Författare Ämne: Hur installera ett sånt här luftfilter i -88 360 med B200F?  (läst 14326 gånger)

perkabrod

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Hur installera ett sånt här luftfilter i -88 360 med B200F?
« skrivet: september 25, 2013, 20:51:49 »
Hej! Tveksamt om det jag vill göra skulle ha med trimning att göra :P

Tycker att det finns två anledningar att byta till ett sånt där sportfilter

1) Det ser coolare ut

2) Mer plats i motorrummet

Kan inte komma på en enda anledning att behålla original-anordningen men ni får gärna ge synpunkter och argument på varför man eventuellt borde ha kvar det original...

Från detta:

till detta

Vad behöver jag köpa för grejer?

Vad är den där boxen jag ringat in på bilden?

Vad måste jag tänka på att behålla? Ser att det sitter en sensor innan sportfiltret på sista bilden, antar att den är bra att ha...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16991
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hur installera ett sånt här luftfilter i -88 360 med B200F?
« Svar #1 skrivet: september 25, 2013, 21:11:17 »
Hej, visst har det med trimning att göra. Dels låter det roligare (weberljud) när man gasar på och dels ger det ca 8hk på en original 360 enligt mina tveksamma mätningar och beräkningar som du kan se här ;) : http://www.300power.com/forum/index.php?topic=240.msg28573#msg28573

Däremot kan du inte ta bort burken du ringat in. Det är luftmängdsmätaren som bilens styrbox (för insprutningen) använder sig av när den beräknar hur mycket bränsle som ska sprutas in i motorn. Utan den går inte bilen att köra!

Jag har tagit bort luftmängdsmätaren men först efter att ha bytt ut styrboxen mot en som använder sig av en vakummätare placerad i insuget samt en tempmätare efter luftfiltret. (Det är tempmätaren du ser på bilden på den modifierade motorn.)

Slutord: Glöm bort att köra utan luftmängdsmätare, montera istället ditt öppna luftfilter istället för plastburken som ditt originalfilter sitter i. Går snabbt och smidigt att montera där, och låter häftigt och ger motorn mer effekt. Att ta bort luftmängdsmätaren ger ännu mer ljud men inte så mycket mer effekt, vilket jag också har testat och mätt upp: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=240.msg35931#msg35931
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 25, 2013, 21:36:47 »
Tusen tack. Två frågor bara (har inte hunnit läsa dina tester än)

1) Vad gör man med förvärmningshistorien som sitter på avgassidan av motorn? :S

2) Är det någon nackdel med att montera filtret direkt på luftmängdsmätarboxen? (Då blir det mer plats i motorrummet, två flugor i en smäll!)

3) Hmm okej en fråga till, följdfråga... Ibland ser man folk dra nå alurör innan luftfiltret, tänker att efter luftmasseboxen kanske man skulle kunna ha en liten 45 rörböj, utifall filtret inte får plats att sättas direkt på boxen.

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 26, 2013, 00:19:18 »
förvärmningen går att plocka bort eller bygga om

det tråkiga med ett öppet filter är att det tar in luft från omgivningen (motorrum=varm luft=syrefattigare luft=sämre effekt, typ)
alltså ska man helst ha en avskärmning från den heta luften och leda in kall luft från fronten/framskärmarna/huven

jag har haft öppet filter rakt på LMM:en så det får plats.

perkabrod

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 26, 2013, 18:34:27 »
Köpte filter idag iaf och tog lite foton. Gissar att det blir svårt att montera det direkt på boxen.

Är så noob att jag knappt förstod vad man behövde då jag var på biltema. Såg lite 3" slangklämmor, 3" silikonslang osv, slutade med att jag bara köpte luftfiltret, det VET jag att jag behöver iaf :)
Väl hemma ser jag att det sitter en gummipackning och en klämma på filtret.

Så när jag bestämt var det ska monteras så märker jag väl om jag behöver köpa fler delar.

Så här ser det iaf ut:

Hade ju varit sååå skönt få ta bort så mycket som möjligt av det där originalröret i plast... Som ni ser är det rätt så mycket grejer i motorrummet.

perkabrod

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 26, 2013, 19:11:43 »
Så här blir det nog göra. Är så jävla kallt så jag orkar inte gå ut och kika hur det ser ut men antar att hela den där boxen borde gå flytta längre bak även i min bil, relativt enkelt hoppas jag då...

Är det tempmätare som sitter på "luftröret", d v s mellan insug och luftmängdsboxen?

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 26, 2013, 19:55:07 »
Nej den slangen går antingen till tomgångsmotorn eller något annat med vevhusventilationen. Kommer inte riktigt ihåg just nu trots jag pillat med den ett par gånger sista veckan :P

Som på sista bilden borde ju funka. Men tänk på att det kanske blir lite att fixa för att flytta luftmängdsmätaren som du nämner som box. Den sitter med 3 skruvar på ett plåtstag som sedan går ner på rambalken. Beroende på hur mycket du behöver flytta den så får du antingen bara borra om lite hål och justera på så vis eller göra en plåtbit för att flytta bak LMM.

Lycka till =)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 26, 2013, 20:55:55 »
Tusen tack. Två frågor bara (har inte hunnit läsa dina tester än)

1) Vad gör man med förvärmningshistorien som sitter på avgassidan av motorn? :S

2) Är det någon nackdel med att montera filtret direkt på luftmängdsmätarboxen? (Då blir det mer plats i motorrummet, två flugor i en smäll!)

3) Hmm okej en fråga till, följdfråga... Ibland ser man folk dra nå alurör innan luftfiltret, tänker att efter luftmasseboxen kanske man skulle kunna ha en liten 45 rörböj, utifall filtret inte får plats att sättas direkt på boxen.

1. Bygg om eller ta bort som redan sagts. Inte lätt att bygga om dock, jag har kört i 9 år nu utan. Men motorn blir kanske varm lite snabbare om snabeln sitter där. Original luftburk har ju nån klaff som sköter tillskottet av förvärmd luft.

2. Nej bara fördel egentligen. Kallare luft på motorns insugssida samt inte så lång väg att suga luften samt mindre plastskrot under huven.

Lossa du LMM från sitt fäste, montera luftfiltret och bygg sen eventuellt om/bygg nytt fäste om du tycker det behövs.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

perkabrod

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 26, 2013, 20:57:27 »
Ja det var nog tempsensor jag tänkte i huvudet, inte mätare (för då låter det som nåt som hör ihop med instrumentklustret) :)

Jo jag kan se på min första bild ungefär hur LMM är monterad. Hoppas jag lyckas få till det. Ska hänga med Olle i helgen och han brukar ha bra tips, å skills :D

Funderar lite på den där förvärmarslangen. Om man ska lämna den öppen eller ta bort och proppa för hålet där den ansluts. Förstår knappt hur den fungerar, går det avgaser i den?

Jo som sagt jag är nybörjare :) För mycket skateboard å för lite moppe i ungdomen. Men sakta men säkert ska man väl bli en hobbymekare :D

Edit: Tack Frej!
Kommer bild när detta är fixat :D
« Senast ändrad: september 26, 2013, 21:02:04 av perkabrod »

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3712
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #9 skrivet: september 26, 2013, 21:25:52 »
Låter bra att du får hänga med Olle så du får lite tips och gratis-lektioner :)

Förvärmningsslangen är bara att ta bort om du inte ska använda den.
Går inga avgaser iden utan strålvärmen från grenröret värmet upp luften som sedan leds genom förvärmningsslangen till värmespjället och därifrån sugs luften in i motorn, sitter en bimetall i värmespjället som stänger av varmluften mer och mer desto varmare den blir.

Det låter illa det, moppe var ju det enda man höll på med utöver att spela på datorn när man var i den åldern, men kanske därför man har några kilo för mycket :P Mest köra dock, mopeden krånglade ju fan aldrig (hade en tokfräsch DT50MX -93a).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 26, 2013, 23:47:52 »
Ett enkelt sätt att bygga om förvärmningen är att skaffa en  längre plåtslang (finns liknande på biltema) och dra från grenrör via ett spjäll som är wire/elmotor reglerat som i sin tur styrs via spak/knapp i kupén. alternativt helautomatiskt med en temp. givare.

att kapa röret på andra sidan motorrummet är inte en så bra ide då luften garanterat är varmare på grenrörssidan.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: september 27, 2013, 16:17:29 »
Ett enkelt sätt att bygga om förvärmningen är att skaffa en  längre plåtslang (finns liknande på biltema) och dra från grenrör via ett spjäll som är wire/elmotor reglerat som i sin tur styrs via spak/knapp i kupén. alternativt helautomatiskt med en temp. givare.

att kapa röret på andra sidan motorrummet är inte en så bra ide då luften garanterat är varmare på grenrörssidan.

Ja det bästa är ju att ha förvärmningen kvar om man kör med bilen på vintern. Men som sagt, lite meck att bygga om. Men nu blev jag sugen, gillar varm bil snabbt på vintern.

Du menar att kapa röret vid original luftburk? Det behövs inte då det finns en skarv där. VÄLDIGT smidigt att bara trycka på filtret där istället. Mitt luftfilter hade rätt diameter för att passa där, men fel diameter för att passa på LMM.

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3712
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #12 skrivet: september 27, 2013, 16:21:32 »

Ja det bästa är ju att ha förvärmningen kvar om man kör med bilen på vintern. Men som sagt, lite meck att bygga om. Men nu blev jag sugen, gillar varm bil snabbt på vintern.

Du menar att kapa röret vid original luftburk? Det behövs inte då det finns en skarv där. VÄLDIGT smidigt att bara trycka på filtret där istället. Mitt luftfilter hade rätt diameter för att passa där, men fel diameter för att passa på LMM.
Det är ju det att om värmespjället sitter efter luftfiltret så åker ju den varma luften ofiltrerat in i motorn. I så fall skulle man ju behöva ett filter på förvärmningsslangen, fast kanske skulle räcka med bara ett finmaskigt nät för att slippa stor skit med tanke på att det inte kommer in så mycket smuts där vid grenröret.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: september 27, 2013, 16:28:46 »
Jo som sagt jag är nybörjare :) För mycket skateboard å för lite moppe i ungdomen. Men sakta men säkert ska man väl bli en hobbymekare :D

Edit: Tack Frej!
Kommer bild när detta är fixat :D

Haha, jag åkte själv alldeles för lite SKATEboard ;)
Du lär dig nog lika fort mecking nu som då, och nu har du ju en BIL att meka med vilket är ganska mycket mer än moppe :D

Blir bra med bildbevis på dina nya skills sedan ;)

Förvärmarslangen kan du ta bort helt som simlar sade.

Det är ju det att om värmespjället sitter efter luftfiltret så åker ju den varma luften ofiltrerat in i motorn. I så fall skulle man ju behöva ett filter på förvärmningsslangen, fast kanske skulle räcka med bara ett finmaskigt nät för att slippa stor skit med tanke på att det inte kommer in så mycket smuts där vid grenröret.

Ja, inte helt lätt med öppet luftfilter och förvärmning ;)

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: september 27, 2013, 18:07:21 »
min tanke var mer något som ser ut som originalanordningen men med ett nytt spjäll:
grenrör->värmesköld->kort värmerör->spjäll->långt värmerör(till den kalla sidan av motorrummet)->luftfilter->LMM->insug

vet dock inte hur mycket av den varma luften som kommer sugas in om man inte kompletterar med ett spjäll som stänger inloppet av kalluft till filtret.

enklast är nog att bara kasta bort förvärmningen helt, kanske ersätta med blockvärmare?

ja det går att dela röret där men min poäng var att luften faktiskt är ganska mycket varmare på grenrörssidan av motorrummet (varm luft när motorn redan är varm=sämre effekt=dåligt)

perkabrod

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: september 27, 2013, 18:14:05 »
Min förvärmarslang har aldrig varit påkopplad då den har hål i sig och gått av. Så jag kommer ta bort den helt, inte upptäckt eventuella fördelar så det man inte haft saknar man ju inte.

Nån skrev att filtret inte passar på LMM, jag borde alltså köpa en sån här imorrn?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Filter/Luftfilter/Adapter-sportluftfilter-33217/

Antar att det är tänkt att denna ^ ska monteras på LMM...

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: september 27, 2013, 20:38:50 »
Den där skruvas väll på t.ex. en förgasare? nej du ska ha en slang/rör som ena ändan passar på sportluftfiltret och andra på luft mängd mätaren, ditt passade alltså inte rakt på? är det för stort eller för litet, för stort går ju att åtgärda med en kapad slang som hamnar mellan lmm och filtret.

jag har som sagt sett/haft ett biltema filter(gamla modellen, när det bara fanns korta koniska i olika färger) monterat direkt på. skaffa fram ett skjutmått och mät båda delarna så kommer du säkert på någon lösning.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: september 27, 2013, 22:40:45 »
Det var jag som skrev att MITT filter inte passade på LMM. Däremot på röret till original luftburk.
Testa får du se vart ditt passar :)