Ja är det en 88a med kat så behöver den inte fungera, men den måste sitta där. Så det är bara att rensa den

Jag tror inte den får något mer luft av att justera LMM, i så fall tycker jag den är konstigt designad om den stryper luftflödet mer än nödvändigt (har för mig det är en så kallas "klaff-lmm", dvs en klaff som lufts upp an luftflödet).
Spänner man loss fjädern så att klaffen öppnar lättare så luras ju datorn att den får mer luft och då skickas det in mer soppa (om jag inte tänker fel, jag är inte så insatt i original-insprutning).
Byta kam är inte så stort ingrepp, men är ju inte så kul att vara utomhus och skruva nu på hösten med regn, blåst, kyla och snöfall då och då.
Ja på asfalt brukar det vilja enhjula (tekniskt sett så är det när det enhjular som det diffar då diff betyder skillnad, och när man snackar differentialer så diffar det när ena hjulet snurrar fortare än det andra).
Men på blöt asfalt brukar jag inte ha några svårigheter att få den att driva på båda. Kollat så inte någon broms ligger på lite lätt? För när min ena bakbroms låg på lite smått så enhjulade det så gott som hela tiden.
Öppet luftfilter vet jag ej, har för mig FREJ här på forumet mätte upp någon enstaka hästkraftsökning enligt sitt så kallade "FREJ-test", han har även mätt effektökning med rensad katt.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=240.msg35931#msg35931Byta till elfläkt och byta ut sista ljuddämparen däremot vet jag gör märkbar skillnad då jag gjort det på min bil. Enligt Volvo så ger det 3hk att byta från fast till visko-fläkt, och då bör det även ge ungefär lika stor skillnad till att byta från visko till elfläkt. Så har du viskofläkt kan du räkna med ca 3-4hk extra, har du fast höfläkt så kan du räkna med ca 6-7hk skillnad.
Byta ut sista ljuddämparen gör att motorn orkar varva mer, t.ex på min bil så var det som att motorn körde in i en vägg vid 4500rpm med originalljuddämparen. Motorn orkade bara inte varva mer pga att avgaserna inte hann ut ur avgassystemet tillräckligt snabbt, sen när jag tog loss sista ljuddämparen så orkade den dra till 6500rpm utan problem.
Det gör stor skillnad då motorn maxeffekt ligger vid ca 5500rpm, så med originalljuddämparen kunde jag inte ens komma upp till det varvtalet där motorn gav maxeffekt så jag fick inte ens ut de 95hk som Volvo specat B19A till, vid 4500rpm fick jag nog ut max 80-85hk ur motorn.
Har aldrig hört om någon som modifierat bromsservot för att få ut mer effekt, jag har då inte heller hört att man skulle tappa effekt av det.
Jag har själv kört utan bromsservo (hade för kort slang efter byte till B23A) en dag under sommaren 2012 och jag märkte ingen effektökning eller sänkning av det.
Trevligt med välservad bil