Författare Ämne: volvo 343 "hulken" 16v 240 bakaxel m46 och snurran kommer senare! ;)  (läst 52830 gånger)

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
volvo 343 "hulken" 16v 240 bakaxel m46 och snurran kommer senare! ;)
« skrivet: september 26, 2012, 20:29:45 »
tjena! har köpt mig "tiger1978! gamla 340, slängde på min 405 topp med k kam, och svinade gott, resulterade i vevlagerras, så nu ska det i en b234f"t" med lh 2,4! projektbilder kommer!

ta ur gamla motorn. (x)
fått tag på elhärva från 240 -91 (x) har ett extra till salu!
fått tag på b234f (x)
köpt blanksvart billack (x)
köpt vit billack för fälgar. (x)
köpt 3 tums system. (x)
nyligenrenoverad 240 bakaxel(x)

motor ska monteras med el. (/)
köpas turbo.()
svetsa 3 tum system.()
modda ic-slangar och montera alu intercooler på smidigt ställe.()
sprut lackera bilen blanksvart.()
sprut lackera fälgar vita.()
tona klart.(/) sido rutor klart.
sänkas.()
röd måla broms ook.()
sportratt.()
montera oljekyl.()
bakaxel montering(x)

hälsa mig lycka till och hoppas ni följer tråden. detta är min första projekt tråd.

« Senast ändrad: oktober 21, 2012, 18:10:57 av mackanvga »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #1 skrivet: september 26, 2012, 21:55:13 »
Det låter helt klart intressant det här, vad för effekt siktar du på?

Varför resulterade toppbytet med vevlagerras? Övervarvat eller?

För att lägga in bilder så kan du skicka ett pm till FREJ så ordnar han så du får behörighet till det, eller ladda upp bilderna på någon imagehosting-site och lägga sedan in direktlänken med [ img ]www.img264.imagehostingsite.com[ /img ]-taggar (img-taggarna skrivs utan mellanslaget i hakarna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #2 skrivet: september 26, 2012, 22:03:55 »
siktar på ca 300hk kanske mer! :) har väldigt tung högerfot plus att bilen inte har ngt varvstopp typ och varvade utan problem 7500.. xD , rejsade mot ngn 740i i ullricehamn meetet som var i helgen :) jag stack ifrån han rätt lätt.. :P och skicket på motorn innan vet jag inte :)  resulterade i att den knackade rätt bra och gick inte lika bra men den flyttade på sig iaf^^

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #3 skrivet: september 26, 2012, 22:08:42 »
Fyfan bilen kommer röra på sig när du är klar :o Då lever den verkligen upp till sitt namn 8)

Ja då kan jag förstå varför motorn rasade ::) Varvar aldrig min motor över 7000rpm, låter ju som att den håller på att explodera redan då :-X (Helt original B23A som jag kör på E85 och 20° förtändning).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #4 skrivet: september 26, 2012, 22:14:24 »
haha ja visst kommer den röra på sig! får ju se hur långt jag kommer med min 530 och k-kam.. sen är ju spridare tyvär ganska dyrt men ska försöka få fram några rediga r spridare som ska köras på hederliga e85! dom kommer ju inte räcka allt för långt, men en början ska jag satsa på 240 hk ca, sen får det bli topp byte förhoppningsvis 16v!    haha bilen höll för mig i 2 dagar innan jag rasa motorn.. xd men den gick så oerhört fint med 405an och k kammen så jag var ju tvungen att vissa vad den gick för!  ska nog hålla mig till ditt måtto om under 7 tusen varv ;) och etanol är de rätta bränslet! ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #5 skrivet: september 26, 2012, 22:18:55 »
Jo du får nog försöka hålla din under 7000rpm, har en kompis som tycker jag plågar bilen varje gång jag varvar över 4000, då skrattar jag bara åt han och säger att under 5000rpm är inte att plåga :P

Helt klart är E85 rätta bränslet, tyvärr så blir det lite mera trögstartat när det är kallt men lite startgas så startar bilen lätt :)

Körde du med enkel Stromberg på 405-topp och k-kam?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #6 skrivet: september 26, 2012, 22:26:50 »
hahah ja inte kommer min bil hållas under 4a tusen inte!  japp :) vet dock inte om förra ägaren slipade nålen och sådant :)  och kallstarten kommer jag nog klara mig lindrigt utan med startgas som du sa :D
« Senast ändrad: september 26, 2012, 22:28:32 av mackanvga »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #7 skrivet: september 26, 2012, 22:32:21 »
hahah ja inte kommer min bil hållas under 4a tusen inte!  japp :) vet dock inte om förra ägaren slipade nålen och sådant :)  och kallstarten kommer jag nog klara mig lindrigt utan med startgas som du sa :D
hehe, nä ska man busa så kan man inte ligga under 4000 ;)

Åfan, nu blev man ju sugen på att spendera lite mer pengar på leksaker till bilen :D. Hur många hästar tror du att du fick ut med 405an och k-kam på den lilla B19? Skulle vilja ha lite mera drag i min bil, +att 405an lämpar sig nog bättre till turbomatning än 398an gör :) (Ska försöka hinna bygga förgasarturbo innan sommarn 2013 är över, men ska rostlaga och lacka om bilen först)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #8 skrivet: september 26, 2012, 22:37:12 »
haha :D ja lite mer pollar är alltid kul :D  hm kanske fick ut 120-125 kanske mer kanske mindre du vet hur det är :D drog ju en 740 med 116 utan problem! sen så stryper ju förgasaren rätt mkt:P på med dubbla och säkert 130-140 :) det är väl litern på motorn stryper med kan jag tänka mig  :/ men man fick mycket mera vrid :)   såg ju att du hade b23a, du landar nog på 130hk med förgasare lätt :)
« Senast ändrad: september 26, 2012, 22:52:24 av mackanvga »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #9 skrivet: september 26, 2012, 22:50:35 »
haha :D ja lite mer pollar är alltid kul :D  hm kanske fick ut 120-125 kanske mer kanske mindre du vet hur det är :D drog ju en 740 med 116 utan problem! sen så stryper ju förgasaren rätt mkt:P på med dubbla och säkert 130-140 :) det är väl litern på motorn stryper med kan jag tänka mig  :/ men man fick mycket mera vrid :)
Jo alltid kul med mer effekt, och mer vrid är riktigt kul det med. Sån sjuk skillnad det blev när jag bytte till B23an från B19 :)
Ja det är ju ändå en ökning på 25-30hk, det låter väldigt bra det. Går säkert att ta ut 130hk ur b23an ifall strombergarn inte stryper för mycket.
Jo men för att dra en 740 så räcker det med 100hk i 300-serien tack vare den lägre vikten, men för att dra en 740 någorlunda hårt (Saab 2,3i hårt :P) så behöver man runt 120hk.

Låter konstigt att få mycket mer vrid med 405-topp och k-kam då det går emot vad folk säger, de flesta säger att den blir riktigt slö på låga varv pga stora kanaler i toppen och vass kam så det blir för låg gashastighet på låga varv men ger mer toppeffekt på höga varv. Fast man bör ju få mer vrid på högre varv, möjligtvis att vridkurvan följer effektkurvan lite bättre :hmm:
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #10 skrivet: september 26, 2012, 22:57:41 »
jojo jag tänkte ju precis på dom lite högre varven, den stack ju redigt friskt när man kom upp lite i varv :) sen vart ju originalet rätt slö från 0-7tusen varv tyckte jag:P och med 405an och k-kam hände de mkt mer när jag tryckte på gasen :P 130 i en b23 är nog inga problem ne :P

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #11 skrivet: september 26, 2012, 23:01:56 »
jojo jag tänkte ju precis på dom lite högre varven, den stack ju redigt friskt när man kom upp lite i varv :) sen vart ju originalet rätt slö från 0-7tusen varv tyckte jag:P och med 405an och k-kam hände de mkt mer när jag tryckte på gasen :P 130 i en b23 är nog inga problem ne :P
Ja men då förstår jag.
Ungefär vid vilka varv började det dra?
Hur tror du det skulle bli med 405-topp och VX3-kam? (Har nämligen en VX3a som jag köpte för om det var två veckor sedan, svårt att hålla koll för veckorna går så fort och flyter som ihop i varandra)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #12 skrivet: september 26, 2012, 23:08:21 »
började dra vid 2-2500 kanske :)  nja vx3an gillar ju inte jag personligen, den kommer ju vid 3-3500 varv först och jobbar tills 5 kanske, k kammen höll ett bra drag från 2-3 enda ut till 6-7 tyckte jag men sen har jag endast kört vx3 och 531 på en väldigt trött motor :P

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #13 skrivet: september 26, 2012, 23:14:31 »
började dra vid 2-2500 kanske :)  nja vx3an gillar ju inte jag personligen, den kommer ju vid 3-3500 varv först och jobbar tills 5 kanske, k kammen höll ett bra drag från 2-3 enda ut till 6-7 tyckte jag men sen har jag endast kört vx3 och 531 på en väldigt trött motor :P
Ja det låter ju som ett trevligt register med 405-topp och K-kam. Ska fundera lite om det är värt att lägga pengar på det, såg att du har 405an k-kam till salu så om du inte är allt för dyr och frakten inte är allt för dyr kanske jag köper den ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #14 skrivet: september 26, 2012, 23:18:00 »
ja fundera du lite ;D  jag är inte så dyr och är i akut behov av pengar nu.. så du kan nog få den rätt billigt! har även mkt annat till salu här på forumet i köp o sälj delen, har lagt upp massa grejer, kolla och kanske hitta ngt mer och få ett bra paketpris? ;)

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #15 skrivet: september 26, 2012, 23:28:43 »
dom mörka bilderna är tagna i nuläget dom andra är av förra ägaren, ska slänga upp lite bilder imorgon från garaget!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #16 skrivet: september 26, 2012, 23:32:12 »
Ser lika fin ut som den gjorde i tiger1978as tråd :)
Fälgarna sitter riktigt fint på bilen :D

Ganska unikt med stickerbombad framskärm, vet inte om jag gillar det eller inte men sticker ut från mängden iaf :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #17 skrivet: september 26, 2012, 23:34:50 »
hehe ja! fälgarna är riktigt goa! ja klistermärkerna var förra ägarens idé, ska sära på dom och sprida ut några efter lackeringen tänkte jag :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #18 skrivet: september 26, 2012, 23:44:27 »
Ja man blir ju lite avundsjuk på fälgarna du har, de snyggaste fälgarna jag har är 14" 440GLT-alufälgar som vinterdäcken sitter på.

Ok, ja det kan säkert bli bra. Kommer bli intressant att se resultatet :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #19 skrivet: september 26, 2012, 23:47:40 »
yes och resultat kommer det bli! är just nu arbetslös så 5 timmar i garaget om dagen borde duga fint för resultat :) bara lite kontanter som saknas till turbo och tryckrör och så än så länge, har du ngn bra idé vart jag ska sätta min intercooler? det är raka anslutningar och den är ca 400mm hög och 900mm lång kanske :P lite längre 'än kylet :P

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #20 skrivet: september 26, 2012, 23:52:30 »
Ja då har du tid att skruva, men pengar sätter stopp ganska fort ifall man inte redan har köpt allt som behövs.

Det vanligaste vad jag sett här på forumet är att flytta kylaren till bakom frontplåten och sen sätta intercoolern framför frontplåten där kylaren sitter original och sen en elfläkt ovan på intercoolern. Är nog det enda jag kan komma på, har inte funderat så mycket på det för jag har tänkt köra utan ic då jag bara tänkt ladda max 0,5bar (strombergarn räcker inte till mer än 0,,5bar enligt de som provat).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #21 skrivet: september 26, 2012, 23:54:59 »
okej altså ic mellan kyl och kofångare om jag förstog rätt?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #22 skrivet: september 26, 2012, 23:58:42 »
Jo precis, kylaren sitter på framsidan mot frontplåten original så många flyttar kylaren till insidan och icn på kylaren originalplats
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #23 skrivet: september 27, 2012, 00:38:02 »
okej blir väl ngt sådant då! :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #24 skrivet: september 27, 2012, 00:40:43 »
Låter fint det. Kan tipsa dig att kolla igenom alla turbo-projekttrådar för idéer och inspriation ;) (Om du nu inte redan gjort det)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken"gammal 340 från forumet! ska hängas i b200ft motor
« Svar #25 skrivet: september 27, 2012, 01:13:50 »
Finns så mkt att titta på :) så har väl tittat på de mesta men ngt nytt finns de alltid att lära sig :)

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken" b230ft lh 2,4 projekt!
« Svar #26 skrivet: oktober 01, 2012, 20:16:44 »
Skulle hängt i nya motorn i helgen, men motorn jag skulle köpt, blev såld bakom ryggen på mig, men ny motor kommer fixas! I veckan hoppas jag ;)

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken" b230ft lh 2,4 projekt!
« Svar #27 skrivet: oktober 03, 2012, 03:24:08 »
Har funderat, har fått sug på att använda 240bakaxel på mina bladfjädrar, och köra med en m45/46. Ngn som vet hur mkt jobb det blir för att få plats med vxllåda i tunneln, funkar våld? Och växellådsbalk under, finns det material under för att fästa den i? Och är det ngn särskild riktning jag ska tänka på när jag monterar bakaxel ? Tacksam för svar!

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken" 16v 240 bakaxel m46 och snurran kommer senare! ;)
« Svar #28 skrivet: oktober 03, 2012, 18:12:33 »
En sak som är ganska uppenbar är väl att bakaxeln är bredare så du lär få valsa eller skärmbredda ganska hårt.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken" 16v 240 bakaxel m46 och snurran kommer senare! ;)
« Svar #29 skrivet: oktober 03, 2012, 18:17:52 »
En sak som är ganska uppenbar är väl att bakaxeln är bredare så du lär få valsa eller skärmbredda ganska hårt.
Räcker nog att valsa eller fälgar med lagom mycket ET, en 240-axel är inte så mycket bredare än 340-axeln. Men med 740-bakaxel så får man nog bredda några centimeter per sida för att däcken inte ska sticka.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken" 16v 240 bakaxel m46 och snurran kommer senare! ;)
« Svar #30 skrivet: oktober 03, 2012, 19:39:49 »
Är inte 240 axeln till och med smalare än 360ins?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken" 16v 240 bakaxel m46 och snurran kommer senare! ;)
« Svar #31 skrivet: oktober 03, 2012, 19:41:52 »
Är inte 240 axeln till och med smalare än 360ins?
Kan till och med vara så, 240 axeln är då sjukt smal. Ser väldigt lustigt ut när man kör bakom 240is för däcken är typ 1dm innanför karossen på varje sida :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken" 16v 240 bakaxel m46 och snurran kommer senare! ;)
« Svar #32 skrivet: oktober 03, 2012, 19:51:16 »
Lite bredare är den, har sökt.. men vill veta mer om hur fästena ska sitta och hur klumpen ska va riktad, och hur man ska sätta krängningsstag och hur man styvar upp bilen ibak, vad tror ni om maxställda crossfjädrar som gasdämpare? Borde ju bli stelare?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken" 16v 240 bakaxel m46 och snurran kommer senare! ;)
« Svar #33 skrivet: oktober 03, 2012, 19:57:13 »
Lite bredare är den, har sökt.. men vill veta mer om hur fästena ska sitta och hur klumpen ska va riktad, och hur man ska sätta krängningsstag och hur man styvar upp bilen ibak, vad tror ni om maxställda crossfjädrar som gasdämpare? Borde ju bli stelare?
T.ex som Zyklon har gjort. Fast då har han byggt för att montera axeln på bladfjädrarna.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3064.msg69209#msg69209

Ska du inte ha bladfjädrar så är det väl 4-link och watt-länk som gäller.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken" 16v 240 bakaxel m46 och snurran kommer senare! ;)
« Svar #34 skrivet: oktober 03, 2012, 20:00:37 »
tänkte använda bladfjädrar, men bygga dit krängningsttag, och byta ut gasdämparna mot 450 cross dämpare och ställa dom på hårdast, borde ju funka? då dom får en användning som fjädrar med :) tänkte låta den vara nästan org hög ak lite lägre bara och styva upp den mkt, kom med förslag!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken" 16v 240 bakaxel m46 och snurran kommer senare! ;)
« Svar #35 skrivet: oktober 03, 2012, 20:05:06 »
tänkte använda bladfjädrar, men bygga dit krängningsttag, och byta ut gasdämparna mot 450 cross dämpare och ställa dom på hårdast, borde ju funka? då dom får en användning som fjädrar med :) tänkte låta den vara nästan org hög ak lite lägre bara och styva upp den mkt, kom med förslag!
Ok, ja krängningshämmare och dubbla reaktionsstag så kanske det blir lagom. Sitter bara ett reaktionsstag, stoppa dit ett till på andra sidan så bör det blir mycket stadigare och sen krängningshämmare. Vill du att axeln sitter ännu bättre så får du bygga Watt-länk.

450 cross-dämpare. Vilka vikter är dem gjorda för? (har inte någon koll alls på cross-dämpare). Sen hjälper ju bladfjädrarna till också så kan bli lagom med cross-dämpare.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken" 16v 240 bakaxel m46 och snurran kommer senare! ;)
« Svar #36 skrivet: oktober 03, 2012, 20:27:36 »
Finns ju olika fjädrar, men dom tål rätt storvikt, dom tål ju ett hopp på 5+meters fall med en förare på 120kg utan problem och då väger crossen rätt bra med :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken" 16v 240 bakaxel m46 och snurran kommer senare! ;)
« Svar #37 skrivet: oktober 03, 2012, 20:35:07 »
Finns ju olika fjädrar, men dom tål rätt storvikt, dom tål ju ett hopp på 5+meters fall med en förare på 120kg utan problem och då väger crossen rätt bra med :)
Ja då bör det nog inte vara några problem. Tror det är runt 550kg på bakaxeln på 340 (det ska vara nära 50/50 viktfördelning original) och 5meters fall med en förare på 120kg + cross på kanske 200kg blir ganska mycket vikt när man landar. Och då är det bara 1st dämpare på en cross så två stötdämpare bör väl teoretiskt klara av dubbla vikten dvs 320*2= 640kg som landar från 5meters höjd.

Orkar inte räkna på hur mycket massa det blir för jag kan inte formlerna i skallen och orkar inte leta reda på dem.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: volvo 343 "hulken" 16v 240 bakaxel m46 och snurran kommer senare! ;)
« Svar #38 skrivet: oktober 03, 2012, 20:39:28 »
Ja precis :) blir ju rätt så mkt vikt om räknar med dragningskraft och så, borde bli bra, men hur funkar gasdämparna  original gör dom så mkt i hårdhet och så ibak?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 343 "hulken" 16v 240 bakaxel m46 och snurran kommer senare! ;)
« Svar #39 skrivet: oktober 03, 2012, 20:40:56 »
Ja precis :) blir ju rätt så mkt vikt om räknar med dragningskraft och så, borde bli bra, men hur funkar gasdämparna  original gör dom så mkt i hårdhet och så ibak?
Ingen aning faktiskt, tycker min bil är lagom hård bak för mig iaf. Inte allt för stötig på dåliga vägar, det är fram som jag inte är nöjd för fjädrarna fram är så pass mjuka så det kränger nå jävulskt :(

Det är ju fjädrarna som tar upp kraften, dämparna är bara för att "äta" upp energin så bilen inte fortsätter gunga efter man kört på ett gupp t.ex.

Annars om du vill ha den hårdare bak så går det ju att sätta ett extra blad på bladfjädern. Men är nog enklare att bara byta ut stötdämparna mot coilovers (t.ex cross-dämpare som du är inne på)
« Senast ändrad: oktober 03, 2012, 20:44:22 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75