Författare Ämne: Vinterräsern 363 - V  (läst 134407 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #80 skrivet: september 21, 2013, 23:57:34 »
Hehe, ja om man ser det på det viset så får man inte mycket gjort på bilen.

Får hoppas det håller för dig :)
Jo det är ju lite jobb att ta ner momentröret.

Nä det är ju klart. Däremot kan det vara skitiga gängor eller något så momenten inte blev rätt. Du borstade väl av eventuell rost från gängorna med en stålborste och oljade in gängorna? För annars stämmer inte momentet.
Dem ska ju dras 20Nm, 60Nm och till sist 90°, men det visste du säkert redan. Men tänkte att det är bäst att påpeka det utifall att.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #81 skrivet: september 22, 2013, 00:32:04 »
Tyvärr inser jag att jag nog var lite för dålig med att rengöra gängorna så antagligen är där bekymret är. Dom var ganska oljiga så blir väl att ta mig an att riva imorgon eller till veckan.. Får försöka fiska upp skräp ur gänghålen och rengöra så gott det går. Vad är det för stigning på dessa gängor? Har försökt googla men ingen vill berätta stigningen. Tänkte om jag skulle köra ner en gängtapp för att rensa gängorna.
Jo åtdragningsmomentet stod på förpackningen till packningen så det gjorde jag. Märkte att dom där 90 graderna är lite mer än 110Nm.

En till dum fråga. Hur skeva blir topplocken när dom är skeva? Köpte en stållinjal på biltema för att testa skevheten men tyckte att allt såg bra ut. Får kolla det igen när jag tar lös det sen.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #82 skrivet: september 22, 2013, 00:39:55 »
M12x1,75x133mm står det på min bultsats jag köpte i somras.
Så M12x1,75 och vad jag förstått är det vanlig M12 grovgänga.

Jag vet faktiskt inte hur skev toppen får vara, men personligen skulle jag säga absolut max 0,5mm innan riktplaning med tanke på att en ny packning är ungefär 1mm tjock.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #83 skrivet: september 22, 2013, 01:19:32 »
Fiffig lösning på akut växelspaksproblem!

Jag har aldrig bytt bultar på mina motorer, däremot slängt dom efter en omdragning. (Omdragning = När jag vet att jag personligen redan använt dem/dragit dem en gång.)
Har skrotat många Volvomotorer så har fått bättre beg. bultar att använda i nästa dragning ;)

Är det en sån där bult med midja som gick av??
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #84 skrivet: september 22, 2013, 17:07:35 »
Försökte tidigare idag lägga in en uppdatering men den försvann i cyberrymden nånstans. Har nu iaf både hunnit riva och montera toppen men lät både grenrör och insug vara löst denna gång innan jag hällde i vatten och självklart rinner det även ut nu. Spana in första bilden..

Synd att jag var så snabb att slänga den gamla motorn :-\


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #85 skrivet: september 22, 2013, 17:29:22 »
Ja den där toppen ser körd ut :(

Väldigt synd att du slängt den gamla motorn.

Förresten hur har du gjort med motorfästena?
Hur är dem byggda?
Vilka kuddar kör du med?
Är det 740 eller 240 motorfästen du kör med monterade på motorn? Eller det är väl 940-fästen kom jag på nu då det var från en 940 du tagit motorn.

Har inte sett några bilder i projetkttråden på det så därför frågar jag.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #86 skrivet: september 23, 2013, 06:13:26 »
Lite kompletterande text först till växelspaken. Tanken med plåtbitarna är att det ska staga upp mest fram och bak där motorn knappt rör sig och kunna flexa lite i sidled.. Skulle inte detta funka med stum-monterat i längden får man isåfall sätta dit något gummiaktigt för att mjuka upp det. Då slipper man kanske lite oljud som blir av stum-monterat.

Angående motorfästena så är mycket från 940n. Kuddarna och fästena på motorn är direkt från 940n och fästena som monteras på bilen är omgjorda orginalfästen. Delade fästet och vände undre delen upp och ner. Förlängde sen på med lämplig plåtbit det som saknades =)
Självklart går det att bocka ny plåt hela vägen men kändes enkelt att återanvända orginalen så var mycket färdigt redan.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #87 skrivet: september 23, 2013, 06:21:15 »
Ja det låter som en bra plan det ifall det inte skulle fungera med stum-monterat.

Misstänkte det :)
Lät ju relativt enkelt. Skulle som vara trevligt att kunna köra med samma kuddar som till de vanliga gamm-volvona, blir "en aning" lättare att få tag i motorkuddar då och även lite mer utrymme för turbo.

Du kan inte ta några bilder, låter riktigt intressant för min motor vrider sig lite väl mycket för locket på förgasaren slår i motorhuvsisoleringen och dessutom försvinner mycket vridmoment när motorn vrider på sig istället för att vrida hjulen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #88 skrivet: september 24, 2013, 14:01:40 »
Har suttit hela eftermiddagen och försökt komma på någon som kan ha en topp liggandes. Vet av 3 som finns men vet inte vilken sorts topp det är och vad för utrustning dom har. Det jag tänker på är pulsair/egr som jag inte har och inte vill ha och då måste plugga på något vis och sen uttagen för vattentemp. Det som alla toppar har är väl hålet för tempmätaren men sen. Dom 2 andra givarna jag har. Vilken gänga är det på dom två? Tum eller mm?
Sen kom jag på att om det nu är ett sånt stort läckage att det börjar rinna ur avgasporten på toppen när man bara hällt i vatten så måste ju sprickan synas. Så har nu tagit ur toppen ur bilen och försökt syna den ordentligt kring fyrans cylinder men hittar inget som jag kan se är fel.
Är det verkligen fel på toppen?

Slänger in bilder på mitt motorfäste också nu när jag lätt kan ta kort.

Har nu försökt skicka detta inlägg sen igår men vill inte funka så prövar utan bilder =)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #89 skrivet: september 24, 2013, 14:04:47 »
2 bilder kanske funkar?

Edit 1: Blir tokig.. Dom två sista bilderna vill verkligen inte in på denna sidan så simlar. Du får dom sen :P

Edit 2: Nu har den tredje bilden lyckats hitta på plats. Ett sista försök så kanske den sista också vill laddas upp..

Edit 4: Wohoo.. efter många försök så är det 4 bilder i ett inlägg =)
« Senast ändrad: september 24, 2013, 14:13:01 av Danne »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #90 skrivet: september 24, 2013, 16:52:42 »
Gängorna till givarna är:
Till sprutet, dvs givarna med plastkontakt: M12x1,5
Till mätarhuset, dvs givaren med flatstiftskontakt: 5/8x18 UNF

Jo sprickan bör synas tydligt tycker jag.
Däremot ser jag ingen där, hur såg topplockspackningen ut?
Kollat ifall sprickan är i avgaskanalen?
Stod kammen i samma läge när du hällde i vatten som den står i på bilden? För om packningen inte tätat ordentligt så får du ju in vatten som fyller upp cylindern och sedan ut genom avgasventilen som står öppen.
Mätt om den är plan/hur skev den är?

Tack för bilderna :) Såg ju enkelt ut det där och att återanvända så mycket material som möjligt är ju bra för både naturen och plånboken :P

Angående problemet att få in inlägget och bilderna så brukar jag ganska ofta bli tvungen att första skriva inlägget och sedan redigera det för att bifoga bilderna. Ibland kan bara få upp en bild i taget också så då får jag skriva inlägget, posta det och sedan redigera inlägget, posta det och forstätta så till jag fått in alla bilderna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #91 skrivet: september 24, 2013, 20:31:53 »
Tack för gängmåtten. Då har jag om jag får tag på en topp utan hål.

Ja det är ju det jag börjar fundera på. Packningen jag använder mig av var densamma som jag prövade första gången. Dock tycker jag den ser väldigt glatt och hård ut. Men samtidigt tycker jag att med 10 bultar och +110Nm på dom så bör det inte bli ett läckage som detta.
Toppen är inte synligt skev. Prövade med ett vattenpass kors och tvärs och tycker mig inte se någon skevhet. Kamaxeln stod inte som på bilden men 4ans avgasventil stod lite öppen.

En fråga jag har angående bilderna på toppen. Kikar man nog på vattenkanalerna så är det på flera ställen där det inte är några hål men det är ändå lite urgröpt. Ska det vara så från början eller är det någon defekt?

Min slutliga fråga eller tanke är:
Är det verkligen något fel på denna topp?
-Skevhet som inte jag har kunnat mäta
-Spricka som gömmer sig i någon vrå i avgasporten
-Något annat?

Något fel på packningen?
-Den är ju monterad en gång och blev även läckage den andra gången

Något annat?

Angående motorfästena så ser du ju vars dom är kapade och sen är den undre biten vänd upp och ner och där mellan är det infogat en plåtbit med lagom längd och bredd. Med min uppsättning fick jag sänka den undre plåtbiten ca 10-20mm trots att den är upp och ned. Men med vanliga motorfästen från b18/b20 eller 240 kan man kanske använda hålen som är i orginalbiten. Det får man måtta ut själv =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #92 skrivet: september 24, 2013, 20:47:33 »
Jag antar att urgröpningarna har blivit efter årens lopp. Att aluminiumet ärgat och kylarvätska ätit på materialet. För det ser väl inte maskinbearbetat ut?

Skevhet mäter du genom att ta en stållinjal, ställa den på högkant och ta med ett bladmått mellan toppen och stållinjalen. Du mäter korsöver från hörn till hörn och rakt över ca 1cm i taget tills du mätt hela toppen.

Det borde ju gå att fylla kylkanalerna i toppen med vatten när du har den ståendes upp och ner och se var/om det läker för att bekräfta om toppen är körd eller inte. För om jag inte tänker fel så räcker det med att montera termostaten för att vätskan inte ska rinna ut när man har toppen upp och ner.


Jo sånt får man ju se vid ombyggnation av fästena. Du är den första jag sett bygga om så det går att använda 940-motorfästen och kuddar iaf, och det såg ju inte allt för svårt ut.
Förresten har du byggt om vänstra motorfästet på samma sätt också? Eller kör du original där?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #93 skrivet: september 25, 2013, 15:06:48 »
Nej precis. Det är inte maskinbearbetat men blir det verkligen så på toppen? Trodde det var lite misslyckad gjutning bara. Skulle vattnet ha skavt och ärgat så borde hålen varit mer släta.

Men nappade på ditt tips simlar så gick nyss ut och hämtade toppen och tog in den på köksbordet innan tjejen hunnit hem förstås :P Fyllde på med vatten och märker att det ryms hyfsat mycket vatten i en topp. Fick i 9dl utan att det blev fullt. Men hällde iaf i dom sista 2dl genom vattenkanalen ovanför 4ans avgasport och direkt så sipprar det ut vatten. Skönt att veta att det var det som var felet iaf och inte något annat skumt fel men trist att veta att jag måste ragga tag på en ny topp.

Dessutom så är det flyttdags för oss och på tisdag flyttar vi så då vore det skönt om även bilen gick att köra från parkeringen :P Så lite lagom stress med både packning, städning och mekning :P


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #94 skrivet: september 25, 2013, 15:15:36 »
Jo det blir så med tidens gång, kollade på bilden jag har på min topp när den var lös och där har det också "ätit" lite där, men inte i närheten lika mycket som på din topp.

Ja då vet du ju att toppen är körd. Inte så kul men du vet vad som är felet iaf.

Låter stressigt det där, men en 530-topp får man ju tag i för under 500kr. Värre om du ska ha en 531a, dem går ju för minst 1000kr men för det mesta runt 1500kr.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #95 skrivet: september 26, 2013, 19:58:29 »
Blev less idag så åkte på skroten och slet lös en topp och pröjsade 800 riksdaler för den. En sunkig 530 med m-kam visade det sig :/

Efter första försöket med den packning som jag nu prövat 3 gånger med så blev det självklart läckage, inte tredje gången gillt.. Så klurade på hur jag skulle göra så tog min nya fina andra packning och prövade och se. Det verkar vara tätt. Vågar inte skriva att det är det för då lär jag väl komma ut och se en stor pöl under bilen.. :P

Under provkörningen märktes ingen större skillnad effektmässigt. Kanske en liten skillnad mellan vars effekten finns. Nu känns det som den är längre ner och finns inte lika mycket på topp men kan vara inbillning också...

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #96 skrivet: september 26, 2013, 20:03:15 »
Ja fyfan, gick fort att få toppen iaf men skrotarna har såna jävliga överpriser :-\

Hoppas det är tätt för dig :)
Hehe därför man säger/skriver att det verkar tätt för annars så börjar det alltid läka direkt efter :P

Skulle inte bli förvånad om effekten är längre ner nu med 530-toppen då den flödar sämre än 531an, för det var väl en 531a du hade tidigare?
Bytte du till vx3an från gamla toppen eller kör du med M-kammen, i så fall gör även det att effekten hamnat längre ner. (om det nu var en 531a du hade tidigare)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #97 skrivet: september 26, 2013, 20:05:50 »
Jo precis.. Fast jag ljög lite i tidigare inlägget. Lyckades faktiskt deala lite och fick en framlykta och topp för 1000kr. Och lyktan skulle han ha 400kr för från början :P

Tidigare hade jag ju en "äkta" b230fb med 531 och vx3 och nu är det väl bara en simpel b230f med 530 och m.. Får se om jag prövar att byta tillbaks vx3-an sen.. Är det värt det?

Och är det någon som har erfarenhet av att återanvända packningar som varit fastskruvade? Misstänker att min varit kass hela tiden jag prövat :/

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #98 skrivet: september 26, 2013, 20:17:43 »
Ja då var det ju ändå bara 600kr för en komplett topp så det är ju godkänt ;)

Hehe du konverterar åt fel håll, konvertera från en FB till en tråkig F ;D
Det är helt klart värt att byta till VX3an, M-kammen är tokslö och duger i princip bara som blompinne.

Du tänkte topplockspackningar? Har ingen erfarenhet av det men misstänker att det finns stor risk att den är körd efter man dragit den en gång.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #99 skrivet: september 26, 2013, 20:39:23 »
Fanns ju en fb-motor på skroten men den bilen hade nog varit med om en älgpåkörning. Oljepåfyllningsförhöjningen hade spruckit och blivit intryckt mot kam och remhjulet till kamaxeln hade gått i bitar så den toppen vågade jag inte ta :P

Är det så illa med m-kam? Bättre med a?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #100 skrivet: september 26, 2013, 20:41:02 »
Jag hade då inte heller vågat ta den toppen :-X

A-kam är mycket bättre än M. K-kammen är bäst däremot om du frågar mig ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #101 skrivet: september 27, 2013, 00:06:51 »
yes A är bättre, lyfter 10,5 både in och ut medans M lyfter 10,5 ut men bara 9,5 in, kan även vara olika duration på dem.
A är (var?) en billig kam att kasta i b230 motorerna när man turbokonverterade dem, då bottenregistret vart mycket trevligare än M-kamens, sen i det högre registret där a-kamen tappade gick turbon in och hjälpte.

K-ska vara bäst för "gatbruk" av orginalkamarna
H-är vassare än K men är tillräckligt högvarvig att det blir tråkigt om du pendlar med bilen.
vx-3 är ju en "backad" vx-kam, alltså kan du få en vx3 att agera som en vx och viceversa med ställbart/modifierat kamdrev

har själv en 230 (med omgjuten motorkod  ::) ) med 531, k-kam , timo-grenrör, och lite diverse, ska köras i en lättad(utan någon som helst efterforskning har jag tänkt att få ner den till precis under tonnet, kanske omöjligt men ett bra mål iallafall.) 360(sedan) bara jag tar tag i det och får ihop möget.
ska bli kul att känna skillnaden mot att köra en originalbil. tanken är att piska den på isarna i vinter iallafall.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #102 skrivet: september 27, 2013, 12:46:19 »
Låter som en rolig bil om du lyckas få ned den så pass mycket i vikt. Låter svårt i mina öron. Iaf fulltankad med bensin.

Lite synd att ingen av skrotarna hade någon roligare topp än 530 men det är så när det blir stressigt. Ska rensa ur bilen på allt skrot nu och alla verktyg och ut och provköra och se hur stor skillnaden är

Hann göra ett "frejtest" med b230 fb och då blev tiderna 6,1s för första delen och 12,2 på andra och totalt 18,3. OBS bara en körning och då hade jag ganska mycket etanol i tanken så den tog emot från början och orkade inte på slutet. Någon tidigare mätning fick jag till låga 17..
Och igår hann jag göra ett test med den nya kombon med "blompinnen" och fick då5,8 på första och 13,1 på andra och totalt 18,9. Den vill också ta emot just där vid 2000-2200 men drar sen utan misständningar men märks att det inte händer så mycket på slutet. Och även här var det bara ett test så viss felmarginal finns. Och lite extra skrot är det i bilen förstås.

Edit: Upptäckte att Frejs sätt att mäta skiljer sig från mitt. Jag höll min på 2000rpm och stämplade fullt. Han "fuskar" och kör rullande start från 1500. Borde bli lite bättre tid när man inte behöver få rycken och dessutom har rullande start. Får göra om nya mätningar på riktiga sättet så det blir mer jämnförbara resultat =)
« Senast ändrad: september 27, 2013, 12:52:57 av Danne »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #103 skrivet: september 27, 2013, 23:36:33 »
Haha roligt att "frejtest" har blivit ett begrepp!

Jag vill inte kalla det fusk men tycker helt klart att det är bättre med rullande start för att få jämnare mätningar. Annars kan det bli hicka eller "burnout" när man trycker på gasen och ska sätta fart och accelerera.

Tycker synd om dig som fått byta ner dig till 530-topp. Men portar man en sådan är det absolut inget fel på dem. Men original har ju 531 lite försprång. Jag håller på med det omvända. Byta från A-kam och 530 till V-kam och 531. V-kammen är det bästa jag just nu har att stoppa i så den är bara tillfällig.

Skumt att din topp tog in vatten så där. Men måste ju varit fabriksfel eller att den spruckit där i kanalen på något konstigt vis..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #104 skrivet: oktober 02, 2013, 23:33:43 »
Jag misstänker att dom där frätskadorna som syns på packningssidan är minst lika aggressiva i resten av kylkanalerna och beror säkert på för dåliga bytesintervall på glykolen och det har helt enkelt rostat.
Har läst lite och någon har föreslagit kemisk metall för att laga sånt. Men kanske mest funkar på insugssidan?

Hittade iaf ett turbokit med en ltt som jag beställt. Hoppas allt är fräscht :-)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #105 skrivet: oktober 04, 2013, 00:39:53 »
Aluminium kan väl inte rosta heller, däremot ärga..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #106 skrivet: oktober 04, 2013, 21:20:47 »
Nej du har rätt att man inte använder rost i samma sammanhang som aluminium men det är i princip samma sak. Jag skulle säga att båda två är en typ av oxidation men kanske har snurrat till det sen kemi och fysiklektionerna.

Vad säger ni om kemisk metall eller som någon föreslog JB weld för att täta eller bygga upp kanaler. Men funkar det på avgassidan?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #107 skrivet: oktober 04, 2013, 21:30:17 »
Ärg och rost är oxidation, i princip bara olika namn beroende på vad för material som oxiderat.

Borde väl gå att att testa tycker, du har ju toppen lös. Kan ju inte bli värre iallafall ;)
Enklast vore att smeta dit kemisk metall och låta det torka, vända toppen upp och ned och hälla i kylarvätska. Låta det stå så ett tag för att vara helt 100% säker på att den kemiska metallen tål vätskan.
Efter du kollat det så vrid kammen så att avgasventilen står öppen och elda sen med en brännare genom avgasporten, det syns ju direkt om det börjar läcka eftersom kylarvätskan då läcker igenom och förbränns vilket orsakar en tjock rök.
Klarar den kemiska metallen testet så skulle jag säga att det bara är att kasta på toppen och köra :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #108 skrivet: oktober 04, 2013, 21:33:04 »
Bara och bara :P Har lite för lite tid på mina dygn och för långt bort till garage för att orka och hinna göra ett sånt test. :P

Nu väntar jag ju på turbokittet som ska bli skickat på måndag hoppas jag. Sen behöver mina fräna alu-fälgar lite kärlek och så behöver Audi a3ans bakvagn en hel drös med kärlek.. Har nött upp nya bakdäck på den här sommaren pga felaktig toe och camber.... :/

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #109 skrivet: oktober 04, 2013, 21:39:13 »
Ja då är det inte lika lätt :P

Låter som att du har lite mekande att se fram emot ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #110 skrivet: oktober 24, 2013, 20:07:03 »
Har haft lite dötid och fått för mig att kolla upp hur man ska kunna laga en aluminiumtopp och hittade då på Classic motors hemsida och där tipsar dom om att löda med zink som smälter strax innan alu. Bör alltså funka om man bara kommer åt förstås =) Så får kanske plocka ur ventilen och kika upp om jag kan se något hål eller spricka. Men detta är ett framtida projekt. Mer lockande känns det att bara byta kam och få dit turbon.
Det som tar emot att börja med turbon är just nu 2 bussningar som ska bytas på Audin i bakvagnen och sen ska jag försöka hitta en stor borr som passar i en borrmaskin och sen hitta ett lämpligt rör som passar i det hålet för oljeretur. Annars hoppas jag att det mesta bara ska vara att montera dit. Det som måste fixas är väl också downpipen för att matcha mot orginalröret men det känns som ett enkelt projekt.
Hoppas på att få börja med detta någon helg framöver =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #111 skrivet: oktober 26, 2013, 01:51:12 »
Har haft lite dötid och fått för mig att kolla upp hur man ska kunna laga en aluminiumtopp och hittade då på Classic motors hemsida och där tipsar dom om att löda med zink som smälter strax innan alu. Bör alltså funka om man bara kommer åt förstås =) Så får kanske plocka ur ventilen och kika upp om jag kan se något hål eller spricka. Men detta är ett framtida projekt. Mer lockande känns det att bara byta kam och få dit turbon.
Det som tar emot att börja med turbon är just nu 2 bussningar som ska bytas på Audin i bakvagnen och sen ska jag försöka hitta en stor borr som passar i en borrmaskin och sen hitta ett lämpligt rör som passar i det hålet för oljeretur. Annars hoppas jag att det mesta bara ska vara att montera dit. Det som måste fixas är väl också downpipen för att matcha mot orginalröret men det känns som ett enkelt projekt.
Hoppas på att få börja med detta någon helg framöver =)

heja heja! Blir spännande om du ska testa zinklödning, har jag aldrig hört talas om!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #112 skrivet: oktober 26, 2013, 11:15:59 »
Får hoppas det funkar med zink-lödning för dig :) Har själv inte testat det någon gång men jag har läst lite om det och sett lite videos på youtube.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #113 skrivet: oktober 30, 2013, 13:56:31 »
Som jag skrev så är projektet att löda ihop toppen långt bort och istället blir det väl att försöka montera turbon i helgen =) Synd bara att jag har hunnit lägga på vinterdäck redan så man måste köra lugnt om man nu ska ha kvar några dubb till vintern.

Med det sagt så hoppas jag att turbomonteringen ska löpa på fint =)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #114 skrivet: november 03, 2013, 10:25:13 »
Efter att ha spenderat inte fullt två dagar med att bland annat lätta bilen på spolarvätskebehållare så gjorde jag ett "frej-test" och fick en första deltid på ca 3,5s och en total tid på 11,2s. Känns ganska snabbt :-)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #115 skrivet: november 03, 2013, 21:49:21 »
Efter att ha spenderat inte fullt två dagar med att bland annat lätta bilen på spolarvätskebehållare så gjorde jag ett "frej-test" och fick en första deltid på ca 3,5s och en total tid på 11,2s. Känns ganska snabbt :-)

Det är snabbt! Men har du turbo nu eller bara lättat bilen? Just spolarvätskebehållaren väger väl (tom) inte så mycket så gissar att du lättat mera om du inte turbokonverterat som sagt  :)

Du får gärna väga det du plockar bort och som inte finns i min lilla lista: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2862.msg33278#msg33278
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #116 skrivet: november 05, 2013, 19:50:45 »
Tog inte 2 dagar för att bara plocka bort spolarvätskebehållaren utan det blev en turbokonvertering =)

Det mesta gick väl hyfsat bra. Några mindre bekymmer med själva borrningen av blocket som säkert tog en timme och utrymmesbrist både mot mitt motorfästen som jag fick smida till lite och som tidigare nämnt behållaren för spolarvätska. Just nu är det lite avgasläckage innan original avgassystem och lite bekymmer med tryckrören och anslutningen till dumpventilen. Men den är fullt körbar och går ganska hårt =) Skulle behöva byta koppling för att kunna gasa fullt för den vill slira ibland.

Bild 1: första snön och var såklart tvungen ut och leka av mig lite med sommardäcken.

Bild 2: sista bilden på kärran som trycklös. Vinterfälgarna på.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #117 skrivet: november 05, 2013, 19:53:18 »
Finfint :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #118 skrivet: november 05, 2013, 20:33:03 »
 :D Härligt!!

Bild 1 = FUN FUN

Bild 2 = En Snygg(blå) sleeper  8)

Kul att du har fart i kärran! Trist på kopplingen men sånt går ju lösa!
Slirande koppling = Effektbevis
Slirande däck = Roligare än slirande koppling  ;D

Kör så det ryker!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #119 skrivet: november 14, 2013, 15:23:54 »
Har inte haft tid ännu att åtgärda avgasläckage och avgasupphängning riktigt. Ska bygga seriösare tryckrör också och dumpen ska flyttas och slangarna ska kortas. Motorvärmarkablar ska monteras.. Kopplingen slirar....
Men den går riktigt bra och är rolig att köra.

Kliar lite i fingrarna att beställa en bredbandslambda för att se hur den är inställd egentligen och för att kanske kunna pröva skruva upp trycket lite..

Turbosjukan har kommit :P