Författare Ämne: Vinterräsern 363 - V  (läst 134408 gånger)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #200 skrivet: mars 19, 2014, 13:57:34 »
Filmade lite igår och har fått upp den på tuben

http://youtu.be/FAKDuel0TcM

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #201 skrivet: april 28, 2014, 05:58:13 »
Skulle leka lite efter att ha varit borta från räsern 2 veckor. Lyckades få lite hjulstuds och så sa det pang typ. Sen tog jag mig inte därifrån :P Höger drivaxel snurrar men driver inte. Så antingen är axeln knäckt eller så är drivknuten trasig eller nåt i navet. Får undersöka framöver vad som hänt =)

Någon som har delar över?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #202 skrivet: april 28, 2014, 14:14:03 »
Så skumt.. Nu när jag kollar under bilen så verkar drivaxeln vara lös vid inre knuten. Bara damasken som håller den uppe men ändå snurrar den så måste ju ha gått av på två ställen då eftersom inte hjulet snurrar..
Eller kan den ha glidit ur sina splines vid inre och gått av vid yttre?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #203 skrivet: april 28, 2014, 14:20:16 »
Drivaxeln ska inte kunna glida ur genom sina splines såvida axeln inte gått rakt av.

Snurrar drivaxeln när du har igång motorn och släpper upp kopplingen?
Då bör ju mest troligt yttre drivknuten eller splinesen mellan drivknut och drivaxel eller splinesen till medbringaren vid hjulet ha farit då hjulet inte snurrar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #204 skrivet: april 28, 2014, 15:19:23 »
Jo drivaxeln snurrar på höger sida.

Men det ser samtidigt ut som den är väldigt hängig mot den inre sidan. Typ som att den bara hänger i damasken. Så antingen har något gått sönder på både yttre och inre sidan eller så har den gått av på ena sidan och sen glidit ur sina splines eller något liknande på den andra =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #205 skrivet: april 28, 2014, 15:24:01 »
Ja det är ju bara att ta isär och inspektera ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #206 skrivet: maj 01, 2014, 17:21:22 »
Var ute och inspekterade på parkeringen lite som snabbast och axeln verkar lös på båda sidorna. Blir spännande att se vad som hänt när jag tar isär det. Har nog lyckats få tag på en reservdelsbil också så den ska dras på dolly ner till garaget för att få donera axeln och så blir det att vara på saker som kan vara bra att ha =)

Hinner förhoppningsvis dra den till garage och få igång bilen igen i helgen. Säsongen börjar gå mot sitt slut och Amazonen ska ju fram snart =)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #207 skrivet: maj 02, 2014, 15:17:14 »
Här är min reservdelsbil. Ser relativt fräsch ut men något rostig i balken under kylaren. Har stått sen 02 har jag för mig och har 35000 mil på mätaren. Det ni =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #208 skrivet: maj 03, 2014, 20:28:52 »
Ingen bild?  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #209 skrivet: maj 04, 2014, 21:20:53 »
Nu är räsern igång igen. Axeln i sig är hel men båda drivknutarna är helt trasiga. Den yttre är värre och antagligen den som gått sönder först och sen tagit med sig den inre i fallet.

Bild borde det ju ha varit med i förra inlägget.. Provar igen


Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #210 skrivet: maj 07, 2014, 14:52:29 »
Var en sväng till garaget igår för att rensa ut lite av det jag kört runt med i bilen dom sista veckorna. Fick tag på två stolar från en Opel Vectra runt 00 som kändes lite sportigare än volvons..

Börjar med lite bilder från hämtningen av reservdelsbilen och bytet av drivaxel på parkeringen här hemma.




En liten suddig bild från fästet jag fick göra på förarsidan för att få stolen lägre och någorlunda rätt i längsled.


På passagerarsidan borrade jag bara nya hål bredvid dom befintliga så den stolen är än så länge ganska hög och går inte att få så långt bak som en lång person skulle vilja.


Tyvärr blev det för stressigt och mörkt när jag skulle till jobbet så har ingen bild på hur resultatet blev men är nöjd. Nu skulle jag bara behövt fräscha upp stolarna :P

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #211 skrivet: maj 07, 2014, 15:38:15 »
Trevligt med lite sportigare stolar :)

Du har inte en eller två fräscha drivaxlar över du vill sälja?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #212 skrivet: maj 07, 2014, 16:31:48 »
Eftersom jag just knäckt en och fick tag på den vita bilen så har jag ju en kvar men känner nog att jag kan komma att behöva den :p Är du i akut behov eller samlar du bara på dig för framtiden?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #213 skrivet: maj 07, 2014, 16:38:05 »
Misstänkte det :P

Ganska akut att byta en av dem iaf, min drivknut som glappar i splinesen blir bara mer och mer glapp för varje dag :-X Men jag vägra köpa en drivaxel på skroten för 500kr, alldeles för dyrt anser jag.
Den andra är bara för att få bytt ut båda mot de nyare grövre drivaxlarna, jag har ju de gamla klenare drivaxlarna jag och de nyare drivaxlarna är ju nog klena ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #214 skrivet: maj 09, 2014, 16:17:46 »
Bilder på någorlunda klart resultat som volvo borde byggt dessa bilar med stolarna





Tyvärr väldigt skitiga och lite trasiga stolar men gratis är gott =) Får se om jag får tummen ur att sänka andra stolen och även montera den lite längre bak. Då åker nog baksätet iväg..
« Senast ändrad: maj 09, 2014, 16:25:42 av Danne »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #215 skrivet: maj 09, 2014, 16:19:22 »
Det där ser ut som trevliga stolar och mycket bättre sitthöjd :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #216 skrivet: maj 13, 2014, 15:56:20 »
Har beslutat att jag ska pröva sluten vevhusventilation igen. Känns som det borde vara det bästa att låta motorn suga i sig skiten istället för att försöka samla upp det. Och mer-flaskan jag kört har blivit halvfull och sen har jag laddat på i någon rondell så har hälften blåst ut och kladdat ner motor och parkering. Så nu hoppas jag på mindre fläckar under bilen och kanske lite mer blårök istället =)
Har även upptäckt ett litet läckage vid en spridare. Bytte ju o-ringar när jag monterade dom större spridarna men bytte ut den som hade läckage nu igen så hoppas det blir tätt nu och att det inte är något galet med spridaren..

På söndag är det driftingträning här i umeå-trakten så har tänkt mig dit och se om det går att drifta med det lilla jag har att köra med och utan att ha aga-diffat. Känns lite tråkigt men får väl försöka köra på kräng =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #217 skrivet: maj 16, 2014, 21:36:28 »
Tycker inte du ska köra överladdning i vevhuset. Var rädd om packboxar och packningar annars har du väl snart en motor som läcker olja och kladdar i varenda skarv!? men det var kanske inte det du menade.. skiljer ju lite på din turbo och min sugis när det gäller vevhusvent.

Bättre att bygga en bättre uppsamling/ventilation då kanske?
(Kör själv med flaska efter att jag planat toppen och fått monsterkomp med övertryck i vevhuset som följd).

Edit: Trevlig kupé! Skulle gärna ha dina stolar, om du sitter still i dem i kurvorna. Märke/modell? (på bilen de satt i innan?)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #218 skrivet: maj 16, 2014, 22:47:29 »
Så länge man stoppar en backventil på vakuumslangen till vevhusventen så ska det inte vara några problem med sluten vevhusvent fastän man har turbo.

Men varför inte bara dra en returledning från oljecatchtanken? Då bör det ju inte kunna blåsa ur olja ur den eftersom den då bör tömmas i samma takt som den fylls på.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #219 skrivet: maj 17, 2014, 16:32:39 »
Överladdning blir det inte i vevhuset. Slangen från burken på sidan av motorn leds till en anslutning på röret mellan turbo och lmm. Där bör det alltid vara ett undertryck som på så vis suger i sig vevhusgaserna. Nu verkar detta ändå inte räcka. Om detta beror på en dålig motor eller om det beror på för dåligt flöde i slangen vet jag inte.

Har hoppat över flamfällan som jag tyckte bara strypte och den hade ju den tunna vakuumslangen som gick till insuget och där tyckte jag att det skulle kunna bli ett övertryck i vevhuset om jag hade den inkopplad. Men jag borde kanske återmontera flamfällan och köra med en backventil på den vakuumslangen som du simlar säger. Skulle det ge bättre funktion?

En typ av behållare skulle kunna funka att ha som du säger. Ta bort burken som sitter på blocket och försöka ansluta en slang på det ena hålet för gaser upp till en behållare och sen ytterligare en slang som leder ner oljan till returhålet som finns där. Bekymret då tycker jag är att gaserna som kommer ut är relativt kladdiga och kommer då kladda ner bilen. Speciellt eftersom min motor verkar ventilera ganska mycket.

Stolarna kommer från en Opel Vectra årsmodell ca 97-00. Den modellen som har speglarna lite sportigt ihopsatt med en förlängning till huven. Den bilen som fick lämna ifrån sig stolarna hade tillägget comfort. Stolarna är relativt hårda så vet inte om det är att man kan dra fram lårstödet som är comfort eller vad dom menade. Sidoairbag inbyggt. Jag klippte av airbagkablarna först utan att råka lösa ut någon av dom men var försiktig =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #220 skrivet: maj 17, 2014, 16:47:56 »
Kan funka att sätta tillbaka flamfällan och vakuumslangen med backventil på.
Om du tycker flamfällan stryper så går det ju att ta ut själva flamfällan ur plaströret så har du ju fortfarande båda slanganslutningarna.

Går ju att testa, om inte så blir du nog tvungen att skaffa en oljecatchtank med retur ner i tråget och eventuellt extra vevhusventilation i t.ex ventilkåpan.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #221 skrivet: maj 17, 2014, 17:42:30 »
Menade inte överladdning i vevhuset, fel benämning på övertryck ;)
Och jag vet ju att det är kompressionstrycket (som är så mycket mycket högre) och inte laddtrycket som skapar problemet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #222 skrivet: december 02, 2014, 16:42:00 »
Här var det länge sen jag skrev. Har tittat in på forumet några gånger men glömt bort min egen tråd. Sitter just och laddar över bilder som jag skulle kunna slänga in från mobilen till dropbox så kanske kommer lite bilder på vad som hänt sen sist.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #223 skrivet: januari 07, 2015, 01:03:54 »
Här var det länge sen jag skrev. Har tittat in på forumet några gånger men glömt bort min egen tråd. Sitter just och laddar över bilder som jag skulle kunna slänga in från mobilen till dropbox så kanske kommer lite bilder på vad som hänt sen sist.

Låter bra :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.