Författare Ämne: Bilfan lägger ju av  (läst 10852 gånger)

Power Girl

• Medlem
  • Antal inlägg: 119
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
Bilfan lägger ju av
« skrivet: april 24, 2005, 08:36:28 »
360-88, B200F, 80Kv.[/size]

Den startar och rullar! Men ja blir ju galen ju!!! :o  

Nya stift/kablar, lock och rotor
båda soppafiltrerna e bytta och olje+luftfiltret.
Spolen e helt ok.
Soppatryckreggen NY
lambdan utan probs.
Trycket e 2,5 kilo på soppapumpen med lägre efter fall (eller va det heter )
INGA luftläckor på hela bränslesystemet eller insprutet.
Drivremmarna bytta.
SoppaPumps-relä nytt (där fick motorn tillbaka kraften av reläet TJOHOO) soppa/luftmängdsblandaren utan probs.
Kärran drar 1.2L/m cirkus.

GULD värt till mannen som hjälpt me detta  !!! Kramar till dig ;)

Bilen lämnades in för felsök... svaret blev att det e SP-relä, SP eller soppatrycksreggen.... dessa tre e ju checkade ... *suckar* Så fort han skulle felsöka då stoppet infann sig.. så var kärran schysst igen... den starta normalt

Det tar 15 min innan motorn e varm.
Ibland kan det ta en till två min innan omstart...  
Motorstopp sker då motorn börjar bli varm o då den e varm... allri kall.... (men upplevde den som VÄLDIGT seg vid start under vintern... hoppig  o skuttig innan den blev varm :o)
vissa gånger nu så verkar den så sur då den ska startas om...  
Om jag har fart uppe så startas den igen av farten att ja gasar på ändå...
vissa ggr kan den startas om hur lätt som helst...
men lite jobbigt att stå mitt i en rondell *S*.
Motorstopp vid tvärbromsning och nedväxling/bromsning med fart i kurva/svängning
Den går ojämnt på tomgång. Kan hålla igång bilen på mina halvtimmes-åk tack vare motorbromsningar.

• Hur kan man checka aut.choken... motorn?
  • acceleratorn?
  • Munstycket?
  • Fel på kablar mellan tändningslås o pumprelä?
  • Glapp i minuskabel till pumpen?
  • Finns det en SP i motorrummet oxå?
  • Bränsleavstängnigsrelä, var finns den (som säkring 10 leder till) Är de samma relä som bränslepumps reläet?
  • Elektiskt tomgångsmunstycke (som oxå e säkring 10) VAR är den?
  • tank-ventilationen.
HJÄLP!!!

Anledningen av snacket om säkring 10 är att förre bilägaren hade satt en 16 amp säkring där, det skall vara en åtta...
Om ja nu förstått rätt så är bränsleavstängnigsreläet samma som soppapumpsreläet, typ två i en ;)
Och det reläet sitter på staget till LMM... när ja bytte det fick bilen tillbaka kraften i motorn.
Min tanke är att den pajja då det satt fel säkring?!
Säkring 10 är ju även stolsvärmen som ej funkar längre. Men backljuset funkar dock.
HUR kollar ja då de elektriska munstycket? VAR sitter det....  
Kan det vara så simpelt?? Att det var pga säkringens ampertal var för högt?

Finns det relä till tomgångshöjning?
« Senast ändrad: april 24, 2005, 16:35:19 av Power »
**B200F, 80 Kv

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Bilfan lägger ju av
« Svar #1 skrivet: april 24, 2005, 13:14:53 »
om du vill kolla tanken om det e luftsaken som jävlas så kör med öppet tanklock.
det finns en soppa pump under insuget. en mekanisk jävel.
var satt soppa pump reläet?
Och ja har K förgasare med choke. "lyxversion"
Nånstans ska det finnas ett tomgångs relä som ja e intresserad av att veta var det sitter.

Har en liten pärm med hela tändmodul faktan här och enligt den så kan de va nått med tomgångs reläet.

löser du problemet så säg till.

har varit till volvo å gnällt med de tyckteja skulel ta reda på om de va bränslet som failar eller om de va tändingen. och ja såg att de fanns soppa i filtret så.
men tändstiften va sotiga typ.

Ja hatar K förgasare! är lockad till att konvertera den!
360 Hybrid MKII

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: april 24, 2005, 13:52:26 »
min 10 säkring va oxå på 16 ampere!!!
var fanns det där reläet?
360 Hybrid MKII

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16894
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: april 24, 2005, 14:04:28 »
Power!

Du har ingen choke! Det styrs av LU-Jetronic genom att den ger spridarna order om att öppna lite mer/längre bara tills bilen är varm

Vad menar du med Accelerator?

Munstycke? Är det kallstartsmunstycket du menar?

SP= soppapump? NEJ det finns bara en och den sitter vid tanken

Elektiskt tomgångsmunstycke?? Är det tillsatsluftsliden du menar? Som är skruvad i toppen och har en grov slang över till insuget?

Det enda som kan hända när man sätter i en för stor säkring är att nåt går sönder/smälter/börjar brinna och eldar upp hela bilen

Har det hänt nåt redan så hjälper det inte att byta tillbaks till rätt storlek. MEN GÖR DET ÄNDÅ! Man ska aldrig sätta i för stor säkring om man inte har en VÄLDIGT god anledning till det och är säker på att kablar, kontakter osv klarar det!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 24, 2005, 14:12:44 »
på 740 GLE vet ja att de finns 2 soppa pumpar. en under och en vid motorn.

Men var fanns det där reläet..?
360 Hybrid MKII

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: april 24, 2005, 16:02:17 »
Jag ska testa öppet tanklock :D

Reläet till soppapumpen sitter på staget till luftmängdblandaren. (230:- på Mekonomen)

Varför sätter man en 16säkring där det ska vara 8? Samma hade dom gjort på en annan vindrutetorkaren .. Jo ja bytte till rätt säkring. Men säkring tio går ju även till elektriskt tomgångsmunsycke.. var sitter den då?

det blev bra att byta soppapumpsreläet iaf.. fick ju tillbaka kraften i motorn igen *glad* (bränsleavstängningsreläet är ju där me och den går ju till säkring 10)

Om det är bränslet som failar så kan det vara såååååååååå mkt att kolla.. Titta på allt ja gått genom o testat *S*

FREJ! (okej men accelerator var om ja hade aut.choke..)  Nä munstycket var elektriska tomgångsmunstycket som säkring tio går till.. som ja undrade var det sitter. Tillsatsluftsliden säger du, på toppen... hur kollar ja om den funkar?

Ja om hela bilen brinner e inte så lite det *S*
Sp= soppapump *ler* sorry för mina förkortningar :)

säg till ni med om ni får reda på var tomgångsreläet sitter. :P :D

Var går dessa relän till som e i säkringsdosan? Vad ere för pryl som sitter under gasspjället då?
« Senast ändrad: april 24, 2005, 16:31:40 av Power »
**B200F, 80 Kv

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 24, 2005, 16:06:39 »
torr sotbeläggning e ju för fet bränsleblandling. Kolla förgasarinställningen och kolla så att luftfiltret inte e tilltäppt.

För mig ere tvärt om mina stift var vita.
« Senast ändrad: april 24, 2005, 16:20:34 av Power »
**B200F, 80 Kv

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 24, 2005, 16:42:43 »
jo ja vet att de e för fet blanding men hur kan den få de när de e tydligen soppa som den inte får efter ett tag.
för de e bara när den blir cp som stiften är sotiga.
360 Hybrid MKII

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 24, 2005, 16:49:45 »
vilka prylar har du kollat eller bytt?
**B200F, 80 Kv

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: april 24, 2005, 16:59:22 »
tömt tankarna(nån hade hällt i diskmedel i den)
kört slut på allt i systemet.
bytt främre filter mellan förgasare och pump.
justerat höger torkare.(behövdes =).)
Bytt tändstift.
kollat efter fukt i fördelare.
bytt tändmodul.
360 Hybrid MKII

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: april 24, 2005, 17:06:43 »
Har du två soppafilter? byt båda.
**B200F, 80 Kv

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: april 24, 2005, 17:10:30 »
min fader upplyste mej om att en del mekaniska pumpar har en sil i sej som man kan göra ren.
ska se om den kan lösa det. fast ja fattar fortfarande inte hur den kan få för mycke om den inte får nån soppa..
360 Hybrid MKII

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: april 24, 2005, 17:15:33 »
Mät trycket i pumpen...

Jag har en elektrisk på min kärra o där hade ja enligt volvo 2,5 kilo och det var okej.

Har du kollat choken... ??? den kan ju strula till det ... du kanske oxå ska kolla elektriska tomgångsmunstycket... du hade ju oxå för hög säkring på säkring 10
« Senast ändrad: april 24, 2005, 17:16:59 av Power »
**B200F, 80 Kv

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: april 24, 2005, 17:25:16 »
kör du med insprut på din?
ja kör med elektronisk förgasare med maunuell choke.
360 Hybrid MKII

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: april 24, 2005, 17:27:58 »
ja insprut LU-Jetronic

kolla choken ett tips!!!! :O
**B200F, 80 Kv

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: april 24, 2005, 19:16:48 »
Power Girl

Du har inget tomgångsrelä eller tomgångsmunstycke på din bil!

Låter konstigt att du fick "tillbaka kraften" av att byta relä, antingen så fungerar relät och gör att bränslepumpen snurrar och bilen fungerar eller så går inte bilen alls!

Det enda som finns utöver spridarna som har med bränslet att göra är en kallstartsspridare som sitter i undersidan av insuget, den styrs av en "termostat"/bimetall som sitter i toppen. Är motorn kall så sprutar kallstartsspridaren in lite extra bränsle, man ser den svarta slangen som går ner till den från fuelrailen mellan 3ans och 4ans insugningsrör!

För extra luft när bilen är kall så fungerar det så att tillsatsluftsliden är öppen och släpper luft förbi spjället tills tillsatsluftsliden stänger när den blir varm, tillsatsluftsliden är spänningsmatad så länge som bilen är startad. Det man kan kolla är väl att det finns spänning i kontakten till den. Är väl oxå möjligt att skruva bort den och blåsa i den typ och sen koppla spänning på den och se om den stänger efter ett litet tag (då skall det inte gå att blåsa luft igenom den.)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: april 24, 2005, 20:29:04 »
Tack snälla FREJ!
Oki det snurrar till då handboken säger att ja har tomgångsmunstycket... kanske bara gäller automat??
Men bra då vet ja *glad*

ska kolla i bilen efter tills.l.liden och kallstartsspr.  Hur kan ja kolla om kallst.spridaren fungerar?

Vad tror du annars att det kan vara för fel?

Mm o bränslepumpsreläet... kanske var en  himla tur... men då ja bytte reläet märktes en otrolig skillnad.. o det var det enda ja hade "pulat" till det me bilen då.... :o
**B200F, 80 Kv

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: april 24, 2005, 20:34:51 »
Tack snälla FREJ!
Oki det snurrar till då handboken säger att ja har tomgångsmunstycket... kanske bara gäller automat??
Men bra då vet ja *glad*

ska kolla i bilen efter tills.l.liden och kallstartsspr.  Hur kan ja kolla om kallst.spridaren fungerar?

Vad tror du annars att det kan vara för fel?

Mm o bränslepumpsreläet... kanske var en  himla tur... men då ja bytte reläet märktes en otrolig skillnad.. o det var det enda ja hade "pulat" till det me bilen då.... :o

Nej men ifall du har: B14/B200KE står det i elschemat..

kallstartsspridaren vet jag ej exakt hur den funkar.. ger man den 12V så ska den väl spruta in bensin antar jag.. och TERMOTIDKONTAKTEN (kom inte på rätt namn innan, sa termostaten då) ska ju släppa igenom spänning till kallstartsspridaren tills en viss temperatur i toppen är uppnådd.. brukar stå temp stämplat på termotidkontakten precis som på en termostat tror jag.

Ja det verkar konstigt.. men ett relä kan bara vara till eller från, inte mitt i mellan så det BORDE vara nåt annat som gjorde att din bil fick mer kraft.

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: april 24, 2005, 20:43:42 »
då har det mao inget me att göra att säkringen var för hög.. (16 ist för 8 )

Jaaa ja vet inte om jag köpte det i onödan o förmodligen var soppatrycksreggen köpt i onödan me...

Ja vet inte annars vad det kan vara för fel... men det du nyss berättat om ska kollas upp! ;D
« Senast ändrad: april 24, 2005, 20:44:38 av Power Girl »
**B200F, 80 Kv

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: april 24, 2005, 21:41:46 »
Läste igenom din felbeskrivning igen.. verkar lite skumt det här med motorbromsning/bromsning och svängning..

Hur mycket bensin har du haft i tanken vid alla de tillfällen bilen strulat? Är inte så att pumpen suger luft ibland? Bara en dum gissning..

Annars så verkar det ju som om nåt skulle ligga och glappa så att när du får G-krafter åt ett visst håll så dödar du bilen och åt nåt annat håll håller du den vid liv.. oxå j-vligt långsökt!

Hade det bara varit glappis hade ju bilen gått kanon, sen dött helt eller fått dödryckningar och sen plötsligt gått kanon igen.. samma sak ifall bränslepumpsreläet hade varit kass innan du bytte det..

Redhead85

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: april 24, 2005, 21:57:39 »

ta å kolla så att jorden är bra. brukar va den som strular om du förlorar kraft i kurvor..
min kompis kunde inte åka i vänsterkurvor utan att bilen dog. så han fick ta värsta om vägar ibland.
360 Hybrid MKII

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: april 25, 2005, 20:56:03 »
Hela bränslesystemet e kollat så att det inte läcker luft..
Har kört mkt.. o den funkar ändå utan motorbromsning... om det kommer då den dör så ere segt ett tag.... Jag har haft både full tank o typ tomt...

Testade utan tanklock... var samma... så ventilerna där var ok, I guess..
Flatstiftkontakten var oxiderad o hade gått av på mitten.. men kabelskon såg okej ut, som går från startmotorn o in mot under insuget typ... den andra går till tändningslåset????? Kanske ska byta denna gamla kabelsko?!

Svängning var bara ett exempel... kan ske raksträckor med... just vid inbromsning, lägre rpm... så går det mkt bättre.. men det e ändå ngt som tar slut... Den går kanon hur länge som helst... det e inte varje gång det blir motorstopp... sen helt plötsligt ere som att bilen "tröttnar" lite....

Elkabeln  som sitter på termotidkontakten... sitter så taskigt till att motorhuven trycker ihop den... nu såg ja att höljet på den var trasig i böjjen.. men det ser inte ut som om ngt mer är skadat innuti......

Kanske ska kolla spridarna till insuget?
« Senast ändrad: april 25, 2005, 21:06:01 av Power Girl »
**B200F, 80 Kv

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: april 25, 2005, 21:55:28 »
Okej det verkar inte vara elfel då.. eftersom det inte är "av/på-fel"  ;)

Det är nog tillsattsluftsliden du menar som går i huven, det är en grunka i metall som är lite trattformad och har en kontakt längst upp mot huven.. och en svart tjock slang uppåt och en neråt under insuget

termotiden ser ut som en tempgivare och är gängad in i ett av hålen i toppen som är till för tempgivare mm..

Spridare vet jag inte hur man kollar bäst.. om man sprutar ut i luften eller vad man hittar på, får nån annan svara på. Men tror inte det är dom eftersom felet kommer och går sådär...

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: april 25, 2005, 22:38:29 »
Ha ha jag o förlklaringar... *Skratt*
Mmm men tror du att det e ngn fara med kabeln som sitter på tillsatsluftsliden, som har trasigt "hölje"

Vad tror du om kabelskon då.. som var oxiderad? Det går två färgade små kablar från startmotorn den ena gula går dit under insprutet typ...  8) den andra går uppåt i en liten kabelhärva... in mot tändningslåset (tror ja) Jag vet att vid liknande problem (samma eller annat) kan det bero på tändn.låset... ::)
**B200F, 80 Kv

Wawe

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: april 25, 2005, 22:45:20 »
Nu är jag säkert ute och cyklar och blir tillrättavisad, men kan det inte vara glapp i batteriet? Funkar allting annat? Jag menar, en bensinare kräver ju ström för att gå...
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: april 25, 2005, 22:51:53 »
ja har ju frågat sååååååååååååå mkt om jordkabeln o polerna.. på batteriet... men i två av "hålen" så var det lite för lite batterivatten, som e ifyllt nu... det var oxiderat på minuspolen

jag ska plocka bort polerna o ta bort ordentligt o fetta till.. men dom säger att jordkablarna e ok
**B200F, 80 Kv

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: april 25, 2005, 22:55:04 »
Även jordflätan mellan motor och kaross och kaross och bateri?

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: april 25, 2005, 23:02:03 »
Har ej jkollat flätan mellan motor o kaross... men tror du att de e  det som "glappfelar"?
**B200F, 80 Kv

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: april 25, 2005, 23:24:43 »
Ha ha jag o förlklaringar... *Skratt*
Mmm men tror du att det e ngn fara med kabeln som sitter på tillsatsluftsliden, som har trasigt "hölje"

Vad tror du om kabelskon då.. som var oxiderad? Det går två färgade små kablar från startmotorn den ena gula går dit under insprutet typ...  8) den andra går uppåt i en liten kabelhärva... in mot tändningslåset (tror ja) Jag vet att vid liknande problem (samma eller annat) kan det bero på tändn.låset... ::)

Det är väl ingen fara sålänge det inte riskerar att bli kortslutning, dra några varv eltejp runt den så du är på den säkra sidan.

Stora kablar på startmotorn är ju till för att driva runt den, dom små är ju för att få startmotorn att just starta MOTORN. Så hade det varit nåt fel där borde den inte startat. Varför det är två vet jag ej, JO det går nog en till bränslepumpsrelät oxå! Och andra går ju till tändningslåset.

Att ha koll på jordflätor/kablar/jordpunkter är A & O i en bil.. jordfel kan vara mystiska, opålitliga och ge ångest  ;)

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: april 26, 2005, 19:28:21 »
fast mina flätor e inte trasiga.. men det var oxiderat vid polen

Den gula kabeln som går in under insuget från startmotorn, har en blå intill sig som går upp mot antingen i kabelhärvan mot säkringsdosan eller mot instrumentbrädan typ.. ingen av dom går mot reläet på LMM-staget...

Kan ju vara glapp ngn stans?? på ngn kabel.....

Kanske e skit me de billigaste stiften... kanske ska satsa på riktiga varor?
**B200F, 80 Kv

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: april 26, 2005, 20:44:03 »
Kanske e skit me de billigaste stiften... kanske ska satsa på riktiga varor?

Jag kör med biltemas  ::)

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: april 26, 2005, 21:02:11 »
Åh dom funkar ??? ??? ??? ;D
**B200F, 80 Kv

Wawe

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: april 26, 2005, 21:34:31 »
Dom funkar i mitt stereosystem... ;D ;D ;D ;D

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: april 26, 2005, 21:49:30 »
 ;DHahahhaha ::) ursäkta som frågar men hehe Bilbuttriks/Skittema :-[ e ju kända för att de enda elprylarna som e dugligt att köpa där e batteri typ hihihihiiihiiiih :-X
**B200F, 80 Kv

Wawe

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: april 26, 2005, 22:58:16 »
underskatta inte deras 10-pack eltejp heller! Även glasfiberväven håller bra kvalité. Det är inte världens bästa kvalité, men för det man betalar är det något av det bästa amn kan få tag på

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: april 26, 2005, 23:42:59 »
okej  :-[ men man blir smått galen av att saker e pajj då man köper prylar där.... om o om igen  ::) >:(

Men nääää man ska inte underskatt allt hehe ;D :-\
**B200F, 80 Kv

Power Girl

• Medlem
  • Volvo 360-88, 80 Kv.
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: april 27, 2005, 19:49:48 »
Instrumentlamporna/varngingslampor e inte som förr... NU är END batterilampan tänd då ja får motorstopp... förr lös ju alla ....typ!

Kanske e så att man behöver kolla tändnigslåset?

ååååååååååååå nu kom det förmodligen fukt in ngnstans där det inte ska vara fukt... efter biltvätten  :'( :'( :'(
« Senast ändrad: april 27, 2005, 19:50:04 av Power Girl »
**B200F, 80 Kv