update
bilen är bra mappad till 4000rpm på 4an men motorn gav sig
nu ska jag ta dramat från början. Kvällen började med att jag tog å bytte olja å kollade igenom allt inför kvällens mappning, jag skar även upp de gammla oljefiltret för att kolla ifall motorn börjat äta lager men det såg kanon ut så renoveringen där är i gött skick. Stökade till halv 11 på kvällen, då min polare isak kom. Vi har test mappat lite förut med 345an å de funkade bra, så han körde å jag kollade datorn å justerade. Så efter lite mer småfix så tog han min 940 å jag tog 345an. vi for ca 1,5 mil ut på en asfalterad skogsväg som jag valt ut där det sällan är bilar. Vi parkerade 940in å packade verktyg, bildelar, vatten, olja i 345an ifall de skulle bli någe sen körde vi. gick riktigt bra å fina lamdavärden hela tiden , temperaturen på motorn låg på 75-80 grader, efter att jag bytt termostat för 3 dagar sen. på 3000rpm börja turbon ladda på riktigt bra och vi hade fullt ladd på 3500rpm villket var grundtryck 0,5 bar. men så kom de oväntade, 2 timmar efter att vi började så skulle vi dra en fullrepa på 4an runt 4000rpm så small de till å kylarvatten på hela framrutan så vi såg inget, isak bromsar allt som gick, vi får SLADD ÖVER HELA VÄGEN som han styrde upp å vi stannade vid vägkanten å stängde motorn direkt. ETT MOLN AV RÖK ÖVERALLT Å MAN VAR HELT FÖRTVIVLAD
, efter att ha kollat allt så var ju blocket intakt å allt såg bra ut, ingen olja någonstans bara glykol överallt, vi tog telefonerna med lamporna på å gick för att kolla efter vägen och de var ett 50cm brett streck med vatten 200m lånkt efter bilen. Vi gick tillbaka å fyllde vatten å testade starta, då sköt motorn komp åt alla håll mellan block å topp vid 1ans cylinder. Så då vere klart att minst topppackningen var slut. å 940in var 8km bort enligt gps-en i telefonen, så istället för å ringa på någon som kunde komma å hjälpa oss gick vi i kålmörkret med telefonlamporna till 940in de tig över 1,5h
sen bogserade vi hem allt å kokade 5 pack nudlar som vi delade på, runt 4 på morgonen
Det var mer stök också men jag årkar inte berätta allt, nya tag med bilen så fort som möjligt
hare gött