Författare Ämne: Vinterräsern 363 - V  (läst 135075 gånger)

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #160 skrivet: januari 29, 2014, 22:49:33 »
Bilder under tillverkning gillas  8). Ser bra ut
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #161 skrivet: februari 05, 2014, 15:15:30 »
Tyvärr blev det inga fler bilder på min btr men nu sitter den på bilen igen. Är tillbaks på samma tryck som jag var tidigare på den btr jag fick med turbon som var ihoptryckt men reagerar nu på att den inte fetar på när man trycker på gasen. Ligger ju och kör på ca 13.0-13,2 afr(ca 0,87-0,9 lambda). Tätade min btr så gott det gick med kemisk metall efter mina svetsar så den är relativt tät. Är lite läckage genom justerskruven men har tätat den med gängtejp.

Kan det vara så att jag behöver spänna på lmm för att få till detta bättre? Har även budat hem 4 spridare från s**b som ska ge ca 350cc.. Kanske kan räcka till e85 och på så vis slippa/sänka risken för spikningar. Som det är nu kan jag inte ge fullt på 4an och 5an för då spikar det. Vad jag tror är spikningar iaf..

Några tips? =)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #162 skrivet: februari 06, 2014, 19:05:34 »
I väntan på tips så prövade jag en 0-100 app till ifånen som även kunde räkna ut hk..

Första repan visade den ca 160 hk och dom två efterföljande fick jag fram 180. Nu är inte acc-grafen särskilt rak utan ganska krokig så antar att min telefon inte ligger riktigt stilla. Men runt 160hk känns väl inte så otroligt.
Dom två sista reporna blev 0-100 ca 8,5s och 201m runt 11s

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #163 skrivet: februari 07, 2014, 13:18:34 »
Det låter ju onekligen jäkligt kul om den stämmer  ;D
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #164 skrivet: februari 07, 2014, 14:25:54 »
Bilen är kul oavsett om siffrorna stämmer eller inte =) Så länge det är någorlunda vinterföre så behövs det inte mer effekt. Går ändå brett på alla växlarna utan att behöva vålda eller något =)
Det är när dom saltat fram asfalten man blir lite sugen på mer effekt =)

Men ingen som har några tips angående lmm? Borde väl egentligen bara ut och skruva bort locket och spänna på den för att pröva men har inte fått tummen ur än..

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #165 skrivet: februari 07, 2014, 14:30:12 »
Jo sant ang effekten  ;D. Vad gäller tips om spikningar och lmm har jag inget att komma med tyvärr. Är väl som du säger att det är bara ut å skruva  ::)
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #166 skrivet: februari 13, 2014, 19:09:41 »
Har nu mixtrat lite med lmm.. Spände på ett halvt varv ca först men blev lite för mycket så den började gå snålt. Är just nu ca ett kvarts varv påspänd fjäder. Och går runt lambda 0,9 hela tiden tills man trycker fullt och den fetar på till 0,7 ca..

Men detta tycker jag är skumt. Ska den inte feta på extra hela tiden? Nu antar jag att det är klick-tpsen som gör att den fetar på rejält när jag trampar plattan i mattan. Vill ju kunna gasa normalt och inte behöva stämpla fullt för att den ska feta på.
Är det så här dessa bränslesystem ska funka?

Såg när jag programmerade om min bb-lambda att den går att ändra smalbandsutgången. Så kan lura bilen att tro att den går snålare än den gör för att på så vis få den att feta på lite extra. Men frågan är om den går att lura så att den fetar på mer under mer gas... Just nu är det bara av och på känns det som.

Bild innan jag ställde om lambdan till att visa lambda-värde men där sitter båda mätarna fast iaf. Har dessutom fått fast stereon =)


Här har jag skrapat för att veta vars lmm stod från början. Bra att kunna backa tillbaks till orginal.


Tanken börjar gå under halv så hoppas att jag ska kunna åka och tanka upp den med e85 imorgon eller till helgen och byta spridarna. Har dessutom lyxat på med 8 nya o-ringar =)
« Senast ändrad: februari 13, 2014, 19:12:20 av Danne »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #167 skrivet: februari 13, 2014, 19:53:22 »
Jag har inte koll på hur sprutet ska göra med bränsleblandningen.

Klick-TPSen funkar ju på så sätt att den ger signal till sprutet om spjället är stängt eller om spjället är öppet.
Dvs om sprutet ska gå på tomgångsläge/motorbroms eller ska gå på "normalläge".

Nya o-ringar och spridare låter ju trevligt :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #168 skrivet: februari 13, 2014, 20:11:05 »
Jag skulle ju gärna vilja ha så att den fetade på över hela registret. Undrar hur man ska lura lu-jetronic att göra det. Just nu kör jag som sagt var runt lambda 0,9 och funkar ju hyfsat. Men skulle jag kunna köra 1,0 och den skulle feta på del-last till säg 0.85-0,9 och på fullgas till 0.75 skulle det ju vara perfekt

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #169 skrivet: februari 13, 2014, 20:58:19 »
Jo det vore ju det, men blir nog svårt att lura LU-jetronic så du får rätt bränsleblandning.
Är nog chip eller ett standalone extrasprut som du mappar efter insugstryck som gäller ifall du inte monterar något mappbart-sprut.

Har för mig Peter Schmidt har byggt något sådant för flera år sedan när Zyklons bygge var ett budgetbygge, eller om det bara var ett simpelt tillskottsprut kommer inte ihåg :-[
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #170 skrivet: februari 15, 2014, 01:36:58 »
Har idag blandtankat bilen och fyllde på med e85 i vad jag trodde var en tommare tank. Fick bara i 40 liter och har för mig att den ska rymma 57 så det blir enligt mina beräkningar 70% E85.
Har inte gjort några ändringar och det jag hittills märkt är att den vill att rycka lite ibland under gaspådrag. Knappt märkbart men det märks. Sen har min normalkörning hamnat på ca 1,0 i lambda. Den reglerar mellan 0,98-1,02 och på WOT-läget så går den till 0,8. Så med denna tankning så har lambdan gått upp 0,10. Drar fint hela registret också utan att sjunka på lambda vilket betyder att med orginalspridare och mitt bränsletryck jag har nu så funkar 70% e85 och 30% bf98 fint.

Har luskat runt på internet om info om lu-jetronic utan att hitta något riktigt bra. Har fyndat en bosch-manual för l-jetronic men den täcker tyvärr inte lambdareglering. Har blivit lite klokare på hur systemet funkar men ska ta mig tid att läsa genom hela dokumentet för att förstå mer. Ska nog luska i hur det funkar om jag lurar ecu-n med hjälp av att ställa om min bb-lambda att ge den annat värde också.

Eftersom bilen funkar bra på spridarna så kommer jag inte byta än. Verkar ju inte finnas något behov av det. Har köpt på mig en manometer och lite kopplingar för att kunna kolla bränsletrycket. Kan ju vara skoj att se vad det ligger på =)

Ska försöka köra tanken mer tom nästa gång och på så vis få in mer etanol i bilen. Så kanske det slutar med lite högre laddtryck =)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #171 skrivet: februari 15, 2014, 16:25:37 »
Du verkar ha riktigt passlig blandning på bränslet nu om den går på lambda 1 vid normalkörning och 0,8 på fullgas.  :)

Angående tomgång, så går dom här gamla rödblockarna nog bäst på lite fetare blandning.

Sist när jag satt med originalspridare och ms och gjorde iordning tomgången med avgasmätare till besiktning så fick jag HC värdet som lägst vid lambda ca 0,9. Då var HC under 100 utan katalysator.
Med Lambda 1,0 steg HC värdet högt igen.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #172 skrivet: februari 15, 2014, 17:13:00 »
Ja ur ekonomi så är det ju perfekt nu. Men med tanke på att fullgas är verkligen bara wot så hjälper ju inte det läget så mycket när man är ute och sladdar eller vardagskörning. Stämplar ju sällan fullt för då spinner det okontrollerat vid halkan. Och vid lagomt gaspådrag ligger lambdavärdet fortfarande opåverkat vid 1 i lambda.

Så nu har jag varit ute och kört lite och prövat. Provade att ställa upp bränsletrycket lite mer. Och tyckte mig se att vid låglast under 2000rpm så låg lambdan runt 1 eller strax under och vid någorlunda last över 2000rpm låg den på ca 0,94. WOT skenade istället iväg till ca 0,7

Har inte hunnit köra så mycket så vet inte riktigt hur stabila siffrorna är. Blev så mycket trafik så kunde inte kolla olika gaspådrag osv..

Angående dina siffror med hc så stämmer inte det med bosch-tabellen jag läser. Lägger upp en printscreen av den som visar grafen:

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #173 skrivet: februari 15, 2014, 18:04:27 »
Ja, enligt den grafen borde hc vara som lägst vid lambda 1,1.

Om du har möjlighet, prova ställa den lite snålare än lambda 1,0 och se hur orolig motorgången blir. Min erfarenhet är att tomgången blir orolig redan vid lambda 1,0 och att den går som jämnast vid ca 0,9.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #174 skrivet: februari 17, 2014, 16:57:16 »
Har klurat lite på lambda och afr. Som det är nu så har jag min bb-lambda inställt på att visa lambda där lambda 1 där afr 14,7. Med med e85 ska ju afr vara runt 9,8. Alltså måste ju min gå snålt nu trots att jag blandtankar. Har jag kvar samma inställt som jag har nu så ska jag alltså ner på 0,67 om jag räknar rätt.
Tänker jag rätt eller gör jag någon vurpa på vägen?

Har iaf hunnit provköra ett till frej-test och det blev totalt 11,23s med 3,61 på första delen och 7,62 på andra. Stämmer hyfsat mot det jag fick när jag först hade stoppat in turbon i bilen.
Hade tänkt byta spridare idag för att justera in dom och kanske sen kunna höja laddet men kom att tänka på att det skulle vara roligt att se vad jag har för bränsletryck innan jag gör något annat. Känns som det är ganska högt eftersom spridarna klarar av att ge soppa till motorn.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #175 skrivet: februari 17, 2014, 18:43:03 »
lambda-mätaren skiter fullständigt i vilket bränsle du har då dem endast multiplicerar lambda-värdet med 14,7 för att får fram AFR.
Så 14,7 AFR enligt mätaren är alltid lambda 1 oavsett bränsle.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #176 skrivet: februari 18, 2014, 05:59:49 »
Ja precis. Tror vi säger samma sak. Men som jag förstår så ska AFR vara på 9,8 med e85. AFR 9,8 blir då lambda 0,67 om man förutsätter att lambda 1 = 14,7 AFR
Det som går att göra iaf med innovate mtx-l är att den går att ställa in på vilket bränsle man kör på och därför kan jag då ställa in e85 och få den att visa lambda 1 på afr 9,8

Och det jag vill komma fram till är att visst går min bil på tok för snålt egentligen? Min lambdamätare är inställd på AFR 14,7 och visar då ca lambda 0,95 vid körning vilket ger ca AFR 13,9. Eller gör jag en tankevurpa? Eftersom bilen går bra så blir jag ju tveksam på om den verkligen behöver mer soppa. Är ju ganska mycket mer den ska behöva för att komma ner till AFR 9,8

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #177 skrivet: februari 18, 2014, 08:36:23 »
Men du har lambda 0,95 vid körning, då går den ju fetare än lambda 1 så den går ju inte för snålt ifall det är lugn körning.

Har du ställt om mätaren så att AFR 9,8 = Lambda 1 så går den ju för snålt.
Isf blir AFR 13,9 = Lambda 1,42

Men så länge du har mätaren inställd att visa AFR 14,7 vid Lambda 1 så spelar det ingen roll vilket bränsle du kör på eftersom mätaren bara multiplicerar lambda-värden från lambdasonden med 14,7 och visar det på mätaren.
En lambdasond kan inte se vilket bränsle du kör på utan ger endast ut lambdavärdet. Det enda en lambdasond ser är syre eftersom det är en syremätare (heter till och med oxygensensor på engelska).


Men har du ställt om mätaren så att lambda 1 är något annat värde än 14,7?
Om du har gjort det så ställ tillbaka det så blir det mindre förvirring.
Som sagt så är det ingen idé att snöa in sig på AFR eftersom mätaren bara multiplicerar lambdavärdet den får från sonden med ett förbestämt värde (som original är 14,7 då det är AFR för ren bensin).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #178 skrivet: februari 18, 2014, 19:06:14 »
Tror inte du hänger med i min text simlar :P

Det jag menar är att jag har läst att när man kör e85 så ska man ha AFR 9,8. Alltså air/fuel-ratio 9,8. 9,8 delar luft på en del E85.
Om det ovanstående stämmer så innebär det att min bil går väldigt snålt. Det grundar jag på att eftersom min bb-lambda är inställd på AFR 14,7 och visar ca λ0,95.

Om man nu ska ha AFR 9,8 när man kör på E85 så blir det 9,8/14,7 = λ0,67
Alltså bör man köra med λ0,67 för att ha ett normalvärde för E85. Detta antar jag då för att tro på detta är för att kompensera den lägre energiblandningen som blir med E85 och den ökade mängd syreatomer som finns i etanol.

Men stämmer inte detta så får du gärna rätta mig. Men då förstår jag inte varför det finns en inställning i min bb-lambda där jag kan välja vilket bränsle jag vill hålla koll på. Finns förinställda för bensin, etanol, metanol, E85, diesel och gas har jag för mig. Alla dom har ju olika AFR och därmed olika värden för λ1.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #179 skrivet: februari 18, 2014, 19:56:52 »
Det går nog åt båda hållen känner jag ;)

AFR för E85 är ca 9,8, dvs en bränsleblandning på 9,8 delar luft till 1 del bränsle ger lambda = 1

Men eftersom din mätare skiter fullständigt i det (en lambdasond mäter endast syre i avgaserna) så spelar det ingen roll vilket bränsle du kör på, mätaren visar ändå AFR = 14,7 då lambda = 1

Varför du kan ställa in bränsle i mätaren är för att ställa om den så att den visar t.ex AFR = 9,8 då lambda = 1.

Lambda 1 är alltid Lambda 1 oavsett bränsle.

Som jag sagt i varje inlägg jag gjort angående bb-lambdamätare och AFR:
En lambdamätare visar endast ett beräknat AFR.
Mätaren multiplicerar Lambda-värdet den får från Lambdasonden med 14,7 och sedan skriver ut det på mätaren som AFR.


Kan ge ett exempel på hur det funkar:
1. Lambdasonden mäter mängden syre i avgaserna och får då fram t.ex Lambda = 0,85

2. Lambdamätaren får in detta värde och multiplicerar detta med AFR för bensin (som är 14,7).

3. Lambdamätaren skriver ut detta omräknade Lambdavärde på skärmen.

4. Du ser då att mätaren säger AFR 12,5.

Skulle du nu ställa om mätaren och säga till den att du kör på E85 istället för Bensin så kommer den multiplicera lambdavärdet med 9,8 istället och skriva ut det värdet.
Exempel:
1. Du ställer om mätaren att visa AFR för E85.

2. Lambdasonden mäter mängden syre i avgaserna och får då fram t.ex Lambda = 0,85

3. Lambdamätaren får in detta värde och multiplicerar detta med AFR för E85 (som är 9,8)

4. Lambdamätaren skriver ut detta omräknade Lambdavärde på skärmen.

5. Du ser då att mätaren säger AFR 8,33


Som du ser så spelar det ingen roll vilket bränsle du kör på eftersom mätaren ändå bara multiplicerar lambdavärdet med ett förbestämt tal och skriver sedan ut det som AFR på displayen.

Jag förstår inte varför många bredbandslambdamätare krånglat till det så förjävligt och inte bara skriver ut lambdavärdet istället för ett omräknat lambdavärde, säkert jänkarna som kommit med sina superidéer ::)


Skit i allt som heter AFR  och gå endast efter lambdavärde då det alltid är korrekt oavsett bränsle.
Lambda 1 är alltid fullständig förbränning vilket bränsle du än kör på.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #180 skrivet: februari 19, 2014, 06:22:52 »
Ja då får jag backa då helt enkelt =)

Skumt att dom krånglar till det så mycket men hade det på känn att något var skumt..
Har ju ställt om lambdamätaren att visa just lambda så kollar inte på afr något alls.

Får se om tid finns senare idag när jag fått sova lite att koppla in min fina bränsletrycksmätare och se vad jag har för tryck egentligen och så kanske byta spridare om nu trycket är på tok för högt.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #181 skrivet: februari 19, 2014, 07:34:38 »
Ja det är då något svammel dem kommit på :P

Bränsletrycksmätare är fint att ha, kommer själv koppla in en oljetrycksmätare för att se soppatryck med på min bil.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #182 skrivet: februari 19, 2014, 20:59:34 »
Har inte hunnit med det jag skulle göra idag utan blev fullt upp med annat. Bland annat sista mötet inför Kalldrage som går av stapeln i helgen. Skynda att anmäla er om ni vill köra =)

På väg hem så fyllde jag återigen tanken med E85. Fick i 48liter och dom återstående 9 litrarna var ju bara 30% bf98 så är så gott som E85 i tanken nu. Fast det är väl E75 i pumparna? Men nåja. Den kan ses som fulltankad med etanol iaf.

Går fortfarande bra och detta med orginalspridare på en b230 med 0,5 i ladd. Verkar gå något snålare nu än tidigare. Kommer inte riktigt ner på lambda 0,95 utan pendlar vid 1 och gjorde ett frej-test återigen bara för att se hur siffrorna ser ut. Då tyckte jag mig inte se heller att lambdan sjönk till 0,8 utan låg kvar ganska högt. Men hade lite fullt upp med att klocka och köra så är inte säker..
Till resultaten då. Första rundan blev jag så förvånad och kände att jag tjuvade lite på klockan så var tvungen att köra en gång till på tillbakavägen.
Runda 1: Total tid 9,09 varav 2,68 på första delen och 6,41 på andra.
Runda 2: Total tid 9,30 varav 2,13 på första delen och 7,16 på andra.

Som kommentar till testerna så tror jag på den långsammare totaltiden och mellantiderna stämmer inte riktigt. Blev ett kopplingsslir just där vid 3000 så får tas med en nypa salt. Men varför denna stora förbättring sen tidigare? Något måste ju ha hänt. Har märkt en grej nu på sista rundan med bilen att laddet är strax över 0,5 bar istället för strax under tidigare. Spännande iaf =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #183 skrivet: februari 19, 2014, 22:14:57 »
Jo E75 är det i pumparna fortfarande. Så du har väl kanske E74 i tanken då :P

Låter helt sjukt att originalspridarna fortfarande räcker till 0,5 i ladd utan intercooler :o

Varför den går bättre än tidigare är nog för att du har ett lambda närmare 1 den här gången, enda jag skulle kunna tänka mig.
En motor går ju som bäst när den går just för snålt, men då är risken stor att den rasar pga för lite kylning. Orsaken till att man vill köra med fet bränsleblandning vid belastning är just för att den extra soppan ska kyla cylindrarna och förbränningsrummen för att minska risken för spikning.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #184 skrivet: februari 20, 2014, 13:42:31 »
Men kollar man på tiderna på frej-testet känns den som den ökat minst 20hk och det tycker jag inte att den förändringen i soppan kan göra.
Antingen har jag lyckats göra två konstiga tidtagningar eller så har något hänt någonstans.. Till det bättre =)

Nu sitter jag och laddar med fukost för att sen gå ut och koppla in min mätare. Hoppas på att den ska hålla tätt ett tag iaf =)
Så här fin är den =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #185 skrivet: februari 20, 2014, 13:57:35 »
Ja någonting har du lyckats med iaf :)

Finfint, min kommer se nästan likadan ut förutom att jag kommer ha en givare på t-korset kopplat till en mätare inne i bilen så man inte ens behöver öppna huven för att se bränsletryck, får bara hoppas det håller tätt både för dig och för mig ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #186 skrivet: februari 20, 2014, 16:56:20 »
Sådär var det gjort.

Kopplade lite snabbt in mätaren och fick en liten chock när jag startade bilen. Trodde att 6bar skulle räcka till och bli över men mätaren bottnade nästan och visar väl ca 7-7,5bar. På tomgång. Antar att pumpen jobbar för fullt för att orka med det och kan tänka mig att spridarbilden inte blir så fin heller :P Men det funkade iaf =)


Tar lös bränsleledningen och får snabbt lös spridarna. Byter o-ringar på saab-spridarna och oljar in dom och monterar tillbaks allt på ett nafs. Skruvar ut skruven lite på btr innan jag startar upp och så tar jag på nyckeln. Allt startar upp på ca 4 bar men går alldeles för fett :P


Sänker trycket lite ytterligare och ligger nu någonstans på 2,5-2,6 bar på tomgång och lambdamätaren visar ca 0,95.


Så nu är det fritt fram att montera pys-ventilen som jag köpte på biltema. Någon som har något bra att säga om den? Har hört att dom inte riktigt är optimala att använda. Något man bör tänka på?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #187 skrivet: februari 25, 2014, 19:36:44 »
Dålig respons här dels på mitt hyfsat höga bränsletryck och även på frågan om pysventilen.

Har idag återigen lagat min distans- och trippmätare. Något gör att axeln för distansmätaren hoppar ur sitt läge som då gör att den inte drivs av hastighetsmätardrevet. Nu har jag iaf pillat tillbaks den igen och hoppas på att kunna se ungefär hur mycket räsern dricker. Lite nyfiken =)

Fick även för mig att koppla in pysventilen. Var inte särskilt lång vakuum-slang som följde med paketet och det är väl typiskt biltema. I brist på längre slang hemma så lät jag själva ventilen ligga i motorrummet och åkte ut på en provtur. Hade ställt den några klick från botten på minusläget och tänkte att det är lagomt att prova med. Åkte iväg på en provtur och oj vilken skjuts den fick.. En kort stund. Sköt loss slangen till tomgånsmotorn och peakade någonstans runt 1 bar strax innan.
Stannade av och satte tillbaks slangen och ställde in ventilen ett klick från botten och tänkte att nu borde det ju funka bättre men icket. Samma sak igen..

Någon som provat biltemas pysventil och varit med om samma sak? Tycker att jag följde den enkla instruktionen men något verkar ju fel..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #188 skrivet: februari 25, 2014, 19:48:39 »
Har inte koll på pysventiler, men är ju ett jävla skit egentligen. Många som får problem med skenladd och dålig spool pga pysventil.

Hur står det i instruktionerna att den ska kopplas och ställas in?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #189 skrivet: februari 25, 2014, 20:13:36 »
Är exakt en sån här som kl-racing säljer
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/pysventil-svart.html

Pilen på t-korset ska mot wg och pilen på pysventilen ska mot t-korset. Sen på skruven är det ingraverat boost och tecknen + och -. Då antar jag att minus är så lite ladd som möjligt.

Får ut och prova sen om det är tvärtom och kanske koppla om slangarna. Annars är det ju bara att returnera skiten =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #190 skrivet: februari 25, 2014, 20:18:01 »
Jaha, sån där kina-skit alla säljer.

Ja det är väl bara testa, verkar ju vara simpelt då pilarna ska gå i riktning mot wastegate-klockan.

Annars är det ju som du säger, bara att returnera skiten :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #191 skrivet: februari 26, 2014, 16:40:05 »
Var in på biltema och fick en ny omgående och fick dessutom behålla den gamla. Provade att blåsa i den och stängde åt kranen och det blev ju faktiskt stopp. Köpte även klammer och drog åt slangarna som går till tomgångsmotorn så jag slipper skjuta lös dom direkt trycket stiger över 0,5..
Provade även att hoppa över den medföljande slangen och drog bara en kort vakumslang mellan t-korset och ventilen. Ställde den i botten och tog en provtur. Laddet stannar på 0,5. Öppnar den några knäpp och laddet verkar direkt sticka iväg mycket högre.

Provar att stänga den så den är knappt öppen och då verkar den funka hyfsat. Verkar bli en skum laddkurva. En jäkla massa ladd på lägre varv och sen stabiliserar det sig. Men körde hem i jobbtrafiken så hann inte pröva så mycket. Det jag märkt är att över 0,5 så skjuter det på ännu mer :D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #192 skrivet: februari 26, 2014, 16:42:20 »
Låter bra att du fick till det :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #193 skrivet: februari 26, 2014, 16:47:02 »
Vet inte om jag fick till det :p Den funkar ju inte riktigt optimalt känns det som.. Finns ju en väldans massa klick att skruva på men jag har kanske skruvat 1-2 klick :P

Hur gör man annars för att ställa upp laddet? Skulle vilja pröva t ex 0,7-0,9. Går det skruva på wg eller är det också fel?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #194 skrivet: februari 26, 2014, 16:53:58 »
Finns olika sätt.

Bästa är ju att sätta en extra fjäder som håller wastegaten stängd, på så vis tappar du ingen slaglängd på wastegaten.

Annars kan du ju lägga brickor under wastegateskruvarna för att öka förspänningen på wastegaten.

Finns även strypventiler, Dawes Device, dessa är väldigt simpla. En kula, en fjäder och en skruv. Den stryper laddtrycket till wastegate ända tills fjädern i strypventilen inte orkar hålla emot längre och då kan laddtrycket komma fram till wastegaten och öppna den.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #195 skrivet: februari 26, 2014, 19:56:39 »
Jag körde också en sommar med en likadan ventil du har nu. Fick en laddtryckspik varje gång den började ladda för att sedan gå ner till inställt värde.

Har bytt till en kulfjäderventil och laddtrycker blev mycket stabilare och fick dessutom snabbare spool vid växlingarna.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #196 skrivet: februari 28, 2014, 13:42:40 »
Vart hittar men lämpligast en billig sådan ventil då? Har sökt runt men är ju svårt att veta vad som är vad som säljs. Vissa rekommenderar även regulator för tryckluft. Har ni någon länk till något som kan finnas lokalt på orten? Eller bara någon hint om vars man kan hitta en fjäderbelastad ventil som funkar till detta?

Tog en sväng till garaget igår. Hade hört ett konstigt skrapande ljud från ena bakbromsen men när jag lyfte på trumman syntes det då inget bekymmer. Antagligen hade backarna hamnat lite annorlunda än tidigare och nött mot en liten kant ytterst på trumman.

Slängde istället över vx3-kammen till den här toppen och tog samtidigt bort pysventilen för att kunna utvärdera någorlunda mot det jag haft förut. Är lite besviken för att min dieselkaraktär är borta. Nu känns den lite slö upp till 2200-2500 men fortsätter dra fint där m-kammen dog av. Tidigare hade jag nog en grym peak runt 3000-3500 varv men har nog balanserat ut den lite nu.

Ett frej-test jag gjorde säger 3,38 på första delen och 6,45 på andra med en totaltid på 9,83. Totaltiden är något sämre än tidigare men nu är den inte lika bra lean-inställd heller. Det som märks mest är ju på första delen där jag tappat mot sista mätningen.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #197 skrivet: mars 11, 2014, 15:50:16 »
Beställde efter sinter i söndags så räknar med att ha den hemma på torsdag. Får se om jag åker till garaget till helgen eller om det blir nästa vecka för att byta koppling.
Har på g en 9-5 IC dessutom. Någon som har testat att montera en sån? Fick måtten på tele och verkar inte allför tokigt att rymmas där fram.

Så kanske man kan ladda lite extra framöver :-D


Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #198 skrivet: mars 19, 2014, 13:20:16 »
Helgen är över sen länge och sinterkopplingen sitter i kärran. Jäklar vad skönt att slippa hålla halvgas för att kopplingen slirar. Nu är det bara att trycka på. När motorn var ur passade jag på att bricka mellan på wastegaten men gav bara en tiondel mer i ladd.

Gav ganska snabbt idéen på intercoolern från saaben. Den blev för bred för mitt tycke. Har på g en mindre vag-ic istället som med lätthet ryms i bilen istället.

Några bilder på helgens jobb




Och så en avslutning från gårdagen

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #199 skrivet: mars 19, 2014, 13:41:16 »
Ser bra ut :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75