Författare Ämne: volvo 345 dls bygga gatbil  (läst 311911 gånger)

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #520 skrivet: november 25, 2017, 20:34:45 »
men jag ska bju på några bilder på bilen i sin helhet från sommaren, hoppas ni gillar de

Mycket vackert!

Tack  :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #521 skrivet: januari 13, 2018, 13:14:53 »
Tänk om de kunde bli sommar  :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #522 skrivet: januari 19, 2018, 00:12:32 »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #523 skrivet: januari 21, 2018, 21:32:55 »
update

började helgen med att ja va ute igår med brukisen 940 med lite lätt sugtrim å sladdade, givetvis skulle 3an ge sig.
small till sen vare friläge även framåt. men jag höll humöret och matade på i garaget med 345an och v8 motorn hela helgen.
så de blev ombyggnad av screampipen till sluten eftersom reglerna ändrades nu 2018. samt grenrör och downpipe lindades om i titanbandage.
trist då jag gillade då de sprutade 2 dm flammor ur huven.

bjuder på resultatet, downpipen är ej ditsatt riktigt på bilderna.
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #524 skrivet: januari 23, 2018, 18:49:46 »
OJ oj inte avundsjukt på att linda ett sånt där ormbo.. men vad är titanbandage? Låter dyrt  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #525 skrivet: januari 25, 2018, 20:58:08 »
OJ oj inte avundsjukt på att linda ett sånt där ormbo.. men vad är titanbandage? Låter dyrt  :P

lindade dessutom grenröret på plats, jävligt onödigt men ja kände inte för att ta bort allt  :P
titanbandage, är en blandning av glasfiber och vulkansten. tål otroliga temperaturer och blir rött som stål vid över 1000 grader. sen då de svalnar behåller de exakt samma färg. enligt mig de bästa. jag har prova en massa olika bandage vitt, svart och ljusbrunt från olika företag och alla är lika. efter ett tag blir dom i samma färg mörkbrun eftersom dom är doppade i färg och de brinner bort. samt de blir stenhårt och minsta man rör de så blire som mjöl och går sönder. titanbandage är svindyrt i sverige och kostar upp mot 1500kr rullen, (räcker för att linda ett litet grenrör) men jag köpte från USA och fick tag på 4 stora rullar 60 meter sammanlagt för 800kr.
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #526 skrivet: januari 27, 2018, 22:15:35 »
Låter ju bra!  :D
Alltid spännande med nya material!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #527 skrivet: mars 25, 2018, 12:49:32 »
update  :D

nu kör ja på 110% för att göra klart inför Gatebil, plastrutor är på plats och dörrarna bak samt bakluckan är lättade så mycket
de går utan att dom flexar.

mer kommer uppdateras snart!!!
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #528 skrivet: mars 25, 2018, 12:50:39 »
fy fan va jag älskar 300 karossen  :D :D
« Senast ändrad: mars 25, 2018, 12:53:33 av Tobias Granlund »
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #529 skrivet: mars 26, 2018, 20:20:20 »
Snyggt! Och lätt  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #530 skrivet: mars 26, 2018, 20:34:08 »
Som att bilen inte väger tillräckligt lite original :P Hur många kilo har du lättat bilen ungefär?

Kan även tipsa om att biltema har fasningsverktyg så du kan lätta plåten utan att tappa så mycket stadga :)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Karosseri/Fasningsverktyg-2000040347/
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #531 skrivet: april 09, 2018, 20:46:56 »
Som att bilen inte väger tillräckligt lite original :P Hur många kilo har du lättat bilen ungefär?

Kan även tipsa om att biltema har fasningsverktyg så du kan lätta plåten utan att tappa så mycket stadga :)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Karosseri/Fasningsverktyg-2000040347/

plockade 6 kg på fronten, och ca 15kg på baklucka och dörrar, 10 kg på borttagen dragkrok
jag strävar inte precis mot att lätta max utan hitta en fin balans i bilen ;)

fasningsverktyg har jag svarvat till själv för några år sedan  8)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #532 skrivet: april 09, 2018, 21:20:50 »
Ja det var inte dålig viktminskning det på en redan lätt bil :D

Hehe ja då behöver du inte köpa ett kit i alla fall :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #533 skrivet: april 11, 2018, 06:36:24 »
Looking good! Vart köper du plasten ifrån? Polykarbonat brukar vara riktigt dyrt.

Vad tror du att bilen väger idag?

/M

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #534 skrivet: april 28, 2018, 19:42:25 »
update

kort å gott huvudbrytare är på plats i egensmitt fäste  :P
samt en knapp för att jorda bränslepumparna på sidan om sprutet, av någon anledning
så kan jag inte ha jordstyrningen från sprutet för under start så reboota boxen hela tiden.
« Senast ändrad: april 28, 2018, 19:48:53 av Tobias Granlund »
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #535 skrivet: april 28, 2018, 19:45:00 »
Looking good! Vart köper du plasten ifrån? Polykarbonat brukar vara riktigt dyrt.

Vad tror du att bilen väger idag?

/M

köpte de hos en lokal glasfirma, har en fin fot där så ja köpte 2 ark 1,5x2m för 2000kr
väger ganska precis 1100kg utan mig
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #536 skrivet: juni 22, 2018, 23:34:29 »
update  :D

2 veckor innan gatebil mantorp så skulle jag testa bilen en sista gång innan de va dags för bankörning.
tog en sväng på byn med bilen (totalt olagligt) och la 50m svartsträck på 2an och full varvstopp, allt kändes så jävla bra.
sedan kör jag hem försiktigt ca 500m, då jag viker upp på gården så stannar bilen direkt. då jag vrider på starten går motorn runt ett halvt varv sen stopp,
min första tanke var att generatorn gett upp så jag bytte batteri till ett nyladdat men de är samma sak, bara klick :(
så jag la ur växeln och testar vri runt motorn med 1/2 dragskaft på 40cm och de är totalt stumt, då tänkte jag att ja kört av krysskilen på veven så de är ventilsallad och de på så vis är mekaniskt stumt. så jag tar ur tändstiften och filmar förbränningsrummen med en special kamera jag köpt förut och då får jag beskedet, att de ser fint ut så bottendelen måste ha skurit någon stans. känslan då va en sten i magen och jag tänkte direkt på att gatebil inte blir av. så jag inledde direkt ett motorbyte och köpte grejer till reservmotorn för att kunna renovera den och sätta i, efter 2 dagar kom grejerna och 3 kvällar senare gick 345an med en nyrenoverad b230fk. helgen efter körde polarn och jag mappade och på fega 0,7 bar och gick bilen bättre än någonsin, med knappt en 4 dagar kvar stod bilen startredo.

b19 blocket skar på 1ans vevlager och förstörde även veven, troligtvis stopp i nån oljekanal eller att jag tappade oljetryck på full belastning
b230 blocket sattes ihop med oljepumpen och tråget från b200an som satt i 360 för att va på säkra sidan.
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #537 skrivet: juni 22, 2018, 23:48:15 »
efter första körpasset på gatebil så tappade jag allt oljetryck under 2000rpm, och på varvtal va de ca 1,5 kg.
så jag tog å bytte till en tjockare olja och de blev betydligt bättre men fortfarande inte bra. så jag gick all in och vred på 1,5 bar i laddtryck
och motorn gick på varvstopp hela helgen och de va så jävla kul. motorn höll ihop så de blir till å köpa en ny oljepump och byta o-ringarna som sitter på röret mellan pump och block till volvo original för ja misstänker att de är där de inte tätar nu med pirat packningar. på söndagen sprack wg,n av från grenröret och turbon for pga de dåliga oljetrycket.

så de blir ny turbo med lite mindre avgashus, ny downpipe samt ny wg placering, byte av oljepump och o-ringar underifrån samt kolla vevlager, bygge av styrservo, bygge av plenuminsug med 3" spjällhus, större mapsensor/ spridare mm. så sommaren är bokad och då allt är klart ska de mappas på motornord och då håppas jag på över 300whp och mer lättkört register.
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #538 skrivet: juni 24, 2018, 08:26:51 »
Det där verkade riktigt roligt!  ;D   Kanske man måste våga lossa på rattlåset någon gång och prova lite bana.

/M

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #539 skrivet: juni 25, 2018, 22:14:48 »
Det där verkade riktigt roligt!  ;D   Kanske man måste våga lossa på rattlåset någon gång och prova lite bana.

/M

absolut, de är svinkul  :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #540 skrivet: juni 26, 2018, 20:47:54 »
Kul när man får ut och rasta sitt bygge :) Fortsätt då
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #541 skrivet: juni 23, 2019, 22:43:15 »
update  :D

ja de har byggts för fulla muggar, bytte vevlager oljepump kollade över allt. ny t3t4 turbo, byggde rostfri 3,5" downpipe. lagade grenröret samt flyttade wg,n för att va mer servicevänlig. byggde ett plenum med 3" spjällhus, styrvinkelkitt. byggde dit servoväxel och pump från 940. bytte knutkors, stödlager, svetsade sänkningsplattorna till bakvagnen istället för att ha de bultat mot axeln. bytte stötdämpare fram. justerat kamaxeln med indikatorklocka. Byggde en frontsplitter eftersom jag gillar timeattack starkt samt värmde till en liten läpp på bakstöten i plast.

svårt att komma ihåg allt  :P :P
nu är bilen i sin toppform, tanken är att mappa under sommaren på motornord och se om man kommer över 300whp
kul grej är att då jag byggde plenumet såg jag att ja justerat gasvajern på gamla insuget fel så spjället öppnade 70% ändå blev de 260whp då  ;D

bjuder på lite bilder
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #542 skrivet: juni 23, 2019, 22:45:20 »
 :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #543 skrivet: juni 23, 2019, 22:47:38 »
 :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #544 skrivet: juni 23, 2019, 22:49:13 »
 :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #545 skrivet: juni 23, 2019, 22:54:55 »
Inte diskret någonstans men ser riktigt rått ut :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #546 skrivet: juni 23, 2019, 22:56:00 »
 :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #547 skrivet: juni 23, 2019, 22:56:43 »
Inte diskret någonstans men ser riktigt rått ut :D

Tack  :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #548 skrivet: juli 10, 2023, 11:25:06 »
Goddagens, 300åkare!

Nya planer för denna bil är i görningen, motorn och låda ska nu ner i 940i,brukisen. Så denna tråd är officiellt avrundad och mer händer inte. Ja ska starta en ny tråd med bilen där de blir ett folkracebygge.
Just nu är 360in en bil mer värd att bygga på. Uppdateringar på den kommer snart.  Grenrör, sprut mm från denna 345a ska ut på tradera vilken dag som helst, så passa på att göra ett klipp till era 300 bilar.

Min tradera profil heter, Fastjunior345

Ha de gott så länge 👍
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #549 skrivet: augusti 08, 2023, 21:45:12 »
Goddagens, 300åkare!

Nya planer för denna bil är i görningen, motorn och låda ska nu ner i 940i,brukisen. Så denna tråd är officiellt avrundad och mer händer inte. Ja ska starta en ny tråd med bilen där de blir ett folkracebygge.
Just nu är 360in en bil mer värd att bygga på. Uppdateringar på den kommer snart.  Grenrör, sprut mm från denna 345a ska ut på tradera vilken dag som helst, så passa på att göra ett klipp till era 300 bilar.

Min tradera profil heter, Fastjunior345

Ha de gott så länge 👍

Hej hopp! Det var ju tråkigt att höra för denna tråden. Folkrace har ju den tråkiga baksidan att du inte får behålla bilen särskilt länge.
Men din bil, du bestämmer. Kul att du startar ny tråd dock! Folkracebyggen har inte duggat tätt på detta forum precis!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.