Författare Ämne: Skillnad på 340 och 360??  (läst 6028 gånger)

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Skillnad på 340 och 360??
« skrivet: augusti 21, 2013, 21:26:56 »
Tjenare, var ett tagsen man var här nu, funderar på att köpa mig en 340 med en b14. Jag antar att min b20 blir roligare att ha i 340in än en b14. Är det bytet lätt att göra och går det att reg besiktia med den motorn? Eller måste jag ta bromsar och hela skiten från 360in för att reg besiktia? 
Behöver tips och råd av er 300 experter innan jag gör något förhastat. Jag saknar att köra 300 och skulle vilja göra det igen:-)
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Skillnad på 340 och 360??
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2013, 23:51:14 »
b20 satt aldrig i varken 360 eller 340, b200 och b19 som är ohc-rödblockare satt däremot i dem.
det är säkert inte omöjligt att sätta i en b20 men det blir svårare att fuska sig runt besiktningar och så (utbytesmotor för bes. eller ombyggt blir det som gäller)

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Skillnad på 340 och 360??
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2013, 09:32:18 »
Okej, jag menade b200, trodde det var samma som b20.
Okej, låter jobbigt, man kanske kan leva med att pendla med en b14 i vinter då.
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Skillnad på 340 och 360??
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2013, 17:18:57 »
b200 är betydligt lättare att få dit än b20
b20 och b18 är dem gamla stötstångsmotorerna (amazon,pv,duett,p1800,tidiga 140)
b200 är en b230(740,940) fast med mindre borr.
b19,b21,b23 är liksom b200 och b230 ohc-motorer med olika borr (1.9L, 2.1L, 2.3L)

av dessa motorer fans 300 serien med b200 och b19 (tror inte det fanns några andra riktiga Volvo spisar)
så en b200 bör gå att få dit, men frågan är hur det blir med besiktning.

vilken låda har du?

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Skillnad på 340 och 360??
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2013, 19:21:47 »
Jag har inte köpt 343an så jag vet inte vad det är för låda på den, men på min 360 där jag har b200 är det en 5växlad låda.
Men är det lika lätt att byta från b14 till b200 som det verkar vara att byta från b200 till b230? Vad jag tänker på är mest svetsning av motorfästen. För det vill jag inte behöva göra.
Länk till 340:http://mobil.blocket.se/goteborg/Nybes__Volvo_340_Lagmilare_13000_mil_48609721.htm?ca=15&w=1
Tycker jag låter ganska bra handtaget som han skriver om antar jag är samma handtag som jag har på min 360 så det är la bara att flytta över.
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3712
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Skillnad på 340 och 360??
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2013, 22:14:23 »
Måste påpeka att B19 är på 2.0L. Enda orsaken till att den heter B19 är för att den inte ska blandas ihop med en B20. B19 och B200 har 88,89mm borr och 80mm slag.


Det är mycket mer jobb att byta från B14 till B200 eftersom det är helt olika drivlina i bilarna. Det enda som passar mellan varandra är lådorna ifall man byter ut "struten" på framsidan av lådan till struten från respektive drivlina.

De enklaste alternativet (förutom att köpa en 300 med rödblockare) är:
Köpa sprängkåpa, transaxel, växellåda, motorfästen och eventuellt kopplingsvajer från en 300 med rödblockare.
eller
Bygga om så det går att stoppa en vanlig M45/46/47 framme på motorn, 240/740/940-bakaxel och kardan emellan.

Sen går det ju att plocka ihop en riktigt stadig drivlina men ändå ha lådan bak genom att bygga ihop t.ex en ZF-låda med en BMW-diff ihop i ett paket och modifiera en sprängkåpa så det går att montera en kardan emellan sprängkåpa och växellåda och modifiera så det antingen passar med BMW-drivaxlar på original bakaxel eller så att originaldrivaxlar passar på BMW-medbringare.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Skillnad på 340 och 360??
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2013, 22:20:46 »
skrev lite snabbt så det råkade bli fel med litern där  :-[
ok, är inte så insatt i just skillnaderna mot en b14 drivlina då jag aldrig riktigt intresserat mig för den motorn...
angående ombyggnad så skulle jag satsa på (i ett seriöst och hög-effekts bygge) någon form av kardan med annan v-låda bak, jag tycker att det är lite av charmen med dessa bilar just lådans originalplacering.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3712
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Skillnad på 340 och 360??
« Svar #7 skrivet: augusti 23, 2013, 07:34:44 »
Jo växellådan bak är egentligen det enda rätta i 300-serien, viktbalansen gör otroligt mycket för väghållningen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Skillnad på 340 och 360??
« Svar #8 skrivet: augusti 23, 2013, 08:06:22 »
Men hyr roligt kan man ha med en b14 original egentligen? Låter ju inte som drömprestandan precis:p
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3712
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Skillnad på 340 och 360??
« Svar #9 skrivet: augusti 23, 2013, 14:43:06 »
Dem är säkert kul på vintern då det är ännu bättre viktbalans i dem än med rödblockare ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Skillnad på 340 och 360??
« Svar #10 skrivet: augusti 23, 2013, 20:35:09 »
Jag har ju en 360 med b200k motor och jag har ju bromsar och drivlina och hela skiten på den som jag kan flytta över till 340in men kan man besiktia med utbytt motor då så det står i papprena? Eller ska man vänta tills det dyker upp  en 360 med b200 motor?
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Skillnad på 340 och 360??
« Svar #11 skrivet: augusti 25, 2013, 21:24:53 »
Om du har en 360, varför ska du då köpa en 340? :p

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3712
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Skillnad på 340 och 360??
« Svar #12 skrivet: augusti 25, 2013, 21:28:42 »
Fräschare kaross kanske ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Skillnad på 340 och 360??
« Svar #13 skrivet: augusti 28, 2013, 17:08:34 »
Om det nu är så fallet är så kan man ju mygla lite genom att köpa en likadan kaross 3,4 eller 5-dörrars och på det viset flytta över drivlinan till den nya bilen och även flytta över id till den nya utan att behöva regga med större motor. Alternativt att köpa en 360 direkt =)