Författare Ämne: Vinterräsern 363 - V  (läst 134409 gånger)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
Vinterräsern 363 - V
« skrivet: augusti 06, 2013, 20:30:47 »
Hej igen
Detta är alltså som vissa förstår enligt trådnamnet min femte 340/360. Tidigare har jag haft 3 sedaner och en tidig 345 och den här gången är det dags för en 363.

Är tidigt ute i år för att hinna fräscha till den och få den besiktad osv =) Riktigt fint objekt och har knappt någon rost alls att jämföra med rosthögen jag hade förra året som blev väldigt kortlivad. Finns lite tankar i bakhuvudet att detta är en bil som kanske stannar kvar i min ägo för lite mer än en vinter. Ni har väl hört uttrycket, tredje gången gillt? =)

Här kommer en bild på skönheten. Något matt i lacken men ska nog kunna bli hyfsat fräsch med lätta medel genom en rubbing och polering.


Har varit i min ägo i två veckor och har hunnit fixa ett fräscht batteri och bytt lite lampor och ena baklyktan. Hittade en begagnad sprickfri ruta så den är också utbytt. Imorgon ska jag in på däckverkstan och lägga på några fräscha sommardäck på plåtisar. Dom som sitter på bilen nu är inte lagliga.

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2013, 22:52:11 »
Ser ut som ett bra köp. Ser riktigt fräsch ut.  8)
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2013, 23:15:12 »
Grattis! Kul att du är i farten igen :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2013, 19:41:17 »
Har nu lagt på fräscha sommardäck på kärran. Hunnit fixa rattlåset också :-) Tyvärr var jag under tidsnöd när jag gjorde det annars borde jag tagit bilder. Blev tvungen att borra isär det för att få det att funka. Trots det så fungerar det bara om man vrider tillbaks nyckeln hastigt.

Besiktning är bokad till tisdag eftermiddag så hoppas att den ska gå genom relativt enkelt. Vet att det är lite läckage i avgassystemet och att det är litet glapp i framvagnen. Hoppas dom släpper genom den :-)

fälgarna som jag har fotat. Är det dom som är så lätta?

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2013, 21:01:34 »
Ser bra ut. Vet dock inget om fälgarna  ???
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2013, 21:48:34 »
Verkar ju fin bilen din :)

Hoppas den går igenom besiktningen.

Jag vet tyvärr inte heller något om fälgarna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2013, 11:12:45 »
Samma här, snygga plåtisar på bilen.
Retro alufälgar.
Kan du inte väga fälgarna då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2013, 11:23:34 »
Jag tänkte på dom här magiska magnesiumfälgarna. Är det någon som vet hur dom ser ut? Prövade att googla på dom men fann ingen bild. Hittade fälgarna på en loppis och när jag tog i dom kändes dom lite lättare än vanligt. Men kan ha varit inbillning.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #8 skrivet: augusti 11, 2013, 12:06:21 »
Aha så du har köpt dom i allafall då? Annars skulle du haft med dig en fiskevåg i fickan ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #9 skrivet: augusti 11, 2013, 20:37:04 »
Har inte köpt dom. Dels för att dom var så dåligt skick och att dom endast var 13". Men kanske blir lämpligt som vinterfälgar. Vad ska magnesiumfälgarna väga? Och är det någon som vet hur dom ser ut?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #10 skrivet: augusti 13, 2013, 15:54:27 »
Ingen som vet hur magnesiumfälgarna ser ut? =)

Är så otroligt nöjd. Kommer just från besiktningen där bilen gick genom UA. Grymt härligt. Nu känns det lockande att leta antingen turbo eller b230 och lyfta i för att få lite mer att köra med iaf.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #11 skrivet: augusti 13, 2013, 17:37:02 »
Utan anmärkning lät ju riktigt fint det :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #12 skrivet: augusti 13, 2013, 20:24:55 »
Är så otroligt nöjd. Kommer just från besiktningen där bilen gick genom UA. Grymt härligt. Nu känns det lockande att leta antingen turbo eller b230 och lyfta i för att få lite mer att köra med iaf.

Grattis!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #13 skrivet: augusti 13, 2013, 20:28:20 »
Har på gång en 745a så lutar just nu åt att det blir byte till b230. Dock är det en 87a så blir ju lågfriktionsmotorn så tror jag håller mig undan turbo för att slippa pilla med bränsletillförseln mer än onödigt.
Då i samma veva får jag dessutom kanske en fungerande motorvärmare =) Den som sitter i 360n nu har kablarna brunnit av på.

Och är det någon som har tips angående fjädrarna fram? Har två nya dämpare som ligger som ska dit så funderar på dom förstärkta 245-fjädrarna. Blir dom för hårda utan att byta olja?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #14 skrivet: augusti 13, 2013, 21:45:56 »
Jag kör med förstärka 245-fjädrar och originaldämpare och jag tycker inte det blir för stötigt iaf.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #15 skrivet: augusti 15, 2013, 13:51:49 »
Nu är nya dämpare och fjädrar monterade fram. Blev dom förstärkta 245-fjädrarna och tycker det blev hyfsat. Är ju inte direkt optimalt med standarddämpare. Känner att dämparna inte orkar hålla emot fjädrarna i fartgupp tex då bilen gärna vill studsa lite. Men blev lite mer gokartkänsla även om det finns mycket kvar att göra om man vill..
Gjorde precis som du simlar med höjden på dom men tycker den blev lite väl hög. Får fota sen =) Har inte kollat så noga hur hårt dom sitter fast där när man hissa upp bilen heller. Blev lite tidsnöd att få ihop den innan jobbet så hann nätt och jämnt fixa klart =)

Var för övrigt även och kollade på en 745a som var tänkt som donatorbil men blev inget köp. Kom fram till bilen och såg att det var en b230k och hade gått 45 000 mil :p
Har nu istället på g en 940 92a. Verkar mer lovande. Ska bara gå igenom någon lämplig guide för att se om det verkligen är värt att byta motor. Det som oroar mig lite är fördelaren. Måste man byta aggregataxeln också eller är det bara att ta bort locket och montera fördelaren? Och hur gör man med fördelaren på toppen? Hur mycket ska bort och blir det tätt?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #16 skrivet: augusti 15, 2013, 17:45:15 »
Ja det låter ju fint det :) Lite tråkigt dock att dämparna inte riktigt hålla emot ibland för dig.

En b230k som gått 45000mil lät ju inte så lockande ::)

Du måste byta aggregataxeln också om du ska stoppa dit en blockmonterad fördelare på 940-motorn.
Fördelaren på toppen ska hela allt bort och sedan trycker du dit en sådan gummi-täckplatta som sitter längst bak på toppen på din b200 (såvida det nu inte sitter en B19 med 398-topp för där är det endast en så kallad "halvmåne"). Den där täckplattan ska följa med om du köper en sotningssats.
Enklast vore ju om du får tag i en 240 som reservdelsbil då alla 240 har blockmonterad fördelare original. Men jag antar att det är B230FBn som sitter i 940in som du är ute efter?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #17 skrivet: augusti 16, 2013, 00:46:29 »
Som simlar skrivit så är det inga problem att bygga om till blockmonterad fördelare.
Å andra sidan kan man modda fläkthuset också så att man slipper byta fördelare. Bara att välja där.

Det som är den stora vinningen med 2,3 liters maskin är att vridet ökar så rejält mycket att bilen blir helt annat att köra och känns mycket starkare!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #18 skrivet: augusti 16, 2013, 07:50:18 »
Skillnaden mellan 2l och 2,3l är som natt och dag ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

ason

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
  • R-sport reinkarnation to come
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #19 skrivet: augusti 17, 2013, 14:53:29 »
Har en kpl 230FX maskin ståendes....dvs från 245 classic......136hk......kan det vara av intresse

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #20 skrivet: augusti 20, 2013, 20:10:11 »
Beror ju på pris och vars den finns förstås =)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #21 skrivet: augusti 24, 2013, 15:23:36 »
Här kommer några bilder på hur bilen ser ut efter dom nya fjädrarna. Första bilden är kapade efter simlars bilder. Dom andra är nästan ett varv till.
Den sista är en bild på xenonkonverterade lampor med 3000k. I bakgrunden står min pärla till sommarbil :-)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #22 skrivet: augusti 24, 2013, 15:27:28 »
Det är väldigt diskret med 3000K xenon :)

Glappar fjädrarna någonting för dig nu när du kapade ännu mer?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #23 skrivet: augusti 24, 2013, 15:37:45 »
Jo nu glappar dom. Men drog dit 2 slangklammer nertill på varje fjäder så bör ju funka. Kapade ca 3/4 varv mer än vad du hade kapat på dina bilder så totallängd är väl 5 och 3/4. Dina har jag för mig är 6 och 1/2 varv.

Jag har ju som sagt en till sats med 3000k men det är h4-fattning fast enkla xenonlampor. Tanken är att modda om dom till h1 och sätta in i sim-ljusen. Kommer eventuellt gula dimljus/varselljus där nere orginal ska sitta drivna av led som jag tänker koppla så att dom lyser samtidigt som p-ljus lyser och köra på dagtid med. P-ljuset blev idag även utbytt mot gula led. Dock är dom mer mot orange vilket är lite tråkigt och inte alltför starka. Får se om det eventuellt kommer gul film på huvudstrålkastarna också =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #24 skrivet: augusti 24, 2013, 15:41:07 »
Ok. Ja vad jag hört så ska det gå igenom besiktningen med slangklammer.

Låter som att det blir riktigt gult i frontenn :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #25 skrivet: augusti 24, 2013, 22:46:01 »
Blev ju helt perfekt sänkning enligt mig!  :)

Kul med xeonmoddande.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #26 skrivet: augusti 25, 2013, 21:07:36 »
Lite gult ska det nog bli iaf. Får se hur gult det blir =) Ska till garaget imorgon och fixa klart med extraljusrampen. Får se hur mycket annat jag hinner med.

Är också ganska nöjd över sänkningen. Men är ju lite roligt att inget är gjort bak.. Den är ju inte direkt lägre fram nu än när jag köpte den så känns inte som jag sänkt den något än :P

En fråga jag har som jag har försökt googla är hur svårt det är att byta mellanaxel/aggregataxel. Behöver man någon avdragare eller liknande? Vill inte bli stående mitt i motorbytet pga avsaknad av verktyg. Har bytt kamrem på en a3 1,8t så tror inte det här jobbet bör vara så mycket bökigare men är roligt att ha lite kött på benen innan man börjar =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #27 skrivet: augusti 25, 2013, 21:21:10 »
Vad jag har förstått så är det svåraste att få ut oljepumpsdrevet som sitter under vevhusventilationsburken, har man fått ut det ska det bara vara att plocka ur eventuell fördelare och bränslepump och sedan dra ut axeln.
Men räkna inte med att det stämmer utan det är endast uppfattningen jag fått av att läsa på diverse internetforum.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #28 skrivet: augusti 26, 2013, 23:08:48 »
Det lät ju inte så avancerat direkt.

Idag har jag fått lite gjort. Drog på färg på extraljusrampen och monterade den och kopplade en lyssna. Fick dit dimljusen och en stereo också. Bilden är en jämförelse på original reflektor som är grymt dålig längst till vänster. Nästa är Sim-ljus. Båda är med 3000k. Den tredje ljuskäglan är sim med 50w halogen.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #29 skrivet: september 03, 2013, 05:18:24 »
Här har det hänt ganska mycket faktiskt. I fredags var jag allt bra sugen på att gå in här och skriva "jäkla skitbil" eller nåt i den stilen men istället så började jag klura på hur jag skulle lösa bekymret. Bekymret blev löst på så vis att en 940 inhandlades. Här tror vissa kanske att den skulle jag köra men nejdå. Bara för att den gick att köra så skulle jag ha delar från den. Såsom motor och bränslepump.
Om vi börjar historien från början så börjar den med att jag ska åka och hämta igen 360n från jobbet där den stått några dagar. Har med mig ett fräscht batteri från amazonen som jag ställt undan. Stoppar i det och tror såklart att allt ska fungera men icke. Motorn går runt hur fint som helst men vägrar gå igång. Felsökningen börjar direkt. Kollar över rotor och fördelarlock. Putsar lite lämpligt på dom. Startar fortfarande inte.
Går över till att kolla bränslepumpen eftersom jag tycker det är för tyst därifrån. Drar ur relät och tjuvkopplar pumpen men inget liv. Kollar säkringen som ser hel ut också. Och där är vi.. 940n inhandlas senare på kvällen och demonteras på det mesta. Pumpen tas med på söndagen för att skruvas i 360n under skärmtaket. Allt går relativt bra med minsta möjliga bränslespill. Man måste ju tänka på miljön =)
Försöker starta men inget liv. Tjuvkopplar pumpen återigen men fortfarande inget liv. Här blev jag återigen sugen på att gå in här på forumet och skriva "jäkla skitbil" men istället tjuvkopplar jag pumpen på riktigt med lämplig kabel genom halva bilen bara för att testa. Pumpen lever och bilen startar.
Den tar sig för egen maskin till garaget där en b230fb står och väntar. Så igår eftermiddag och kväll börjades projektet på allvar. Efter en timme eller två var det mesta löst för att göra första försöket att lyfta ur motorn. Efter några missar med diverse skruvar som fortfarande kämpade emot så började motorn lossna från sprängkåpan. Dock upptäcktes ganska snart att kardanaxeln följde med motorn ut och kilar alltså fast. Axeln vägrar bli intryckt och motorn börjar ta stopp mot både det ena och det andra framåt. Panik. Vad ska man göra nu. Skruvar lös tryckplattan och försöker på nytt. En rejäl smäll hörs när jag halvt om halvt lessnar och hissar motorn rejält. Första tanken är att lamellen bröts sönder men tji. Den var hel men hade lossnat.
Lyfter ur motorn och ser att istället har stödlagret gett upp och ligger i småbitar. Skönt. Har nu glott runt lite på forumet och sett att det ska finnas en lucka i momentröret för att kunna kolla hylsan. Antagligen har inte axeln suttit fast där och därför följt med ut.
Så nästa mektillfälle blir nog på torsdag så då får jag undersöka om axeln går att få tillbaks till sitt läge och dras fast med hylsan eller om något är trasigt.

Och självklart fortsätta med motorvolymökningen =) Är ju en hel del saker som måste flyttas över mellan motorerna. Får hoppas att det är värt allt jobb.
Bilder kommer när jag har fått sova lite.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #30 skrivet: september 03, 2013, 09:10:00 »
Det lät mindre kul med rackel :(

Hoppas du blir nöjd i slutändan :) 0,3L mer motorvolym gör en stor skillnad i alla fall och då även en B230FB på 130hk lär ju göra ännu mer skillnad.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #31 skrivet: september 03, 2013, 20:08:37 »
Här kommer några bilder på kärran och motorbytet. Dom sista bilderna på bilen med b200 =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #32 skrivet: september 03, 2013, 20:49:27 »
Riktigt fint :D

Måste bara fråga:
Vad använder du för kamera?
Har du redigerat bilderna något?

För jag tycker alla färger är riktigt skarpa.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #33 skrivet: september 04, 2013, 05:17:08 »
Dom sista bilderna är tagna med min D3000 med ett 35mm 1,8. Och dom är tagna direkt ur kamerans jpg. Tror att jag har valt lite mer färg. Kollar jag på raw-bilderna så är dom lite dassigare men blir ju snabbt ändrat i efterhand =)

Och angående bilen. På den tredje bilden här ovanför så ser man hur långt ut axeln har kommit. Antar att det är splineshylsan som inte varit åtdragen. Någon som varit med om samma problem?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #34 skrivet: september 04, 2013, 11:11:00 »
Ok, ja systemkamera är bra grejjer det :P

Det bör ju vara splineshylsan vid lådan som inte varit åtdragen ordentligt. Om så inte är fallet måste antingen hylsan eller axeln gått av :-X
Jag har inte varit med om detta problem, min motor gled ut från splinesen så fint så, både när jag bytte motor förra året och när jag hade loss transaxeln i sommar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #35 skrivet: september 04, 2013, 13:20:38 »
Ja imorgon får jag ju veta vad bekymret är. Men gick inte axeln av när jag knäckte stödlagret i motorn så bör axeln vara hel där bak med =) Är det två lager inne i momentröret eller finns det fler lager där inne?
Ingen som haft bekymmer med att dom behövt bytas ut?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #36 skrivet: september 04, 2013, 13:37:34 »
Oj oj. Nu blir jag sugen på att åka in till stan och kika om fälgarna finns kvar på returcentrum. Ebay säger att dom fälgarna är GT-fälgar. =)

http://viewitem.eim.ebay.se/Volvo-340-343-360-GT-Felgen-rims-NOS-neu/221277116971/item

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #37 skrivet: september 04, 2013, 13:58:31 »
Det ska vara 3 lager inne i momentröret enligt illustrationen i min haynes-bok

Dem där fälgarna är inte vanliga i alla fall så det stämmer nog att det är GT-fälgar. Bara åka och köpa om dem finns kvar ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #38 skrivet: september 04, 2013, 16:29:33 »
Splinesaxeln borde inte glida ur hylsan om inte skruven är helt utskruvad.


Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #39 skrivet: september 04, 2013, 21:06:33 »
Den här bilens förra ägare var en 20-22åring som ägt den sen han gick i gymnasiet och då hade dom den som projektbil och bytte växellåda på den. Antagligen var det kanske för jobbigt att dra åt denna skruv så den är säkert inte alls där.
Men kan ju vara så att axeln gått av eller liknande men det känns mindre troligt. Men imorgon får jag veta vad bekymret är.