Författare Ämne: Däck och Fälg  (läst 18453 gånger)

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Däck och Fälg
« skrivet: april 25, 2005, 15:35:41 »
Original bultmönster 4x100 (dvs 4 bultar med 100mm delning)

Hjulbultar: M12x1.25 mm

Navhål: 52.2 mm
300-serien har minst navhål av alla bilar som har 4x100 bultdelning (vad jag vet)
Därför kan man i princip använda alla fälgar som har 4x100 bultmönster, undantaget fel inpressning (ET) - se nedan

Inpressning (ET):
37 mm (original plåtfälg för 175/70 R13 däck)
40 mm (original Alu-fälg för 185/60 R14 däck)

Volvo 300 och 400 serien har samma fälgar.

Andra bilmodeller med samma bultmönster men med annat navhål
Med ET mindre än 37mm sitter fälgen längre ut och med större än 37mm längre in. Tänk på att bredare däck kan kräva mindre ET för att inte ta i vid fullt rattutslag fram.

Man får inte ändra spårvidden på bilen mer än 15mm, man kan alltså få anmärkning på SBP om man har "fel" fälgar på bilen.

BilmodellET   Navhål
BMW E30, 3 Serien (ej 325ix)35
57.1
Renault R5, R19, R21, Twingo, Clio, Megane, Express 12, Kango36
60.1
Seat Ibiza, Cordoba, Toledo -98, Inca38
57.1
Skoda Felicia38
57.1
VW Polo, Lupo, Golf -97, Jetta, Vento, Passat -96 (ej 2.0i-16V, VR6), Scirroco, Corrado38
57.1
Opel Astra A 98-, Vectra39
56.6
Toyota Starlet, Celica 16i, Paseo39
54.1
Nissan Almera40
59.1
Renault Espace -9142
60.1
Seat Arosa43
57.1

Fälgar från dessa bilmodeller måste (troligen) förses med spacer-plattor eftersom de ändrar spårvidden mer än 15 mm. Det finns också risk att fälgarna tar i eftersom ET-måttet är större (sitter längre in) än original fälgarna.
Är inte säker på om spacer-plattor accepteras av SBP!

BilmodellET   Navhål
Daihatsu Charade, Applause, Sirion, Grand Move45
56.1
Honda Civic, Accord -90, Prelude, Concerto, Quinett45
56.1
Kia Sephia, Shuma45
56.1
Nissan Micra, Sunny, 100 NX45
59.1
Rover 200/400 Serien45
56.1
Suzuki Baleno, Wagon R45
54.1
Toyota Corolla, Carina -97, Tercel, Yaris45
54.1
Mazda 121 -95, 323 90-, Demio, MX3, MX545
54.1
Hyundai Accent -9946
54.1
Mitsubishi Carisma 1.6 96-, Colt 92-, Lancer 93- 46
56.1
Daewoo Nexia, Lanos, Espero, Nubira49
56.6
Opel Ascona, Corsa, Kadett, Astra -97, Vectra A -95, Calibra A -97, Tigra49
56.6
Renault Laguna -95, Safrane -9650
60.1

OBS: Ta inte denna lista som absolut säker, informationen är hämtad från internet och har inte dubbelkollats. Det kan finnas fälgar till resp bil i listan med annat ET än angivet och det kan finnas bilmodeller med bultcirkel 4x100 som inte finns med i listan.

Däck:
Däck med samma rullomkrets som 175/70 R13
SBP godkänner max skillnad i rullomkrets på +/- 5 %.
Vad som är max bredd på däck som SBP godkänner vet jag inte, men jag har inte tagit med bredare däck än 205 och inte större fälgar än 17" (vilket borde vara stort...)

BreddProfilFälgOmkretsSkillnad %
1757013180.7
0.0
1856513179.2
-0.8
1856014181.7
0.3
1955514179.1
-0.8
2055514182.5
0.9
1855015177.8
-1.5
1955015180.9
0.1
2054515177.6
-1.6
1954516182.8
1.1
2054016179.1
-0.8
2053517180.7
0
« Senast ändrad: maj 16, 2005, 13:19:18 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Däck och Fälg
« Svar #1 skrivet: april 25, 2005, 16:22:50 »
Att tänka på:

Fälgar tex till Lancia Prisma 4x98, ET fungerar att montera på: 43 mm och Navhål: 58 mm. Även andra Lancior har 4x98 bultmönster samt vissa Lada, Alfa och Fiat.

För att det skall passa måste fälgen ha bulthål som är större än 14 mm vilket troligen de flesta har. Men det är inte helt rätt  ;)

EDIT: Efter att ha tänkt igenom detta med att använda fälgar med bultmönster 4x98 bör jag nog avråda till detta å det bestämdaste!

Eftersom bulten kommer att ta i ena delen av fälgen först kommer hjulbulten att utsättas för en böjning då man drar fast fälgen och risken för att bulten skall gå av ökar nog rätt mycket.
« Senast ändrad: juni 09, 2005, 11:19:40 av Mefistofeles »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"