Författare Ämne: Rattlåset  (läst 3984 gånger)

Sir S

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Rattlåset
« skrivet: maj 03, 2013, 19:43:46 »
Var och besiktade min nya 360 idag och fick mycket beröm samt tre st 2:or av min besiktningsman. Vänster blinker bak (åtgärdat), heljuset låste inte (åtgärdat) samt stöldskydd saknas. Har läst i diverse trådar att man kan trycka på tändningslåset eller smörja upp det. Trycka fungerade inte, så då återstår ju att smörja upp det. Hur får man enklast bort dom här skruvarna som skallen går av på vid rätt moment? Något som har ett bra tillvägagångssätt?

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Rattlåset
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2013, 21:50:51 »
jag plockade ner kåpan under ratten, och matade med roterande fil på själva muttestycket, man får ersätta med vanlig bult och mutter om jag kommer ihåg rätt.

Det kan vara bra att ha något skydd när man slipar ner mutterstycket så att man inte skadar alla kablar, jag tog en bit innermatta från en bil och pressade upp ovanför rattstången det funkade kanon och den fångade upp allt stålspån så man slapp damsuga så jäkla mycket sen.

Sir S

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Rattlåset
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2013, 12:46:30 »
muttestycket är det den svetsade muttern på ovansidan? Hur hårda är skruvarna, det går inte borra ur dom? Eller få något spår i dom så man kan nyttja en mejsel?

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Rattlåset
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2013, 13:09:07 »
Jag behövde nyss ta loss (läs bryta) ett tändningslås på en 360. Enligt boken ska det gå att borra loss skruvarna med 9mm borr från undersidan.
Men med en vanlig batteridriven borrmaskin och Jula (billigt skit) borrar lyckades jag inte.. Slutade med att jag sågade igenom aluminiumet till skruven tills den gick av. sen var låset totalt obrukbart dock! (det var det innan med... hade totalt kärvat ihop... därför man sakna ordentliga maskier).

Men det jag vill säga är att om man har en bra borr (tex Dromer eller liknande) och en vettig borrmaskin med lite kraft går det att borra loss från undersidan! i alla fall värt ett försök :) Men jag skulle starkt remoendera att körna ett märke i bultskallen först så borren styr.

Hoppas man var till lite hjälp :)
Och bilen går bra? ;)

Sir S

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Rattlåset
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2013, 17:13:49 »
Okej då ska jag försöka borra först. Jobbar på en industri så riktiga borrar kan jag få tag på och även någon bra maskin att borra med.

Sir S

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Rattlåset
« Svar #5 skrivet: maj 11, 2013, 12:57:20 »
Har borrat bort skruvarna nu, gick väldigt lätt. Men jag har lite problem att få ordning på rattlåset ändå. Jag har försökt smörja och motionera låset men jag får det inte att slå till själv, utan de krävs att man trycker på tändningslåset för att rattlåset ska gå i. Räcker det för besiktningen eller måste jag göra något annat?

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Rattlåset
« Svar #6 skrivet: maj 11, 2013, 13:53:19 »
säg att det är så det fungerar på den här modellen av bil, borde fungera.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Rattlåset
« Svar #7 skrivet: augusti 21, 2013, 15:04:08 »
För att få bort brytskruvarna som håller fast rattlåset tog jag bara en 3-4mm borr och knackade i en lämplig torx-bits. Borrade kanske 3-4 mm in i skruvet. Därefter vara det bara att ta och skruva lös med hjälp av bitsen.
Skruvarna sitter inte särskilt hårt. Iaf inte på den bil jag gjorde det på så det var lugnt =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Rattlåset
« Svar #8 skrivet: november 14, 2013, 22:56:56 »
För att få bort brytskruvarna som håller fast rattlåset tog jag bara en 3-4mm borr och knackade i en lämplig torx-bits. Borrade kanske 3-4 mm in i skruvet. Därefter vara det bara att ta och skruva lös med hjälp av bitsen.
Skruvarna sitter inte särskilt hårt. Iaf inte på den bil jag gjorde det på så det var lugnt =)

Bra där Danne, detta skall jag praktisera :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.