Författare Ämne: B200K Bluddrar, går på bra tomgång, HJÄLP! (problem löst. tändkabel)  (läst 6324 gånger)

Smurfen360

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Hej alla, jo det är så att jag har en volvo 360 -87 med b200k motorn.

och jag var ute i regnvädret och lekte i några vatten pölar och det gick bra dom 4 första gångerna men 5e så började den bluddra.
hänt förut när jag kört i en vattenpöl på vägen att den börjat bluddra men sedan upphört men nu går det inte över så jag undrar om ni vet svaret varför den beter sig så här?

den går bra på tomgång men om man gasar upp den så bluddrar den.

vad kan detta bero på? tändkablar, tändstift, fördelare, luftfilter?

var ute och kollade igår så att alla tändstift fick gnista och det fick dom. fördelaren var blöt och den torkade jag rent men den bluddrade fortfarande efter det.
« Senast ändrad: oktober 31, 2013, 00:09:09 av Smurfen360 »

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: B200K Bluddrar, går på bra tomgång, HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: oktober 29, 2013, 18:39:50 »
kolla tändkablarna är mitt tips (då jag själv råkat ut för liknande skit efter vattenpöls-lek ::) .(dock b200f))

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17003
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: oktober 29, 2013, 18:52:40 »
Min bil med elektronisk insprutning går knappt när det kommer vatten på fläktremmen men kan inte fatta varför.. Rättar dock till sig när remmen slutat slira och skrika några sekunder efter sista vätan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Smurfen360

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 29, 2013, 19:22:55 »
Min bil med elektronisk insprutning går knappt när det kommer vatten på fläktremmen men kan inte fatta varför.. Rättar dock till sig när remmen slutat slira och skrika några sekunder efter sista vätan.

ja man kanske skulle spänna fläktremmen eftersom nu efter vatten leket så slirar den nästan konstant och innan slirade den bara när det var lite fuktigt ute eller körde i vatten pöl men den slutade ju efter 10 sekunder

Smurfen360

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 29, 2013, 21:10:55 »
kolla tändkablarna är mitt tips (då jag själv råkat ut för liknande skit efter vattenpöls-lek ::) .(dock b200f))

kollade tändkablarna nu, en såg lite taskig ut och gnistrade "utanför" kabeln. men kan det göra så mycket? försökte tejpa den men vart ingen större skilland får åka och köpa ny kabel imorgon

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #5 skrivet: oktober 29, 2013, 22:59:23 »

kollade tändkablarna nu, en såg lite taskig ut och gnistrade "utanför" kabeln. men kan det göra så mycket? försökte tejpa den men vart ingen större skilland får åka och köpa ny kabel imorgon
Det gör mycket, gnistar det utanför tändkabeln kommer inte gnistan fram till stiften vilket medför att den inte tänder på den cylindern vilket i sin tur medför att motorn går ojämnt/ryckigt.

Ingen idé att försöka tejpa tändkablar, när det väl blir överslag genom dem så är det bara att byta. Skulle rekommendera att köpa en tändkabelsats och byta alla då dem andra säkert har lika många år/mil på nacken.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Smurfen360

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 29, 2013, 23:13:13 »

Det gör mycket, gnistar det utanför tändkabeln kommer inte gnistan fram till stiften vilket medför att den inte tänder på den cylindern vilket i sin tur medför att motorn går ojämnt/ryckigt.

Ingen idé att försöka tejpa tändkablar, när det väl blir överslag genom dem så är det bara att byta. Skulle rekommendera att köpa en tändkabelsats och byta alla då dem andra säkert har lika många år/mil på nacken.

Okej tackar köper det imorgon och ser, vad skulle du välja mekonomen eller biltema? 200 kr i prisskillnad :)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #7 skrivet: oktober 29, 2013, 23:19:47 »

Okej tackar köper det imorgon och ser, vad skulle du välja mekonomen eller biltema? 200 kr i prisskillnad :)
Om du känner att du har pengar till det så Mekonomen helt klart. Biltema har mycket mer varierande kvalitet på sina delar, vissa har problem och för vissa funkar det perfekt (kör själv med biltema-tändkablar i två år utan problem, deras dyrare kablar för 289kr eller vad dem låg på, finns ju billigare för typ 190kr men dem är väldigt plastiga). Men som sagt, känner man att man har pengar till det så välj alltid märkersgrejjer då kvaliteten oftast är bättre :)

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 30, 2013, 19:32:04 »
precis, Biltemas blåa är väll ganska bra pris/kvalitet har jag för mig, dock om man ska ha kabeln mellan renixet och fördelaren (kanske lika med den från spolen om man har knasare,(vet ej vart tändspolen sitter)) då dem inte får fram något mått eller kontakter i deras listor för den, men det ska finnas en som passar. i Uppsala var dem iallafall trevliga och öppnade förpackningar för att hitta rätt åt mig :)
jag har kört med dem och dem funkar.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #9 skrivet: oktober 30, 2013, 19:45:35 »
Jo jag fick köpa en lös kabel av den längsta för att det skulle nå från tändspolen till fördelarlocket (tändspolen sitter precis mittemellan hastighetsmätarwire-genomföringen och torkarmotorn).
Köpte en tändkabel sats som rekommenderades men den tändkabeln som skulle vara mellan spole och fördelarlock var hälften så lång som jag behövde.

Smurfen360

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 31, 2013, 00:08:37 »
Tackar för alla tips ni gett men det var tändkabeln :) trodde inte att en skadad tändkabel kunde göra så mycket :)

Liket levde i några timmar tills bakaxeln halvt gav upp så får kolla vad för kugg som hoppat lite fel :)

Offtopic är det svårt och svetsa bakaxeln på 360?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17003
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B200K Bluddrar, går på bra tomgång, HJÄLP! (problem löst. tändkabel)
« Svar #11 skrivet: november 05, 2013, 20:44:46 »
Haha vilket ödets ironi! Just när bilen börjar gå bra ger bakaxeln upp!

Jag svetsade min diff en gång, gick sådär. Får skylla mig själv då jag använde flusstråd i svetsen vilket inte ger några bra svetsar. Sen är jag ingen kung med svetsen heller.
Men en varningens ord behövs då om man som i mitt fall får en bit svets som lossnar och trillar in i mellan dreven så slår bakhjulen tvärstopp vilket resulterar i en obehaglig, obeveklig & plötslig "handbromssladd"!

Dom flesta lyckas nog dock med svetsningen och kan köra och drifta som aldrig förr ;)

Kolla sidan 12 i min projekttråd för bilder på rasad diff och svetsad diff!
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.