Författare Ämne: 360 budget etanolturbo  (läst 2944 gånger)

Oskii

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
360 budget etanolturbo
« skrivet: maj 10, 2014, 01:26:32 »
Hejsan, är ny vid forumet, kommer från finland och har en 360 ståendes med b200e som jag tänkte göra något kul med nu när jag fick ett 740 turbogrenrör och en t5 turbo billigt av en kamrat!
Så jag tänkte köra något liknande:
-Orginal motor så länge det håller
-650cc spridare (eller hur långt räcker orginal?)
-E85
-Bränsletrycksregulator (progressiv?)
-T5 turbo
-740 turbogrenrör
-Org koppling (kommer knappast hålla 0,5bar?)
-Svetsdiff
Något har jag säkert glömt, kommer uppdatera därefter jag har pengar till delar eftersom jag har ett annat projekt också (mb190 2,5 turbodiesel 7mm pump mm.  ;D) vilket jag prioriterar först :D
Denna bil kommer vara mest som busbil, så låg budget hade jag tänkt mig
Tips och sånt mottas samt tror ni finländare på forumet bilen går att besikta med turbo? Den har ingen kat. minns inte om årsmodellen var 86 eller 87 men den borde väl vara (Ei vähäpäästöinen) om den inte har kat?
Var har ni tagit olja till turbon och retur?
Vilken kam skulle vara bra med turbo?
Måste man modifiera om motorfästet med mitt grenrör och turbo?
« Senast ändrad: maj 18, 2014, 12:53:00 av Oskii »

Oskii

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: 360 budget etanolturbo
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2014, 03:36:07 »
Här är ett par bilder på bilen och reservdelsbilen  ;D
Ett par frågor har jag också, hur gör ni med bromsservo slangen som kommer från insuget? inget speciellt eller ändras något när laddtrycket slipper dit? samt går det en slang till tändningen.
Och är det på railen på returen man ska sätta btr eller där var orginal btr sitter?
« Senast ändrad: maj 11, 2014, 03:37:59 av Oskii »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: 360 budget etanolturbo
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2014, 03:48:34 »
Välkommen till forumet :)

Reservdelsbil är jävligt fint att ha.


Hmm, vet inte hur stora originalspridarna är men lär inte räcka långt på E85. R-spridare (Bosch -968 465cc/min) räcker ju endast till just över 200hk på E85.

Progressiv BTR är förmodligen det enklaste för att kompensera för laddtrycket ifall du väljer att hålla på med original-sprutet.

Vilken T5-turbo är det? TD04-16T eller är det kanske TD04-13G/13T? eller någon annan (jag har inte koll på vilka olika turbos som går att hitta på T5orna)

Org koppling håller inte långt, endast 215mm lamell. Finns någon opel-lamell på 228mm som passar, då hänger kopplingen med lite längre i alla fall.

Oljematning till turbon är enklast genom ett T-kors eller Y-kors där oljetryckskontakten sitter.

Oljeretur borrar du och gängar i en slangnippel på utgjutningen i blocket (ser likadant ut som på B230).

Kamaxel som många rekommenderar till turbo brukar vara V-kam för att få brett register (om du vill ha volvo-originalkammar, annars finns det ju en massa omslipade kammar att välja mellan också).

Jag vet ej om du måste modifiera motorfästet, det är då inte mycket utrymme mellan wastegate och motorfäste vid montering av 940-grenrör och TD04-13C iaf.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Oskii

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: 360 budget etanolturbo
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2014, 20:41:13 »
Välkommen till forumet :)

Reservdelsbil är jävligt fint att ha.


Hmm, vet inte hur stora originalspridarna är men lär inte räcka långt på E85. R-spridare (Bosch -968 465cc/min) räcker ju endast till just över 200hk på E85.

Progressiv BTR är förmodligen det enklaste för att kompensera för laddtrycket ifall du väljer att hålla på med original-sprutet.

Vilken T5-turbo är det? TD04-16T eller är det kanske TD04-13G/13T? eller någon annan (jag har inte koll på vilka olika turbos som går att hitta på T5orna)

Org koppling håller inte långt, endast 215mm lamell. Finns någon opel-lamell på 228mm som passar, då hänger kopplingen med lite längre i alla fall.

Oljematning till turbon är enklast genom ett T-kors eller Y-kors där oljetryckskontakten sitter.

Oljeretur borrar du och gängar i en slangnippel på utgjutningen i blocket (ser likadant ut som på B230).

Kamaxel som många rekommenderar till turbo brukar vara V-kam för att få brett register (om du vill ha volvo-originalkammar, annars finns det ju en massa omslipade kammar att välja mellan också).

Jag vet ej om du måste modifiera motorfästet, det är då inte mycket utrymme mellan wastegate och motorfäste vid montering av 940-grenrör och TD04-13C iaf.
Okej, det låter som att dett blir större spridare, kanske prövar med 98 oktan med lågt ladd först, får se.
Minns inte vilken turbo det var, skall kolla i helgen när jag hämtar den av kompisen, har för mig att det var från en 850 t5 men finns väl olika av dom också.
Passar opel lamellen direkt med org tryckplatta och svänhgjul? har en fräsch koppling och tryckplatta liggandes från reservdelsbilen som vi bytte bara några 100km före den gav upp.
Eller finns det någon tryckplatta som passar med opel kopplingen och orginal svängjul, måste ju ha orginal svänghjul med orginal tädning?
Någon som vet vart man får tag på klämman som sitter på turbon och håller fast avgashuset? den hade han tappat bort så avgashuset är löst.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3189
    • Visa profil
SV: 360 budget etanolturbo
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2014, 20:49:16 »
Japp opellammeln passar till original-tryckplatta.

Alla tryckplattor som fungerar till pottsvänghjulet passar.

Jo du behöver originalsvänghjulet för att kunna använda renix-tändningen. Går ju dock att bygga om till annan tändning då jag har för mig insprutningen endast går efter varvtalssignal från spolen (inte säker på det dock).

V-bandsklämman alltså?
Vet att turbomeck.se säljer den löst, http://turbomeck.se/node/176
Bör ju gå att få tag i hos t.ex Volvo eller köpa löst någonstans.
73mm V-bandklämma är det till alla TD04or.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Fredrik300

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: 360 budget etanolturbo
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2014, 08:03:39 »
Jag körde original spridarna med bensin upp till 0.5 bar i ladd, det funkade riktigt bra, nu åker jag blåa T5 spridare och E85:) original koppling höll knappt en veckas pendling till jobbet så jag köpte en sinter från bubbla och turbo platta:-)
360 88 Med Turbo o E85

Oskii

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: 360 budget etanolturbo
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2014, 15:46:45 »
Jag körde original spridarna med bensin upp till 0.5 bar i ladd, det funkade riktigt bra, nu åker jag blåa T5 spridare och E85:) original koppling höll knappt en veckas pendling till jobbet så jag köpte en sinter från bubbla och turbo platta:-)
Okej, låter som det blit orginal spridare tillsvidare, kopplingen lär jag då också få byta, alltså 740 turbo tryckplatta? passar den i pottsvänghjulet 360:na har?

Fredrik300

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: 360 budget etanolturbo
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2014, 19:24:37 »
Den tryckplattan passar ja:)
Den tryckplattan och 228 mm lammel kör jag.
360 88 Med Turbo o E85

Oskii

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: 360 budget etanolturbo
« Svar #8 skrivet: juni 30, 2014, 17:29:11 »
Här har det varit dött, men förstörde bakaxeln på andra bilen och har haft lite småa sidoprojekt och ont om tid :D men en fråga till angående kopplingen:
passar 228 lamell i orginal svänghjul eller måste man svarva om? någon länk till kopplingar ni brukar använda som håller typ 250-300hk?
E: tänkte börja beställa delar och se om man hinner göra något på semestern :) har b200e samma spridare som 940:ns b230? en kompis hade typ 600cc spridare han använt på en b230 med eftermonterat turbo.
Vilken storlek IC passar direkt där framme på 360:n om någon vet? :D behöver inte vara stor men tillräcklig om man byter större turbo nångång  ;D
Vilket laddtryck brukar ni köra med i b200e? med org botten och allt bara med etanol har jag hört runt 1bar?
« Senast ändrad: juni 30, 2014, 17:32:52 av Oskii »

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: 360 budget etanolturbo
« Svar #9 skrivet: juni 30, 2014, 18:34:41 »
Jag köpte en sån här, http://dalhems.com/sv/p/12f38f21682f4951897d9a1700ed0bcb/sinterlamell-228mm-solid-6-puck-nav-A-206x24-sintrad--keramisk

Passade bra när jag monterade den iaf, har satt i motorn i bilen nu. Och turbon sitter där den ska med olja till och från, vatten till och från.

Ska bara bygga lite tryckrör med inpassning, och få dit downpipen. Sen blir det provkörning. Kan komma tillbaka och berätta då hur det gick om du inte köpt lamell/tryckplatta än.

Fick spridare av en kompis jag från en saab 9000 turbo som var svarta och på 392cc/min. Dom lär duga gott till på bensin iaf, men kanske lite små för etanol :/

Köpte en intercooler igårkväll som jag nästan kan säga 100% att den passar som bäst och det är den här: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/63cm-bred-450x300x76-25-mitten-anslutning.html

Då blir det perfekt att dra silikonslangarna till tryckrör in genom dom där hålena som är på varje sida nedanför/under lyktorna.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: 360 budget etanolturbo
« Svar #10 skrivet: juli 01, 2014, 16:18:58 »
Jag kör med 330-350cc spridare på 0,7 ladd och e85 och det funkar fint. Vet dock inte vad bränsletrycket ligger på just nu men borde inte vara farligt högt. På 0,5ladd låg det strax under 3bar. Detta på en b230

Oskii

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: 360 budget etanolturbo
« Svar #11 skrivet: juli 12, 2014, 14:32:04 »
Jag köpte en sån här, http://dalhems.com/sv/p/12f38f21682f4951897d9a1700ed0bcb/sinterlamell-228mm-solid-6-puck-nav-A-206x24-sintrad--keramisk

Passade bra när jag monterade den iaf, har satt i motorn i bilen nu. Och turbon sitter där den ska med olja till och från, vatten till och från.

Ska bara bygga lite tryckrör med inpassning, och få dit downpipen. Sen blir det provkörning. Kan komma tillbaka och berätta då hur det gick om du inte köpt lamell/tryckplatta än.

Fick spridare av en kompis jag från en saab 9000 turbo som var svarta och på 392cc/min. Dom lär duga gott till på bensin iaf, men kanske lite små för etanol :/

Köpte en intercooler igårkväll som jag nästan kan säga 100% att den passar som bäst och det är den här: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/63cm-bred-450x300x76-25-mitten-anslutning.html

Då blir det perfekt att dra silikonslangarna till tryckrör in genom dom där hålena som är på varje sida nedanför/under lyktorna.
har du då orginal tryckplatta eller 740 turboplatta?
har varken pengar eller tid just nu att bygga bilen när bakaxeln till andra bilen var defekt när jag köpte den så den small IGEN :(

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: 360 budget etanolturbo
« Svar #12 skrivet: juli 12, 2014, 18:52:32 »
Har original tryckplatta. Har fått igång bilen och provkört lite, funkar bra det lilla jag kört. Tycker inte alls den verkar vara så oartig och huggig som vissa beskriver.

Lagom bitig, inga problem att smyga iväg. Men kan bli lite ryckigt om man gasar på och växlar.

Inbillar mig att kopplingspedalen är lite hårdare att trycka ner?