Författare Ämne: Volvo 360 turbo "Den bäste!"  (läst 3772 gånger)

Jepp-e

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • De går aldrig
    • Visa profil
Volvo 360 turbo "Den bäste!"
« skrivet: oktober 14, 2013, 01:37:18 »
Tjena!

Tänkte börja med en historia!

Jag har som många andra blivit drabbad av 360 sjukan! Vissa tycker de är bra å vissa inte!

Jag köpte min första och ända 360 för de va den fulaste bilen jag sätt och den va billig!
När jag va å provkörde den både kokade den och ville inte starta + att hela kylsystemet va fröset då förra ägaren inte visste va glykol var?!
Skit samma tänkte jag! Köpte skiten å börna iväg! Glömde till och med sommardäcken!

Detta blev min vinterbil som fick många galna reser och modds! Varje dag fick den smaka på rent helvete men den dog inte hur jag än körde!
Jag vill ju döda den på rätt sätt, den skulle ju dö med värdighet!

Jag växlade av den svarta plast skiten runt spaken, sen hela jävla konsolen!
Så de va som att växla nån gammel kina lastbil'

Så sladda jag över en brunnjävlen så jävligt så locket flög av när höger bakhjul åkte över å vad händer då med vänster bakhjul? Tro la fan de åkte ner å bunnshålet å sen bara small det!
Bladfjädern rök av å hela bakvagnen blev tok sne!
Så de va bara å köra in den på scania lastvagnar å fixxa te han!
Fick svetsat bladfjädern å riktat vakvagnen så han nästan går rakt på vägen!
Så blev jag påkörd vänster fram så mitt fjäderben blev krökt å vänster framskärm och bakdörr å bakskärm!

Sen blev de inte mycket värre den vintern å våren kom och han va fortfarande i liv!
Så hade vi ett fat feltank (bensin-diesel-e85) på jobbet, tänkte att de skulle nog göra gott i den gamle b200:an! Körde på det i månader å han bara gick! Visst rök den som fan men inget annat!

Så ni förstår kanske varför den får heta den bäste!

Sen hände nått väldigt hemskt! Min vattenpump börja läcka en massa vatten å jag hade varken pengar eller lust att laga det! Så jag sålde den! De va väldigt jobbigt och kändes inte bra i själen!

Så jag levde utan min andra hälft i ca ett år, och då hände det! Han som köpte den ringde å fråga om jag ville köpa tillbaka den!

De tro la fan jag köpte tillbaka den bästa bilen jag nånsin haft!!
+ att han hade bytat vattenpump!
Jag körde hem den å va så grymt nöjd! Den hade möglat å rostat och såg förjävlig ut!
Men vad gör de! Besiktigade den å grymt glad!

Så nu för några veckor sen satt jag å en polare å tänkte att vi måste ju göra ett grym comeback med "Den bäste"

Så vi bonna dit en turbo och körde! Funka bra på låg ladd men hornen växer ju ganska snabbt..
Så med fullt stypen bränsle retur och 1kg ladd och slirande koppling och 200 blås så blåste jag topp packningen så jävligt så den stack ut på sidorna!
Så efter 5 dagars kvälls klabb å 3dagars körande bestämde jag mig för att göra de lite seriösare!

Så nu börjar projektet som ska bli väldigt roligt att dela med andra 360 fans!

Volvo 360 turbo, Den bäste

**Spec

*B230 ltt med oljekylda kolvar 18000mil
*portad 531 topp med vx3 kam
*1.15 mls packning med 12,9 toppbultar
*org grenrör med org turbo
*saab 360cc spridare
*lh2.4 härva med guldbox
*bb-lambda
*360 tråg å olje pump
*945 intercooler
*bmw 730 kyl med 945 fläkt
*vw bubbla 4-puckad sinterlamell
*945 turbo tryckplatta
*bosch 044 pump
*green sportluft filter och öppen vevhusvänt å pluggad egr
*sen är allt genomgånget med nya packningar och packboxar, riktplanat, tvättat, lackat osv

Bilen körs dagligen på 50/50 e85 å 98 på 1,2 bars ladd å går rent ut sakt som helvete!

Bilder kommer inom kort! Mvh Jeppe


De går aldrig!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 turbo "Den bäste!"
« Svar #1 skrivet: oktober 14, 2013, 23:39:13 »
Hej och välkommen Jepp-e! Detta var en rolig historia att läsa! Börjar med krig och "slutar" med kärlek!  :D

Gillar att du hittat 360-spridare i en Saab ;)


Ska bli kul att se bilder på den bäste och se hur framtiden utfaller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Volvo 360 turbo "Den bäste!"
« Svar #2 skrivet: november 22, 2013, 15:59:07 »
En fråga angående LH 2.4, hur kopplade du in det? Har funderingar på att sätta i LH 2.4 själv och sen sugtrimma med timos grejer.

Har läst det kan bråka med kabeln som ska ta hastighet från bakaxeln, dock en väldigt diskuterad sak som jag inte vet om det stämmer.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Jepp-e

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • De går aldrig
    • Visa profil
SV: Volvo 360 turbo "Den bäste!"
« Svar #3 skrivet: december 22, 2013, 20:36:41 »
De har gått hårt åt den bäste nu i några dagar! Jag körde av en inre bringare och strax efter det är lagat så gick hylsan mellan kardan och växellådan sönder! Men ny hylsa är fixad och ska nog bytas i morron!

Fått bytat spridare med till audi s2 org spridare! Dem flödar 10cc mindre än saab spridarna! Perfekt för mig!


Jag koppla in min el lite på egen uppfattning och lite kors å tvärs!
Hastighets signalen är väl inget man behöver bry sig om får de går ju en vajjer till framhjulet!
De går aldrig!