Författare Ämne: 343DL - Remjohan  (läst 78555 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
343DL - Remjohan
« skrivet: juli 31, 2013, 00:43:40 »
Hej alla glada!

Efter att bara ha åkt i min första/hittills enda 360 i nästan 10 år nu så råkade jag bli med 340 också.
Så en av varje nu alltså.

343an är en 81:a som bara rullat 3700 mil och fått vara ganska förskonad från rostangrepp.

Fick pilla lite med den efter inköp då den inte ville starta den lilla rovan (B14 av okänd modell),
samt att kopplingen kärvat fast så att den aldrig kopplade ur.
Gick alltså endast starta i friläge till en början.

Med en omgång godkända däck klarade bilen besiktningen på första försöket :)
Enda anmärkningen förutom avsaknad av en gummisnodd till bakre ljuddämparen var att framfjädrarna gått av på båda sidor fram. Längst ned mot undre skålen. Får se hur jag löser detta eftersom det verkar vara svårt att hitta originalfjädrar till dessa? Tror de flesta firmor säljer 360-fjädrar till samtliga 300-ägare eller har jag fel?

Kommer mest att köra med bilen till en början och då få möjlighet att ställa 360:n i garaget för diverse uppdateringar/reparationer.
« Senast ändrad: juli 31, 2013, 00:48:45 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2013, 00:46:43 »
Av erfarenhet vet jag att en projekttråd har för få inlägg i början att modifiera när tråden (och dess index) börjar bli för lång så därför klämmer jag redan nu in ett slask-inlägg för framtida bruk ;)
« Senast ändrad: juli 31, 2013, 00:50:11 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2013, 00:50:19 »
Lite bilder:





"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2013, 08:24:44 »
Båda tummarna upp!  :)

Vad är framtidsplanerna för denna pärla?

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2013, 14:17:56 »
Ser kanonfin ut ju!! hur löste du det med kopplingen??
Bra, bättre, bredast

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #5 skrivet: augusti 01, 2013, 23:19:23 »
Båda tummarna upp!  :)

Vad är framtidsplanerna för denna pärla?

Tackar!

Planen från början var och är att ha denna och köra med när jag behöver vara i garaget med min 360 över en längre tid och slippa skruva ihop 360:n på söndagskvällarna för att köra den till jobbet måndag morgon.

Men som ni vet är jag en bilnörd och har svårt att göra mig av med bilar så jag ser inget slut på den här gröna kärlekshistorien. Vi får se hur det slutar.. känner redan behovet av att fixa den lilla rost som finns på den och fixa lite småsaker.
En sak jag inte vill göra med den är dock att köra i saltat väglag. Känns grymt mot denna lilla bil som troligtvis aldrig känt slemmig vägsaltad snö under däcken! Alltså måste 360:n rulla under vintern och får därför bara stormekas med på vår+sommar+höst.

Time will tell.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2013, 23:23:49 »
Ser kanonfin ut ju!! hur löste du det med kopplingen??

Ja den är fin, men inte perfekt!

Kopplingen hade hängt sig i "till-läge" hur nu det kan inträffa.
Gick att knacka loss dock, så att man kunde starta i P-läge utan att startmotorn försökte vrida sönder växellådan. Och kunna lägga i Driven... och KÖRA! :)

Dock måste jag justera växelstaget, eller rättare sagt sätta dit en bussning på leden mellan växelväljaren och växelstaget då det nu O-finns bussning och spelet är jättestort.
Denna gröna bil är nu uppallad och det får bli blå räser60 till jobbet i morgon. Har inte kört den blåe på hela veckan så ska bli kul. Har en ny mapp som ligger och väntar i datorn också. Vill inte gå ordentligt under 3000rpm vid fullt pådrag till jobbet ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2013, 17:52:50 »
Riktigt bra skick på bilen :D Blir avundsjuk på hur pass fräsch den ser ut jämfört med min -81a.

Det låter riktigt bra att du tänker hålla den borta från saltet :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #8 skrivet: augusti 04, 2013, 10:41:33 »
Känns som ett I-landsproblem.. hur jag ska hålla rosten borta från denna bilen :)
Finns lite rost som behöver åtgärdas på tröskel och under dörrarna. Men den är i ganska tidigt stadie så förhoppningsvis behövs inte så mycket plåt bytas. Mest slipa rostskydda och måla som gäller hoppas jag.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #9 skrivet: augusti 04, 2013, 10:53:30 »
Får hålla tummarna att det räcker med endast det :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #10 skrivet: augusti 20, 2013, 23:13:21 »
Grenrörspackningen läcker, vart hittar man ny/nya sådana? Hittar inte på Biltema, Skruvat eller Mekonomen. Ska ringa Volvo i morgon men hoppas aldrig på tur där  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #11 skrivet: augusti 20, 2013, 23:20:23 »
Har du någon verkstad eller reservdels återförsäljare som är kopplad till BDS så kanske de kan få hem åt dig.
Art nr: 70-22789-40
http://bds.se/

Jag kan kolla på jobbet imorgon ifall jag har tid och kommer ihåg det för det står ej lagerstatus hos leverantören ifall man ej är inloggad.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #12 skrivet: augusti 20, 2013, 23:57:24 »
Har du ringt och kollat på cvi-automotive.se jag ringde och kolla med dom om dom lagerförde delar, gjorde dom ju dock inte. Men kunde du fixa fram artikel nummer  kunde dom troligtvis leta fram. Är ju värt ett försök  :).  Väldigt fint skick på bilen måste jag säga. Grattis till ett fint köp
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #13 skrivet: augusti 21, 2013, 06:35:50 »
Tack grabbar! Ska kolla detta om inte Volvo har!

Behöver väl även insugspackningen då det inte bara går att lossa grenröret på ett smidigt sätt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #14 skrivet: augusti 21, 2013, 11:39:10 »
Jag har nu kollat och bds-leverantören har 3st i lager, dvs 1dag lev tid.
Packningen  är för både insug och grenrör (elr om båda medföljer, det står "Packning, insug, grenrör".
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #15 skrivet: augusti 21, 2013, 20:57:43 »
Jag har nu kollat och bds-leverantören har 3st i lager, dvs 1dag lev tid.
Packningen  är för både insug och grenrör (elr om båda medföljer, det står "Packning, insug, grenrör".

Okej, då vet jag att jag kan hämta ut en inom 4 mils radie!
Tack för hjälpen simlar!

Men hjälp vad dyrt med grejer till B14. Lös topplockspackning över 500 spänn!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #16 skrivet: augusti 21, 2013, 21:00:35 »
Det lät ju fint det :)
Bara trevligt att hjälpa till.

Jävlar! Det var inte billigt för en standard topplockspackning :o
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #17 skrivet: augusti 21, 2013, 21:03:03 »
Det är en konspiration för att få oss att gå ifrån våra kära 340/60 pärlor  ???
Skönt att du fick tag i det så pass nära FREJ.
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #18 skrivet: augusti 26, 2013, 19:04:08 »
Det behöver inte vara dyrt med B14-grejer, det gäller bara att ha lite tålamod... Classicswede tar 4,56£ för grenrörspackning till B14, 25£ för komplett sotningssats... Tyvärr blir det ju lite fraktkostnad och väntetid, men klart billigare än 500kr för en topplockspackning. Det finns sotningssatser i sverige för runt 350kr också om man bara letar lite...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #19 skrivet: augusti 26, 2013, 20:27:36 »
Kanske det kan vara billigare att leta efter delarna till en renault?  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #20 skrivet: augusti 26, 2013, 21:17:25 »
Ja det är klart att de dyraste priserna hittar man först  ;D

Intressant Bergvik, att kolla på Renaultdelar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #21 skrivet: november 06, 2013, 17:36:36 »
Någon som vet om tändningslåsen är likadana på en 340 -81 och en 360 -88?
Mitt la av i 343an idag efter en tids glappande..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #22 skrivet: november 07, 2013, 17:41:46 »
Någon som vet om tändningslåsen är likadana på en 340 -81 och en 360 -88?
Mitt la av i 343an idag efter en tids glappande..

Ja de verkar vara identiska! Kör nu med 88:ans buntat under rattstången med kabelhärvan anslutet till den. Gamla tändningslåset måste jag också ha nyckel i för det agerar fortfarande rattlås!

Det var så bökigt att få bort tändningslåset (släta bultskallar/nitar) att jag inte ville ligga ute på gatan och byta lås i blåst, regn och mörker! Byte sker snart under kontrollerade former. Bilder kommer!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #23 skrivet: november 08, 2013, 14:22:47 »
Om det bara är elektronikdelen som är dålig så kan du nog bara byta ut den. Sitter ju längst bak och tror bara är skruvad fast eller med böjda läppar eller liknande.. Kolla upp det så slipper du byta tändningslås och nyckel osv =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #24 skrivet: november 08, 2013, 14:49:28 »
Om det bara är elektronikdelen som är dålig så kan du nog bara byta ut den. Sitter ju längst bak och tror bara är skruvad fast eller med böjda läppar eller liknande.. Kolla upp det så slipper du byta tändningslås och nyckel osv =)

Jasså det går att byta bara den, då kanske jag vågar mig på det! Tar isär det trasiga först så jag inte sabbar det "Nya" om det går åt skogen  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #25 skrivet: november 08, 2013, 23:50:01 »
Ja precis. Var ju inte alltför länge sedan jag höll på med mitt men har för mig att det elektriska gick lätt att ta bort och det var svårare att dela på hela för att få iordning på fjädermekanismen. Det elektriska är ju bara det som är där kontakten sitter och går in ca 15-20mm.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #26 skrivet: november 18, 2013, 23:28:58 »
Nu har den här bilen ätit upp två fläktremmar på ett halvår..
Känner jag på generator och vattenpump så rullar de jättelätt?
Kanske händer något när motorn blir varm.
Ibland eller läs varje körning så tänds laddlampan från och till men den har aldrig problem med laddningen och mäter jag laddspänningen så är den OK även när lampan lyser?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #27 skrivet: november 18, 2013, 23:43:53 »
Remmarna går rakt då? Krokiga remskivor eller om remmen inte går rakt orsakar att remmarna äts upp fort. Rost på remskivorna också.
Även om generatorn glappar i infästningarna så äts remmarna mycket snabbare.

Om allt det är ok så verkar det ju vara något skumt med generatorn.

Googlade och hittade denna tråden:
http://slrk.egetforum.se/laddningslampa-lyser-ibland-t15341.html
Generatorn för snubben i tråden laddade 14,4V, laddlampan lös ibland och på verkstad konstaterades det att generatorn var trasig fastän den gav ut rätt spänning.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #28 skrivet: november 21, 2013, 23:04:47 »
Remmarna går rakt då? Krokiga remskivor eller om remmen inte går rakt orsakar att remmarna äts upp fort. Rost på remskivorna också.
Även om generatorn glappar i infästningarna så äts remmarna mycket snabbare.

Om allt det är ok så verkar det ju vara något skumt med generatorn.

Googlade och hittade denna tråden:
http://slrk.egetforum.se/laddningslampa-lyser-ibland-t15341.html
Generatorn för snubben i tråden laddade 14,4V, laddlampan lös ibland och på verkstad konstaterades det att generatorn var trasig fastän den gav ut rätt spänning.

Jag tror remmen går rakt men ska dubbelkolla. Remhjulen har nog suttit där på plats hela bilens livslängd så vore konstigt om de inte spårade fortfarande.

Rost kanske jag får putsa bort från skivorna dock..
Generatorn sitter BOM FAST! Inget glapp där inte!

Min generator kan inte vara trasig för batteriet behöver aldrig laddas. Trots att jag bara kör korta sträckor.
Måste fixa ny rem och köra och analysera mera. Men nu blir det inte mycket mer kört då saltet har kommit ut på vägarna :(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #29 skrivet: november 21, 2013, 23:09:19 »
Ja det är nog bäst det. Man tycker ju att det inte bör ha blivit skevt men man vet aldrig.

Vet då inte vad som skulle vara orsaken ifall skivorna går rakt förutom vassa kanter som oftast är i form av rost eller andra skador på remskivorna.

Det där jävla saltet >:( Försöker själv hålla mig borta från 97an och E4an, enda vägarna i  min närhet som det strös sand/salt-blandning på.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #30 skrivet: november 24, 2013, 16:21:06 »
Angående laddlampan kan du ju faktiskt ha fel på andra sidan lampan. Har du verkligen samma spänning där som generatorn ger ut? Har du lägre där så börjar den ju lysa. Laddlampan brukar väl vara kopplad över tändningslås så är det glapp så blir laddlampan lidande..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #31 skrivet: november 24, 2013, 22:32:51 »
Angående laddlampan kan du ju faktiskt ha fel på andra sidan lampan. Har du verkligen samma spänning där som generatorn ger ut? Har du lägre där så börjar den ju lysa. Laddlampan brukar väl vara kopplad över tändningslås så är det glapp så blir laddlampan lidande..

Okej får titta till på schemat och klura och mäta lite!
Tack för input!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #32 skrivet: november 26, 2013, 21:30:21 »
Ska se om Biltema 62-1225 fläktrem passar min motor.
Volvo 343, 345 81-7.86 står det i katalogen. Men Daf/Volvo 66 och massa andra märken på webbutiken. 9,5x1225mm 49,90:-
« Senast ändrad: januari 05, 2017, 00:34:57 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #33 skrivet: december 23, 2013, 22:24:12 »
God Hjul forumet!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

JL

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #34 skrivet: december 23, 2013, 23:55:54 »
Vilken julig bild :) Hoppas alla får en superfin jul med garagetid och hårda klappar till våra älsklingar.

Men visst fattas hönstrappan/jalusiet på bilden för hur har de annars tagit sig upp på taket?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #35 skrivet: december 29, 2013, 00:48:14 »
Vilken julig bild :) Hoppas alla får en superfin jul med garagetid och hårda klappar till våra älsklingar.

Men visst fattas hönstrappan/jalusiet på bilden för hur har de annars tagit sig upp på taket?

Haha rätt där JL. Ingen hönstrappa..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #36 skrivet: december 29, 2013, 00:50:14 »
Ja det är nog bäst det. Man tycker ju att det inte bör ha blivit skevt men man vet aldrig.

Vet då inte vad som skulle vara orsaken ifall skivorna går rakt förutom vassa kanter som oftast är i form av rost eller andra skador på remskivorna.

Det där jävla saltet >:( Försöker själv hålla mig borta från 97an och E4an, enda vägarna i  min närhet som det strös sand/salt-blandning på.

Kollade ikväll och skivorna är rostiga/ojämna och dessutom sitter generatorn snett och ur linje!
Hur får jag bort remskivan från vattenpumpen på på B14? Ser ut som att antingen kylare eller vattenpump måste lossas!?  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #37 skrivet: december 29, 2013, 01:14:42 »
Kollade ikväll och skivorna är rostiga/ojämna och dessutom sitter generatorn snett och ur linje!
Hur får jag bort remskivan från vattenpumpen på på B14? Ser ut som att antingen kylare eller vattenpump måste lossas!?  :-\
Ja då har du förklaringen till remätningen där.

Tyvärr vet jag inte hur jävligt det är att få loss remskivan på  vattenpumpen på B14, det är inte som på rödblockarna med 4st M6-skruvar? Men det kanske är så pass trångt att man inte kommer åt?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #38 skrivet: december 29, 2013, 23:47:03 »
Kollade ikväll och skivorna är rostiga/ojämna och dessutom sitter generatorn snett och ur linje!
Hur får jag bort remskivan från vattenpumpen på på B14? Ser ut som att antingen kylare eller vattenpump måste lossas!?  :-\
Ja då har du förklaringen till remätningen där.

Tyvärr vet jag inte hur jävligt det är att få loss remskivan på  vattenpumpen på B14, det är inte som på rödblockarna med 4st M6-skruvar? Men det kanske är så pass trångt att man inte kommer åt?

Ja inte konstigt att remmarna gått åt hastigt och lustigt.

Det är jättetrångt mellan höfläkten och kylaren. Men kanske det är som du säger, att det sitter flera små bult. Då kan man nog lossa dem om man tar bort plastkåpan som styr kylluften.

Undrar om generatorn är bytt. Ser ut som från en rödblockare. Sitter det sådana original på B14?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 343DL - Remjohan
« Svar #39 skrivet: december 30, 2013, 16:28:02 »
Den erfarenhet jag har av 340 med fransk motor är att dom även har fransk generator.. Kommer inte på namnet nu