Författare Ämne: volvo 345 dls bygga gatbil  (läst 311909 gånger)

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #360 skrivet: mars 06, 2015, 12:51:36 »
 :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #361 skrivet: mars 06, 2015, 12:52:04 »
 ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #362 skrivet: mars 06, 2015, 16:29:47 »
Ser fint ut :D

Skönt att alla triggers och givare fungerar :)

Simons 4" utblås? Ser ut att vara misstänkt likt mitt ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #363 skrivet: mars 06, 2015, 21:42:16 »
Ser fint ut :D

Skönt att alla triggers och givare fungerar :)

Simons 4" utblås? Ser ut att vara misstänkt likt mitt ;)

japp simons 2,5" fullflödesdämpare med ett påsvetsat 4" utblås, blev mycket billigare med att använda en 2,5" dämpare och svetsa en 3" muff till skillnad mot en 3" dämpare
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #364 skrivet: mars 08, 2015, 20:48:01 »
update  :)

Läste på lite och tog å programmera megasquirtet till att styra shiftlight och elfläckten för kylaren. Sedan monterade jag locket på den nymålade bakaxeln.
Jag tog även mig tid att ta bort alla kabeltjuvar som kablarna för dragkroksdosan var kopplad till inne i bilen och lödde dom istället, monterade även en ny kontaktdosa.
medans jag slipade spackel på ena sidan bilen började jag störa mig på fälgarna fram, att dom var så rostbruna så jag tog å måla upp dom  :)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #365 skrivet: mars 08, 2015, 20:49:50 »
Snyggt!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #366 skrivet: mars 08, 2015, 21:32:19 »
Tack  :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #367 skrivet: mars 12, 2015, 19:35:25 »
jadå update  ;)

Jag fick tag på en tps på skolan som jag fick helt gratis, ända kravet var att jag skulle mäta så att den funkade innan jag tog den  ;)
så då blev det till å bygga en adapter för dom man kan köpa tyckte jag var för dyr :P. Så nu är megasquirtet färdinkopplat  ;D
Har även tagit bort elkablarna för stolvärmen och koppla in kablarna till bältes varnarlurve, då jag ändå var i farten klippte jag bort den gamla givaren för backspärren och lödde på kontaktstycket för givaren på m47 lådan så man har fungerande backljus  :D

bjuder på bilder på tps-en
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #368 skrivet: mars 22, 2015, 18:14:19 »
update

har dona med massa småsaker, bland annat monterat ett mindre oljefilter pga att original inte får plats då jag har plattan för oljekylar utgångarna så kallad "sandwich"
har även fixat med en hållare för stödlagret, den är inte klar och nytt lager och gummi ska köpas men jag är en bit på väg iallafall. Tog även och målade ett kamdrev jag hade liggandes, an någon dum anledning så målade jag aldrig de som sitter på bilen men jag funderar på att byta ut nu.

man får bju på lite bilder  ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #369 skrivet: mars 22, 2015, 18:14:44 »
 :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #370 skrivet: mars 23, 2015, 14:21:26 »
Roligt.. Här händer det verkligen grejer hela tiden. =)

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #371 skrivet: mars 24, 2015, 19:06:17 »
Roligt.. Här händer det verkligen grejer hela tiden. =)

 :) ja jag är i garage varje kväll och donar, men bara dom större grejerna kommer som update  :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #372 skrivet: mars 24, 2015, 19:17:28 »
update  :)

tog å bytte kamdrev och det blev så mycket bättre  :D
sedan efter att ha prövar alla möjliga metoder fick jag tillverka en egen slaghammare eftersom stödlagret bak på veven inte ville ut men det komme tillslut  :)
köpte även nytt stödlager och gummi av en polare för 100kr, tog jag å bytte lagret

bilder för dom som gillar de då  ;) :D :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #373 skrivet: mars 24, 2015, 19:18:10 »
 :o
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #374 skrivet: april 02, 2015, 16:38:27 »
update  :D

man får hälsa glad påsk  :P

sprängkåpan blev klar på skolan, dom fick tigga på original ögla för kopplingsvajern eftersom den som satt på kåpan hamnar mitt i styrstången och var tokfel mått, sedan svetsade jag om kopplingsgaffeln så att den matchade öglan. Jag tog å förstärkte den på baksidan så den komma inte gå av i första taget  :D
Sedan kom ett packet på posten med btr och oljetrycksmätare så det blev till å montera de då,

över till bilder  ;D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #375 skrivet: april 02, 2015, 16:39:22 »
 :)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #376 skrivet: april 03, 2015, 10:15:18 »
update

började fundera på hur bränsleledningarna skulle gå vilket resulterade att jag monterade tryckledningen.
dock behövs det mer klammer för dom tog slut och jag måste fundera ut ett bra skydd för sten och dynga , speciellt där bak där ledningen går under balken.
Jag har även målat hela underredet med underredsmassa och där det var svårt och komma åt använde jag underredsmassa på sprayburk, jag kan nämna att det är ett jävla pissjobb och ligga under å måla men det blev klart tillslut.

bjuder på bilder på tryckledningen  ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #377 skrivet: april 09, 2015, 15:50:58 »
update

Tog å köpte klammer så tryck och retur ledning är monterat under bilen.
borrade även hål i en bit profil och bultade så jag kunde låsa svänghjulet för att kunna dra det i moment 71nm. märkte även att det är 12,9 bult orginal  :)
nytt stödlager bak på veven monterades också

bjuder på 3 bilder
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #378 skrivet: april 19, 2015, 10:49:55 »
update  :D

Det har spacklats en hel del, en polare kom på lovet som va så vi donade med det och slipade så öga blödde.
sedan tog jag och införskaffade glykol och när man skulle fylla så blev det direkt 2 pölar under bilen........ hursomhelst så tog jag loss kylaren för att leta var det läckte för det syntes inte då den var på plats. då såg jag att vänster slanganslutning hade spruckit i kanten (markerade med rött där sprickan är på bilderna) jag har antagligen varigt våldsam med slangen tidigare. Eftersom jag inte hade tillgångar för att lö så blev det kemisk metall. Ja pöl nummer 2 var svår att se var det kom ifrån men det visade sig vara motorvärmaren så jag tog lös den och smetade flytande packning på alla ytor mellan packningen-motorvärmaren-blocket bara hoppas det är tät. Sedan tog jag å plockade ner fjäderbenen och målade upp sedan satt ihop allt igen, bytte inte dämpare å fjädrar tänkte vänta med de tills senare.

över till bilder  ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #379 skrivet: april 19, 2015, 10:50:56 »
 :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #380 skrivet: april 19, 2015, 10:51:44 »
 :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #381 skrivet: april 21, 2015, 20:45:06 »
hej alla

nu har jag problem!, under en längre tid innan jag började fixa med bilen har tändningslåset strulat, det går inte att vri runt nyckeln. sätter i den och de e stumt men det gick att fixa med låsspray och ett jävla ruckande förut men nu går jag bet. jag har dragit loss stöldskruvarna och har låset i min hand men vad göra? jag har smörjt och ruckat för live men de e ben stumt.   :'(
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #382 skrivet: april 25, 2015, 20:54:03 »
update

Tog å drog batterikabel från startmotorn till skuffen, blev 35mm2 kabel. Ville egentligen ha 50mm2 eftersom jag fick 1,2volt spänningsfall på 35an då startmotorn drar 300amp en kall dag. Men 35an var betydligt billigare så den blev de, dessutom ska bilen bara gå på sommaren så det ska nog inte va några problem. Eftersom jag inte hade något att värma kabelskon med då jag dödde så fick det bli en mindre eld
Sedan tog jag tag i den brutalt stygga orginalkabelhärvan till bakljusen på höger sida för att få det mer stilrent.

blir nog en update till helgen för jag ska måla hela inredningen i veckan som kommer  :D
över till bilder!
« Senast ändrad: april 25, 2015, 20:56:44 av Teamduttmeck »
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #383 skrivet: april 25, 2015, 20:54:56 »
 :)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #384 skrivet: april 30, 2015, 22:31:04 »
update  :D

Tog å målade lite, var tänkt å lämna där vänster stolfäste ska va men då jag ändå målade strök jag på där å

denna gång får bilderna tala för sig själv  :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #385 skrivet: april 30, 2015, 22:35:34 »
Blev riktigt fint med lite färg :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #386 skrivet: maj 01, 2015, 09:59:43 »
Blev riktigt fint med lite färg :)

Tycker jag å  :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #387 skrivet: juni 16, 2015, 09:43:32 »
goddagens alla biltokiga 300 åkare  :o

En mindre update, har haft en kanon helg på gatebil Mantorp park. Hur grymt som helst, bilar överallt  :D :D
var man än befan sig runt banan låg en doft av gummi blandat med bränt avgasbandage  ;D rena drogen.
hursomhelst så köpte jag en Takata toe hook som jag monterade då jag kom hem, att tillägga att resan till gatbil var på över 85 mil enkel resa!

En sumerad film finns att kolla på här: https://www.youtube.com/watch?v=sF8b0NEhrr8

över till bilder på dragöglan  ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #388 skrivet: juni 20, 2015, 15:30:46 »
update då  :P

Byggde en ny tank för spolarvätskan, kapade ur lockmekanismen från en b18 ventilkåpa får att få ett snyggt lock. Jag visste sedan epa tiden att locket var av stål så jag slipade bort ytgalven för att svetsen skulle gå bra. Sedan kom problem 2, att få en bra anslutning till pumpen. Tog en vaccumnippel från ett Volvo insug och filade ner gängen sedan gängade jag med m8 och svetsade en bult i min tank. Sedan fick det bli 2 lager med gamla godingen hammarlack  :D

Ska sommarjobba 8 veckor nu framöver så då jag får lön blir det bygge av bränslesystem och start.
Jag får bju på lite bilder  :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #389 skrivet: juni 20, 2015, 15:34:28 »
Frän spolarvätskebehållare :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #390 skrivet: juni 20, 2015, 21:52:56 »
Tack  :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #391 skrivet: juli 31, 2015, 17:47:01 »
update

har varit på biltema å köpt lite bra att ha saker bland annat elkontakter, som jag ska löda in mellan sprut och motorhärva så det blir lättare om man ska ur med motorn.
sedan har jag målat bromsoken som jag ska ha bak. Jag har även fått dom sista prylarna för att kunna starta bilen, målet var att den skulle startas nu i helgen men det blir nästa helg eftersom jag blev dö förkyld. kylaren har även blivit gaslödd på firma så den ska vara tät. Jag har även köpt ett helt nytt batteri så man slipper krångel.

det är en hel del fix kvar innan start men efter näst helg ska den gå
jag får bjuda på lite bilder   ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #392 skrivet: juli 31, 2015, 17:47:38 »
 ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #393 skrivet: juli 31, 2015, 21:26:47 »
Ja här händer det grejjer :)

Biltemas kontakter funkar riktigt fint, väldigt nöjd med dem.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #394 skrivet: augusti 09, 2015, 13:12:14 »
update

Bilen är startad och går  :P

film här : https://www.youtube.com/watch?v=6Kz6U1Pf8FM
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #395 skrivet: augusti 09, 2015, 13:33:33 »
Härligt :D

Bara mappa lite då så den går som den ska :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #396 skrivet: augusti 09, 2015, 13:53:36 »
japp det var ju en hel del strul men inget lekage faktistk, jag må ju fixa en bbl så man kan fin mappa och tändningen måste strobbas men
grymt kul ändå  :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #397 skrivet: augusti 09, 2015, 22:35:31 »
Så grymt fint jobbat! :O
När du drar kablaget längs golvet, t ex på höger sida. Är det eltejp du lindar direkt mot kablarna eller har du kablarna först i något plaströr? Ser ut att gå åt lite tejp i varje fall :)

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #398 skrivet: augusti 10, 2015, 06:50:51 »
Så grymt fint jobbat! :O
När du drar kablaget längs golvet, t ex på höger sida. Är det eltejp du lindar direkt mot kablarna eller har du kablarna först i något plaströr? Ser ut att gå åt lite tejp i varje fall :)

Tack  :D det gick nästan åt en rulle  ::)  :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #399 skrivet: augusti 15, 2015, 22:39:23 »
update  ;)

Jag var på jula en sväng å köpte en stroboskoplampa i veckan här så idag tog jag å ställde tändningen, Jag tyckte att tändningen stod hyfsat bra för bilen svarade bra på gas och hade bra tomgång men enbart då motorn gick på vanliga mappen. Då den gick på uppvärmingsmappen så fanns det 0 tomgång. Hursomhelst så stod ju tändningen bra åt helvete då jag strobbade hade ju 30+ grader förtändning på tomgång!, så jag ställde på 10 grader då sjönk tomgången till 500rpm så jag fick höja den på spjället till 1000rpm. Nu har jag en tomgång på 500rpm under uppvärmingen så pass att den går utan att stanna men jag tror att den går för fett under uppvärmingen för den gillar inte gas och svartryker. kan inte säga lamdavärde eftersom det glappar i kontakten jag satt dit så det måste göras om lite. men då den e varm och går på tomgång hade jag 0,98 som värde och svarar fint på gas utan tvekan över huvud taget  :P

Sedan tog jag å togisär tändningslåset i molekyler och upptäckte att brickorna som nyckeln trycker på i låset hade ärgat nå så förbannat att låset var stumt. Smörjde det med fett och satt ihop och funkade prima  ;D Eftersom jag kapat i stöldskruvarna så monterade jag låset i 12,9 insexskruvar.

Allt för denna gång, tuvär inga bilder men det skruvas för fullt i garaget  ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder