Hej,
Då var det dags igen, och inför stundande besiktning höjs pulsen avsevärt.
Jag har två el relaterade fel samt en incident.
Jag börjar med "incidenten" (hur jag nu kan ha valt att kalla den det?)
Jag hade bokat besiktning den 6 Nov och kvällen innan kollade jag jag alla ljus och lykt funktioner. Allt fungerade utom backljuset.
Så jag åkte till mekonomen, ställde mig på parkeringen och tog ut dom berörda lamporna, och dom var hela. Så jag hade dom utanför sin plats i bakljuset så att säga, och dom "hände löst" i sitt kablage för att jag skulle se inifrån kupen om dom lös?
Vilket gjorde att när jag startade bilen kunde jag inte stänga av den med tändningen, endast med ljusknappen (men då var all belysning på!)
Jag begav mig genast mot hemmet i tron om att allvarliga fel var förestående.
Väl hemma på parkeringen så gjorde jag många prov starter och tillslut fungerade den som den skulle! Men bara sporadiskt
Jag gick upp och avbokade besiktningen och insåg att jag inte satt tillbaka lamporna, vilket jag gjorde och såg skenan som gick i bakljuset och tänkte att det kunde vara problemet.
Sen dess har det aldrig inträffat.
Fråga 1: Var det orsaken tror ni, att lampan var ute som det blev så konstigt med start och stopp?
Eftersom bilen fungerar normalt när du stoppar i lamporna i huset igen så låter det som att det var problemet, det jag inte förstår är hur en lampa ska påverka hela bilen? Så det känns som något jordfel.
Varningslampa Bromsar: (visst är det den med ! i?)
Symptom: Blinkar till och från, lyser ibland (mellan 2-10 sek), blinkar inte alltid med starkt ljus utan flackar en hel del.
Ibland tycker jag mig att den går igång efter "stötigt" underlag, men ibland på rak väg.
Är detta ett jordfel.
Fråga 2: Hur felsöker jag lämpligen detta problem?
Låter som att du har på min-gränsen med bromsvätska. Fyll på upp till max-strecket så ska du se att lampan slutar blinka då och då.
Om bromsvätskan är mörkare än den nya så rekommenderar jag att byta ut all vätska, dvs suga ur bromsvätskan ur behållaren, hälla i ny och lufta bromsarna tills det kommer ut ren och fin bromsvätska.
Lufta bromsar gör du enklast med en "luft-man" det är ett bromsbehållarlock med en slang på som sedan fästs på ett däck (ha inte mer än 1bar i däcket och koppla aldrig på ett lågprofilsdäck). Detta verktyg finns att köpa på mekonomen och BDS-återförsäljare, har för mig swedol har också men är inte säker på det.
Med en luft-man så är det bara att fylla behållaren
Montera locket och koppla på däcket
Koppla på en slang på luftningsnippeln på ok/bromscylinder och öppna nippeln
Håll koll på bromsvätskenivån
När bromsvätskan som kommer ut ur luftnippeln är lika ren som vätskan i behållaren stäng nippeln.
Repetera på resten av luftningsnipplarna, fyll på bromsvätska vid behov och sedan är du klar.
Det "klassiska"-sättet är att ha någon som hjälper en.
Då sitter en i bilen och trampar upp tryck i bromspedalen,
Håller pedalen nertryckt
Den andra personen öppnar luftningsnippeln.
Stänger luftningsnippeln.
Och sedan håller man på så ända tills bromsvätskan som kommer ut ur luftnippeln är ren och fin.
Obs! Var försiktig med bromsvätskan, du vill inte ha den på lacken för den fräter på lacken och är så gott som omöjlig att torka bort.
Fråga 3: Hur felsöker jag att backljuset inte fungerar, trots att lamporna är hela?
Backljuset behöver inte fungera så om du inte känner för att fixa det så är det bara att låta det vara (har inte tagit tag och fixat mitt backljus ännu).
Problemet att backljuset inte fungerar brukar vara en kontakt vid växelspaken som slits ner (om jag inte fått det om bakfoten) så spaken inte når den längre och därför sluts inte kretsen och lamporna lyser inte.
På min bil så är lampan hel och jorden är bra men lyser till just när jag drar spaken längst åt vänster med backspärren upplyft, när jag för spaken framåt för att få i växeln så slocknar lampan
Övrig uppdatering: Inte bara negativa saker jag har med eran hjälp även löst många problem.
*Rotor/tändstift/fördelar lock-Byt med eran hjälp
*Hjullager fram hö/vä byta-på verkstad men efter fel identifiering här. (1600kr för båda med mtrl)
*Byt glykol (tömt och fyllt)-Med eran hjälp
Hade krockat mycket lätt med bilen för ett år sedan så hela stötfångaren hängde på sniskan (Uppseendeväckande mycket)
*Åkt till skroten monterat av stötfångare fram plus ett bärjärn v fram samt blinkers fram (min var lite demolerad efter krocken)
Byt allt detta med framgångsrikt resultat =)
*Köpt en Haynes bok för volvo 340-360 -Trots nogran läsning så har den inte hjälpt mig så mycket än, för jag saknar vissa bas kunskaper för att identifiera olika ting.
Så åter igen stort tack till alla som hjälp till, ni ser att det funkar.
Tack på för hand
Mvh/Magnus
Hoppas du får löst dina problem