Författare Ämne: Bruno, 340DL -84  (läst 40360 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #40 skrivet: oktober 31, 2012, 21:12:09 »
Kul att höra, så nu är bilen riktigt tyst och snart går den rakt fram och är läckagefri :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #41 skrivet: november 03, 2012, 15:55:15 »
Idag är Punkster en sur bilägare...

Hade bokat tid för framvagnsinställning idag på förmiddagen. En stund innan ringer verkstaden och säger att de har mycket att göra för att en kille är sjuk, och undrar om jag kan komma lite senare på eftermiddagen istället. Sagt och gjort, jag åker dit några timmar senare istället. När jag kommer dit så visar det sig att killen som är sjuk är killen som gör framvagnsinställningar, vilket dom glömde berätta på telefon. Så, en tur fram och tillbaka till verkstan i onödan, ca 5 mil. Dessutom tid som jag hade kunnat ägna åt något annat. Kul...  >:(

Dessutom misstänker jag att termostaten på Bruno sjunger på sista versen. Han har ibland svårt att komma upp i arbetstemperatur, termometern visar på ungefär 15-25% av fullt utslag. Det går åt mer soppa och ryker vitt ur avgasröret. Det borde vara termostaten, right?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #42 skrivet: november 03, 2012, 16:41:37 »
Det lät då inte kul :( Inge service-mind där inte >:(

Ja det låter som termostaten, att termostaten står öppen hela tiden alternativt öppnar för tidigt. Så byter du den bör det bli bra, bättre värme i kupén och motorn kommer upp i temp snabbare :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #43 skrivet: november 04, 2012, 19:06:43 »
Nånting är som sagt inte riktigt som det ska med kylsystemet.

Skulle hämta upp en polare idag, och väntande med motorn på tomgång utanför hans hus i kanske 5 min. Tempmätaren stod på ca 25% och då började motorn plötsligt koka och det började ryka från kylaren. Stängde av motorn direkt och knallade 200 meter till en mack och köpte kylarvätska, expansionskärlet var tomt. Det gick i nästan en liter kylarvätska. Passade även på att kolla noga på alla vattenslangar och dom verkade vara i ok skick, jag kunde inte hitta några läckor varken vid slangarna, kylaren eller vattenpumpen. När jag kom hem igen efter att ha kört 2-3 mil kollade jag runt lite mer under huven. Kylarvätskan låg då på normal nivå. Dock så tycker jag mig (eller så inbillar jag mig bara) att det läckt olja från topplockspackningen. Tog en bild, men det är lite svårt att komma åt att fota bra i mörkret. Kan den ha tagit skada eller vara den orsakande faktorn?

Det har också de senaste dagarna bolmat vit rök ur avgasröret vid kallstarter. Det innebär väl att motorn bränner vatten, right?

Jag tycker dock att det är lite konstigt. Om termostaten fastnat i öppet läge (vilket den verkar ha gjort eftersom motorn inte går upp i temperatur) så borde väl motorn inte överhettas? Det borde väl snarare vara tvärt om? Att kylsystemet arbetar för fullt hela tiden? Tycker det hade varit mer logiskt om motorn överhettats ifall termostaten fastnat i stängt läge? Då borde det väl också gett motsatt utslag på tempmätaren?

Har iaf beställt en ny termostat på Mekonomen. Det fanns två olika, vanlig termostat och vintertermostat. Jag tog den vanliga, eftersom jag aldrig hört att det ska vara nödvändigt med en speciell termostat på vintern. Men det kanske det är?

Här kommer iaf bilden jag knäppte. Är det bara jag, eller syns det spår av färsk olja vid topplockspackningen?

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #44 skrivet: november 04, 2012, 19:20:18 »
Det har troligen läckt ut via sidan av blocket (Topplockspackningen)
Dessa motorer har också vått cylinderfoder, om de har rubbats (Väldigt känsliga emot kokning) måste motorn tas isär och bytas foder på.
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #45 skrivet: november 04, 2012, 19:23:39 »
Yes, vit rök och avsaknad av kylarvätska brukar vara tecken på att motorn drar vatten, gör ett kompprov och se om någon cylinder har sämre kompression än dom andra.
Om topplockspackningen är dålig så kan ju även olja läcka ut, jag skulle lyfta toppen och titta, speciellt eftersom att motorn även drar vatten.

Du kan också starta bilen och testa om du känner lukt av avgaser från expansions kärlet (öppna locket försiktigt när motorn är igång). Lukt av avgaser = slut topplockspackning.

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #46 skrivet: november 04, 2012, 19:38:23 »
Den vita röken försvinner iofs efter ca 5-10 min och det är väl ganska normalt vid kallstarter? Borde inte topplockspackningen ge andra symptom också, ryckig gång osv? För motorn går perfekt.

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #47 skrivet: november 04, 2012, 19:55:55 »
Imorrn när det är ljust så ska jag knalla ut och kolla hur det ligger till med oljan. Om topplockspackningen gått så borde ju vatten läckt ner i oljan = vit olja. Men det är svårt att se i mörker.
Det ska kanske tilläggas också att ventilkåpspackningen är slut och läcker olja som ett soll. Kan kanske vara därifrån som oljan kommer?

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #48 skrivet: november 05, 2012, 09:13:31 »
Nu har jag kollat över motorn lite mer ordentligt. Det är inget vatten i oljan och ingen olja i kylarvattnet. Jag ska hålla noga koll på vattennivån nu några dagar och se om den sjunker. Samma sak med oljan, kolla om den blir missfärgad. Om några dagar eller någon vecka ska jag iaf byta termostat och ventilkåpspackning, ska kolla med gubben som hjälper mig om han har grejer så att man kan kolla kompressionen också. Samt be honom kolla över motorn i allmänhet och säga vad han tycker.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #49 skrivet: november 05, 2012, 16:00:40 »
Det kan ha berott på luft / lite vatten i kylsystemet. Eller möjligtvis en ispropp om det var kallt och dåligt med glykol. Inget vatten som värmer givaren = kall motor enligt mätaren men resten av vattnet som var kvar kokade.

Vit rök första 5-10 minuterna beror säkerligen på fukt eller kondens i avgasröret och slutar därför när motorn blir varm.

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Bruno, 340DL -84
« Svar #50 skrivet: november 05, 2012, 16:41:52 »
Det bubblade lite ur expansionskärlet när jag klämde på kylslangarna efter att jag fyllt på kylvätska. Ska hålla koll på nivån de kommande dagarna för att se så det inte sjunker. Kan iaf inte se några uppenbara läckor, och det ryker som sagt inte vitt mer än ca 5-10 min efter start.

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #51 skrivet: november 05, 2012, 19:22:26 »
En snabb sökning här på forumet visar att det är flera stycken som har haft problem med tempen på sina B14-bilar. Tempmätaren visar runt 25% men motorn blir varm ändå. Någon tipsade om att mäta med en stektermometer i kylaren så det ska jag testa!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7259.0

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #52 skrivet: november 06, 2012, 21:17:50 »
Har kört ytterligare 5-6 mil idag, och bilen har inte dragit mer vatten. Det finns heller inget vatten i oljan eller olja i vattnet. Mao borde det vara lugnt.

Har också gjort ett litet besök på Mekonomen och skaffat ny termostat samt ny kylvätska och transmissionsolja. Det lär väl försvinna en del kylarvatten när man byter termostat så jag tänkte passa på att byta allt på samma gång. Oljan i växellåda och transmission tror jag inte bytt sen bilen var ny, så det kan ju kanske också vara på tiden.

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #53 skrivet: november 06, 2012, 21:22:51 »
Jag har också ropat in en billig tidsenlig stereo på tradera. Får se om jag orkar pilla in den framöver. Det lär väl behövas en adapterplatta gissar jag, sen finns det ju heller inga högtalare original i bilen, så jag funderar på var jag ev. skulle sätta dom. Det saknas kabelgångar i dörrarna, och jag orkar nog inte med att bara ha högtalare i hatthyllan. Får väl se om jag kommer på någon bra lösning.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #54 skrivet: november 06, 2012, 21:29:26 »
Ja det kommer nog försvinna någon deciliter kylarvätska i alla fall när man byter termostat (om man ser till att försöka spilla så lite som möjligt).

Låter fint att byta kylarvätska samtidigt som du byter termostat :)

För att få dit stereon behöver du en stereoram.
Det finns inte plats för högtalare just framför dörren? Antingen närmast golvet eller just under hatthyllan. På min bil sitter högtalarna fram just under hatthyllan nästan precis framför dörren.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #55 skrivet: november 06, 2012, 22:17:50 »
Ja, en stereoram tänkte jag skaffa. Tror jag sag en dylik på BRL:s hemsida elle nåt liknande ställe.

Att högtalarna får plats framför dörren har jag inte ens tänkt på, ska kolla upp det. I dörren är det nog ganska uteslutet, dels tror jag inte de få plats utan lite kirurgiska ingrepp, dels saknas det som sagt kabelgångar.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #56 skrivet: november 06, 2012, 22:23:03 »
Ja, en stereoram tänkte jag skaffa. Tror jag sag en dylik på BRL:s hemsida elle nåt liknande ställe.

Att högtalarna får plats framför dörren har jag inte ens tänkt på, ska kolla upp det. I dörren är det nog ganska uteslutet, dels tror jag inte de få plats utan lite kirurgiska ingrepp, dels saknas det som sagt kabelgångar.
BRL och mediamarkt och ett ställa till som jag inte kommer ihåg namnet på ska ha stereoramar. Eller mediamarkt kanske hade slutat sälja, kommer inte ihåg riktigt hur det låg till.

Ja det är bara att kolla om det finns originalplats för det, annars borde det inte vara svårt att fixa dit en högtalare framför dörren eller i instrumentpanelen (man vill egentligen helst ha högtalarna ovanpå instrumentpanelen, blir lite konsigt ljud när dem sitter under panelen speciellt när man har benen ivägen).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #57 skrivet: november 06, 2012, 23:28:13 »
jag har högtalare under instrumentpanelen och tycker inte ljudet blir så konstigt,inte tävlingsklass kanske men det duger. Om det inte suttit några där tidigare så är det förmodligen en utstansad svart fyrkant i plastbiten som sitter framför dörren, bara att skära loss om en sitter kvar, hålet är någon konstig storlek, en oval högtalare som är mindre än 9*6or, mina är blaupunkt så dom lär ju gå att få tag i annars kanske man kan mecka om lite för att få plats med större.

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #58 skrivet: november 07, 2012, 08:51:40 »
Det har aldrig suttit några högtalare eller någon stereo i Bruno förut, han är en DL så jag gissar att det inte var standardutrustning? Ska kika och se hur det ser ut framför dörrarna och vad som sitter där. Om det sitter plastplattor där högtalarna skulle ha suttit så lär det ju vara en smal sak och smälla in ett par koner. Kollar, fotar och återkommer.

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #59 skrivet: november 09, 2012, 16:29:07 »
Kikade lite snabbt i kupén imorse innan jag skulle till jobbet. Det sitter platsplattor över hål i panelerna framför dörrarna, men oj vad små dom var!  ;D Undrar just ifall man får plats med något vettigt där? Och om det finns fördragna kablar? Ska kolla närmare på den saken imorrn.

Är det förresten någon som vet vad det kan vara för mått på originalhögtalarna?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #60 skrivet: november 09, 2012, 16:32:30 »
I min bil är det original 4" iaf, men det kanske är fästen för ovala på din? Isf skulle jag gissa på 4x2" eller något i den storleken.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #61 skrivet: november 10, 2012, 13:47:02 »
Nu har jag kollat över förutsättningarna för stereo lite närmare. Bakom panelen i instrumentbrädan sitter en kontakt med 2 gröna och 2 bruna kablar, vilket jag utgår från är ström. Alltså saknas det högtalarkablar. Kollade också runt på lite bra ställen att montera högtalarna på. Bakom panelerna framför dörrarna sitter det isolering, så det verkar inte vara direkt förberett för högtalare där. Kunde inte hitta några förborrade hål för skruvar heller. Jag mätte dom iaf, och dom är 4" som Simlar trodde.


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #62 skrivet: november 10, 2012, 13:52:45 »
Ser ut att vara grön+grönvit och brun+brunvit vilket får mig att misstänka att det är till höger- respektive vänster-högtalare dessa kablar går.
Men är enkelt att kolla ifall det är ström om du har en multimeter, bara mäta ifall du får någon ström på någon av kablarna med tändningen avslagen och om du får ström på någon av kablarna med tändningen påslagen, får du ingen ström på någon av kablarna så är det säkerligen högtalarkablar.
Men känns väldigt onödigt ifall Volvo dragit  4st strömkablar till stereon, alternativt 2st ström och 2st jord.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Bruno, 340DL -84
« Svar #63 skrivet: november 10, 2012, 14:18:10 »
Hmm... Om det är högtalarkablar undrar jag vart dom går. Bakom högtalarpanelerna var det tomt. Får kika vidare!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #64 skrivet: november 10, 2012, 14:20:01 »
Ja det är en bra fråga ??? Låter mystiskt det här, du får nog dra fram förstoringsglaset ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #65 skrivet: november 10, 2012, 18:55:18 »
Har även konstaterat en lite skum grej; det saknas en kylarfläkt. Undrar just var det har tagit vägen...  ???

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #66 skrivet: november 10, 2012, 19:02:39 »
Har även konstaterat en lite skum grej; det saknas en kylarfläkt. Undrar just var det har tagit vägen...  ???

Var saknas det en kylarfläkt? På plaskåpan som sitter bakom kylaren eller?
Det finns plats för två fläktar men det är bara hål för den ena (på min kåpa iaf, men det kanske är hål på båda platserna på din kåpa), den lilla extra-fläkten har jag för mig att endast bilar med AC utrustades med.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #67 skrivet: november 11, 2012, 10:35:40 »
Kylarfläkten som ska sitta innanför kylaren (den vita på bilden) saknas. Tänkte inte så mycket på det förrens jag läste lite mer noggrant i min Haynesbok, och enligt den så ska det finnas en kylarfläkt på alla modeller ink B14 som jag har. Lite skumt. Varför skulle någon vilja ta bort den? Okey om den är trasig, men då byter man väl ut den mot en ny? Ska kolla igenom dokumentationen på bilen och se om det står något om den där. Gubben som ägde den från början lämnade in den på Volvoverkstad för ALLT så då borde det stå med i serviceboken om någon mixtrat med fläkten. Min polare som ägde bilen efter gubben vet inte skillnaden på bensin och diesel, så jag har mycket svårt att tro att han skulle skruvat bort den.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #68 skrivet: november 11, 2012, 10:43:33 »
Jaha så hela motorns kylfläkt är borta :o Ja då är det ju inte konstigt ifall motorn går varm när du står på tomgång ett tag.
(ser ingen bild i ditt inlägg så vet faktiskt inte vilken bild jag ska kolla på).

Enda orsaken till att ta bort kylfläkten är för att få upp motortempen snabbare. Sålänge man kör med bilen så det flödar luft genom kylaren så behövs inte fläkten, men står man still så har har man ingen luftflöde och då kyls inte kylarvätskan = till slut kokar bilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #69 skrivet: november 11, 2012, 12:24:22 »
B14 har överdimensionerat kylsystem, jag körde min första utan el-fläkt (Mest pga den inte funka).

På vintern blir motorn typ bara genomvarm när man står på tomgång länge, kör man så sjunker temperaturen.
Kan du ta bild på motorn?
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #70 skrivet: november 11, 2012, 12:42:04 »
Oj, bilder glömde jag helt bort. Här är först en bild på mitt motorrum och sen en bild på en googlad bild. Som synes så fattas det kylarfläkt i min bil.





Jag kan heller inte hitta någon dokumentation på att den har plockats bort. Det ska ju uppenbarligen sitta en fläkt där, så jag undrar vart den har tagit vägen? Om kylsystemet på B14 är överdimensionerat så förklarar det kanske problemet som jag (och många andra) har med att motorn inte vill gå upp i temp ordentligt? Då kanske fläkten inte heller behövs förrens det blir ordentligt varmt på sommaren?

Märkte också nu när jag tog bilden att det har försvunnit lite kylarvätska sen jag kollade sist för någon vecka sen. Det rör sig om kanske max en deciliter, men jag har ingen aning om vart den tagit vägen. Kan inte hitta några läckor på slangar eller liknande, iaf inte som jag kan se. Det hamnar heller inget vatten i oljan eller någon olja i vattnet. Mycket skumt...

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #71 skrivet: november 11, 2012, 17:50:35 »
På andra bilden har du en B172 motor.

På din bil verkar hela kylaren ha blivit flyttad in i motorrummet, normalt ska den väl sitta framför plåten?

Länkar till en bild av kurres motorrum, hoppas det är OK med honom. Här ser man hur kylarfläkten ska sitta.

« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:05:29 av Kurre86 »

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #72 skrivet: november 11, 2012, 20:00:42 »
Okey, jag trodde bara det var B14-modeller som hade reservhjulet där. Men så länge det inte påverkar funktionen så skiter jag i vart kylaren sitter. Funderar dock lite över vart fläkten tagit vägen. Det lär väl märkas i sommar om den behövs eller inte...  ::)

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #73 skrivet: november 11, 2012, 20:23:11 »
Kylaren ska sitta på insidan..det är en lila-lila kylaren.

Ditt motorutrymme ska mera se ut såhär:


Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #74 skrivet: november 12, 2012, 08:32:56 »
Ålrajt, tack för upplysningarna! Det borde ju gå att skruva tillbaka den så att den sitter som den ska. Kanske t.o.m hitta en fläkt nånstans och skruva dit den också. Men frågar kvarstår fortfarande (även om jag nog inte kommer hitta något bra svar på den). Varför flyttar man kylaren och tar bort fläkten?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #75 skrivet: november 12, 2012, 16:30:19 »
Tydligen finns det 2 olika kylare, och som Malheus säger så ska den lilla sitta där den gör för dig.  :)

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #76 skrivet: november 12, 2012, 21:16:00 »
Okey, då får det vara som det är. Tack!

Ang. stereo så avslöjande en snabb koll i instruktionsboken att kontakten bakom panelen är ström om jord och passar för en Volvo originalstereo. Håller på att jaga rätt på en dylik till salu. Instruktionsboken föreslog också montering av högtalare (självklart enbart Volvo original) i panelerna framför dörrarna. Ska kika vidare på det.

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Bruno, 340DL -84
« Svar #77 skrivet: november 16, 2012, 11:12:04 »
Nu har jag fixat framvagnsinställningen. Hjulen är spikraka, och visst blev det bättre men jag tycker fortfarande att bilen drar lite åt höger, speciellt när man kommer upp lite i hastighet. Men det kanske man får leva med. Så länge jag slipper köpa nya däck varje säsong så är det väl ok.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #78 skrivet: november 28, 2012, 00:16:23 »
Okey, då får det vara som det är. Tack!

Ang. stereo så avslöjande en snabb koll i instruktionsboken att kontakten bakom panelen är ström om jord och passar för en Volvo originalstereo. Håller på att jaga rätt på en dylik till salu. Instruktionsboken föreslog också montering av högtalare (självklart enbart Volvo original) i panelerna framför dörrarna. Ska kika vidare på det.

Det går dubbla jord (brun) till stereon ja. Och man får inte dela dem för då kan man få skumma elfel. Fråga bara min bror som inte kunde stänga av motorn om inte bromsljuset samtidigt lös (eller om det var tvärt om) när han råkat klippa av jordningen till bilstereon.

Nu har jag fixat framvagnsinställningen. Hjulen är spikraka, och visst blev det bättre men jag tycker fortfarande att bilen drar lite åt höger, speciellt när man kommer upp lite i hastighet. Men det kanske man får leva med. Så länge jag slipper köpa nya däck varje säsong så är det väl ok.
Drar den verkligen eller är det så att ratten är sned fast du kör rakt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bruno, 340DL -84
« Svar #79 skrivet: november 28, 2012, 10:36:24 »
Det kan nog vara så att ratten är lite sned. Tycker iofs att den drar lite ibland också, men det kan säkert bero att vägen lutar, är gropig osv. Hade samma problem med min Focus, att den drog åt vilket håll den ville. Det berodde iofs på att den hade breda däck var väldigt känslig för spår i asfalten.