Författare Ämne: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident #FIXAT#  (läst 17184 gånger)

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident #FIXAT#
« skrivet: november 08, 2012, 21:03:28 »
Hej,
Då var det dags igen, och inför stundande besiktning höjs pulsen avsevärt.

Jag har två el relaterade fel samt en incident.

Jag börjar med "incidenten" (hur jag nu kan ha valt att kalla den det?)

Jag hade bokat besiktning den 6 Nov och kvällen innan kollade jag jag alla ljus och lykt funktioner. Allt fungerade utom backljuset.
Så jag åkte till mekonomen, ställde mig på parkeringen och tog ut dom berörda lamporna, och dom var hela. Så jag hade dom utanför sin plats i bakljuset så att säga, och dom "hände löst" i sitt kablage för att jag skulle se inifrån kupen om dom lös?

Vilket gjorde att när jag startade bilen kunde jag inte stänga av den med tändningen, endast med ljusknappen (men då var all belysning på!)
Jag begav mig genast mot hemmet i tron om att allvarliga fel var förestående.
Väl hemma på parkeringen så gjorde jag många prov starter och tillslut fungerade den som den skulle! Men bara sporadiskt
Jag gick upp och avbokade besiktningen och insåg att jag inte satt tillbaka lamporna, vilket jag gjorde och såg skenan som gick i bakljuset och tänkte att det kunde vara problemet.
Sen dess har det aldrig inträffat.

Fråga 1: Var det orsaken tror ni, att lampan var ute som det blev så konstigt med start och stopp?


Varningslampa Bromsar: (visst är det den med ! i?)

Symptom: Blinkar till och från, lyser ibland (mellan 2-10 sek), blinkar inte alltid med starkt ljus utan flackar en hel del.
Ibland tycker jag mig att den går igång efter "stötigt" underlag, men ibland på rak väg.
Är detta ett jordfel.

Fråga 2: Hur felsöker jag lämpligen detta problem?

Fråga 3: Hur felsöker jag att backljuset inte fungerar, trots att lamporna är hela?


Övrig uppdatering: Inte bara negativa saker jag har med eran hjälp även löst många problem.

*Rotor/tändstift/fördelar lock-Byt med eran hjälp
*Hjullager fram hö/vä byta-på verkstad men efter fel identifiering här. (1600kr för båda med mtrl)
*Byt glykol (tömt och fyllt)-Med eran hjälp

Hade krockat mycket lätt med bilen för ett år sedan så hela stötfångaren hängde på sniskan (Uppseendeväckande mycket)

*Åkt till skroten monterat av stötfångare fram plus ett bärjärn v fram samt blinkers fram (min var lite demolerad efter krocken)
Byt allt detta med framgångsrikt resultat =)

*Köpt en Haynes bok för volvo 340-360 -Trots nogran läsning så har den inte hjälpt mig så mycket än, för jag saknar vissa bas kunskaper för att identifiera olika ting.

Så åter igen stort tack till alla som hjälp till, ni ser att det funkar.

Tack på för hand

Mvh/Magnus
« Senast ändrad: november 25, 2012, 14:30:32 av NoLooseEnds »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident
« Svar #1 skrivet: november 08, 2012, 21:34:09 »
Se till att putsa upp kontaktytorna i bakljusen, kan bli mycket konstiga fenomen med jordfel.

(!) varningslampan borde du bli av med genom att fylla på med bromsvätska.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident
« Svar #2 skrivet: november 08, 2012, 21:39:08 »
Hej,
Då var det dags igen, och inför stundande besiktning höjs pulsen avsevärt.

Jag har två el relaterade fel samt en incident.

Jag börjar med "incidenten" (hur jag nu kan ha valt att kalla den det?)

Jag hade bokat besiktning den 6 Nov och kvällen innan kollade jag jag alla ljus och lykt funktioner. Allt fungerade utom backljuset.
Så jag åkte till mekonomen, ställde mig på parkeringen och tog ut dom berörda lamporna, och dom var hela. Så jag hade dom utanför sin plats i bakljuset så att säga, och dom "hände löst" i sitt kablage för att jag skulle se inifrån kupen om dom lös?

Vilket gjorde att när jag startade bilen kunde jag inte stänga av den med tändningen, endast med ljusknappen (men då var all belysning på!)
Jag begav mig genast mot hemmet i tron om att allvarliga fel var förestående.
Väl hemma på parkeringen så gjorde jag många prov starter och tillslut fungerade den som den skulle! Men bara sporadiskt
Jag gick upp och avbokade besiktningen och insåg att jag inte satt tillbaka lamporna, vilket jag gjorde och såg skenan som gick i bakljuset och tänkte att det kunde vara problemet.
Sen dess har det aldrig inträffat.

Citera
Fråga 1: Var det orsaken tror ni, att lampan var ute som det blev så konstigt med start och stopp?
Eftersom bilen fungerar normalt när du stoppar i lamporna i huset igen så låter det som att det var problemet, det jag inte förstår är hur en lampa ska påverka hela bilen? Så det känns som något jordfel.

Citera
Varningslampa Bromsar: (visst är det den med ! i?)

Symptom: Blinkar till och från, lyser ibland (mellan 2-10 sek), blinkar inte alltid med starkt ljus utan flackar en hel del.
Ibland tycker jag mig att den går igång efter "stötigt" underlag, men ibland på rak väg.
Är detta ett jordfel.

Fråga 2: Hur felsöker jag lämpligen detta problem?
Låter som att du har på min-gränsen med bromsvätska. Fyll på upp till max-strecket så ska du se att lampan slutar blinka då och då.
Om bromsvätskan är mörkare än den nya så rekommenderar jag att byta ut all vätska, dvs suga ur bromsvätskan ur behållaren, hälla i ny och lufta bromsarna tills det kommer ut ren och fin bromsvätska.

Lufta bromsar gör du enklast med en "luft-man" det är ett bromsbehållarlock med en slang på som sedan fästs på ett däck (ha inte mer än 1bar i däcket och koppla aldrig på ett lågprofilsdäck). Detta verktyg finns att köpa på mekonomen och BDS-återförsäljare, har för mig swedol har också men är inte säker på det.
Med en luft-man så är det bara att fylla behållaren
Montera locket och koppla på däcket
Koppla på en slang på luftningsnippeln på ok/bromscylinder och öppna nippeln
Håll koll på bromsvätskenivån
När bromsvätskan som kommer ut ur luftnippeln är lika ren som vätskan i behållaren stäng nippeln.
Repetera på resten av luftningsnipplarna, fyll på bromsvätska vid behov och sedan är du klar.

Det "klassiska"-sättet är att ha någon som hjälper en.
Då sitter en i bilen och trampar upp tryck i bromspedalen,
Håller pedalen nertryckt
Den andra personen öppnar luftningsnippeln.
Stänger luftningsnippeln.
Och sedan håller man på så ända tills bromsvätskan som kommer ut ur luftnippeln är ren och fin.

Obs! Var försiktig med bromsvätskan, du vill inte ha den på lacken för den fräter på lacken och är så gott som omöjlig att torka bort.

Citera
Fråga 3: Hur felsöker jag att backljuset inte fungerar, trots att lamporna är hela?
Backljuset behöver inte fungera så om du inte känner för att fixa det så är det bara att låta det vara (har inte tagit tag och fixat mitt backljus ännu).
Problemet att backljuset inte fungerar brukar vara en kontakt vid växelspaken som slits ner (om jag inte fått det om bakfoten) så spaken inte når den längre och därför sluts inte kretsen och lamporna lyser inte.
På min bil så är lampan hel och jorden är bra men lyser till just när jag drar spaken längst åt vänster med backspärren upplyft, när jag för spaken framåt för att få i växeln så slocknar lampan :(


Citera
Övrig uppdatering: Inte bara negativa saker jag har med eran hjälp även löst många problem.

*Rotor/tändstift/fördelar lock-Byt med eran hjälp
*Hjullager fram hö/vä byta-på verkstad men efter fel identifiering här. (1600kr för båda med mtrl)
*Byt glykol (tömt och fyllt)-Med eran hjälp

Hade krockat mycket lätt med bilen för ett år sedan så hela stötfångaren hängde på sniskan (Uppseendeväckande mycket)

*Åkt till skroten monterat av stötfångare fram plus ett bärjärn v fram samt blinkers fram (min var lite demolerad efter krocken)
Byt allt detta med framgångsrikt resultat =)

*Köpt en Haynes bok för volvo 340-360 -Trots nogran läsning så har den inte hjälpt mig så mycket än, för jag saknar vissa bas kunskaper för att identifiera olika ting.

Så åter igen stort tack till alla som hjälp till, ni ser att det funkar.

Tack på för hand

Mvh/Magnus


Hoppas du får löst dina problem :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident
« Svar #3 skrivet: november 09, 2012, 10:43:52 »
Kanon tack för utmärkta,pedagogiska och väl handledande svar gubbar  ;D

Du har jag några projekt att ta tag i och en luftman att införskaffa.


En fråga om luftningen: Visst har volvo 360 bara 2 nipplar? Hö/vä fram?

Vilken typ av slang ska man ha att sätta på nippeln? Följer det med en sån till luftman?

Mvh/Magnus
 

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident
« Svar #4 skrivet: november 09, 2012, 12:03:37 »
Kanon tack för utmärkta,pedagogiska och väl handledande svar gubbar  ;D

Du har jag några projekt att ta tag i och en luftman att införskaffa.


En fråga om luftningen: Visst har volvo 360 bara 2 nipplar? Hö/vä fram?

Vilken typ av slang ska man ha att sätta på nippeln? Följer det med en sån till luftman?

Mvh/Magnus

Det finns 3st luftnipplar på 300-serien,
1st på oket höger fram
1st på oket vänster fram
1st på bromscylindern vänster bak (genom denna så luftar man hela bakre bromssystemet).

Det följer inte med någon slang att sätta på luftnippeln. Kommer inte ihåg hur stor slang som passar men gissar på max 6mm, och det ska såklart vara en genomskinlig slang så man ser eventuella luftbubblor och färgen på bromsvätskan. Slangen drar du sedan ner i en 0,5L PET-flaska för att samla upp bromsvätskan, gör bara ett hål i locket som du sedan drar slangen igenom.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident
« Svar #5 skrivet: november 09, 2012, 15:40:23 »
Fan du skulle ha skrivit Haynes istället för några galna britter....exakt som du skrev där vill jag att det ska stå, då fattar jag perfekt  :)


Genomfört idag: * Kollat Bromsvätske nivån, den är på min, så troligtvis är det det som spökar, jag satsar på ett byte av hela vätskan imorgon.

*Monterat bort Bakljusen och putsat alla skenor, kontakter och dylikt, var bra skitigt och fettigt på många ställen. Upptäckte även att en av skylt belysningens lampor? Sitter en på varje sida närmast skylten, var helt bränd

*Samt monterat bort mitt konsolen (krångligt att komma åt skruvarna) samt läder/gummibälg vid växelspaken i syfte att kolla den där brytaren som simlar tipsade om.

När jag lyft bort bälgarna så ser jag att det ligger två skruvar på "marken"  samt att hela brytaren ligger brevid spaken, den återmonterades med glädje, men jag får trots det inget backljus, dock så har jag observerat att nu när jag lägger i backen, så slocknar vänster bakljus(det röda som lyser hela tiden) och förblir släckt hela tiden som backen är i.



Så såg det ut när jag precis öppnat



Återmonterad.


Tack för hjälpen so far gubbs, jag återrapporterar när bromsvätska är bytt.

Klura lite på backljuset ni med skarpa sinnen.

Mvh/Magnus

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident
« Svar #6 skrivet: november 09, 2012, 16:02:04 »
Ta ur lampan med sockel ur baklyktorna och kontrollera att "klacken" som går emot polen i botten på lampan verkligen ligger emot, mina gjorde ej det och då levde dem ett eget liv där bak  ;). Om dem inte ligger emot så ta en mejsel och tryck in bläcket i botten på sockeln.

även plastskydden på kontakterna till lamporna i bak blir torrsprucket och faller isär, vilket kan leda till kortslutning. Ifall dem är dåliga plocka bort dem och dra på krympslang istället.

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident
« Svar #7 skrivet: november 10, 2012, 16:28:52 »
Tack för tipset loke, ska kolla på detta snarast.

Okej genomfört idag: Köpt en luftman, kört in bilen i ett lånat garage, hissat upp bak på en svajig sax domkraft. Hittat luftningsnippeln, satt på slang. Försökt slanga ur gammal bromsvätska ur bromsvätskebehållaren (för snål för att köpa en sug på biltema)

Sen händer följande!! Kopplar på luftman på behållaren, kopplar till ett däck med 1kg . Vad händer....jo det pyser ur behållaren, jag letar frenetiskt efter var men ser varken vätska eller känner luft, (kan ha känt en liten pys i skarven på bromsvätske behållaren? Men jag avbröt allt och återställde.

Vad göra nu? Måste jag byta bromsvätskebehållaren?

Mvh/Magnus

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident
« Svar #8 skrivet: november 10, 2012, 17:41:10 »
Kolla så locket och slangen på luftmanen sitter ordentligt, kan läka mellan lock och behållare om man inte dragit dit luftmanen ordentligt. Kolla även så behållaren är nedtryckt ordentligt på huvudbromscylindern.
Leta efter läckor, har behållaren spruckit så kommer det läka ut bromsvätska där sprickan är.
Om behållaren nu spruckit så är nog att byta den enda alternativet, inte kul med läckande behållare och jag vet inte heller om det finns något lim som står emot bromsvätska.

Svajig saxdomkraft låter farligt :-X Hoppas du åtminstone sätter reservdäcket under en balk eller något annat stadigt ifall domkraften skulle rasa (saxdomkrafter är ökända för att rasa när som helst).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident
« Svar #9 skrivet: november 11, 2012, 14:25:06 »
Jag ska ta en ny repa med bytet i afton, bra tänkt där med att trycka ned den, jag förstod inte riktigt hur den satt fast först men det känns som det skulle kunna vara problemet helt klart, känndes mer osannolikt att den skulle läcka ur själva behållaren.

Jag har köpt en pallbock på biltema idag =)   Känns sunt faktiskt, slipper man bli dekapiterad.

Tack för snabba svar och vägledning Simlar.  ;D

Mvh/Magnus Lundgren


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident
« Svar #10 skrivet: november 11, 2012, 14:31:30 »
Låter fint det att göra ett andra försök och denna gång med pallbock under bilen :) Enda gångerna jag inte använder pallbock är när byter däck, men då har jag en stadig garagedomkraft att hissa upp bilen med.

Tack själv, det är kul att hjälpa andra med (enligt mig) enkla problem :)

(Kan tipsa om en YouTube-kanal med många bra videos på hur man fixar bilen, han tar upp båda svåra och enkla saker: http://www.youtube.com/user/EricTheCarGuy)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident
« Svar #11 skrivet: november 12, 2012, 17:12:02 »
Så då har jag gjort tagens försök. Har köpt garage domkraft samt pallbockar.

Idag lyckades jag koppla upp allt och luftman läckte inte (ficka laga han med epoxy) frid råder och jag ska skruva upp luftningsskruven vänster bak. Den var helt sönder dragen, jag försökte i en timme sen gav jag upp.

Hur gör man då?

Och för säkerhets skull. På baksidan av bromstrumman vänster bak, ovanför där själva bromsröret går in, sitter det en nippel, typ som en lite större smörj nippel? visst är det den?

Vad tror ni gubbar är detta genomförbart?

Mvh/Magnus Lundgren

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident
« Svar #12 skrivet: november 12, 2012, 17:26:36 »
För att få loss en rundad luftningsnippel så är värme och rörtång enda alternativet (vad jag vet), men dem brukar tyvärr gå av när man gör så :-\ Och nippeln sitter även ganska dåligt till för att värma, man vill ju inte bränna sönder drviknutsdamasken.
Men vill du försöka så skaffa en gasbrännare och en liten rörtång. Sen värmer du där nippeln sitter fast i bromscylindern och tar sedan rörtången och försöker få loss nippeln. Jag har en sådan gasbrännare och sen en 1" rörtång t.ex denna.
Men jag lyckades inte få loss min nippel ändå så det jag fick göra på min bil var att byta bromscylindern, men skulle ändå byta höger bromscylinder för den kärvade så då kändes det som att man lika gärna kan byta båda.

Var det luftmanen som läckte så du fick laga den med epoxy eller hur menar du?

Ja det är den som ser ut ungefär som en smörjnippel. Se bild jag lånat från biltema.



Du kan ju försöka, om nippeln går av så kommer det inte läka såvida nippeln inte kommit ut någon millimeter. Men går nippeln av när du fått lossat den kan man slå in en insex eller torx-bits och få ut hela nippeln och sedan stoppa dit en ny nippel.

Edit:
Var försiktig om du bestämmer dig för att värma, bromsvätskan kan expandera när man värmer och då finns det risk att bromscylindern spricker/går sönder. Bromsslangen är på andra sidan bilen så det borde inte finnas någon risk att bromsslangen exploderar, gör slangen det så måste man värma riktigt mycket då det är lång ledning och mycket vätska som måste värmas upp.
« Senast ändrad: november 12, 2012, 17:49:41 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident
« Svar #13 skrivet: november 12, 2012, 17:56:05 »
Vilka jäkla bra svar du kommer med, med länkar och allt  :) grymt uppskattat Simlar.

Då har jag varit på rätt nippel iaf, jag införskaffar brännare och rörtång imorgon och gör ett försök  ;D

Är det svårt att byta bromscylindern? (Är det "trumman" som nippeln sitter på?)

Ja min lille luftman strular lite i locket, så man måste vinkla slangen på den lite för att den ska vara tät.

Men nu funkar han perfekt, håller tät iaf.

/Magnus

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident
« Svar #14 skrivet: november 12, 2012, 18:11:36 »
http://www.softbildelar.se/wheel-cylinder-1.html
Där har du bromscylindern, det riktiga namnet verkar vara hjulcylinder. Hmm ser fel ut, på min bil så är den helt plan på anliggningsytorna mot backarna, denna med spår i har jag för mig är endast till 300-serien med B14 ???

Jag tycker inte det är svårt iaf.
Man hissar upp bilen, tar bort bakdäcket, släpper ner handbromsspaken (viktigt att komma ihåg, är inte så lätt att få loss trumman annars ::))
Ta loss trumman.
Sen när trumman är loss så tar man antingen och justerar ut bromsbackarna med justeringsskruven som sitter där i eller tar bort bromsbackarna helt.
Kläm åt bromsslangen med en slangtång (Obs! Använd inte en vanlig tång då man kan skada slangen vilket ger 2a på bes och riskerar att slangen spricker upp och börjar läka)
Lossa bromsröret från cylindern, ta loss de två skruvar som cylindern sitter med och plocka sedan ut den. Man kan behöva bända lite med en mejsel för att få loss bromscylindern.
Har du tur så har inget av det rostat fast (på min bil fick jag loss det hur enkelt som helst)
Stoppa i nya bromscylindern, skruva in bromsröret och skruva in den nya luftningsnippeln, ta loss tången från bromsslangen.
Stoppa tillbaka bromsbackar eller skruva tillbaka justerskruven så att du får på trumman igen.
Dra i handbromsspaken några gånger och snurra sedan på trumman, snurrar den lätt och handbromsen tar bra så är det perfekt.
Lufta bromsarna.

Och sen är det klart  :)

(Kan länka till en video om det, sådan perfekt timing då den laddades upp på youtube för bara några timmar sedan, http://www.youtube.com/watch?v=p8k5GfTpZr4&feature=g-u-u)


Ok, skönt att det inte var bromsvätskebehållaren iaf :)
« Senast ändrad: november 12, 2012, 18:15:10 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident
« Svar #15 skrivet: november 25, 2012, 14:30:05 »
Ursäkta mitt sena svar, har varit i bushen på jobb så har inte kunnat nå internet.
Tack för beskrivningen Simlar, kanon, och eric the car guy, shit vad bra han var. Med hans visuella beskrivningar så blir det ju jäkligt tydligt.
Jag var på och försökte dona lite med luftnings nippeln, men sen när det inte gick så våldade jag inte mer utan lät den vara fram till besiktningen, för jag tänkte antingen är det bra eller så är det anus.
Och jag fick nedslag på ett bromsrör (längsgående) så vi ska se vad man ska göra åt det.

Men jag tackar för all hjälp i denna tråd och jag fick ju faktiskts löst dom efterfrågade problemen, så nu blir det bromsar någon annanstans.

Stort tack för hjälpen Simlar och övriga

Mvh/Magnus Lundgren