Författare Ämne: 343DL - Remjohan  (läst 27564 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #40 skrivet: december 30, 2013, 23:37:08 »
Den erfarenhet jag har av 340 med fransk motor är att dom även har fransk generator.. Kommer inte på namnet nu

Misstänkte det..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #41 skrivet: december 31, 2013, 10:05:03 »
Har missat din fina julhälsning totalt! God jul på dig med i efterskott!  :) och Gott nytt år!

Kan det vara en Lucas generator på bilen?
« Senast ändrad: december 31, 2013, 10:43:33 av Bergvik »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #42 skrivet: december 31, 2013, 11:22:57 »
Har missat din fina julhälsning totalt! God jul på dig med i efterskott!  :) och Gott nytt år!

Kan det vara en Lucas generator på bilen?

Gott nytt på dig med :)

Alltså, nu sitter det en vanlig Bosch-generator (tror jag, har inte läst på den men ser precis ut som till rödblockarna.)
Men den verkar inte spåra nåt vidare så då misstänkte jag att den inte är original och började då fundera på vad som suttit original på en B14.
Ska skärpa mig och lägga upp en bild ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #43 skrivet: december 31, 2013, 22:44:54 »
Troligen en SEV MARCHAL generator om den liknar en Bosch.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #44 skrivet: januari 01, 2014, 12:59:50 »
På den 340 som jag hjälpte att byta kol på så satt det nog en paris-rhone. Har för mig att den var lite mindre till storleken än en klassisk bosch/sev-marchal.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan #Fläktrem spårar inte + rostiga remskivor
« Svar #45 skrivet: januari 06, 2014, 23:52:21 »
Jag hade fel, Danne hade rätt! Det var en Paris-Rhone!

Simlar hade också rätt, remmen spårade inte. Vilket ses på fjärde bilden nedan.
Generatorn måste vridas samtidigt som man drar åt för att det inte ska bli snett.
Detta har jag missat vid tidigare rembyten.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #46 skrivet: januari 06, 2014, 23:55:37 »
Rostiga remskivor.. bilen hade stått ute ett tag när jag köpte den och då blir det väl så.

Trångt mellan fläkt och kylare!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #47 skrivet: januari 06, 2014, 23:58:28 »
Vet inte om jag ska säga det men:
Vad var det jag sa ;)

Hoppas du får till det nu så den slutar käka remmar :)

Verkar inte  vara trängre än i min bil då jag hade fläktkåpa och fläkt (förutom att motorn också är mycket närmare kylaren).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #48 skrivet: januari 07, 2014, 00:05:49 »
Vet inte om jag ska säga det men:
Vad var det jag sa ;)

Hoppas du får till det nu så den slutar käka remmar :)

Verkar inte  vara trängre än i min bil då jag hade fläktkåpa och fläkt (förutom att motorn också är mycket närmare kylaren).

Haha helt rätt!

Du menar att din B19 original (och ditt nya block) sitter längre fram eftersom det är en större motor?!
Problemet här är ju att fläktens bultar går genom fläkten. På rödblock vill jag minnas att bultarna sitter på en fläns mot vattenpumpen, alltså placerade bakom fläkten så man kommer åt ordentligt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #49 skrivet: januari 07, 2014, 00:13:29 »
Jo rödblockaren sitter ännu närmare kylaren fastän kylaren sitter på andra sidan (om jag inte minns galet).
Du har ju din 360 där du kan kolla hur nära motorn är kylaren, för inte sitter motorn längre bak på de nyare 300orna än på min. Enda skillnaden är att jag har annan vattenpump.

På B19/21/23 så sitter fläkten med M6-skruvar genom fläkten. Ganska precis att man kommer åt med ett 1/4" spärrskaft och kort 10mm hylsa, och då är det precis att spärrskaftet inte tar i kylaren. Enklast att komma åt med en 10mm ringnyckel.


Så där ser det ut med fläkt och fläktkåpa borta (bild från sida 4 i min projekttråd).
« Senast ändrad: januari 07, 2014, 00:17:37 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #50 skrivet: januari 07, 2014, 06:04:16 »
Wow, så fel man minns  ;D

Tack simlar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #51 skrivet: januari 07, 2014, 16:00:30 »
Dom där rostiga remskivorna blir nog fort blanka och fina efter att remmen snurrat några varv =) Speciellt om den får snurra rakt :P

Kör du något med den här bilen? Måste ju vara bekväm att köra med automat =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #52 skrivet: januari 07, 2014, 20:14:42 »
Dom där rostiga remskivorna blir nog fort blanka och fina efter att remmen snurrat några varv =) Speciellt om den får snurra rakt :P

Kör du något med den här bilen? Måste ju vara bekväm att köra med automat =)

Jag körde upp två remmar innan bilderna togs! Blev kanske inte mer än max 100 mil.. kanske ännu mindre men ändå.. oftast högt varv på motorn och remmen ;)
Och ändå försvann ingen gravrost..
Nu har jag dock putsat skivorna blanka och bilen är på rull igen. Bilder på det kommer..

Bekvämt med automat, cool känsla men allra bäst är den mjuka fjädringen, jättelättstyrda styrningen och pyttelilla vändradien! Blir ju svarta spår när man vänder på varm asfalt med en sån här!  :o  ;D

Har denna bilen som komplement till min lite mer styva, trögstyrda och allmänt tuffare 360. Just nu kör jag på nåder med 343an. När vintern och saltet kommer tillbaka får den vila! Hade inte tänkt köra alls i vinter men 360:n behöver lite svets i ett hjulhus efter ett möte med SBP.. ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #53 skrivet: januari 07, 2014, 21:30:17 »
Tycker att rosten borde försvunnit fort från skivorna men kanske var för grovt..

Låter väldigt härligt =) Alltid härligt och skönt att ha en bil som går att busa med och en bil mer som transportmedel A - B. Själv har jag en Audi A3 som får funka som det just nu. Till sommaren när Amazonen kommer fram så  är det samma sak. Även fast det är härlig vagn så är det skönt att ha det lite bekvämt som omväxling =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #54 skrivet: januari 07, 2014, 23:02:16 »
Tycker att rosten borde försvunnit fort från skivorna men kanske var för grovt..

Låter väldigt härligt =) Alltid härligt och skönt att ha en bil som går att busa med och en bil mer som transportmedel A - B. Själv har jag en Audi A3 som får funka som det just nu. Till sommaren när Amazonen kommer fram så  är det samma sak. Även fast det är härlig vagn så är det skönt att ha det lite bekvämt som omväxling =)

Som du ser på bilderna tidigare i tråden så var det ganska grov rost..

Amazon som sommarbil låter härligt! 343:an vill jag inte köra för mycket med då den bara gått 37xx mil men ändå kul att kunna använda den. Alternativet hade varit att sälja.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #55 skrivet: januari 07, 2014, 23:10:34 »
Nu har remskivorna blivit ganska mycket slätare och blankare. Tyvärr hann jag bara med fullack för att få lite rostskydd.
Ska snygga till dem till sommaren med 2K rostgrund under täcklacken.

Som synes så gick det lossa fläkten utan att ta bort kylaren. Men tight! Mycket knogar kvar i kylaren ;)
Fläkten sitter med 4 bult med 13mm skalle. Ganska djupt in vilket jag illustrerar på en av bilderna.
Fick tyvärr ingen bild på fläkten lös.

Nu hoppas jag att remmen skall hålla ett tag. Köpte på Biltema för 49:90.
Den kommer inte upp på reg.nummersökning men har numret 62-1225. 10x1225mm.
Passar till min -81:a men ganska tight att få på remmen trots att man släpper tillbaks generatorn fullt. Men då finns det lagom spännmån i allafall.

Köpte de två tidigare remmarna från Mekonomen (både den tidiga och sena remmen före/efter 80/81 nån gång. De kostade typ tredubbelt där mot Biltema.
« Senast ändrad: oktober 20, 2016, 00:24:53 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #56 skrivet: januari 07, 2014, 23:10:58 »
Finn ett FAIL på sista bilden ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #57 skrivet: januari 08, 2014, 12:32:54 »
Det måste kanske vara kåpan du tänker på att du glömt hänga dit innan fläkten? =)

Apropå ditt låga miltal så är ju bilen ändå till för att användas =) Njut av den och kör den. Det är det den är byggd för. Självklart är det roligt att ha en lågmilad bil men tror det stora glädjen finns i att använda sina saker =)


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #58 skrivet: januari 08, 2014, 21:10:20 »
Det måste kanske vara kåpan du tänker på att du glömt hänga dit innan fläkten? =)

Apropå ditt låga miltal så är ju bilen ändå till för att användas =) Njut av den och kör den. Det är det den är byggd för. Självklart är det roligt att ha en lågmilad bil men tror det stora glädjen finns i att använda sina saker =)

Haha ja gissa om jag blev arg när jag upptäckte kåpan.. den går inte kränga på i efterhand och det var inte kul att få dit fläkten med kylaren på plats. Dessutom regnade det i nacken, det mörknade, middagen hos grannarna skulle strax serveras och dagen efter behövde jag bilen för att ta mig till jobbet. Kåpan får ligga och värma sig i garaget tills det blir dags för denna gröna dam att inta garaget. Då kan jag passa på att ta bort och lacka upp remhjulen lite snyggt med. Med Hagmans 2K grundfärg för bästa skydd! Skulle vara kul att få upp putsen på denna bil.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #59 skrivet: januari 09, 2014, 14:13:23 »
Låter klokt. Kåpan lär inte behövas förrän till sommaren och då vid köbildning eller liknande =) Vore roligt om du kunde göra en sån bil av denna kärra =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #60 skrivet: januari 09, 2014, 19:59:40 »
I dag fick jag prova på remdriften i snö för första gången! Rätt kul  :)
Särskilt spännande när man släpper gasen och det motorbromsar ganska kraftigt i denna lätta vagn så baken ormar sig  ;)

Men var inte oroliga, jag ska inte ut och gasa mer med den och sladda in i nåt.
Bara njöt av färden hem från jobbet!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #61 skrivet: januari 27, 2014, 16:19:06 »
Nu har första drivremmen gett upp! Gissar att det är olämpligt pga. snedbelastning att köra med endast en rem? Ska läsa på nu hur svårt det är att byta rem.
Har sett att det är rost på remskivorna med. Skulle egentligen behöva byta dem också!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #62 skrivet: januari 27, 2014, 16:34:05 »
Så rosten har redan kommit tillbaka på remskivorna :( Fast remskivorna är väl förzinkade original?

Du fick inte remmen till att gå rakt när du hängde på den tidigare? Eller har du inte haft tid att kolla?

Verkar inte ska vara någon speciell procedur för rembyte. Står så här i min haynesbok:
Citera
9 BYTE OCH JUSTERING AV FLÄKTREM
1 Lossa generatorfästena och flytta generatorn mot blocket
2 Byt remmen mot en ny och ha alltid en extra rem i reserv
3 Lagom spänning är ungefär 1cm intryckning med tumkraft som bilden visar
4 För hårt spänd rem sliter på lager, för löst spänd slirar
Bilden de syftar på visar en man som trycker med tummen på fläktremmens översida mittemellan vattenpumpens remskiva och generatorns remskiva.

Har en rem gått av skulle jag inte köra mer än absolut nödvändigt utan att hänga dit en ny, den som sitter där kan ju gå av när som helst och då har du varken kylning eller laddning.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #63 skrivet: januari 27, 2014, 16:36:36 »
Menar du remmen som driver bilen frammåt med drivrem?

Blev mycket prat om remmar här nu.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #64 skrivet: januari 27, 2014, 16:38:38 »
Menar du remmen som driver bilen frammåt med drivrem?

Blev mycket prat om remmar här nu.  :)

Haha ja fläktremmen har fungerat fint sen jag bytte den samt riktade upp generatorn och slipade bort rosten på remskivorna.

Nu är det drivremmen/drivremmarna som det gäller.
Läste just att man behöver specialverktyg för att pressa isär remhalvorna på sekundärlådan för att få bort/dit remmarna samt att man måste byta båda remmarna samtidigt annars blir det olika längd och då fungerar det inte.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #65 skrivet: januari 27, 2014, 16:43:38 »
Jag tänkte väl att nog hade du väl fått generatorn rakt, ser nu att det till och med bara är endast en rem på motorn :P

Edit:
Bör väl inte vara så svårt att tillverka ett verktyg, ser i princip bara ut som en stor tving enligt bilden i min haynes-bok.
« Senast ändrad: januari 27, 2014, 16:48:34 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #66 skrivet: januari 27, 2014, 16:49:56 »
Jag tänkte väl att nog hade du väl fått generatorn rakt, ser nu att det till och med bara är endast en rem på motorn :P

Edit:
Bör väl inte vara så svårt att tillverka ett verktyg, ser i princip bara ut som en stor tving enligt bilden i min haynes-bok.

Japp det stämmer, endast en fläktrem på B14.

Nej det är nog ganska enkelt att tillverka ett remspridningsverktyg.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #67 skrivet: januari 27, 2014, 16:57:22 »
Jag tänkte väl att nog hade du väl fått generatorn rakt, ser nu att det till och med bara är endast en rem på motorn :P

Edit:
Bör väl inte vara så svårt att tillverka ett verktyg, ser i princip bara ut som en stor tving enligt bilden i min haynes-bok.

Japp det stämmer, endast en fläktrem på B14.

Nej det är nog ganska enkelt att tillverka ett remspridningsverktyg.

Bara att börja bygga ;)

Förresten vad ligger en variatorrem till 340 i för pris?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #68 skrivet: januari 27, 2014, 17:58:04 »
Jag tänkte väl att nog hade du väl fått generatorn rakt, ser nu att det till och med bara är endast en rem på motorn :P

Edit:
Bör väl inte vara så svårt att tillverka ett verktyg, ser i princip bara ut som en stor tving enligt bilden i min haynes-bok.

Japp det stämmer, endast en fläktrem på B14.

Nej det är nog ganska enkelt att tillverka ett remspridningsverktyg.

Bara att börja bygga ;)

Förresten vad ligger en variatorrem till 340 i för pris?

Ska bygga ihop min 360 först som just nu är i verkstaden för lite rostlagning inför ombesiktning.
Jobbigt när båda bilarna är trasiga samtidigt  :-[

Priset på en variatorrem, om det finns att köpa, vågar jag inte ens gissa på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3099
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #69 skrivet: januari 27, 2014, 18:04:30 »
Ska bygga ihop min 360 först som just nu är i verkstaden för lite rostlagning inför ombesiktning.
Jobbigt när båda bilarna är trasiga samtidigt  :-[

Priset på en variatorrem, om det finns att köpa, vågar jag inte ens gissa på.
Nä det är ju inte så kul :-\
Snart måste du ju bytt ut all plåt i 360in din ;)

Ja får hoppas det går att få tag i till rimligt pris. På bilderna i haynesboken verkar det vara rediga remmar och med tanke på att en rem till en modern snöskoter går på närmare 1000kr lär ju inte 340-remmar vara billigare :-X
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #70 skrivet: februari 02, 2014, 19:04:18 »
Roligt att se att du fortfarande håller på Frej!
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #71 skrivet: februari 03, 2014, 20:29:17 »
Har du fått tag på nån rem? Kanske nån snöskotersak kan passa?

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
343DL - Remjohan
« Svar #72 skrivet: februari 04, 2014, 11:47:17 »
Nu har jag läst din nya projekttråd och man blir himla sugen på en orginalare för fin körning. Ett tecken på att man mognat sedan starten av klubben. Kämpa på och se till att få ut några njutbara mil i sommar.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #73 skrivet: februari 11, 2014, 21:16:25 »
Roligt att se att du fortfarande håller på Frej!

Tack, roligt att du fortfarande hittar hit!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #74 skrivet: februari 11, 2014, 21:20:41 »
Har du fått tag på nån rem? Kanske nån snöskotersak kan passa?

Nej inte letat.. varit sjuk och ändå lyckats laga ihop min 360 och gjort ok ombesiktning.  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #75 skrivet: februari 11, 2014, 21:21:41 »
Nu har jag läst din nya projekttråd och man blir himla sugen på en orginalare för fin körning. Ett tecken på att man mognat sedan starten av klubben. Kämpa på och se till att få ut några njutbara mil i sommar.

Haha ja både du och jag har då mognat. Trodde aldrig jag skulle äga en äldre 340, särskilt inte en Remjohan!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #76 skrivet: februari 11, 2014, 21:43:44 »
Har du fått tag på nån rem? Kanske nån snöskotersak kan passa?

Nej inte letat.. varit sjuk och ändå lyckats laga ihop min 360 och gjort ok ombesiktning.  :P

Bra gjort med 360:in och grattis till lyckad besiktning  :). Hoppas du får ordning på denna oxå  :).

/Brejkan
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #77 skrivet: februari 12, 2014, 21:52:21 »
Tackar  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #78 skrivet: februari 26, 2014, 12:26:32 »
Vet inte om du sitt bilderna på din kusin i evenemangsdelen på forumet men fick iaf chans att snacka lite med ägaren till daf 66an och han hade ganska nyligen bytt remmar i den och hittat dom i holland för ca 1500kr för båda. Låter som en helt överkomlig summa pengar. Antar att det är ungefär samma rem till din pärla =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #79 skrivet: februari 26, 2014, 12:36:33 »
Låter som ett lagom pris för en sån udda del! Ska spana in detta!

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.