Författare Ämne: Paj huvudbromscylinder?  (läst 1667 gånger)

einar-

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Paj huvudbromscylinder?
« skrivet: oktober 12, 2013, 01:51:42 »
Har jävlats med bromsar hela kvällen på en 360 GLT -83a och dom gör mig inte klok  ???

Frambromsarna vill gärna ligga på och när jag testade att motionera oken så var bromsoken riktigt fina (troligen bytt för inte så länge sen) och kolvarna inte det minsta rostangripna men ändå så fick jag ta till stora rörtången för att klämma in kolvarna igen.
Jag tänkte ju naturligtvis att det var bromsslangarna som var kass men när det krävs ( ja jag har räknat) 40 pumpningar med bromspedalen innan kolven i oket var så pass långt ute att det var värt att trycka in den igen insåg jag att det måste vara något mer som är galet.
Dessutom så känns det som att trampa luft när jag har ett ok löst för pedalen går hela vägen i bott.

Sätter jag ihop bromssystemet igen så känns pedalen normal och bromsarna fungerar men ligger på fram. Bak är det inga problem alls.

Är detta huvudcylindern som spökar?

Brejkan

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Paj huvudbromscylinder?
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2013, 09:45:12 »
Kan vara så att om det är gummi slangar som går ner till oken så kan dom svälla invändigt och därmed hindra bromsverkan. Har ingen aning om det är slangarna eller bromsoljan som orsakat det, men har vart med om fenomenet på ett par olika tillfällen.
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

einar-

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2013, 13:46:46 »
Men då ska det väl inte krävas 40 pump innan kolvarna går ut igen? Trampar jag för fort så kommer kolvarna ingenstans

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 14, 2013, 19:53:57 »
Eftersom du har bekymmer med att få ut oljan till oken så kan du ju faktiskt om du vill ta och kontrollera varje sak för sig. Skruva lös en slang och pröva trampa. Kommer oljan lätt ut så är slangen tät och igensvullen..

Men jag tror att du är inne på rätt spår. Det är hbc som är trasig eftersom att om du trampar för fort så åker trycket förbi packningen och kolven. Detta bör du se lätt själv genom att lätta på damasken och där bör det vara en massa bromsvätska. Inne i bilen där pedalen går in i hbc.. Är det torrt där bör det inte vara den som är trasig. Bromsvätskan kan iofs även ta sig in i servot men då bör bilen suga i sig det och brukar då ryka lite.