Författare Ämne: Rattlås?  (läst 7313 gånger)

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 166
    • Visa profil
Rattlås?
« skrivet: maj 28, 2012, 16:26:12 »
Var på besök hos bilprovningen idag och fick nedslag på rattlåset:
1.(EG 7.3) Stöldskydd, saknas
tydligen nya regler från förra hösten
Är det så att alla 360 har rattlås orginal? trodde inte min hade men det kanske är knäckt eller så  ???

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3088
    • Visa profil
SV: Rattlås?
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2012, 16:57:40 »
Ja det ska vara rattlås original, antingen är ditt rattlås knäckt eller så har någon skruvat bort det men med största sannolikhet är det knäckt. Möjligtvis att någon försökt stjäla bilen eller att någon glömt/tappat bort nycklarna och bestämde sig för att bryta sönder rattlåset och tjuvkoppla bilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2012, 17:06:05 »
Ok får väll ta och montera ett så bilbekämpningen blir nöjda dårå

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2012, 19:43:34 »
Intresant... Jag besiktigade farsans saab 9000 som hade tändningslåset löst hängande under... och det klaga dom inte på, rattlås fans såklart inte heller... Jag skulle nog ringa och fråga vad dom håller på med!! Absolut inte nått som varken berör miljö eller trafiksäkerhet....

På dom bara!!
Och bilen går bra? ;)

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 29, 2012, 21:41:08 »
Jo, lite skumt när det inte alls påverkar miljö eller trafiksäkerhet.
här fanns lite att läsa om lite nya regler: http://bilprovningar.se/tuffare-krav-fran-bilprovningen-varningslampor/

kollade på bilprovningens hemsida och där står inget om stöldskydd så ska ringa och kolla med dom, känns ju jäkligt surt att betala 200 för en efterkontroll när jag hade kunna åtgärda felet i förväg om jag vetat om att det var ett fel.

Tratan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2012, 14:04:42 »
Råkade precis ut för samma nedslag i veckan!! Eftersom hela min familj är 360 fanatiker så testade jag ifall att deras hade rattlås... på 1 av 5 fungerade/fanns rattlås!!!! Plus att ingen av bilarna har gått över 14000mil.

Volvo 340: "Tested by dummies, driven by the intelligent"

http://www.youtube.com/watch?v=cFoKNCEaZho

Tratan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2012, 15:13:54 »
Har kollat på 2 360isar till nyss inget rattlås där heller.... den som har rattlås är en GLS från 84. Kan ju omöjligt va trasigt på alla! Jag har verkligen vridigt ratten helt åt varje håll!
Volvo 340: "Tested by dummies, driven by the intelligent"

http://www.youtube.com/watch?v=cFoKNCEaZho

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2012, 15:45:43 »
jag trodde mitt var knäckt så jag demonterade det för att byta till ett annat men såg när jag hade det löst att det bara var osmort, den gammla oljan/fettet hade helt enkelt torkat. Så vi blåste på med brakeclean och sen någon olja så funkade det sen.
jag tog ner det genom att slipa ner mutterstyckena på översidan av rattstången, rattlåset är format som ett u under rattstången och sedan sitter det två muttrar fast i ett stålstycke format som ett n som ligger över rattstången,
I rattlåset är det kanaler för två bultar som man får byta, orginal sitter det någon sorts bult som en del av skallen går av på när man drar fast den så att det blir som en vagnsbult, jag ersatte den med en vanlig bult istället, kanske lite lättare att sno men spela stor roll...  ::)

det kan vara bra att ha något skydd när man slipar ner mutterstycket så att man inte skadar alla kablar, jag tog en bit innermatta från en bil och pressade upp ovanför rattstången det funkade kanon och den fångade upp allt stålspån så man slapp damsuga så jäkla mycket sen

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16506
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #8 skrivet: augusti 11, 2012, 20:21:46 »
Tack loke för denna tråden och pionjärsarbetet!

Jag hade heller ingen aning om att Bilprovningen börjat pröva rattlås!

På min 360GL -87 så fungerar låset ibland och ibland inte men mest inte.

Fint att du löste det med smörj, då är det bara för oss andra med dåligt/icke fungerande rattlås att göra samma sak!

Nästa person som gör jobbet får gärna fotodokumentera lite och skriva en lättläst guide att lägga här: Fakta/Guider
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Eazy

• Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 24, 2012, 15:10:07 »
Hmm.. stöldskydd saknas? Om man inte råkar ha någon nyckel till sin egen bil? Kan det gå igenom då?

Jag startar nämligen bilen med en dosa, alltså remote start, omöjligt att tjuvkoppla så borde väl räknas som "stöldlås"  ;D

david850

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 19, 2012, 15:23:45 »
Hallå!

Jag och polaren hade samma problem på våra 360s men vi lyckades ev hitta hur man aktiverar ratt låset!

1. Vrid om nyckeln och ta sedan ut den.
2. Nu trycker du med fingret på själva låskolven i tändningslåset. Detta verkar vara som någon slags knapp!
3. På både min och polarens vart detta någon push knapp och då aktiverades våra rattlås! :)

hoppas detta hjälpte!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 01, 2012, 13:44:41 »
Hallå!

Jag och polaren hade samma problem på våra 360s men vi lyckades ev hitta hur man aktiverar ratt låset!

1. Vrid om nyckeln och ta sedan ut den.
2. Nu trycker du med fingret på själva låskolven i tändningslåset. Detta verkar vara som någon slags knapp!
3. På både min och polarens vart detta någon push knapp och då aktiverades våra rattlås! :)

hoppas detta hjälpte!

David, jag tror att det du kallar knapp helt enkelt är mekanismen som ska röra sig in/ut men pga. dålig smörjning inte åker in automatiskt när man tar ur nyckeln och vrider på ratten tills låset är i läge för att "klicka in".
Detta är min teori! Men jag känner igen känslan precis av "push-knappsfunktionen" Har märkt samma sak på min (att det går att trycka in, inte att det aktiverar rattlåset). Får testa detta och återkomma!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: augusti 21, 2013, 15:01:58 »
Jag borrade ur den lilla sprinten som finns på rattlåset och bröt försiktigt med lagomt våld även upp den undra fyrkanten för att lösa problemet.
Prövade innan genom att dränka låset i alla möjliga sprayer och smörjor men fick till slut ge upp och ta isär det.
Mitt lås verkar ha kärvat länge och därför funkar det fortfarande inte helt klockrent. Tog bort ett litet stift och en fjäder som gör att låset inte går in förrän du dragit ut nyckeln. Nu går mitt rattlås in direkt jag vrider av bilen. Men för att det ska funka måste jag vrida av nyckeln lite häftigt. Vrider jag försiktigt eller långsamt så funkar det inte..

Schmoyoho

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: december 15, 2015, 22:14:27 »
Jag gör ett trådlyft då det är denna tråden som oftast dykt upp när jag googlat ärendet. Jag har fått en gratis 360 från -87 som förra ägarna tänkte skrota. Skramlig förvisso men endast 15000 mil på mätaren och två anmärkningar på besiktningen: dåliga bakdäck samt rattlås ur funktion.

Rattlåset har jag demonterat och det ser ut som att blecket i mynningen till nyckehålet inte vill röra på sig. Har lyckats smörja och banka mig till att det tittar fram men låspinnen rör sig inte för det. Blecken försvinner tillbaka så fort det trycks ner.

Känner mig lagom frustrerad över att ha en bil som är på alla sätt i kördugligt skick men som jag inte får köra för att blecket (som jag antar i sin tur hindrar rattlåset från att gå i) inte fjädrar som det ska. Har duschat låset i alla olika sorters smörjmedel utan resultat. Vet inte vad jag ska ge mig på att försöka nu.

Jag fick tag på ett rattlås från en amazon eller en 140 som ajg tänkte montera men det visade sig bara i dåligt skick och kärvade lagom mycket. Vet inte var det kommer från annat än från en Volvo. Hittar inga fler likadana heller :(

PVOla

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 23, 2017, 19:52:54 »
Hej! Åkte själv dit på rattlåset vid besikning av min 340 DLS 81-a. Detta trots att den de senaste 14 åren endast gått som vinterbil och knappt har 40.000 mil på mätaren. Döm om min förvåning då låset fån en reservdelsbil som bara gått hälften så mycket hade samma sjuka. Då inga begagnade lås finns att uppbringa kan man förmoda att felet är mycket vanligt, för att inte säga kroniskt. Skrota bilen? Nää som smålänning gick jag till botten med problemet, hittade efter mycket pill lösningen och kunde fixa båda mina lås. Ta bort ditt lås, lämpligen genom att slipa centrerade spår med 1mm kapskiva i vinkelslipen i skruvarnas "brunnar" och ett par tre mm upp i fästskruvarnas skallar. Du märker på gnistorna när du träffar skruvarna. Skruva bort skruvarna med en mejsel med 8-10 mm bred klinga. I värsta fall kanske en slagmejsel kan behövas, men mina skruvar lossnade lätt.

Jag ser här på forumet att några har föreslagit lösningar på problemet, men om man tar bort "ögonlocket" eller stiftet på låskolven tappar man funktionen att låset går i först när man tar ur nyckeln. Orsaken till att låskolven inte går i är att "ögonlocket" i nyckelhålet trögar och hindrar låsspindeln att backa så att låskolven kan gå i. Den enkla lösningen att ta bort stiftet som ska hindra låskolven att gå i tills nyckeln är urtagen, resulterar i att kolven går i redan när du vrider av tändningen. Inte alls bra. En bättre lösning är att ta bort vad jag kallar ögonlocket som utgörs av en liten nylonbit. För att göra detta måste låscylindern tas ut. Detta är en ganska känslig historia då man får se upp så att cylindern inte separerar, då den innehåller ett femtontal fjäderbelastade bleck som gärna vill hoppa ut.
Du har bara en chans. Att jag klarade det första låset var rena turen.
Om man tar bort ögonlocket eller stiftet tappar man funktionen attlåset går i först när man tar ut nyckeln.Ögonlocket ska slutas av ännu en liten fjäderbelastad nylonbit som finns under den svarta plasthylsan. Ögonlocket som känner av att nyckeln har tagits ur ska stänga nyckelhålet, så att låsspindeln kan backa de sista millimetrarna och släppa ut låskolven. För att ta bort hylsan måste man lätta på dess tre flärpar med hullingar när låscylindern är fri från huset. Nylonbitarna nöts med tiden så att funktionen kärvar. Genom att försiktigt fasa dem på rätt ställen har jag fått mina två lås att fungera enligt den ursprungliga funktionen. Konstruktionen är i känsligaste laget och man kan förstå varför så få lås fungerar som dom ska.

Jag har förgäves försökt hitta uppgifter på de exakta funktionskraven för rattlås. Om kravet är att låset inte får gå i förrän nyckeln tas ut, så krävs den sist beskrivna åtgärden. Det är mycket möjligt, men inte säkert, att man kan få bilen godkänd genom att enbart ta bort "ögonlocket", men knappast troligt genom att ta bort stiftet.

Om du inte känner för småpillet kan du välja att skicka rattlåset med tillhörande nyckel så åtgärdar jag det. Reservation för att om de små nylonbitarna skulle vara för skadade. Då tar jag bort ögonlocket så att låset går i med nyckeln kvar i låset. Returnerar sedan låset med vändande post för 500:- med betald returfrakt . Bifogar då numret till mitt bankkonto.

Jan-Olof Olsson,
Påboda 139,
385 90 Söderåkra

0486-21516
jan.olof.olsson@tele2.se
« Senast ändrad: januari 29, 2017, 09:14:33 av PVOla »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: januari 29, 2017, 09:04:20 »
Härlig djupdykning i rattlåsets funktion! Nu skulle vi ha några smaskiga närbilder att matcha texten med  :D

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2323
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #16 skrivet: mars 22, 2017, 21:15:09 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Citroen C3 1,6HDi -07
Honda CBX 550 F2 -82