Författare Ämne: Styrvinkel  (läst 5949 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
Styrvinkel
« skrivet: maj 24, 2014, 17:14:15 »
Tänkte att här kan vi snacka om modifikationer för ökad styrvinkel och gärna jämförelse mellan 340 och 360 då 360 ska ha mindre styrvinkel original och även mellan 340 med B14 och 340 med B19/200 ifall det är någon skillnad där.

Frågan är då även om det är styrväxeln som skiljer mellan 340 och 360 eller om det är längden på fjäderbenens styrarmar som skiljer.

Lägger upp två bilder som visar max rattutslag åt vänster på min -81as 345 med B19A original.
Inga modifikationer för ökad styrvinkel, original styrväxel och nya styrleder av originalmodell, 4,5varv på ratten från fullt höger till fullt vänster.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Styrvinkel
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2014, 23:46:07 »
En bild RAKT uppifrån så att kameran linjerar med hjulets utsida samt i hyfsat rät vinkel med bilen/framskärmen hade varit att föredra om vi ska jämföra bilder.

Annars, nåt bra sätt att mäta vinkeln?

Jag kan lägga upp bilder på min 343:a med B14 i morgon. Tycker den svänger som en galen :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Styrvinkel
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2014, 23:52:00 »
Jo egentligen. Får ta nya bilder imorgon och då med min digitalkamera istället för mobilen :)

Hmm, vet faktiskt inte.
Detta hittade jag efter en snabb sökning:
Citera
jag lät bilen stå på golvetv i garaget, ställde däcken rakt så gott jag kunde med ögonmått. tog ett plattjärn la mot däcket/fälgen. drog ett rakt sträck på golvet. styrde fullt åt ena hållet. gjorde samma sak och drog ett sträck på golvet. styrde fullt åt andra hållet gjorde likadant.

sen rulla jag undan bilen och tog fram en gradskiva. och la den på marken och tittade. oavsett om däcket stod helt rakt från början så spelar det ingen roll. för frammåt värdet och bakåt värdet är ju i förhållande till det raka sträcket. så den totala vinkeln är ju 106 grader och den är ju helt 100% pålitlig. och orginal har då 85grader samt är det ganska lätt att se att däcket står rakt.
http://drft.se/drftforum/viewtopic.php?id=474

Låter bra det :)


Edit:
Enklaste sättet att mäta styrvinkel när jag tänker efter bör vara att:
Ratta fullt åt ena hållet och rita ett sträck på marken
Ratta fullt åt andra hållet och rita ett sträck på marken
Flytta bilen och mäta vinkeln
Och till sist dela vinkeln med 2 för att få fram rätt styrvinkel.

Vet dock inte om man kan göra så i praktiken om man inte har parallellstyrning. Men mäter alla på samma sätt så får man ju bra värden att jämföra mot iaf.
« Senast ändrad: maj 24, 2014, 23:55:23 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 178
    • Visa profil
SV: Styrvinkel
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2014, 17:52:39 »
Blir inte riktigt rätt att dividera med två.
När hjulen står rakt fram så påverkar toe vinken. Sen så svänger innerhjulet i en kurva mer än ytter för att hjulen inte ska "gnugga". De ska ju följa rätt spår i förhållande till bakhjulen.

Det du förklarar så kan du ju mäta total vinkel som hjulet kan vrida sig och det kan ju vara intressant men det är inte riktigt samma sak.

Varför vill ni öka styrvinkel? Tycker 300 svänger bra original dock skadar det inte med en snabbare utväxling i styrväxeln. Eller är det för drifting?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Styrvinkel
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2014, 18:22:00 »
Jo det är ju så därför jag skrev den sista raden "Vet dock inte om man kan göra så i praktiken om man inte har parallellstyrning.". Och nu är det bekräftat att man kan inte mäta så för att få fram rätt vinkel.
Har du något bra sätt att mäta styrvinkel? Utan att använda sig av annat än sånt de flesta har hemma i garaget.

Jag personligen är inte ute efter att öka styrvinkeln, tycker min svänger tillräckligt bra. Men blev diskussion i en annan tråd om att 360 har mindre styrvinkel är 340 så tänkte att då är det ju lika bra att göra en tråd för styrvinkels-diskussioner :)

Men varför man vill öka styrvinkeln är oftast för att kunna hålla bredare ställ utan att bilen snurrar runt. Så i princip bara användbart i drifting-syfte.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Styrvinkel
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2014, 22:01:53 »
Användbart i driftingsyfte men även parkeringssyfte :)

Näe jag tycker också det räcker med original när jag sladdar med min 360. Fast då är det inte drifting direkt, förutom på vintern då.

Jag får testa att mäta totala vinkeln som hjulet kan vrida sig på min 360 och 340 och jämföra.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: Styrvinkel
« Svar #6 skrivet: maj 26, 2014, 15:46:32 »
Spänannde tråd. Jag själv använder ju min som vinterbil och sladdar gärna så skulle gärna ha mera vinkel att arbeta med för att slippa höra klonket när det tar stopp och det slutar med att man blir omkörd av bakvagnen..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Styrvinkel
« Svar #7 skrivet: maj 27, 2014, 09:57:07 »
Gjorde en grov mätning av styrvinkel.
Den totala styrvinkeln (max höger till max vänster) verkar vara runt 70-80° på min bil. (se bild).
Väldigt grovt uppskattat, hade inget att mäta vinkeln med och drog bara streck på marken så rakt jag kunde.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Styrvinkel
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2014, 23:58:58 »
Nån som kan förklara på ett enkelt sätt hur krökta yttre styrleder får styrutslaget större?

Syftar på dessa:
http://www.classicswede.co.uk/Extra_Lock_Track_rod_ends_340_and_360/p1733344_11178133.aspx
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Styrvinkel
« Svar #9 skrivet: augusti 24, 2014, 22:03:55 »
Mycket tveksam om detta kan vara till någon hjälp men postar ändå, nåt kan man säkert lära sig utifrån vinklarna i filmen.
Gjorde denna för längesen då jag fått för mig att jag skulle börjar med rc-drifting :D

RC-bilen såldes och pengarna gick till Volvo 360 :D

http://youtu.be/Nwymq79fAvc

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Styrvinkel
« Svar #10 skrivet: augusti 24, 2014, 23:56:37 »
Mycket tveksam om detta kan vara till någon hjälp men postar ändå, nåt kan man säkert lära sig utifrån vinklarna i filmen.
Gjorde denna för längesen då jag fått för mig att jag skulle börjar med rc-drifting :D

RC-bilen såldes och pengarna gick till Volvo 360 :D

http://youtu.be/Nwymq79fAvc

Cool film, vad gjorde du den med för program?

Blev inte mycket klokare dock..
Vad kallas fenomenet på filmen när man får innerhjulet att svänga mer eller mindre jämfört med ytterhjulet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: Styrvinkel
« Svar #11 skrivet: augusti 25, 2014, 15:19:55 »
Det finns ju några olika uttryck som jag kommer ihåg att jag läst om. I drifting vill man gärna ha parallel styrning. Normalt är styrningen true ackerman på bilar.. Sen där mellan finns positiv och negativ ackerman. Läs lite på den här sidan:
http://www.beam-wiki.org/wiki/Steering_Techniques

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: Styrvinkel
« Svar #12 skrivet: augusti 25, 2014, 15:22:07 »
Filmen som perkabrod la upp är inte riktigt rätt mot hur det funkar på bilar. Fortsätter man svänga komma till slut däcken svänga tillbaks och styrstagen ramlar över sig själva eller hur jag ska förklara det.
Det är mindre rörliga delar och vinklar på en bil tycker jag =)

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Styrvinkel
« Svar #13 skrivet: september 02, 2014, 20:33:28 »
Cool film, vad gjorde du den med för program?

Cinema 4D, inte alls optimalt för denna typ av film, men det gick :)

Vad kallas fenomenet på filmen när man får innerhjulet att svänga mer eller mindre jämfört med ytterhjulet?

Ackermann är när det styr olika mycket, om både däcken rör sig exakt likadant kallas det parallellstyrning.
I en kurva tar ju vänster och höger framdäck olika radier, så det är väl av den anledningen nån kom på ackermann-styrning.

http://quaxio.com/steering/

http://youtu.be/oYMMdjbmQXc
« Senast ändrad: september 02, 2014, 20:35:43 av perkabrod »

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: Styrvinkel
« Svar #14 skrivet: september 03, 2014, 20:47:08 »


Ackermann är när det styr olika mycket, om både däcken rör sig exakt likadant kallas det parallellstyrning.
I en kurva tar ju vänster och höger framdäck olika radier, så det är väl av den anledningen nån kom på ackermann-styrning.



Den där nån hette nog Ackerman faktiskt ;-)

Kikar man på länken som jag postade 3 inlägg upp så kan man enkelt se hur ackerman fungerar =)

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Styrvinkel
« Svar #15 skrivet: september 06, 2014, 14:30:53 »
Den där nån hette nog Ackerman faktiskt ;-)

Kikar man på länken som jag postade 3 inlägg upp så kan man enkelt se hur ackerman fungerar =)

Bra länk! Men det blir väl rätt komplicerat när man har hög fart i kurvor, då kanske ackermann inte är att föredra.. vem vet. Men i vanligt trafikbruk så lär det ju spara en hel del däck om man har ackerman som låter däcken följa rätt radie då man svänger.


Jo, jag skrev nån för att det var Ackerman som patenterade det, men uppfinnaren är någon annan, verkar vara oklart vem som uppfann det :)

It was invented by the German carriage builder Georg Lankensperger in Munich in 1817, then patented by his agent in England, Rudolph Ackermann (1764–1834) in 1818 for horse-drawn carriages. Erasmus Darwin may have a prior claim as the inventor dating from 1758.
från http://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_steering_geometry

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Styrvinkel
« Svar #16 skrivet: september 06, 2014, 14:42:06 »
Ackerman är nog att föredra i de flesta fall förutom just vid drifting.
När man sladdar är det parallellstyrning som är att föredra då ackerman vill till att bromsa ena framhjulet och orsaka understyrning/dålig kontroll.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98