Författare Ämne: svetsa diff  (läst 4622 gånger)

järpan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • motto "jag gasar å de rasar"
    • Visa profil
svetsa diff
« skrivet: april 15, 2005, 12:48:49 »
har någon rutin av att svetsa diffen på en 340? hur blir den att köra sen?är det värt att lägga tid på
Volvo 340 DL -86 *RIP*
Saab 900 T16 LUX -86
golfII GTI 170 hk -86

cool_lilja

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:svetsa diff
« Svar #1 skrivet: april 15, 2005, 13:51:59 »
LÖS DET !!!

Det skall du absolut göra................lite mek är det men inte farligt.

Den blir lite konstig att köra när det e blött, men det funkar, annars är det fett med sladd hela tiden.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16894
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:svetsa diff
« Svar #2 skrivet: april 15, 2005, 16:03:56 »
Om du tänker köra bana eller svänga runt i rondeller UTAN att köra på uppställ ska du nog inte svetsa diffen, jag har blivit avskräckt från att göra det utav just den anledningen att bilen blir understyrd.. jag hatar understyrning, vill tvärt om ha den mer överstyrd och då är svetsdiff fel väg att gå!  :'( Billigt annars..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

järpan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • motto "jag gasar å de rasar"
    • Visa profil
Re:svetsa diff
« Svar #3 skrivet: april 16, 2005, 10:42:57 »
ok, är de någon som har tips om hur man ska gå till väga några beprövade knep kanske  :P
Volvo 340 DL -86 *RIP*
Saab 900 T16 LUX -86
golfII GTI 170 hk -86

cool_lilja

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:svetsa diff
« Svar #4 skrivet: april 16, 2005, 11:44:16 »
du skruvar av locket på diffen, det är la 8 eller 10 bult.......nått sånt.....då rinner oljan ut, sedan tvättar du rent, du kan ta typ avfettning o sedan bara sploa rent med högtryck, det gjorde jag......sedan tar du en svets......

jag har använt både Pinn och MIG svets.....skulle nog rekomendera det sista, detta för att det sprutar minst.

Svetsa ihop planetdreven inne i diffen.
Du behöver bara lyfta upp bilen bak, för att komma åt när du svetsar.

Sedan är det hur lätt som helst att göra ringar o vända på en 5:a, sladda styckt gör man med. Fast man skall se upp när man kör om det är blött, kan bli så att bilen går rakt fram i en sväng, men det märker du.

//Lilja

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16894
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:svetsa diff
« Svar #5 skrivet: april 16, 2005, 22:48:11 »
kan bli så att bilen går rakt fram i en sväng, men det märker du.

Antagligen  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

järpan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • motto "jag gasar å de rasar"
    • Visa profil
Re:svetsa diff
« Svar #6 skrivet: april 16, 2005, 23:21:29 »
jag vet inte fall jag är ute och cyklar nu men vad säger bilprovningen om detta? tänk när besiktningsmannen ska prov köra bilen och kommer på värsta stället genom kurvorna  ;D
Volvo 340 DL -86 *RIP*
Saab 900 T16 LUX -86
golfII GTI 170 hk -86

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:svetsa diff
« Svar #7 skrivet: april 17, 2005, 13:25:26 »
Dom ska inte säga något.
Det finns ingen lag som säger att du inte får köra en bil utan diff.

Sen så kan jag ju lägga till att fickparkera inte blir roligt.
Men det är ett billigt sätt om man gämför med att köpa en lamelldiff.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:svetsa diff
« Svar #8 skrivet: april 17, 2005, 16:37:54 »
Håller det att AGA diffa bakaxeln? Har funderat på det jag med men är lite smått orolig att det bara ska knärta till när man gör en u-sväng på torr asfalt utan att tokgasa... Fast å andra sidan så får man väl se till att gå med ställ genom alla tvära svängar  8)
Förare TEAM EGON RACING

cool_lilja

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:svetsa diff
« Svar #9 skrivet: april 17, 2005, 17:03:24 »
jag ringde till bilprovningen och frågade hur det var när man hade svetsad diff..........han där sa att det inte skulle bli gödkänt, pga att det är trafikfarligt, och det är det ju om man inte vet vad man håller på med.......................

håller lär det gör uta problem, det håller nog bättre än orginal, när jag hade min turbo motor så blev det bara flis kvar av dreven i slutväxeln................

parkera är inga problem, det smäller lite i bilen bara.....tungt att svänga blir det med, men inte så jätte farligt..........

Kör på !

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:svetsa diff
« Svar #10 skrivet: april 17, 2005, 23:13:12 »
Man får väldigt jämna bromsvärden bak på SBF med svetsad diff  ;D
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:svetsa diff
« Svar #11 skrivet: april 18, 2005, 09:57:40 »
Man får väldigt jämna bromsvärden bak på SBF med svetsad diff  ;D

Ytterligare en anledning att svetsa, med lite tur så blir dom så glad över bakhjulens fina bromsvärden så dom inte bryr sig om kanelsnäckan på grenröret  :P
Förare TEAM EGON RACING

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Re:svetsa diff
« Svar #12 skrivet: april 18, 2005, 16:03:26 »
det blir väle skitsvårt att svänga för normalt i en sväng rullar ena hjulet fortare än det andra, men svätsar man fast så båda hjulen snurrar lika mycket i en sväng blire tragiskt om man inte är van?...

vet inte alls om jag ljuger eller om det är sant men kan va bra att veta  :)
"Livet börjar vid 300"

Gobajen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
Re:svetsa diff
« Svar #13 skrivet: april 19, 2005, 15:46:50 »
F-n nu fick jag ytterliggare en anledning att hitta ett servo till min kärra  ;D
Men det var bra att veta innan man diffar....kan ju tänkas att tanten tar bilen någon gång  ;)
360 goes beyond :-)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:svetsa diff
« Svar #14 skrivet: april 19, 2005, 18:22:35 »
Ta gärna en bild inne i diffen när (om) du svetsar den, har aldrig sett hur dom ser ut.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:svetsa diff
« Svar #15 skrivet: april 19, 2005, 23:24:48 »
Har en rätt så brutalt sänkt 245a hemma.
den e så låg att den inte går in igenombesiktnings hallen..=)
blev tvungen å komma på bra ursäkter för detta men iaf.
när man kör med den å kommer till korsningar å sådant så har den en tendens att rycka å härja. de låter en del ibakaxeln.
underar om den kan va diffad.
går bra gör den annars, fast den har bra väghålning i kurvor och sådant.

lite konfunderad på detta faktiskt.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16894
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:svetsa diff
« Svar #16 skrivet: april 20, 2005, 17:25:32 »
Har en rätt så brutalt sänkt 245a hemma.
den e så låg att den inte går in igenombesiktnings hallen..=)
blev tvungen å komma på bra ursäkter för detta men iaf.
när man kör med den å kommer till korsningar å sådant så har den en tendens att rycka å härja. de låter en del ibakaxeln.
underar om den kan va diffad.
går bra gör den annars, fast den har bra väghålning i kurvor och sådant.

lite konfunderad på detta faktiskt.

Prova att bromsa upp den med ena bakhjulet på asfalt och andra på grus/gräs och se om båda spinner..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

jimzon

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:svetsa diff
« Svar #17 skrivet: maj 21, 2006, 22:14:57 »
Har en rätt så brutalt sänkt 245a hemma.
den e så låg att den inte går in igenombesiktnings hallen..=)
blev tvungen å komma på bra ursäkter för detta men iaf.
när man kör med den å kommer till korsningar å sådant så har den en tendens att rycka å härja. de låter en del ibakaxeln.
underar om den kan va diffad.
går bra gör den annars, fast den har bra väghålning i kurvor och sådant.

lite konfunderad på detta faktiskt.
du kan hissa upp den bak så båda hjulen är i luften sedan så snurrar du på ena hjulet, om de andra snurrar åt samma håll så är den svets diffad om inte ska det snurra åt andra hållet
gasa tills det rasar