Författare Ämne: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Nu med 3,0L 16V sugis!!!  (läst 37198 gånger)

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Nu med 3,0L 16V sugis!!!
« skrivet: maj 27, 2012, 13:23:08 »
Nu kommer jag att lägga upp lite bilder på mitt projekt pga att folk har tjatat om det :).

Lite info om motor + drivlina
B230F Block 89års Borrat till 97mm samt kanal spolat
Sten Parner smidda 97mm kolvar
H-profil stakar
Stroker vev 101,5mm slaglängd
Ståldrev till vevaxeln
Portad 16v topp med hydraul tryckare
Enem kammar 302 grader in 298 ut 11,5 lyft in 10,6 ut
Egen byggt extractor grenrör
Lättat pott svänghjul
Volvo 740 turbo lammel
Sachs 618 tryckplatta
Insug hemmabygge med 46mm spjäll i från suzuki hayabusa 99-07
VEMS sprut med wastefire spole
Egen byggda motorfästen ikaross med valpmotorkuddar + volvo 940 motorfästen på blocket

Växellåda ZF 5växlad i från BMW 525 E34
Drivaxlar från BMW 525 Turbodiesel
Bakaxeln är en lamelldiffad 188mm Från samma bil
Sprängkåpan är en orginal till 360 som jag har byggt om med konan ifrån volvo 340 med b14 och svarvat till en egen m47 lådsaxel så att jag kan köra med volvo 2,7 och 940s kopplings lammeler
Kardanaxel omsvetsad i från volvo 740
19 raders oljekylare
Volvo 940 Turbo kylare med Volvo original elfläkt
2.5" avgassystem

Chassi info
Egen byggda coilovers fram bak ligger o väntar på att bli monterade.
Bromsar fram 240 ABS ok samt volvo 460 turbo bromsskivor
Bromsar bak orginal (än så länge)


Och nu lite bilder :)


Hjärtat <3


Fina spjällhusen


Den special byggda växellådan med diff + subframe
« Senast ändrad: juni 16, 2013, 11:36:57 av mulle_meck »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2012, 15:00:21 »
Jävlar vilket bygge :o

Du verkar kunna dina saker. Hur mycket effekt tror du drivlinan håller för? Borde hålla för ordentligt med effekt tycker jag iaf.

Har du möjligtvis fler bilder på modifieringen av sprängkåpan och axeln där i? Jag förstår det som att du har tagit axeln från en M47 och fixat så du fått in den i b14 sprängkåpan och sen monterar du kardanaxeln med bultar som det är original på 200,700,900-serien, riktigt smart i alla fall för att kunna använda stadigare lameller :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2012, 21:44:55 »
Kul att du hittat hit, det har varit bra tunnsått med avancerade byggen på sista tiden! Ser riktigt bra ut!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2012, 23:03:42 »
Jävlar vilket bygge :o

Du verkar kunna dina saker. Hur mycket effekt tror du drivlinan håller för? Borde hålla för ordentligt med effekt tycker jag iaf.

Har du möjligtvis fler bilder på modifieringen av sprängkåpan och axeln där i? Jag förstår det som att du har tagit axeln från en M47 och fixat så du fått in den i b14 sprängkåpan och sen monterar du kardanaxeln med bultar som det är original på 200,700,900-serien, riktigt smart i alla fall för att kunna använda stadigare lameller :)

Ja det brukar vara så folk reagerar när man kommer rullandes :P Det bästa med bilen är ju att den kör ifrån BMW M5 mfl.

Vet ej riktigt hur mycket den kan hålla för men kanske 6-700 borde den hålla för. M47ans axel är 1mm grövre än zf lådan och den påstår ju folk håller för 800hk så det första som jag tror kommer att paja är diffen.

Du har förstått helt rätt med sprängkåpan. Har lite svårt att fixa bilder under bilen just nu pga andra projekt men jag lovar att jag ska ta mer bilder i detalj så att ni kan få se ordentligt ;)

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2012, 23:05:30 »
Kul att du hittat hit, det har varit bra tunnsått med avancerade byggen på sista tiden! Ser riktigt bra ut!

Tackar tackar ja jag håller med men jag ska försöka att hålla igång projekt tråden så länge jag kan har inte äns orkat skriva allt som är gjort än men håll ut det kommer :P

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #5 skrivet: maj 27, 2012, 23:16:32 »
Och själv när man öppnar huven så har man bytt ut till sportluftfilter, fan vad jag skulle vilja kunna lite mer avanserade grejer när man läser deta och mänga andra rådar så känner man ju sig ganska värdelös:( men ska bli otroligt spännande att följa, och hoppas jag får se dig någon gång på gsr:D
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2012, 23:29:58 »
Och själv när man öppnar huven så har man bytt ut till sportluftfilter, fan vad jag skulle vilja kunna lite mer avanserade grejer när man läser deta och mänga andra rådar så känner man ju sig ganska värdelös:( men ska bli otroligt spännande att följa, och hoppas jag får se dig någon gång på gsr:D

Så ja man måste börja någonstans jag började sj med sportluftfilter och borttagen ljuddämpare ;) men man vill ju alltid ha mer och man lär ju sig hur mycket som hällst när man håller på, så trimma på säger jag bara XD

Klart att vi gör kom fram vet ja när du ser mig nästa gång så kan du få åka med om du vill ;)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2012, 06:58:03 »
Är det gjort något åt chassit på bilen och har du planerat att åka något på banträffar i sommar så att man får en chans att se den?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #8 skrivet: maj 28, 2012, 07:23:06 »
Är det gjort något åt chassit på bilen och har du planerat att åka något på banträffar i sommar så att man får en chans att se den?

Ja det är gjort lite med chassit men det är inte helt klart har förstärkt framvagnen som på Rally cross bilen som står på volvo museumet. Har en gubbe på jobbet som jobbade på R-sport när det begav sig, så jag har byggt efter va han kan komma ihåg. Sen fick jag tag på en gammal bilsport tidning där dom är på besök i R-sports verkstad där dom visar upp mycket av bakvagns upphängningarna. Så där har man tagit en del inspiration ifrån.

Och nej har ej planerat några banträffar men den som lever får se ;)   

kalkyl69

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #9 skrivet: maj 28, 2012, 21:37:41 »
Härligt bygge ! 
Ska bli intressant o se mer om bygget
Väcker ombyggnads djävulen i en  ;D
Vore kul med en film om ngn har så man ser/hör hur den går med  ;D

Magnus

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #10 skrivet: maj 28, 2012, 23:00:51 »
Härligt bygge ! 
Ska bli intressant o se mer om bygget
Väcker ombyggnads djävulen i en  ;D
Vore kul med en film om ngn har så man ser/hör hur den går med  ;D

Magnus

Tackar härligt med ett sånt stort intresse :)

Ja det hoppas jag allt bara att ut och skruva.

Klart att det kommer film håller på att pilla lite med drivlinan nu men håll ut folk det kommer film  8)

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #11 skrivet: maj 29, 2012, 11:31:12 »
jag måste bara fråga, hur gör du med besiktningen? plockar du ut allt då eller har du reggat om den??
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #12 skrivet: maj 29, 2012, 16:54:19 »
Kul med ett sugmotor projekt. Bilder på chassiet och drivlinan vore riktigt intressant att se.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #13 skrivet: maj 29, 2012, 22:40:12 »
Åh vad underbart projekt med alla de rätta parametrarna  :o  :P  8)

Har varit "offline" länge nu och det första man får i ansiktet när man loggar in är ditt galna bygge!  ;D


Jag ställer mig i kön för att få se någon bild på sprängkåpan/anslutningen till kardanen samt en film på hur bilen går/låter!
Angående besiktning så tror jag inte du kommer igenom, inte med 16V åtminstone..

Själv bara måste jag snart byta ut originaldiffen och lådan för ett paket så som ditt med åtminstone lamell men helst torsen.
Har inte tänkt tanken "kardan" tidigare, nu när jag fick se det såg det ut som en enklare väg till himmelriket. Annars hade jag tänkt bygga om ett momentrör så att det passar mot BMW-lådan. Gillar transaxel mer än kardan men är det lättare att bygga kardan kanske det blir det istället.. vet dock inte vad SBP säger om BMW-grejerna? Med momentröret kvar ser det ju lite mera original ut i allafall.
Ombyggt fordon är ju alltid en laglig utväg förstås.. mycket grubblerier.

Nu över till din bil igen!
Halleluja!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #14 skrivet: maj 29, 2012, 23:24:43 »
jag måste bara fråga, hur gör du med besiktningen? plockar du ut allt då eller har du reggat om den??

Haha besiktningen ja du jag stoppar tillbaka b200 motorn och hoppas att dom inte tänker på lådan :P

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #15 skrivet: maj 29, 2012, 23:26:36 »
Kul med ett sugmotor projekt. Bilder på chassiet och drivlinan vore riktigt intressant att se.  :)

Tackar kul att det uppskattas :) Lugn nu kommer att laga bilen på fredag och då kommer det att komma bilder på förstärkningarna samt mer bilder på drivlinan samt kanske en film om jag hinner med det med ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #16 skrivet: maj 29, 2012, 23:27:29 »
jag måste bara fråga, hur gör du med besiktningen? plockar du ut allt då eller har du reggat om den??

Haha besiktningen ja du jag stoppar tillbaka b200 motorn och hoppas att dom inte tänker på lådan :P
När ska bilen besiktigas? Tänkte så vi vet när vi kan förvänta oss att höra resultat ifall den går igenom med specialbygge eller inte :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #17 skrivet: maj 29, 2012, 23:32:00 »
Åh vad underbart projekt med alla de rätta parametrarna  :o  :P  8)

Har varit "offline" länge nu och det första man får i ansiktet när man loggar in är ditt galna bygge!  ;D


Jag ställer mig i kön för att få se någon bild på sprängkåpan/anslutningen till kardanen samt en film på hur bilen går/låter!
Angående besiktning så tror jag inte du kommer igenom, inte med 16V åtminstone..

Själv bara måste jag snart byta ut originaldiffen och lådan för ett paket så som ditt med åtminstone lamell men helst torsen.
Har inte tänkt tanken "kardan" tidigare, nu när jag fick se det såg det ut som en enklare väg till himmelriket. Annars hade jag tänkt bygga om ett momentrör så att det passar mot BMW-lådan. Gillar transaxel mer än kardan men är det lättare att bygga kardan kanske det blir det istället.. vet dock inte vad SBP säger om BMW-grejerna? Med momentröret kvar ser det ju lite mera original ut i allafall.
Ombyggt fordon är ju alltid en laglig utväg förstås.. mycket grubblerier.

Nu över till din bil igen!
Halleluja!

Hej bilder kommer håll ut XD

Ja jag funderade länge på hur jag skulle lösa drivlinan men efter att ha pratat med gubben på jobbet som berättade att dom hade en egen subframe på rallycross bilarna med getrag 262 låda ihop parad med en diffhus i från en 240 med alu bakaxel  :o och svarvat och grejat så istället för drivaxel rör så fixade dom dit medbringare istället. Och dom körde ju med kardan så varför inte så ja provade och det funka så kör på det i stället :P

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #18 skrivet: maj 29, 2012, 23:33:24 »
jag måste bara fråga, hur gör du med besiktningen? plockar du ut allt då eller har du reggat om den??

Haha besiktningen ja du jag stoppar tillbaka b200 motorn och hoppas att dom inte tänker på lådan :P
När ska bilen besiktigas? Tänkte så vi vet när vi kan förvänta oss att höra resultat ifall den går igenom med specialbygge eller inte :P
Ja det lär dröja ett tag för den är besiktad för 2 månader sen så typ 1år :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #19 skrivet: maj 30, 2012, 22:56:00 »
Åh vad underbart projekt med alla de rätta parametrarna  :o  :P  8)

Har varit "offline" länge nu och det första man får i ansiktet när man loggar in är ditt galna bygge!  ;D


Jag ställer mig i kön för att få se någon bild på sprängkåpan/anslutningen till kardanen samt en film på hur bilen går/låter!
Angående besiktning så tror jag inte du kommer igenom, inte med 16V åtminstone..

Själv bara måste jag snart byta ut originaldiffen och lådan för ett paket så som ditt med åtminstone lamell men helst torsen.
Har inte tänkt tanken "kardan" tidigare, nu när jag fick se det såg det ut som en enklare väg till himmelriket. Annars hade jag tänkt bygga om ett momentrör så att det passar mot BMW-lådan. Gillar transaxel mer än kardan men är det lättare att bygga kardan kanske det blir det istället.. vet dock inte vad SBP säger om BMW-grejerna? Med momentröret kvar ser det ju lite mera original ut i allafall.
Ombyggt fordon är ju alltid en laglig utväg förstås.. mycket grubblerier.

Nu över till din bil igen!
Halleluja!

Hej bilder kommer håll ut XD

Ja jag funderade länge på hur jag skulle lösa drivlinan men efter att ha pratat med gubben på jobbet som berättade att dom hade en egen subframe på rallycross bilarna med getrag 262 låda ihop parad med en diffhus i från en 240 med alu bakaxel  :o och svarvat och grejat så istället för drivaxel rör så fixade dom dit medbringare istället. Och dom körde ju med kardan så varför inte så ja provade och det funka så kör på det i stället :P

Okej jo jag har sett rallycrosslösningen, var ett sådant till salu på blocket för ett tag sedan. Jag har bilder på det bygget.
Själv tycker jag att transaxeln är smartare utan knutar och med färre upphängningar. Du har ju dock lyckats behålla viktfördelningen med lådan bak, Volvo 300-seriens verkliga kännetecken och stolthet!

Peter Schmidt och sjs har byggt fina drivlinor med transaxel och BMW lådor samt Volvo 960 multilinkdiff respektive BMW E36 diff.

Som sagt din variant med kardan verkar lite enklare att få till för en kille (som mig) som inte är född mitt mellan svarven och fräsen. Men jag inväntar bilder på din lösning innan jag tar något för givet.
Jag är bara så trött på att köra odiffat, och ändå har jag inte mycket mer än typ originaleffekt plus typ 15%  ::)

Skönt för dig att din bil är besiktad och sommaren ligger framför oss  :D
Keep up the good work!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #20 skrivet: juni 02, 2012, 12:39:18 »
Så nu har jag grejat lite med bilen och fått tagit lite bilder som alla har väntat på. :P

Här så kan ni se hur medbringarna ser ut har tagit bmws medbringare och tagit splinesen sen har jag svarvat om volvo medbringare till bakaxel och svetsat ihop dom två för att få det att passa.


Här är fram på växellådan har tagit och kapat ner zf-lådan så mycket det gick och sen svetsat på en 10mm alu platta på där och sedansvarvat en ring till stödlagret till lådan och ringen är svetsad i en främre biten av en 340s växellåda, sen är med bringare en byggd av en kasserad kopplingslammel samt en medbringare från volvo bakaxel till :P


Här har ni ett gäng med bilder på sprängkåpan med. Har alltså tagit en b200 orginalkåpa och svarvat lite i och svetsat och fixat lite med b14s sprängkåpa för att få det att passa.




Så ja nu va kardan på plats med. :)



Subframen uppe och fast bultad.


Slänger även in en bild på framvagnen med förstärkningar kan rekommendera alla att göra denna operation för det känns som en helt ny bil när kan gjort detta.


Så det va allt för denna gången.  ;D



simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #21 skrivet: juni 02, 2012, 12:57:38 »
Jävlar vilket hantverk :D

Du ska inte montera kardanringar/kardanfångare ifall kardanen skulle få för sig att gå av?

Och vad jag kan se på sista bilden har du svetsat ett plattjärn mellan bärarmen och reaktionsstaget så att det blir som en A-arm, har du gjort något mer än det?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #22 skrivet: juni 06, 2012, 13:08:55 »
Ja Mulle Meck han kan meka han!!

Anade inte att du gjort så mycket svarv och svetsjobb för att få ihop motor+kardan, kardan+låda samt låda+växellåda men fattar ju nu att det inte finns några genvägar!

Fina jobb gör du i allafall! Lite avundsjuk på allt ihop, framvagnen var fint förstärkt! Både boxade länkarmar och ihopsvetsat med reaktionsstaget för att bilda A-armar samt förstärkningen av hela framvagnsbalken. Vad har du för bussningsmaterial i reaktionsstagen där de möter "pottorna". Är det hemmagjort det med? Ser inte helt original ut om jag inte misstar mig.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #23 skrivet: juni 06, 2012, 14:00:20 »
Jävlar vilket hantverk :D

Du ska inte montera kardanringar/kardanfångare ifall kardanen skulle få för sig att gå av?

Och vad jag kan se på sista bilden har du svetsat ett plattjärn mellan bärarmen och reaktionsstaget så att det blir som en A-arm, har du gjort något mer än det?

Nu blev jag glad när någon uppskattar allt ens slit :D

Kardanringar kommer har inte hunnit det än bygget ligger ganska så stilla för till fället pga att dom sålde garaget jag hyrde så nu står den hemma på parkeringen :( Letar febrilt efter nytt.

Kan väl beskriva i detalj hur jag gjort. Först tog jag och svetsade fast reaktionsstaget med länkarmen sedan så tog jag ett thule takräcke och kapade lite (mycket bra matrial i dom ;D) och svetsade fast imellan reaktionsstaget och länkarmen så att det blev en A-arm. Sedan är länk armen förstärkt med 3mm plåt så att det inte är en U balk längre. Så har jag gjort samma med framvagns balken med.

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #24 skrivet: juni 06, 2012, 14:05:32 »
Ja Mulle Meck han kan meka han!!

Anade inte att du gjort så mycket svarv och svetsjobb för att få ihop motor+kardan, kardan+låda samt låda+växellåda men fattar ju nu att det inte finns några genvägar!

Fina jobb gör du i allafall! Lite avundsjuk på allt ihop, framvagnen var fint förstärkt! Både boxade länkarmar och ihopsvetsat med reaktionsstaget för att bilda A-armar samt förstärkningen av hela framvagnsbalken. Vad har du för bussningsmaterial i reaktionsstagen där de möter "pottorna". Är det hemmagjort det med? Ser inte helt original ut om jag inte misstar mig.

Haha ja folk brukar säga det :P

Ja det blev ett gäng med timmar i svarven :P Så det är inte bara att bulta dit direkt.

Tackar kul att folk uppskattar det man gör :D Bussningarna är faktiskt original men det kommer bättre om ett tag när jag smackar på coiloversana ;)
 

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #25 skrivet: juni 08, 2012, 21:42:34 »
Då va det dags igen. Nu har motorn pajat alla 4 kolvarna hade gett sig pga över varv men skam den som ger sig kollar på större stroker kitt till bilen nu med helt ny botten på 3,0L  ;D Så håll ut så kommer det mer. :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #26 skrivet: juni 08, 2012, 22:33:16 »
Då va det dags igen. Nu har motorn pajat alla 4 kolvarna hade gett sig pga över varv men skam den som ger sig kollar på större stroker kitt till bilen nu med helt ny botten på 3,0L  ;D Så håll ut så kommer det mer. :P

Hejsan hoppsan! Men då är toppen skrot med då!?

Blir det 3.0 16v sugis nu?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #27 skrivet: juni 09, 2012, 18:26:19 »
Då va det dags igen. Nu har motorn pajat alla 4 kolvarna hade gett sig pga över varv men skam den som ger sig kollar på större stroker kitt till bilen nu med helt ny botten på 3,0L  ;D Så håll ut så kommer det mer. :P

Hejsan hoppsan! Men då är toppen skrot med då!?

Blir det 3.0 16v sugis nu?  :P

Nej den klarade sig rätt bra bara ett förbrännings rum som blev lite skadat men har inte tagit isär toppen än så det kan jau vara värre än va det ser ut :P

Jaja mensan det blir 3,0L och SUG 16V finns inget bättre än äkta sug hästar :D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #28 skrivet: juni 09, 2012, 20:30:24 »
Synd med raset. Hur mycket varvade du?

Kul att du tar nya tag.  :)

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #29 skrivet: juni 10, 2012, 00:13:39 »
Synd med raset. Hur mycket varvade du?

Kul att du tar nya tag.  :)

Ja lite segt mitt i säsongen men skam den som ger sig :P Inte så farligt varv stoppet ligger på 7200 men dom gjutna kolvarna ville inte riktigt vara med då XD



 

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #30 skrivet: juni 23, 2012, 11:20:43 »
Så nu har jag hittat en film på bilen men är inte den bästa är med 1:10 och 4:00 :D http://www.youtube.com/watch?v=mhvq2RMpGmo&feature=related

J.Sundell

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« Svar #31 skrivet: juni 24, 2012, 22:59:20 »
du verkar ha bra snurr på grejjerna ;)

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Nu med 3,0L 16V sugis!!!
« Svar #32 skrivet: juli 05, 2012, 20:36:02 »
Så nu kommer en lite uppdatering på va som har hänt i garaget den sista tiden :D
Har lyckats fått tummen ur röven och fixat hem stroker kitet så man kan börja åka riktigt fort XD

Men nu över till bilderna :P

Bara står och väntar på att få åka i bilen.


Fina kolvarna med stakarna.


Vevaxelns nya hem :P


Förbrännings rummet på nya toppen.


Lite större än original XD


Bonus bild på sprängkåpan nu när den inte sitter på motorn så man ser lite bättre.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Nu med 3,0L 16V sugis!!!
« Svar #33 skrivet: juli 06, 2012, 07:16:00 »
Sweet! Nu gäller det bara att skruva ihop bitarna och se till att släpa iväg allt till lämplig banträff! Den där borde ju gå ganska jämnt med Camillas vita 2.9l 16V; skulle vara riktigt häftigt att se de två tillsammans på bana någon gång...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Nu med 3,0L 16V sugis!!!
« Svar #34 skrivet: juli 06, 2012, 09:50:36 »
Haha ja jag håller ju på  ;D Väntar bara på vevlager som ska komma idag sen är det bara att skruva  8) Kommer nog att dra upp bilen till gatebil i Norge nästa helg så då kanske ni får se den dom som kommer dit. Ja det hade varit intressant och se hur det skulle gå  :o

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Nu med 3,0L 16V sugis!!!
« Svar #35 skrivet: augusti 01, 2012, 01:17:50 »
Oj oj oj! Vilken motorporr!

Jag skulle vara livrädd och köpa skitdyr olja om jag hade en sån där uppsättning kolvar + vev i min spis  :o
Nu så är det slutrasat i den här tråden, det bestämmer jag! Nu är det bara full attack och full njutning förhoppningsvis!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mulle_meck

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Nu med 3,0L 16V sugis!!!
« Svar #36 skrivet: augusti 08, 2012, 23:09:27 »
Ja eller hur man måste ju konsentrera sig när man öppnar huven så det inte händer en olycka ;)

Ja det är jag med det är därför jag endast kör den på castroll GTX olja :P

Full attack har det allt blivit har kommit till lite grejer nu samt fått bänkat bilen så nu vet jag hur mycket effekt jag har :D
Har fixat ihop ett eget extractor grenrör, samt nya kammar från ENEM på drygt 300 graders duration samt 11,5 i lyft :D:D:D


260HK i motorn och 232HK samt 314NM på hjulen :D

Mer bilder samt film på bänkningen kommer ;)

JL

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Nu med 3,0L 16V sugis!!!
« Svar #37 skrivet: augusti 24, 2012, 13:01:32 »
Imponerade sugisbygge :o

Väntar otåligt på bilder och framförallt film på  sleepern :P

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Nu med 3,0L 16V sugis!!!
« Svar #38 skrivet: augusti 24, 2012, 19:50:47 »
Fina siffror! Jag har för mig att Camillas 2,9l 16V motor bromsade ur sig 239hk på bakhjulen, så det blev onekligen ganska jämnt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Nu med 3,0L 16V sugis!!!
« Svar #39 skrivet: augusti 24, 2012, 23:14:59 »
Oj vad kul att det nu finns två håriga 2.9 liter 16valve TRESEXTI  8)

Grattis till ett lyckat (motor)bygge!!

Jag hoppas att det fortsätter hända saker här i tråden!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.