Författare Ämne: Frågor om bakvagn o låda 360  (läst 8016 gånger)

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Frågor om bakvagn o låda 360
« skrivet: juni 14, 2012, 20:13:38 »
Hejsan, jag hade en 360 för några år sedan och en kompis likaså, det var roliga bilar, men nu har jag ingen att tillgå längre.
Hur som hellst är jag intresserad av lite mått o info om bagvagnen om någon vänlig själ kan hjälpa mig?

- Vill veta måttet mellan infästningarna av bladfjädrarna i längsled.
- Vill gärna se hur infästning ser ut mellan låda och kardan innanför stålröret kardanen ligger i.
- Undrar även hur växellådan är infäst i bakaxelklumpen, är det möjligt att dela låda/diff o montera en medbringare istället och därmed få bort lådan?
- Finns det någon diffklump från annan bilmodell som går ersätta med ifall man vill ha kvar bladfjädrar och drivaxlar?
- Är det bromsskivor på alla eller vissa 340/360 modeller bak (jag minns inte detta).

Hoppas på lite svar iaf :) Tack på förhand! MVH Patrik

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Frågor om bakvagn o låda 360
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2012, 22:10:37 »
Hejsan, jag hade en 360 för några år sedan och en kompis likaså, det var roliga bilar, men nu har jag ingen att tillgå längre.
Hur som hellst är jag intresserad av lite mått o info om bagvagnen om någon vänlig själ kan hjälpa mig?

- Vill veta måttet mellan infästningarna av bladfjädrarna i längsled.
- Vill gärna se hur infästning ser ut mellan låda och kardan innanför stålröret kardanen ligger i.
- Undrar även hur växellådan är infäst i bakaxelklumpen, är det möjligt att dela låda/diff o montera en medbringare istället och därmed få bort lådan?
- Finns det någon diffklump från annan bilmodell som går ersätta med ifall man vill ha kvar bladfjädrar och drivaxlar?
- Är det bromsskivor på alla eller vissa 340/360 modeller bak (jag minns inte detta).

Hoppas på lite svar iaf :) Tack på förhand! MVH Patrik
Har tyvärr inte måttet mellan infästningarna.

Har heller ingen bild på det, kolla runt bland projekttrådarna så kanske du hittar.

Växellådan och diffen är skruvade ihop med fyra skruvar (inte säker, men ihopskruvat är det iaf) Om du menar hur den sitter fast i bakaxeln (de-dion röret och allt vad den nu kallas) så sitter den endast med drivaxlarna, lådan är bultat i chassit med två st bussningar emellan chassi och fäste som sitter på lådan.

Det finns några på detta forum (två vet jag säkert och det är Peter Schmidt och Mulle Meck) som byggt en vagga och monterat valfri växellåda och diff i, växellådan och diffen sitter ihop med medbringarna direkt bultade i varandra.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7582.msg97868#msg97868 ( Mulle Mecks bygge)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3620.msg45137#msg45137 ( Peter Schmidts bygge)

Jag har inte för mig att jag sett någon byta klumpen, vanligast är att montera M47 från 240/740/940 fram på motorn och bakaxel från 240/740/940 som fästena tas bort på och monteras i bladfjädrarna. Kolla runt på forumet så hittar du mycket intressant information och lösningar.

Alla Volvo 300 har trumbroms bak, det går att bygga om till skivbroms om du tycker det är värt jobbet och kostnaden av delar (ok, skiva, material till fästen för oken och vad mer som man nu kan tänkas behöva).


Hälsar dig även välkommen till forumet  :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Frågor om bakvagn o låda 360
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2012, 22:35:27 »
Tack för svar simlar
Söker fortf mått/längd mellan infästningspunkter på bladfjädrarna då!

Det bör väll gå en kardanaxel från "kopplingen" på motorn?? till växellådan som orginal sitter bak??
Därmed bör ju kardan vara bultad i lådan på något sätt, det är hur jag är intresserad av.

Mest är jag dock intresserad av ifall man kan plocka bort lådan från bakaxeln och istället montera en medbringare så man kan använda hela bakvagnen utan växellåda (med växellåda monterad fram på motorn istället och en vanlig kardanaxel imellan).

Ungefär som du beskriver med en Volvo 240 bakaxel monterad i bladfjädrarna är också en lösning som skulle fungera bra, så om någon har bra bilder på denna lösning kikar jag gärna!

Allt förutsätter dock att bladfjädrarna är av skapligt lämpliga mått :) så om någon har bilen upp-pallad/lyft så mät gärna åt mig, tack!

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Frågor om bakvagn o låda 360
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2012, 12:26:09 »
Någon som kan hjälpa till med info?  ::) Glad Midsommar!  ;D

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Frågor om bakvagn o låda 360
« Svar #4 skrivet: juni 23, 2012, 16:23:08 »
momentröret(stålröret som kardanen ligger i) är bultad med fyra bultar fram, fyra bultar bak

Momentrör demontering: (haynes manual)
1 demontera växellåda + slutväxel
2 demontera avgasrörets u-bygel från momentrörets bakände
3 lossa avgassystemet vid främre röret från fästet
4 skruvva bort muttrarna som håller momentröret till kopplingshuset
5 dra bort momentröret och kardanaxeln från kopplingshuset
montering i omvänd ordning

i bakkant på kardanen sitter en klämma med insexskruvar som man kommer åt genom att lossa en plugg på momentröret och i framkant verkar det som att den bara är splinesad (vid kopplingen)

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Frågor om bakvagn o låda 360
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2012, 03:16:35 »
Då vet jag lite mer om kardan, låda o diffklump, tack!
Skulle gärna ha tag i måtten på bladfjädrarna oxå, ingen som har bilen upp på lyft o kan mäta?

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Frågor om bakvagn o låda 360
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2012, 09:10:41 »
Har en som är uppallad i bak, kan mäta när jag kommer hem om det slutat regna

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Frågor om bakvagn o låda 360
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2012, 07:59:09 »
det vore fint det :) mått mellan främre o bakre infästning i kaross, samt gärna bredden på bladet vid infästning oxå :)

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Frågor om bakvagn o låda 360
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2012, 22:57:14 »
loke, hur går det för dig, regnar det fortf hos dig?  ;D vore fint med måtten!

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Frågor om bakvagn o låda 360
« Svar #9 skrivet: juli 01, 2012, 23:22:14 »
regnat lite till och från, och jag har haft annat för mig. Men imorgon ska det vara fint, så jag mäter när jag kommer hem ca 16:45...  ;)

edit: mätte upp lite nu och fixade till en bild i paint

http://www.freeimagehosting.net/sh1cl

är det några andra mått jag ska ta?
« Senast ändrad: juli 02, 2012, 17:19:43 av loke »

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Frågor om bakvagn o låda 360
« Svar #10 skrivet: juli 02, 2012, 21:09:20 »
Ingen panik med måtten, ville bara påminna dig så du inte glömde bort det innan du sänkt ner bilen utan att mäta :)

Tack, och om du fortfarande har möjlighet kanske du kan mäta 2st jag lade till på skissen?:


Om jag fattat din skiss rätt är bladfjädern ca6cm hela vägen och då borde infästningen fram vara ca7,5cm som du ritat?
Dvs infästningen är smalare fram än bak eftersom det sitter ett stag i bakre infästningen, men vore fint att ha måttet på enbart själva bladfjädern också.
Pekar verkligen staget bak rakt ner som på bilden, det ser lite konstigt ut om det kan vrida sig 90 grader framåt/bakåt utan fjädring, hur sitter stötdämparna fast? Du har ingen digitalkamera?

Åter igen tack!

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Frågor om bakvagn o låda 360
« Svar #11 skrivet: juli 02, 2012, 22:14:23 »
måttet mellan bladfjäderns infästningspunkt i fram och i länkaget i bak borde variera beroende hur mycket fjädern är ihoppressad:
tyngre lastad bil = rakare fjäder = längre avstånd mellan bladfjäderns ändar
stagen kan inte vrida sig fritt eftersom att den andra änden av bladfjädern sitter fast i de främre fästena.
kan ta några bilder senare i veckan...

här fins en sprängskiss av det hela:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1054.0
« Senast ändrad: juli 02, 2012, 22:17:27 av loke »

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Frågor om bakvagn o låda 360
« Svar #12 skrivet: juli 03, 2012, 08:54:56 »
Jag menar längden obelastad när hjulet hänger i luften, men självklart varierar det lite.
Måttet på infäsningen i kaross bak vore intressant, det jag märkte ut.
Samt även höjden på länkaget bak! Måttet mellan bladfjädern och infästningen i karossen alltså.
Det bör gå att bygga ett nytt länkage ifall man vill få bladfjädern passa på annat fordon om det inte blir för långt eller kort.

Men nu vet jag ungefär hur stora bladfjädrarna är.
Ta gärna några bra bilder på infästningarna bak framförallt. MVH