Författare Ämne: 360 som förstabil  (läst 9828 gånger)

Krabban

  • Gäst
360 som förstabil
« skrivet: september 06, 2012, 00:50:31 »
Hej alla glada gubbar!
börjar närma mig körkortsåldern och ska när jag har plats i garaget inhandla en bil att bygga förstabil av  :D
Min fråga är om en 360 är en vettig förstabil, hur är dem att meka med osv, vad ska man tänka på när man kollar på en 360? har inte sett någon riktig köpguide eller så  :(

tanken me 360 skulle vara att slänga i en b230fk som ja har liggandes, bygga bur å slänga i sportstolar sedan bygga om eftersom, är det en vettig idé eller ska ja kanske satsa på någon annan bil? (kan redan gissa svaret på den frågan ;) )

tack för svar!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360 som förstabil
« Svar #1 skrivet: september 06, 2012, 10:58:52 »
360 är helt klart en vettig förstabil, finns ingen roligare bil för dem pengarna man får tag i en för :)

Meka = Inga problem, det är ju en Volvo. En 13mm hylsa på spärrskaft och du har plockat isär halva bilen :P (Kanske inte riktigt, men det är riktigt simpla grejjer tycker jag iaf men jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av att meka).

Rost? Vid framrutan, trösklarna och under bilen, lägg dig på marken och knacka med något hårt och ganska spetsigt.
Drivknutsdamasker (Biltemas minsta universal för 99kr/st passar där)
Krockad? Kolla ifall något ser ut att vara riktat och ifall det är veck vid dörrar, tak m.m.
Startar enkelt? Knackar högt från motorn? (Lite får det ju knacka/ticka, men låter det onormalt högt så kan det vara något värre).
Bromsarna tar bra, drar inte något håll och vibrerar inte i ratten när man bromsar och handbromsen tar inte tokhögt?
Fräscha däck?
Hur är personen som säljer bilen? Runt 18år och kör en sleten 740 eller kanske en 40+are som tar väl hand om sina bilar? Det säger ganska mycket om hur väl omhändertagen bilen är.
Hur många ägare?
Hur många mil?
Går växlarna i mjukt?

Ta med dig någon som har lite mer vana att köpa begagnade bilar, t.ex din farsa

Sen kommer jag inte på något mer just nu.

Lycka till med körkort och bil-inköpet ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Krabban

  • Gäst
SV: 360 som förstabil
« Svar #2 skrivet: september 06, 2012, 21:57:19 »
tack, har mekat en del, kört ett par olika a-traktorer sen jag fyllde 15 (17,5 nu) även kört cross och mekat själv ett bra tag!

har fått ut min 740 ur garaget ikväll så måste få klart massa småskit på den sen kan jag ta o inhandla en 360 (utifall att jag inte får något vettigt byte mot min mazda traktor jag säljer)

här e mazdan jag måste sälja innan jag kan skaffa en bil, kanske någon här som vill byta en bil + delar/pengar mot den (kan gå ner i bytesvärde)
http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_B1800__81_42392064.htm?ca=11&w=1

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 som förstabil
« Svar #3 skrivet: september 07, 2012, 16:20:59 »
Hej alla glada gubbar!
börjar närma mig körkortsåldern och ska när jag har plats i garaget inhandla en bil att bygga förstabil av  :D
Min fråga är om en 360 är en vettig förstabil, hur är dem att meka med osv, vad ska man tänka på när man kollar på en 360? har inte sett någon riktig köpguide eller så  :(

tanken me 360 skulle vara att slänga i en b230fk som ja har liggandes, bygga bur å slänga i sportstolar sedan bygga om eftersom, är det en vettig idé eller ska ja kanske satsa på någon annan bil? (kan redan gissa svaret på den frågan ;) )

tack för svar!

Enda fördelen som jag ser det, att välja 240/740 istället, är att det går att montera lamelldiff direkt utan specialbearbetning..
Samt att man åka (B230-)turbo utan att regga som ombygggt fordon.. men det spelar ingen roll längre för nu är det sugtrim som smakar bäst!

Annars saknar jag inget i min lillvolvo mot mina tidigare 240/245/740 jag hade i ungdomen  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Krabban

  • Gäst
SV: 360 som förstabil
« Svar #4 skrivet: september 07, 2012, 17:55:54 »
Hej alla glada gubbar!
börjar närma mig körkortsåldern och ska när jag har plats i garaget inhandla en bil att bygga förstabil av  :D
Min fråga är om en 360 är en vettig förstabil, hur är dem att meka med osv, vad ska man tänka på när man kollar på en 360? har inte sett någon riktig köpguide eller så  :(

tanken me 360 skulle vara att slänga i en b230fk som ja har liggandes, bygga bur å slänga i sportstolar sedan bygga om eftersom, är det en vettig idé eller ska ja kanske satsa på någon annan bil? (kan redan gissa svaret på den frågan ;)

tack för svar!

Enda fördelen som jag ser det, att välja 240/740 istället, är att det går att montera lamelldiff direkt utan specialbearbetning..
Samt att man åka (B230-)turbo utan att regga som ombygggt fordon.. men det spelar ingen roll längre för nu är det sugtrim som smakar bäst!

Annars saknar jag inget i min lillvolvo mot mina tidigare 240/245/740 jag hade i ungdomen  ;D

Min tanke har varit åt hållet med ombyggt fordon  ;D tycker dem större volvomodellerna är för dyra mot vad man får, en 940 turbo är nästan dyrare än en finare 200sx.

Vilka 3 dörrars 3 serie är bäst att bygga på om man ska ha på annan bakaxel b230 och eftermarknads sprut? ska man hellst ta en med b230e / b230f? Eller går det bra med vilken som hellst som har liknande motorer?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360 som förstabil
« Svar #5 skrivet: september 07, 2012, 19:07:48 »
Det borde inte spela någon som helst roll vilken bil du tar eftersom alla 300-serie har likadan hjulupphängning bak. Det blir ju enklast om du tar en som har insprutning från början eftersom det redan då finns bränslepump och retur och sånt.

Så jag skulle säga, valfri 300-serie med antingen B200E eller B200F (det är dem två motoralternativen att välja på för att det ska sitta insprutning original).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Krabban

  • Gäst
SV: 360 som förstabil
« Svar #6 skrivet: september 08, 2012, 01:43:55 »
ok stort tack :) kommer väll lägga upp en projekttråd här snart då :D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 360 som förstabil
« Svar #7 skrivet: september 08, 2012, 11:03:46 »
Det låter bra det :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75