Författare Ämne: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88  (läst 44002 gånger)

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: juni 02, 2014, 18:16:14 »
Jag är en kille som blev intresserad av bilar efter jag fyllt 25 år, bil är det enda motordrivna fordon jag kört så ryggsäcken med motorerfarenheter är rätt så tom... Försöker snappa upp grejer och ta en sak i taget. Det var drifting som gjorde att jag blev bilintresserad, så tanken är att jag ska lära mig köra bil på bredden nu, med en Volvo 360 :)


Bilen:
Det mesta är original, den är utrustad med servostyrning vilket kanske inte är alltför vanligt.
Sportratt + custom beställd klisterdekal som tuta
Stereon nedgraderades till en mer tidsenlig modell (volvo originalradio)
Kammen är inte original, var bytt då jag köpte bilen, osäker på vilken kam det är.
P g a kammen är bilen i princip okörbar mellan 0-2000, om man plötsligt trycker ner pedalen helt i botten så är det omöjligt att på ljudet höra att man började gasa mer... då förstår ni kanske karaktären :)


Planer:

Har köpt en torsendiff som ska in
Håller så smått på med motorblock B230, vad det blir av det vet man aldrig, huvudsaken jag lär mig ett och annat på vägen...och om det hamnar i bilen så vore det extra kul :D
Ha kul och försöka lära sig både sladda och att ta hand om bilar...
« Senast ändrad: juni 02, 2014, 18:29:33 av perkabrod »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2014, 18:43:27 »
Lite bilder på småfix som gjordes då bilen var ny... några vändor på skroten för att ersätta smågrejer som t ex där tidigare ägare använt fel skruvat och liknande inne i kupén  :D
« Senast ändrad: juni 02, 2014, 18:58:49 av perkabrod »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2014, 18:52:24 »
Tuta samt utbyte av ratt.
Ratt MPH Drifting R Black (699:-) och rattnav Volvo (art. nr 7707, 595:-) köptes på ridetech, tot inkl frakt (1373:-)

Prövade fram storlek på tutdekalen, sedan beställde jag epoxyklibbor från en eBay-säljare (co.uk) som sålde wheel caps...


perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2014, 18:57:06 »
Olle har lärt mig typ i princip allt jag kan om bilar och han har även coachat körningen, blev några timmars körning på plogade banor i vintras och det var sjukt kul och lärorikt! Uppskattades sjukt mycket Olle!

Lägger även upp några bilder från eventet "Prova på motorsport" som Skellefteå Motorsällskap anordnade hösten 2013, det var första gången jag nånsin varit över 4000 rpm i en bil :P

« Senast ändrad: juni 02, 2014, 19:08:19 av perkabrod »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2014, 19:04:00 »
Trots studentekonomi fick jag för mig att jag skulle slå till på nya fälgar... hade dom typ 1 vecka sen sålde jag dom efter jag fått punka.
Hade ju varit disciplinerad under flera månader och låtit bli att lägga ut pengar på exteriörgrejer... då fälgarna var sålda köpte jag packningar till B230 istället :)

Fälgarna hade suttit på BMW E21, spec: MSW 14 6J ET32 med 195/60 däck

I dagsläget har jag precis gått klart ett basår i Skellefteå, förhoppningsvis kommer man ha tid för annat än studier nu. Lägger in en bild på diffen, beställde från användaren miniswift på 300mania-forumet. Pris inkl allt tror jag landade på ca 7200 kr

« Senast ändrad: juni 02, 2014, 19:19:52 av perkabrod »

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2014, 05:42:34 »
Äntligen fick du tummen ur =) Ska bli roligt att följa dina tokigheter =)

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2014, 16:48:37 »
VIBRATIONER AVGASRÖR TOMGÅNG FIXAT
Avgasröret har vibrerat rätt rejält på tomgång senaste veckorna så vid gårdagens besök hos Olle så lånade jag batteridriven mutterpicka hylsa 13mm (lyckades inte rubba muttrarna med handkraft) och vips så var vibrationsljudet borta. Lagom svår fix :D


TORSENDIFF
Sedan skulle jag undersöka torsendiffen litegrann, gick dock inte så bra då jag var skeptisk till vinkelslip och försökte få bort lagret på andra sätt. Hann inte med speciellt mycket men nästa gång ska bultarna lossas för att undersöka kronhjulets passform i torsendiffen, samt gängstigningen på bultarna.

JAG UPPTÄCKTE NÄMLIGEN att denna diff inte är särskilt BOLT ON som det lät vid beställning. Några grejer är annorlunda sedan Peter och Kurre beställde sina, FREJ har skrivit om detta på 300mania, fel gängstigning, fel diameter på hela torsenhuset med mera :O

FREJ's post här:
http://www.volvo300mania.com/uk/forum/viewtopic.php?f=53&t=11312&start=135#p182852

Jag postade även mått på min diff och lite screenshots från volvo parts catalog
http://www.volvo300mania.com/uk/forum/viewtopic.php?f=53&t=11312&p=183149#p183149

Om någon behöver beställa lagret så är art. nr 184083


...och så en filmsnutt på torsendiffen
http://instagram.com/p/pQ9pAEDZbK/

Torsendiffens funktion:
Ju mer vridmoment från motorn in i diffen, desto mer låsning. Då man rullar eller har jämnt gaspådrag så agerar den alltså som en öppen diff.
Ingående förklaring (Engineering explained på YouTube):
http://youtu.be/wiq1Rk5wqds
« Senast ändrad: juni 15, 2014, 17:08:05 av perkabrod »

dai

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • +447824887160
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2014, 21:57:06 »
I like the booted 360, you don't see many of them as most are just the hatch model.

I hope you manage to make the diff fit, not sure why things might have been changed with them.

Also good idea on the horn button  :)
http://www.classicswede.co.uk/

http://www.classicswede.com/

www.Born-Built-Beauties.eu

Sorry for posting in English, I have zero Swedish and use google translate to read the forum.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #8 skrivet: juni 16, 2014, 21:59:44 »
1,25 gängstigning på volvo-bultarna, 35 mm långa.

Hålet i diffen där bultarna ska sitta är 1,5 gängstigning som fotot i tidigare post visar. Botten är U-formad vilket betyder att om man ska köpa bultar bör man nog köpa 30 mm långa, jag tänker försöka beställa några sådana.

Kanske dessa, är däremot lite skeptisk, är det inte för billigt för att vara bra kvalla? :D
http://www.ebay.co.uk/itm/M12-x-1-5P-Fine-Pitch-Cap-Head-Socket-Screw-Allen-Bolt-Steel-Grade-12-9-DIN912-/290751051159?pt=UK_DIY_Material_Nails_Fixing_MJ&var=&hash=item43b21cf597

Det finns misstankar om att distansplattan är för hög/tjock. Hur tjock var din distansplatta och hur tyckte du passformen verkade FREJ?
Har inte mycket att bjuda på då bultarna var i princip det enda som undersöktes:

« Senast ändrad: juni 16, 2014, 22:02:36 av perkabrod »

dai

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • +447824887160
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #9 skrivet: juni 17, 2014, 00:40:44 »
Those bolts should be ok but I would suggest you fit serrated washers with to help them lock, might also be a good idea to use thread locking compound on the threads.
http://www.classicswede.co.uk/

http://www.classicswede.com/

www.Born-Built-Beauties.eu

Sorry for posting in English, I have zero Swedish and use google translate to read the forum.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #10 skrivet: juni 17, 2014, 13:06:02 »
Thanks dai!

Gonna measure the length of the non threaded area and go select ones on eBay auction that has the same unthreaded specs. If too long I could cut them. Because I suspect the 30 mm length have too short or no unthreaded area at all.

Gonna google serrated washers when I get home. For locking compound, do you know if Loctite works in those conditions? I have 243 at home and that's Medium/Normal locking strength.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #11 skrivet: juni 17, 2014, 20:00:56 »
Intressant läsning om era diffar, hoppas dom får dessa fel åtgärdade i fortsättningen.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #12 skrivet: juni 17, 2014, 22:40:43 »
Kul med projekttråd perkabrod!

FIIN bil du har med rätt färg och allt ;)
Särskilt avis på din rostfria kaross!

Måste bråka lite med dig om diffens funktion. Du säger att ju mer moment man lägger på den desto mer låser den.
Det jag har uppfattat är att den alltid skickar mest moment till det hjulet som har mest fäste. Finns olika torsen-style med olika ratio på detta, alltså hur mycket moment som kan överföras till det hjulet med mest fäste. Finns tom. torsen-style med lameller i som ska hindra att ett hjul slirar om det hamnar i luften. Skriver torsen-style då det finns olika tillverkare med typ samma teknik.
"Vår" torsen är av typ T2. Den gamla T1 som tex. satt i quattro har lite andra drev i sig som sitter i bilens längdriktning.
Alla drev i T2:an sitter ju på tvären.

Angående ditt krondrev och hålen så får du gärna lägga upp en bild som visar vad du menar. Det jag vet är att jag har nåt hål som inte sitter någon bult i. 8 bultar mellan kronhjul och diff.
Min diff är för stor för de två kronhjul jag testat. Däremot passar den där adapterbrickan man får med i ett av mina kronhjul. Tyvärr det jag valt att inte använda (pga. att jag kört skrot på en svetsdiff med det kronhjulet).
Har du provat om dina medbringare går lätt in i dina splines i diffen eller om den på bilens vänstra sida går trögt som för mig och Kurre86?
Angående bultarna så vill jag gärna hitta bultar med sexkantskalle eller dylik låg skalle och "inbyggd bricka" eller krage. (Kragskruv eller kragbult på svenska). Med insexskalle och en eventuellt nödvändig 12.9-bricka bygger det alldeles säkert så mycket så det inte får plats att snurra på plats i diffhuset. Trångt som bara den i våra små diffhus.

Difflagret du visade art.nr på är det Volvos art.nr? Googlade lite snabbt och på nån volvopentasida kostade det ca 930kr/st  :o
Edit: Jag har tänkt att flytta över originallagret till diffen och köra på med de båda original. Borde hålla läänge bara man har olja i ;) Kurre86 gjorde så. Så ingen vinkelslip där inte!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #13 skrivet: juni 17, 2014, 23:03:26 »
Får läsa på om diffar helt enkelt :) Kul att veta vilken typ, man har ju börjat undra när man sökt information och sett animationer :S

Tog numret härifrån så ja det är volvos



Ja det kanske skiljer från exemplar till exemplar då om distansen passar. I Olles kronhjul så krävdes kraft för att få ner den, den verkade lite för tjock men eventuellt trycktes den inte ner nog mycket, ville inte att den skulle fastna för evigt :)

Ja, det var inte det lättaste att hitta bultar...ordnar man det kanske man kan ordna det andra också :S

Hittade denna och det kanske går få tips därifrån. Loctite AVV rekommenderas här:
http://www.e9-driven.com/Public/Library/BMW-E9-Manual/pages/en/33120510.html

och lite annat på denna länk... crown wheel bolts 75 Nm, (såg 65 Nm på ett annat bygge).
Bara så man har nåt att gå på ungefär:
http://petrila.org/repair/2/406d9/info/gb/b2cb1gk3.htm

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #14 skrivet: juni 22, 2014, 23:21:04 »
Amgående hur våra Torsén-diffar jobbar...

Torsén typ 1 (t.ex. mittdiffen i vissa audi m.fl.) kopplar ihop höger och vänster drivaxel med hjälp av heliska (spiral) kugghjul. Så länge momentet minskar lika mycket på höger hjul som det ökar på vänster (typ köra lugnt i en korsning) kommer diffen fungera helt som en öppen diff och tillåta olika hastigheter på hjulen. Om ena hjulet däremot tappar greppet kommer momentet på det hjulet minska mer än det ökar på det andra vilket leder till att de heliska kugghjulen belastas och nyper fast (hur hårt beror på stigningen på dem m.m.) och tvingar hjulet med grepp att ta mer moment.

Torsén typ 2 (den som vi har, även känd som Detroit Truetrac m.fl.) kopplar inte ihop höger och vänster drivaxel alls. Istället sitter heliska kugghjul i hål i diffklumpen som kuggar i kugghjulet som sitter på drivaxeln. När man lägger på moment på diffen kommer de heliska kugghjulen att nypa fast drivaxeln mot diffklumpen och på så sätt se till att hjulet driver. Skillnaden mellan T1 och T2 i uppförande (så vitt jag förstått) är att en Torsén T1 får fenomenet att den fungerar i stort sett helt som en öppen diff om ett hjul lättar från marken (inte riktigt, det finns ju alltid lite friktion mellan delarna) medans en T2 fungerar mer som en lamellrampdiff och låser mer och mer ju mer moment man lägger på, individuellt för varje hjul (d.v.s. om ett hjul är i luften låser fortfarande det andra).

Hoppas jag inte lurats allt för mycket eller orsakat onödig förvirring (och hoppas ni löser bekymren med att montera era diffar!)...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

dai

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • +447824887160
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #15 skrivet: juni 23, 2014, 00:01:24 »
This is the type of washer you want


not these ones as they can break
http://www.classicswede.co.uk/

http://www.classicswede.com/

www.Born-Built-Beauties.eu

Sorry for posting in English, I have zero Swedish and use google translate to read the forum.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #16 skrivet: juni 23, 2014, 01:04:28 »
Thanks. I found these the other day. MAYBE they would work if I go the washer route. At least they're hex head and 12.9 quality M12 x 1.5 pitch

http://www.rosmil.com/en/maimenu-producto.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=79&category_id=7&keyword=din+960


Took photos of the original bolt
« Senast ändrad: juni 23, 2014, 01:18:28 av perkabrod »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #17 skrivet: juni 23, 2014, 01:28:42 »
Hoppas jag inte lurats allt för mycket eller orsakat onödig förvirring (och hoppas ni löser bekymren med att montera era diffar!)...

Varning, detta skrevs sent på kvällen :)
Hmm, ja det var nåt i den stilen jag fått för mig då jag tidigare skrev "ju mer vrid in i diffen desto mer låsning". Men jag blir lite förvirrad. För betyder det att ju mer man gasar desto mer synkroniserade roterar vä och hö hjul, i en kurva. Är det då teoretiskt omöjligt att ha 100% låsning d v s som om det vore svetsat.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #18 skrivet: juni 23, 2014, 22:43:02 »
Hmm... Bra fråga - jag skulle vilja hävda att 100% låsning är relativt - om du bultar fast ena hjulet i marken och låter andra hänga fritt och lägger på typ 100000Nm så måste någonting ge med sig... Frågan är om det är något som går sönder eller om diffen inte orkar hålla emot... Min gissning är att någonting går sönder!

Min erfarenhet av diffen på min bil är att den uppför sig nästan som en svetsdiff om man är elak mot den (typ  gasa friskt och fullt rattutslag på ettan på asfalt) - den driver ordentligt på ytterhjulet, men innerhjulet kommer gå i ungefär samma hastighet så det spinner en smula. Min bil orkar inte direkt en doughnut på asfalt med R-däcken på, men med mer effekt hade det nog kunnat bli det... Om man istället frirullar eller smyger runt märks inte diffen alls.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #19 skrivet: juni 24, 2014, 18:41:56 »
Sökandet efter bult fortsätter, M12x1.5x30 (cirka 30)

Det närmaste jag hittat hittills är:
http://www.rosmil.com/en/maimenu-producto.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=79&category_id=7&keyword=metrico+fino



Tillsammans med bricka av låstyp (tack Dai)



Dessa ser ännu trevligare ut men då är det tyvärr ingen låsfunktion på kragen :(  :'(

M12 x 1.5 x 40

http://www.oreillyauto.com/site/c/detail/ARP0/6641004/N0271.oap?ck=Search_N0271_-1_-1&pt=N0271&ppt=C0142

http://www.race-mart.com/Metric_c_1497.html
« Senast ändrad: juni 24, 2014, 18:43:56 av perkabrod »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #20 skrivet: juli 06, 2014, 23:45:36 »
Jag beställde bultar och låsbrickor från Rosmil. I princip det enda ställe jag hittat som har tydlig spec på sina bultar samt har M12x1,5 i  12.9-kvalité.


----------------------------------------------
DIN 960
(ISO 8675)

Tornillo hexagonal
Métrico fino
12.9

Medida   M12
Paso   1,5
L   40

      8 piezas
----------------------------------------------

NORD LOCK

Ref   NL12
Métrica   M12

Acero Delta-Protekt

      8 piezas (8 pares)

----------------------------------------------


250 kronor inkl frakt. Har dock inte fått någon bekräftelse att det är skickat än...


Driftingkväll

Tog ju driftinglicens tidigare i sommar och i torsdags var det första driftingträningen i Skellefteå, bara jag och en till som var där.
Simon Granlund i Skellefteå motorsällskap filmade en liten snutt, går typ 70 km/h på 2'an här men det ser ju löjligt mesigt ut på filmen :D

http://youtu.be/GX0Wt0w__Dk

Åkte med dessa fälgar och däck som jag köpte billigt på skroten. Opel Kadett rally-fälgar tror jag det är. Tyvärr började ventilen läka efter några vändor. Själva gummit hade en spricka, fick assistans med tattarmek i form av en järntråd som knyttes så att ventilen fick lite tryck åt sidan, då läckte det mindre :) Kanske går fixa med nå fulfix, typ tätmassa eller nåt, eller göra det ordentligt.


Insåg fort att jag behövde en batteridriven mutterpicka om man ska hålla på och skifta däck, lossa kan man ju göra för hand men huvudsaken man får ur bultarna snabbt :)
Hade redan en 18 V skruvdragare från Ryobi så jag köpte denna på jula och använde batteri och laddare som jag hade från förr:



Sen fick jag låna ett 70-300 av Olle och jag fotade lite bilder då jag och tjejen var på upptäcksfärd i byarna runt kring Skellefteå. Coola grus och sandvägar hittades :)




« Senast ändrad: juli 06, 2014, 23:51:19 av perkabrod »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #21 skrivet: juli 07, 2014, 00:37:44 »
Det var en intressant beskrivning av Torsen-principen Kurre! Jag trodde T1 och T2 fungerade mer lika. Och har inte fattat att T2 ska låsa när man belastar. Trodde den sömlöst jobbade med att flytta moment till hjulet med bäst fäste.
Hade även tänkt mig att om man kör fort i en rondell och gasar för mycket så att det vill lyfta och slira på innerhjulet så går kraften till ytterhjulet i stället och att det då skulle bli "styr-gas" (som styrbroms i en traktor fast tvärt om).
Men nu har du ställt allt på ända för mig så nu får jag klura lite till. Eller montera diffen fort som fasen och ut och testa IRL ;)

Bra jobbat med bultarna perkabrod. Jag får beställa därifrån jag med om de verkar leverera :)
Bra pris!

Kul med driftingen och GRYMT SNYGGA bilder!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #22 skrivet: juli 07, 2014, 19:39:36 »
Riktigt snygga bilder och roligt att du får användning för din licens och kommer ut och kör =)
Angående din ventil tycker jag att du borde åka till en däckverkstad och få den utbytt. Går snabbt speciellt nu när dom inte har alltför mycket jobb. Hade du bott här hade jag gjort det åt dig. Snygga fälgar dessutom. Såna skulle jag kunna tänka mig att köra med =)

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #23 skrivet: juli 07, 2014, 21:38:40 »
PAKET MED BULTAR TILL TORSENDIFFEN

Idag kom paketet från Rosmil.
Frej kommer eventuellt beställa därifrån också till hans diff så nu har jag dokumenterat bultköpet ganska väl, 9 bilder :D

Längden är 40 mm men jag funderar på om man ska köpa 45 eller rent utav 50 mm, den gängade delen är lika lång oavsett bultlängd.
Det betyder att den ogängade delen skulle stämma bättre överens med originalbulten om man går på en storlek längre, d v s 45 mm.

Men även på Volvos originalbultar så börjar den gängade delen ungefär 3/4 genom kronhjulet.
Vet inte hur stor betydelse det har, men längden 45 mm, d v s 5 mm längre än mina, då tror jag att jag skulle sova bättre om nätterna... :D

Finns även en liten chans att det skulle kunna gå ha 50 mm lång bult, d v s 10 mm mer ogängad del.. men då är det gränsfall om gänget hunnit börja ordentligt där bulten sticker ut på andra sidan kronhjulet...har inte mätt så pass noggrannt för att kunna dra slutsats om det.

Vad säger bultexperterna?  ;D
Sen undrar jag även om brickans storlek, är den oroväckande liten i diameter? 20 mm motför volvobultens krage ca 23 mm

Dags för bilder









Så djupt går den ner i dagsläget, förstår varför kurre utöver att kapa hade slipat bulten V-formad :D
« Senast ändrad: augusti 03, 2014, 02:36:22 av perkabrod »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #24 skrivet: juli 07, 2014, 22:29:49 »
Bra jobbat! Och skönt att det kom lite bult från Spanien.
Gissar att brickan räcker till för kronhjulets skull. Däremot kanske det blir lättare för bulten att skaka loss med mindre greppyta? Men det väger vi väl upp med låsvätska i gängan, för det verkar det ju inte vara original!?

Du som har grejerna framme kan väl snabbt mäta fram exakt mått på den önskade ogängade delen och se vilken bult som passar bäst?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #25 skrivet: juli 07, 2014, 22:42:05 »
Beställer man 5 mm längre så blir det ganska likt originalbulten, snudd längre ogängad del.
Har mätt upp och får det till att om man beställer 10 mm längre så blir det i princip exakt där kronhjulet "slutar".. vågar nog inte riskera så lång ogängad del, då safe'ar jag hellre och kör på samma recept som originalbulten, var faktiskt märken av gängen inuti Olles kronhjul :S Trots att det är typ 0,5 mm glapp mellan hålet och gängen.

Lutar åt ett parti M12 x 1,5 x 45
Är dock lite kluven på kvalitén på nord lock. Har mailat svenska nord lock och hoppas på svar.
Bifogade bilder i mailet till dom så dom ser hur det ska användas. Kanske finns någon nord lock i mer lämpad hårdhet och kanske går det beställa direkt från dom i Sverige.

Skönt som F*N att detta går framåt, var minst sagt deppig första kvällarna jag satt och googlade denna typ av bultspec...

EDIT: Nä jag såg inga spår av gänglåsning, borde vara lugnt.
Frågan är vad man ska ha för gänglåsning, normal, stark eller cylindrisk fastsättning, men då sitter det ju för evigt :D
« Senast ändrad: juli 08, 2014, 08:28:47 av perkabrod »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16596
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #26 skrivet: juli 19, 2014, 01:14:58 »
Stark gänglåsning då kanske? Så det går att värma bort vid behov..

Har beställt 7mm packboxar nu.. eller Radialtätning med ett finare ord.
http://www.kullagret.com/as-38x58x7-radialtatning/3660-0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #27 skrivet: juli 21, 2014, 23:22:13 »
Ja, stark gänglåsning kanske är rätta vägen att gå.
Då blir det kanske att köra med denna, enligt databladet verkar det fungera bra i olja också.
http://www.loctite.se/loctite-4457.htm?nodeid=8802623815681&msdsLanguage=SV_SE&selectedTab=document


Lossbrytningsmoment M10: 42 Nm låter ändå ganska bra för då antar jag att de menar att limmet i sig håller 42 Nm, d v s om man skulle lägga loctite på en mutter mitt på en gängstång utan att dra åt muttern mot nåt, ja, förutsatt att limmet torkar :D


Liten men rätt så viktig update, nu går det sova om nätterna, nya bultar till torsendiffen med längre ogängad del, något längre ogängat än original men det ska inte bli några problem  ::) tror jag
Nu skulle jag bara haft tag på en extra original-diff så man kan bygga om den till torsen utan att känna någon stress över att bruksbilen står utan diff...

PM'a om ni har komplett osvetsad diff över ;)
« Senast ändrad: juli 21, 2014, 23:25:24 av perkabrod »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #28 skrivet: juli 27, 2014, 11:53:44 »
BYTE TILL SVART GRILL  |  MONTERING ÄNDRÖR

Fick hem svarta grillen (tack user här på forumet) och sedan köpte jag ett ändrör på biltema för 49 kr (art.nr. 79-408)
Är så sjuukt varmt på dagarna så jag mekade kl 1 på natten vid en mack i Skellefteå :)

ANIMERAD GIF som visar före/efter, 10 sekunder lång loop ;D
« Senast ändrad: augusti 03, 2014, 02:35:42 av perkabrod »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #29 skrivet: augusti 03, 2014, 02:15:31 »
TÄNDSTIFTSBYTE  |  VÄXELSPAKSDAMASK

Bytte tändstift för första gången.
NGK BPR6ES
Momentdragna 25 Nm med biltemas momentnyckel (art.nr 10241, 499 kr), behövde en vikbar 90 graders förlängare för att komma åt att momentdra tändstiftet närmast vindrutan.
Köpte biltemas tändstiftnyckel-sats (art.nr 10980) och det funkade kanon, storleken på hylsan är 13/16"



Högupplöst bakgrundsbild (1920x1080). Canon EOS 550D w/ Samyang 8mm, 4 secs @ f/5.6
http://forumbilder.com/images/2014/08/03/perkabrod_360_wallpaper.jpg


Blev inspirerad av JSonRacing's driftbygge där han tagit bort lädret från växelspaken, mitt läder hade hål och såg taskigt ut så jag moddade om.
Gillar att det blev lite mer japanskt 80-tal över växelspaken, ett steg närmare AE86 :)

Verktyg: Skruvmejsel (Ramen sitter fast med enbart en skruv), liten tång för att slita bort alla gamla häftstift som lädret är fastsatt med, en brytbladskniv för att snitta upp tråden på lädret så att man kan dra läderhandsken över växelspaksknoppen. Sen bör man rengöra, jag tog bara lite diskmedel å scotch brite för att få bort all ingrodd smuts längs kanterna på plastramen.

Animerad GIF, 2 sek på vardera
« Senast ändrad: augusti 03, 2014, 02:34:34 av perkabrod »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #30 skrivet: augusti 03, 2014, 02:33:17 »
TOMGÅNGSPROBLEM


Dokumenterade tomgången idag, den har alltid varit risig, ej verifierat kam men säljaren sa att det var en h-kam i toppen.

Så här går den då motorn är kall, håller full gas ändå till 12 sekunder in i filmen:
http://youtu.be/EGVV35ia9b4

Efter 5 minuters bilkörning så går bilen så här på tomgång, den går aldrig bättre än så här:
http://youtu.be/3tLh-gOcEMU

Tankar/förslag?

En sak till, upptäckte att P-symbolen för handbroms slutat lysa, utifall det inte är lampan som gått, var är switchen som känner att man dragit handbromsen?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #31 skrivet: augusti 03, 2014, 08:31:35 »
Jävlar vad trångt ni med nya fläktpaketet har det vid 4ans stift :-X
Bytte själv tändstift på min bil igår och provade momentdra stiften för första gången. 25Nm var mycket hårdare än vad jag brukar dra, testade med momentnyckeln och när jag drar stiften på känn så drar jag runt 20Nm.

Switchen till handbromsen sitter i bakkant av handbromsspaken, där "drevet" som spaken låser sig i sitter. Du måste förmodligen ta bort plasten runt för att komma åt.

Tomgångsproblemet misstänker jag är felinställd/kuggad kamaxel (som jag redan skrivit i chatten, men där försvinner ju det man skrivit till slut).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #32 skrivet: augusti 03, 2014, 09:58:01 »
Ja det är rätt så trångt :(
Gillar inte heller insugsröret som går framför motorn till luftburken som sitter på grenrörssidan. Skulle nog se vettigare ut om man slapp det.

Okej, jo ganska hårt var det men sett siffror 30-35 Nm då man googlar så jag håller tummarna att det är okej med 25 Nm.

Kanske önsketänk men jag har själv trott att tomgången berott på att det sitter en vass kam och eventuellt att ingenting är justerad för den. Bilen driver ju i princip inget under 3000 varv. Ligger man på 1500 varv och det kommer en uppförsbacke kommer man inte ta sig upp, så illa är det.

Ska undersöka handbromsen. Tror nästan jag felsöker lampan först då. Har ett reservklustrer så lampor finns det gott om :D
« Senast ändrad: augusti 03, 2014, 10:01:34 av perkabrod »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #33 skrivet: augusti 03, 2014, 10:24:47 »
Om det är H-kam i bilen så tror jag det är den som orsakar den lite ojämna tomgången.

Däremot verkar du ha lite startproblem om du måste hålla gasen i botten för att den ska starta?

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #34 skrivet: augusti 03, 2014, 10:52:52 »
PROBLEM START/TOMGÅNG

Ja, den har alltid varit lite grining i starten men den startar alltid.

Tror jag slutade vrida på nyckeln lite för tidigt i klippet men det normala är att man hör att den är på väg att starta, med gasen redan fullt nedtryckt, släpper nyckeln, fortfarande max gas, motorn knäpptyst i ca 1-2 sekunder sen VROOM går den igång som på nå ångor eller nåt...

Har för mig jag läst att om man håller gaspedalen fullt nertryckt, d v s inget pumpande, så händer nåt med insprutningen, typ att den luras lite så att mindre soppa sprutas in. Vet någon nåt om det? På en tidig '88 Volvo 360 GL med B200F.

En annan detalj är att om det är väldigt fuktigt eller rent utav regnar så har jag märkt att bilen startar betydligt bättre, vrid på nyckeln..VROOM.

EDIT:
Har fördelarlock och rotor i handsfacket utifall det skulle kunna ge nåt... Har iofs kvar kvittot så om det räcker med att prova elektronikspraya rotor och lock så gör jag hellre det, så kan jag byta till tillgodokvitto  8)
« Senast ändrad: augusti 03, 2014, 11:02:40 av perkabrod »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #35 skrivet: augusti 03, 2014, 11:38:04 »
Vid fullgas borde insprutningen släcka bränsletillförseln helt.

Vad händer om du inte gasar vid start?

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #36 skrivet: augusti 03, 2014, 11:51:00 »
Vid fullgas borde insprutningen släcka bränsletillförseln helt.

^^ Okej, tack!

Om jag inte gasar vid start så tar det låång tid innan den startar, då går den till slut till ett läge då den nästan puttrar igång för att sedan gå tillbaka på ruta ett.. så fortsätter det så ett tag till den startar.
Om jag däremot kört bilen varm och t ex går in på en affär, då startar den betydligt enklare, så då händer det att jag inte gasar överhuvudtaget.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #37 skrivet: augusti 03, 2014, 23:13:28 »
RENGJORT LUFTFLÖDESSENSORN  |  PLOCKAT BORT FÖRVÄRMARSLANGEN

Idag gjorde jag lite grejer som inte direkt märktes :P
Bekantade mig med olika delar i motorn.

Plockade bort förvärmarslangen, angående detta, är det OK att ha det som det ser ut just nu eller ska man egentligen täppa för hålet?

Rengjorde luftflödessensorn med CRC Air Sensor Clean.
Dessvärre lossnade plastkåpan, eltejpade dit den men jag ska försöka hitta någon bra tunn tejp alt sätta en minimal klick med lim för att få den att sitta kvar. Tog ett kort på elektroniken/mekaniken utifall man ska jämföra med någon annans bild på sin.


perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #38 skrivet: augusti 03, 2014, 23:16:16 »
Fler bilder på luftflödessensorn. Såg för första gången texten RENIX på motorn, ser det överallt på forumet så tänkte jag fotar av så jag vet vad det är för produkt jag har i motorn :D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #39 skrivet: augusti 03, 2014, 23:25:07 »
Inga problem att låta hålen för förvärmningen vara öppna, luften går ändå genom luftfiltret innan det når motorn :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98