Författare Ämne: projektarbete  (läst 37245 gånger)

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
projektarbete
« skrivet: oktober 02, 2012, 21:37:04 »
hej, går just nu 1an på gymnasiet, 2 år kvar till projektarbete, det blir antagligen en 360 med byte av motor, växellåda, bakaxel eller ja det mesta, tips på motor? :) vore bra att få in dom flesta tipsen nu så jag kan köpa på mig grejer så jag har :)

vad kan va den lämpligaste motorn? :) mer än 200 hk ska det vara :)

hoppas det går fort till 3an och det :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #1 skrivet: oktober 03, 2012, 00:47:48 »
Låter kul! Önskar jag gjorde något sådant projektarbete i skolan  ;D

Men om man säger så, syftet med 360 är ju viktfördelningen,
nu vet jag inte vad du är ute efter riktigt men ska man montera växellåda fram och byta bakaxel funkar alla Volvo lika bra,
om man nu inte föredrar 300-serien för just utseendets skull.

Ett alternativ är ju att ta en helaluminium-motor med aluminiumväxellåda och behålla delad axel,
då bör inte viktfördelningen bli allt för kass.

Mer än 200hk, du siktar på att köra ifrån allting med andra ord? :P

Själv så drömmer jag om Hondamotorer, Cosworth, Kanske en Nissan SR20DET eller C20LET (den senare har dock järnblock)

En Honda B18C vore ju inte helt fel, dem finns i upp till 190hk men jag tror den enklaste att hitta i sverige är B18C4,
med 169hk. Till Honda finns allting. Kolla på Bisimoto. Dem har på något sätt fått ur 742hk ur en singelkam för att ta ett exempel.

BMW M42 är en trevlig motor, med fyrventilsteknik och kamkedja, endast 142hk på papper (sägs att den har mer i verkligheten)
Men häng på en turbo på den så.. Ett bra budgetalternativ.

Förresten, vill man ha Volvo så har ju S40 T4 en rakfyra med turbo, 200hk. Om den är Aluminiumblock på vet jag inte,
och trimvänligheten har jag heller ingen koll på.
« Senast ändrad: oktober 03, 2012, 00:55:46 av Emilius »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3516
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #2 skrivet: oktober 03, 2012, 18:28:29 »
Låter kul! Önskar jag gjorde något sådant projektarbete i skolan  ;D

Men om man säger så, syftet med 360 är ju viktfördelningen,
nu vet jag inte vad du är ute efter riktigt men ska man montera växellåda fram och byta bakaxel funkar alla Volvo lika bra,
om man nu inte föredrar 300-serien för just utseendets skull.

Ett alternativ är ju att ta en helaluminium-motor med aluminiumväxellåda och behålla delad axel,
då bör inte viktfördelningen bli allt för kass.

Mer än 200hk, du siktar på att köra ifrån allting med andra ord? :P

Själv så drömmer jag om Hondamotorer, Cosworth, Kanske en Nissan SR20DET eller C20LET (den senare har dock järnblock)
Citera
En Honda B18C vore ju inte helt fel, dem finns i upp till 190hk men jag tror den enklaste att hitta i sverige är B18C4,
med 169hk. Till Honda finns allting. Kolla på Bisimoto. Dem har på något sätt fått ur 742hk ur en singelkam för att ta ett exempel.
Går inte dessa motorer motsols? Jag tänker på V-tec iaf när du skriver Honda och B18 och V-tec går åt "fel" håll så man måste bygga om oljepump och allt möjligt för att det ska funka, om man inte hittar en RWD-låda som är för bil med motor fram och diff bak som är åt rätt håll. Var någon irländare som stoppade ner en V-tec i en Ford Escort MK2 där han hade byggt om den så den gick åt "rätt" håll.
Edit:
Hittade video
https://www.youtube.com/watch?v=Oop-nh0OnIw

Citera
BMW M42 är en trevlig motor, med fyrventilsteknik och kamkedja, endast 142hk på papper (sägs att den har mer i verkligheten)
Men häng på en turbo på den så.. Ett bra budgetalternativ.
Där har jag ingen åsikt, har inte koll på alla BMWs motorer, men oftast är BMW bra grejjer.

Citera
Förresten, vill man ha Volvo så har ju S40 T4 en rakfyra med turbo, 200hk. Om den är Aluminiumblock på vet jag inte,
och trimvänligheten har jag heller ingen koll på.
T4 är helt i aluminium, samma block som T5 bara att det är kortad av en cylinder och T5 är en T6 med en cylinder bortkortad.
T4orna går att trimma bra, finns flera S40 och V40 med runt 600hk bara söka på YouTube och olika bilforum.
« Senast ändrad: oktober 03, 2012, 18:30:06 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #3 skrivet: oktober 03, 2012, 20:21:09 »
Jo det har du ju rätt i, tänkte inte på det trots att jag äger en Honda  :-X

Kanske blir lite överdrivet projekt!


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3516
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #4 skrivet: oktober 03, 2012, 20:25:40 »
Jo det har du ju rätt i, tänkte inte på det trots att jag äger en Honda  :-X

Kanske blir lite överdrivet projekt!
Ja ibland så missar man såna saker man egentligen borde veta :P

Men skulle helt klart vara coolt med en V-tec motor, dem låter ju så sjukt mysigt :D

Men kanske lite överdrivet, nya kamaxlar, ny oljepump och allt sån där kul och sen få kammarna att få rätt timing och allt sånt. Så lite väl mycket jobb, speciellt som projektarbete på gymnasiet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #5 skrivet: oktober 03, 2012, 20:34:36 »
300 ska jag ha för att jag älskar den bilen, det ''gubbiga'' utseendet är underbart verkligen, många som frågat om jag har bil, ''ja en volvo 360'' och då säger dom bara det är fan en frän bil det :)

blir nog en V8 med dubbelturbo och raka rör direkt bakom framhjulen :) 3tum såklart :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3516
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #6 skrivet: oktober 03, 2012, 20:39:16 »
Ja det låter riktigt bra det. 300-serien är ju helt klart snyggaste Volvon, och den sportigaste 8)

Bara kasta i, ryms utan problem i det stora motorutrymmet ;D Bara lyfta ut B200an och kasta i en BMW V8a och turbona upp genom huven, sen  downpipesen får bli up-pipes så det blir traktorstuk :P Nä så enkelt kanske det inte är :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #7 skrivet: oktober 03, 2012, 20:56:14 »
det som inte är enkelt, blir enkelt om man vill ;)

blir det V8 ska den få sig en fin stoor kompressor :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #8 skrivet: oktober 03, 2012, 22:39:52 »
Det lät dyrt. Vilka droger säljer du för att finansiera ett sånt projekt?  ;D

Nog för att jag hade jänkare när jag gick i gymnasiet men jag jobbade mer än var i skolan  ;)

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #9 skrivet: oktober 03, 2012, 22:47:13 »
har inte så dåligt ställt :) jobbar nästan varenda ledig dag så, droger? enda drogen jag känner till det är ruset som går genom kroppen av en V8as vrål :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16848
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: projektarbete
« Svar #10 skrivet: oktober 03, 2012, 23:44:07 »
har inte så dåligt ställt :) jobbar nästan varenda ledig dag så, droger? enda drogen jag känner till det är ruset som går genom kroppen av en V8as vrål :)

Låter bra det! Har aldrig sett/hört/läst om en 360 med V8 så jag hejar ivrigt på så fort någon nämner den kombinationen!!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #11 skrivet: oktober 10, 2012, 18:15:02 »
får försöka fixa det åt dig då :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #12 skrivet: oktober 11, 2012, 16:39:09 »
nu snart ska jag byta framruta i volvon, hörde på praktiken om dom kunde ta hem till 343 och det var inga problem, tror dom kan fixa mer grejer åt mig :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16848
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: projektarbete
« Svar #13 skrivet: oktober 14, 2012, 13:19:13 »
Passa på att kolla så inte rosten gripit tag i rutramen när du har rutan borta!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #14 skrivet: oktober 14, 2012, 13:57:34 »
yepp :) ska inte göra det under vintern heller :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #15 skrivet: november 13, 2012, 16:54:51 »
nu är det fastställt, blir b200e med annan kam, planad topp, lättat svänghjul :) några mer tips? :) den som har en kam får gärna höra av sig :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #16 skrivet: december 03, 2012, 11:10:37 »
fått tag på en kam nu :) månen 5 kam, drog tydligen bra i hela registret :) tips på att lätta svänghjul? :)och skulle vilja ha ett extraktor :) har kommit fram till vad jag ska göra, plana och porta toppen, kambyte, svänghjulslättning, extraktor med 2,5'' hela vägen med sportdämpare och svetsa bakaxeln, några mer tips? :) vill ha så många tips som möjligt :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #17 skrivet: december 03, 2012, 11:17:33 »
För svänghjul, kolla in http://folkraceshop.se/

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3516
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #18 skrivet: december 03, 2012, 11:33:29 »
Extraktor kan du hitta på Timos-motor
http://www.timosmotor.com/produkter/details/26/1/grenr%C3%B6r/grenr%C3%B6r-volvo-360

Och så skelettsvänghjul på Folkraceshop som Emilius tipsade om
http://folkraceshop.se/skelett-svanghjul-volvo-8-bult?category_id=95

(skelettsvänghjul kan man säkert hitta begagnat också, svårare att hitta begagnade extraktor-rör då de flesta som köpt ett fortfarande använder det i sin bil)

Kan tipsa om att fixa ett reaktionsstag till vänster sida av bakaxeln också (sitter endast ett på höger sida original).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #19 skrivet: december 03, 2012, 12:14:15 »
okej :) tips på billiga sportstolar? ska riva ut all onödig inredning :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3516
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #20 skrivet: december 03, 2012, 12:18:12 »
okej :) tips på billiga sportstolar? ska riva ut all onödig inredning :)
Ja begagnade i så fall, skulle personligen aldrig köpa kina-sportstolar eftersom det är viktigt att stolarna håller ihop ifall man skulle råka köra åt helvete någon gång.
Så begagnade folkrace-stolar skulle nog funka fint. Brukar komma upp på blocket till vettiga priser ibland, annars om du vet någon som kör folkrace kan du ju höra med den personen om denne vet av några billiga stolar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #21 skrivet: december 03, 2012, 12:20:52 »
känner att endel som kör så får höra mig omkring, nåt annat jag kan byta/ta bort för att göra lättare? :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3516
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #22 skrivet: december 03, 2012, 12:29:15 »
känner att endel som kör så får höra mig omkring, nåt annat jag kan byta/ta bort för att göra lättare? :)
Allt onödigt, dvs alla mattor, ljuddämpning, dörrsidor, reservhjul, domkraft, fälgkors, stereo, högtalare, baksätet, dragkrok (om du har en), spolarvätskebehållaren (eventuellt montera en lite mindre behållare), torkarmotorerna till framlyktorna, ta bort bränsletank och montera en fuelcell på ca20L istället, centrallås (om du har det).
Hmm, det är nog allt jag kommer på nu som man kan rensa.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #23 skrivet: december 03, 2012, 12:57:31 »
hur mycket måste man ha kvar av instrumentpanelen för att bilen ska gå? :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3516
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #24 skrivet: december 03, 2012, 13:04:37 »
hur mycket måste man ha kvar av instrumentpanelen för att bilen ska gå? :)
Ingenting, instrumentpanelen är egentligen bara ett krockskydd. Sålänge du inte kopplar ur någon jord eller annan kabel som behövs så ska det inte vara några problem att ta bort instrumentpanelen (insprutningen kan börja krångla om man tar bort jordpunkter).
Man behöver egentligen inte ha mätarhuset heller utan det är bara till för att den som kör ska kunna ha koll på saker och ting.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #25 skrivet: december 03, 2012, 13:06:31 »
vill hålla koll på varvtal och hastighet :) passar stolsfästen från 240 i 343an? :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #26 skrivet: december 03, 2012, 13:07:56 »
nån som vet vart jag kommer hamna i hästkrafter med den uppsättningen? :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #27 skrivet: december 03, 2012, 13:10:26 »
kan jag kapa bort onödig plåt och popnita dit aluminium tex? typ reservhjulsbaljan och all onödig plåt? :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3516
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #28 skrivet: december 03, 2012, 13:17:39 »
vill hålla koll på varvtal och hastighet :) passar stolsfästen från 240 i 343an? :)
Jo det är ju viktiga saker att ha koll på, tempen kan vara bra att ha kvar med :)

Vet tyvärr inte om 240-fästen passar, men har du en svets så går det ju att modifiera original-fästena.

nån som vet vart jag kommer hamna i hästkrafter med den uppsättningen? :)
Hmm, kanske runt 140-150hk (i motorn, på bakdäcken blir det några hästar som försvinner genom drivlinan)
Kanske mindre kanske mer, har inte allt för stor koll på hur mycket effekt det ger.
Kom på att höfläkten kan du ta bort och koppla in en elfläkt istället, det friger några ponnys eftersom en elfläkt är effektivare än en mekanisk och sen körs elfläkten inte hela tiden utan endast vid behov.

kan jag kapa bort onödig plåt och popnita dit aluminium tex? typ reservhjulsbaljan och all onödig plåt? :)
Ja det borde gå, sålänge det inte är några bärande plåtar du kapar bort.
Reservhjulsbaljan är inte bärande iaf så den är bara ta bort och sätta igen.
« Senast ändrad: december 03, 2012, 13:23:35 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #29 skrivet: december 03, 2012, 13:22:59 »
vill även få tag i reflektorer med h7 som passar, måste gå att bygga om och byta? från v70, ska antagligen ha xenon :) eller går det med bi-xenon? :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3516
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #30 skrivet: december 03, 2012, 13:25:04 »
vill även få tag i reflektorer med h7 som passar, måste gå att bygga om och byta? från v70, ska antagligen ha xenon :) eller går det med bi-xenon? :)
Borde gå med H4-bixenon, det är ju det 740-pojkarna kör med när dem xenonkonverterar (och sen tar bort det lika snabbt som det åkte dit när dem får 500kr i böter och åker på ombes :P)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #31 skrivet: december 03, 2012, 18:16:54 »
Du skulle ha V8 med dubbelturbo och nu blir det B200E, skillnaden är ju marginell dock  ;D

Nu ska du ha Xenonljus och ingen instrumentbräda?
Låter väldigt rörigt.

För övrigt är väl detta projektdelen av forumet, frågor ställs väl lämpligast i andra delar.

Bilder på sagda bil?

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #32 skrivet: december 04, 2012, 08:27:41 »
har lite beslutsångest :) men nu är jag fast ve mitt beslut :) bil ska gå denna vintern sen ska jag börja trimma :) ska klocka den på is denna vintern med orginalmotor, sen ska jag trimma och klocka nästa vinter, får vi se skillnaden :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #33 skrivet: december 04, 2012, 09:41:17 »
vet inte hur man lägger upp bilder tyvärr :) får försöka fixa det på nåt sätt :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #34 skrivet: december 04, 2012, 09:44:42 »
någon som vet hur man gör kanske? :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3516
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #35 skrivet: december 04, 2012, 09:48:33 »
någon som vet hur man gör kanske? :)
Du måste skicka ett pm till FREJ så ordnar han så du får behörighet att lägga upp biler :) Om du nu inte redan gjort det, annars är det bara att klicka på "Bilagor och andra tillval" just under rutan du skriver i när du gör ett inlägg.
Sen finns det en ruta som heter "Bifoga:" och på sidan av rutan har du en "bläddra" knapp och den klickar du på och letar reda på bilden du vill lägga.
För att lägga till fler bilder klickar du på "(fler bilagor)".

Det går att bifoga upp till 4 filer per inlägg och filerna får max vara 3mb/st och totalt max 9mb
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #36 skrivet: december 04, 2012, 09:52:08 »
där har ni en bild :) om den nu syns :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3516
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #37 skrivet: december 04, 2012, 09:54:21 »
Den syns fint :)

Såg ju ganska fräsch ut, lite tråkigt med trasig ruta :-\
Hoppas du tar bort "ögonlocken", ögonlock är för trötta bilar ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88

gl87an

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #38 skrivet: december 04, 2012, 09:57:27 »
det är inte ögonlock :) det är ledstavar som blinkar i takt med stereon, som är tejpade :) bakrutan finns inte, det är en vanli plåt som dom har skruvat dit med takplåtskruv :) den är ganska så dretig, får ta ett kort när den är ren och fin istället :) nästan helt rostfri, lite rost i höger framskärm bakom hjulet :)
om gud velat att man skulle springa hade han ej byggd motorer och hagelgevär.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3516
    • Visa profil
SV: projektarbete
« Svar #39 skrivet: december 04, 2012, 10:03:36 »
det är inte ögonlock :) det är ledstavar som blinkar i takt med stereon, som är tejpade :) bakrutan finns inte, det är en vanli plåt som dom har skruvat dit med takplåtskruv :) den är ganska så dretig, får ta ett kort när den är ren och fin istället :)
Jaha, det var lite udda. Men inget jag skulle vilja ha på bilen iaf (onödig vikt + fjortisfaktor, påpekar att det är mina högst personliga åsikter och inget illa menat).

Ja plåtbakruta är ju grejjer det ::) Ger bra sikt bakåt, men finns ingen lag som säger att man måste kunna se ut genom bakrutan och därmed inga krav på att ha varken bakruta eller innerbackspegel. Men vet inte om bilprovningen godkänner en plåtbit som är skruvad.

Ja du får ta och göra det, och ta många bilder :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88