenslager?  (läst 3392 gånger)

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
Var köpa komplett fjäderbenslager?
« skrivet: maj 26, 2012, 22:29:51 »
Okej, det jag vill veta är var det går att köpa nya fjäderbenslager/topplager. Jag är less på att min bil knarrar när man svänger.

Mitt problem är att jag inte har hittat någonstans där man kan köpa nya fjäderbenslager, hittat på softbildelar men där är det bara själva lagren men vill byta ut hela delen dem sitter i eftersom eftersom gummit i toppen är sprucket.
Annars hittar jag bara begagnade, men känns ovärt ifall det går att få tag i nya.

Hoppas någon kan hjälpa mig med mitt problem :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

bendit

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Var köpa komplett fjäderbenslager?
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2012, 21:27:28 »
Jeg henger meg på her! Trenger nye jeg også! Har også bare funnet steder hvor dem kun selger selve lageret.

Ozzi

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2012, 19:48:39 »
Okej, det jag vill veta är var det går att köpa nya fjäderbenslager/topplager. Jag är less på att min bil knarrar när man svänger.

Mitt problem är att jag inte har hittat någonstans där man kan köpa nya fjäderbenslager, hittat på softbildelar men där är det bara själva lagren men vill byta ut hela delen dem sitter i eftersom eftersom gummit i toppen är sprucket.
Annars hittar jag bara begagnade, men känns ovärt ifall det går att få tag i nya.

Hoppas någon kan hjälpa mig med mitt problem :)

Autoexpertan har topplager till våra bilar men jag antar att det också bara är själva lagret...  :(

BigM

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2013, 09:48:10 »
Är ny på detta forum, men jag såg att det finns flera som har samma problem som jag har. Det kanske är ett långskott
men är det någon som har hittat vart man kan få tag i ett komplett "paket".

Själv har jag bara rullagrerna men inte gummibussningarna!

Tänkte om det går att använda från någon annan modell?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 13, 2013, 09:54:58 »
Är ny på detta forum, men jag såg att det finns flera som har samma problem som jag har. Det kanske är ett långskott
men är det någon som har hittat vart man kan få tag i ett komplett "paket".

Själv har jag bara rullagrerna men inte gummibussningarna!

Tänkte om det går att använda från någon annan modell?

Jag har än så länge inte hittat var man kan köpa helt nya gummibussningar :-\ Jag köpte bättre begagnade till min bil, det är samma gummibussningar på alla bilar i 300-serien från -81 till tillverkningsstopp (troligtvis är det samma på tidigare modeller också, men jag har inte sett någon byta bussningarna på en äldre bil så jag kan inte garantera något).

Välkommen till forumet :)

BigM

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 13, 2013, 10:04:21 »
Ok!

Jag  har kollat runt på olika skrotar och för den delen oxå varit upp på volvo och frågat men enligt dom så finns dom inte att få tag
på längre.

Tänkte kanske att man ska ta upp hålet och sätta i från någon annan bil typ v40 för dom ser precis ut som dom som finns på min!

Eller kolla om man kan hitta någon bättre begagnad att ta ifrån!

Tack :D!

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 13, 2013, 10:28:17 »
Ok!

Jag  har kollat runt på olika skrotar och för den delen oxå varit upp på volvo och frågat men enligt dom så finns dom inte att få tag
på längre.

Tänkte kanske att man ska ta upp hålet och sätta i från någon annan bil typ v40 för dom ser precis ut som dom som finns på min!

Eller kolla om man kan hitta någon bättre begagnad att ta ifrån!

Tack :D!
Nä på Volvo är det ingen idé att fråga, finns ingenting kvar längre till 300-serien förutom de delar som också finns på 240/740. Volvo (och de flesta reservdelstillverkare) verkar försöka glömma bort att 300-serien någonsin existerat :'(

Kollade på lite bilder på V40 fjäderbenslager och det ser väldigt likt ut :o Skulle helt klart vara kul om det passade för dem går ju att få tag i helt nya :)

BigM

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 13, 2013, 10:38:30 »
Tjejen har en v40 så jag tänkte jämföra i veckan. Det jag i såfall kan tänka mig att man måste göra är att kanske öppna upp hålet lite i stötdämpartornet för att få plats men det är ju en baggis om man kan använda dom!

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 13, 2013, 10:42:49 »
Tjejen har en v40 så jag tänkte jämföra i veckan. Det jag i såfall kan tänka mig att man måste göra är att kanske öppna upp hålet lite i stötdämpartornet för att få plats men det är ju en baggis om man kan använda dom!
Jo så länge bulthålen stämmer och dem passar på stötdämparna så bör det inte kräva allt för stora operationer för att få dit på en 300-serie :)