Författare Ämne: Volvo 240 fjäderben  (läst 2273 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3325
    • Visa profil
Volvo 240 fjäderben
« skrivet: januari 15, 2014, 15:53:57 »
Är det någon på forumet som provmonterat Volvo 240-fjäderben?

Har kollat bilder på google och det verkar finnas möjlighet att 240-fjäderben skulle passa ifall man byter fjäderskålar och stötdämpare till 340/360 och eventuellt korta fjäderbensrören.
Det som förmodligen avgör mest är ifall framvagnsgeometrin blir oförändrad eller till det bättre och om det ens passar på spindelled och styrled.

Vore ju väldigt intressant om det skulle gå att få dit utan att bygga om varken fjädertorn eller bärarmar då det skulle öppna upp ett större utbud av skivor, ok och belägg (och även ett stort utbud av volvo-fälgar).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Volvo 240 fjäderben
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2014, 23:10:35 »
Detta är då inte 240 fjäderben och en del Of topic men jag råkade tänka på denna tråd när jag börja fundera på detta! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=3858105#p3858105

Rally shoppen har en hel del ganska trevliga saker till vettiga priser! och om inte annat en intressant lösning.
Och bilen går bra? ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3325
    • Visa profil
SV: Volvo 240 fjäderben
« Svar #2 skrivet: januari 19, 2014, 23:39:40 »
Jo bygga coilovers med rallyshoppens coilovers-kit ser smidigt ut :)

Men, nu tänkte jag mer på spindeln så det går att använda 240-nav och 240-bromsok. Kollat både på 240 och 740/940 fjäderben på google men 240 verkar vara störst chans att det skulle passa på våra bilar utan större modifikationer.

Original-bromsarna i våra bilar är inte mycket att hänga i granen, små och oventilerade och det är relativt mycket jobb att modifiera dit vettiga bromsar :(
Enkelt och billigt då att kunna köpa 2st kompletta 240-fjäderben med fräscha bromsar, byta ut fjäderskålarna, fjädrarna och eventuellt stötdämparna och så vips har man "stora" fina venitlerade bromsar :)
Men då är det det om 240-spindlarna passar bolt-on på 300-serien.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98