Författare Ämne: Söker Kopplingschema och kunskap om 360  (läst 1898 gånger)

Stefan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Söker Kopplingschema och kunskap om 360
« skrivet: augusti 08, 2013, 03:20:31 »
Tjenare
Bara lite info då jag är ny här  = )
(köpte en 345a för ett tag sedan och hade en b230F liggande från en 940 så slängde jag in den. Bilen går riktigt bra nu men har lite små el grejor jag skulle vilja fixa innan jag är helt nöjd. Har även en annan 345 som är lite mer av en projektbil men den får jag prata om mer någon annan gång.)

Själva Problemet/Funderingar.
Om någon har ett kopplingshemma över främst mätarhuset och dess ingående kablar. (de mer specifika jag söker där är vilka kablar om går till oljetryckslampa, Varvräknare och motortemp.)
En annan fundering är om det går att koppla in signalen från B230F (LH 2.4) på den befintliga varvräknaren och få det och funka, undrar även om ni tror att det går att använda den befintliga motortemperatur visaren  och koppla in sladdarna från LH 2.4at.

Tacksam för hjälp
Mvh Stefan

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 166
    • Visa profil
SV: Söker Kopplingschema och kunskap om 360
« Svar #1 skrivet: oktober 20, 2013, 19:02:22 »
kollar upp det imorgon, ska kolla lite andra elscheman då med...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16560
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: oktober 23, 2013, 19:11:37 »
Tjenare
Bara lite info då jag är ny här  = )
(köpte en 345a för ett tag sedan och hade en b230F liggande från en 940 så slängde jag in den. Bilen går riktigt bra nu men har lite små el grejor jag skulle vilja fixa innan jag är helt nöjd. Har även en annan 345 som är lite mer av en projektbil men den får jag prata om mer någon annan gång.)

Själva Problemet/Funderingar.
Om någon har ett kopplingshemma över främst mätarhuset och dess ingående kablar. (de mer specifika jag söker där är vilka kablar om går till oljetryckslampa, Varvräknare och motortemp.)
En annan fundering är om det går att koppla in signalen från B230F (LH 2.4) på den befintliga varvräknaren och få det och funka, undrar även om ni tror att det går att använda den befintliga motortemperatur visaren  och koppla in sladdarna från LH 2.4at.

Tacksam för hjälp
Mvh Stefan

Hej Stefan! Tråkigt att ingen hunnit hjälpa dig sen i somras..

Angående varvräknaren så går ju original varvräknare på signalen till tändspolen. Oberoende av vilket insprutningssystem du kör. Men du måste ta rätt kabel i härvan och koppla in på tändspolen. Ska leta fram info om detta till dig från min projekttråd.

Angående tempmätaren så är det enda rätta att gänga i din B200F-givare i din nya topp. Då blir ju tempvisningen garanterat rätt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2013, 19:16:55 »
Här ser du vilken sladd i kontakten till Renix tändmodulen som går till varvräknaren:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg36211#msg36211

Förtydligande. Grå kabel från tändspolens minuspol på primärsidan (lågspänning/12-voltsidan) går till varvräknaren.
Byter du tändsystem skall denna gråa kabel kopplas på den nya tändspolens minuspol.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

falkhammer96

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 24, 2018, 22:59:30 »
hej! jag vet att den här tråden är fem år gammal, men jag hittar inget bättre ställe att få svar på min fråga! ::) Jag har bytt till brytarlöst tändsystem på min volvo 360 och försöker få varvräknaren att fungera. om jag kopplat den gråa kabeln från renix systemet på minus sidan av tändspolen så dör bilen ??? någon här med något tips på vad jag gör för fel?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 26, 2018, 20:25:55 »
hej! jag vet att den här tråden är fem år gammal, men jag hittar inget bättre ställe att få svar på min fråga! ::) Jag har bytt till brytarlöst tändsystem på min volvo 360 och försöker få varvräknaren att fungera. om jag kopplat den gråa kabeln från renix systemet på minus sidan av tändspolen så dör bilen ??? någon här med något tips på vad jag gör för fel?

Låter som att du har gjort rätt  ::)
Bortsett från att du bytt från ett brytarlöst till ett annat  ;)

falkhammer96

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 26, 2018, 23:03:38 »
haha ja jag var tvungen att byta tändsystem :P det där med icke justerbart tändläge duger inte efter motorbytet i racerbilen! ;D

något tips på vad jag ska börja pula med för att få igång mätaren? eller är det bara att köpa en universal skitful på Biltema?  :-\

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3220
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 27, 2018, 19:51:49 »
Eftersom du satt en vanlig tändspole så borde det bara vara att koppla varvräknaren direkt på tändspolens minuspol.
Märkligt att motorn dör då, någon skillnad är det inte i mätarhuset iaf då jag provat en 88as mätarhus på brorsans 83as GLT med brytarlös tändning med hallgivare i fördelaren original.

Du har inte råkat ta fel kabel?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2079
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 28, 2018, 22:52:28 »
Tyder ju på att grå kabeln är kortsluter till jord.
Har det varit en förgasarbil eller insprutare från början?  På bilar med sprut är grå förgränad till varvräknare,bränslepumpsrelät och styrboxen. Tänkte om sptutet är borttaget och kabeln ligger och kortsluter😕
Jag har hafft flera 340 med förgasare och två 360 med förgasare och ingen av dom hade varvräknare.