Författare Ämne: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88  (läst 35421 gånger)

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #120 skrivet: april 29, 2015, 12:48:04 »
Fått megasquirtet att funka än?
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #121 skrivet: juni 21, 2015, 12:57:46 »
NYA DÄCK  |  BESIKTNING, RATTLÅS  |  SÄNKBLOCK  |  DRAGKROK

Haft lite tid både till bilen och hobbies generellt. Nu har jag börjat sommarjobba och när det ramlar in lite pengar tänker jag köpa bredbandslambda.
Inget megasquirt än och ingen diff :(

Men bilen går fint och är besiktad, numera sänkt bak (enbart).

Nya däck, sommarpremiär för compomotive fh fälgarna, hade dom en stund i vintras med de slitna vinterdäcken som följde med vid köpet.
Omsulade med Nankang AS-1, 155/65 på fälgen som är 14x6.5


Sprinten hade grävt sig ner lite så jag dremlade lite. Dremlade även kanten till låscylindern för som man ser på före-bilden så hade sprinten nött mot kanten. Efter detta fungerade rattlåset igen. För att underlätta dremelarbetet så tog jag en tving och hylsa mot nyckelhålet, på så vis kunde jag ha händerna fria till dremeln. Borrade även ett "servicehål" så att man kan komma åt och smörja. Smörjde med CRC vitt litiumfett (+PTFE) på sprayburk och har fungerat riktigt bra.


Monterat sänkblock 50 mm från classicswede.


Dessvärre noterade jag aldrig att bultarna var olika långa, men men, alla är då långa nog trots att jag satte några fel :)
Drivaxlarna måste lossas för att komma åt EN av de fyra bultarna (per nav).






Körde biltemas hammarlack på kroken igår.




« Senast ändrad: juni 22, 2015, 18:41:33 av perkabrod »

Vixhall

  • Gäst
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #122 skrivet: augusti 06, 2015, 21:46:40 »
Riktigt snyggt, suttit här och läst i en halvtimme - ser riktigt bra ut! Jag har dock en fråga angående din reservdelsbil - har du nyligt skrotat den? Jag är 99% säker på att jag var under huven på den tidigare idag och tog huvudbromscylindern :P funderade om jag skulle plocka extraljusen också men då jag såg att det var Bosch Profi så jag skippade det. Hur som helst så lever den huvudbromscylindern vidare i min 345a ;D
« Senast ändrad: augusti 06, 2015, 21:48:13 av Vixhall »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #123 skrivet: augusti 07, 2015, 00:02:19 »
Kul att du gillar det. Går sakta men säkert framåt. Förhoppningsvis sänker jag bilen fram imorgon eftermiddag för jag kan kanske meka hos en kompis då (garage).

Japp rödbilen skrotades förra veckan och jag var själv på skroten förra veckan och frågade var den stod men ingen visste. Kul att den hittat ut bland alla övriga bilar. Behöver nån knappswitch så jag ska försöka pallra mig dit på måndag och se :)

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #124 skrivet: augusti 14, 2015, 20:42:20 »
SÄNKFJÄDRAR OCH JUSTERBARA DÄMPARE MONTERADE FRAM

Jag har inte något eget garage utan skruvar hos kompisar då tillfälle finns, jag hoppas att det är en av anledningarna till att det inte händer så mycket på bilen, men vem vet...

Utifall någon annan nybörjare är nyfiken på hur man sänker bilen fram så kan jag skriva en liten lista över verktyg jag absolut inte skulle vilja vara utan, några är väldigt kritiska och markerade med fet stil

• Ledhandtag, jag använde biltemas
• Hylsor 13, 17, 19 varav krafthylsa 17 kan vara viktigt för demontering av bromsoken, drog först en biltema-hylsa rund innan jag provade med en krafthylsa och då gick det fint.
• Blocknycklar 17 och 19 för mothåll tillsammans med spärrnyckeln och ovanstående hylsor
• Blocknyckel 11 mm för bromsskölden
• Hammare/gummiklubba/slägga eller annat att kunna slå med. Till exempel till styrleden så är en hammare att föredra, då efter att du lossat muttern högst upp så kan man slå lite distinkt men försiktigt på den gängade stången så att den glider neråt och lossnar. På så viss slipper man ha en kulledsavdragare.
• Skiftnyckel modell gigantisk, gamla dämparna är monterade med sexkantig grej i storlek ca 46-47 mm. Enklast är att använda ett stort skruvstäd eller en gigantisk skiftnyckel
Fjäderspännare för att kunna komprimera ihop originalfjädern. Jag köpte en modell som verkar populär i USA, hittade den bara på amazon. Fungerade fantastiskt bra!
• Kan vara tillfälle att byta styrlagret, jag köpte 2 st från classic swede.
• Såg/bågfil för att såga av bump stopsen
DOMKRAFT förutom att lyfta upp bilen så kan jag inte föreställa mig hur jobbigt det skulle vara om man inte hade en domkraft till hands för själva monteringen/demonteringen av fjäderbenet.

Kemi:
• WD-40 eller 5-56, kommer säkert gå åt kring 500 ml
• Wurth bromsrengöring el motsvarande
• Loctite 243 kan vara bra att sätta på kritiska ställen, jag satte det på de tre toppbultarna i dämpartornet (13 mm hylsa) eftersom det är gängsäkring där från fabrik.
Rengör bultarna före med bromsrengöring, Wurth's bromsrengöring är bland de billigaste som går hitta i lokala butiker och den innehåller nafta som loctite super clean och brääklen m fl också gör (biltemas innehåller något annat).
• Fett, jag använde något SKF för biländamål, tror det hette VKG eller något sånt.



Nu följer lite info på delarna jag beställde.
Från classic swede:
• Bump stop
• Strut top bearing (lager)
• Adjustable front dampers (short) - Han säljer tre olika längder, en vanlig (rally) för att använda med originalfjädrar, en short som är ca 10 cm kortare och en super short som är till för att bygga egna coilovers med. Jag köpte adjustable front dampers (short) d v s ca 10 cm kortare än originaldämpare
• Track/drift -75 mm lowering springs - Jag monterade dessa men gillade inte att fjädrarna är ungefär 1 cm för korta så att då man hissat upp bilen så kan man lyfta i fjädern, detta kan om man har otur också innebära att styrlagret kan ramla ur sitt säte
• Med anledning av att track/drift-fjädrarna var för korta så beställde jag vanliga -75 mm fjädrar som är 1 cm längre, detta var just å pass så att lagret inte kan ramla ur sätet, men det går fortfarande röra omkring fjädern pyttelite då man hissat upp bilen, däremot går det inte lyfta fjädern uppåt så som det gick med track/drift fjädrarna.

Nu följer bilder. Först monterade jag track/drift -75 mm fjäder på vänster sida och gillade inte att det blev ett glapp - beställde därför nya fjädrar och köpte då vanliga -75 mm lowering springs som är 1 cm längre och "bara" dubbelt så styva som originalfjädrarna, track/drift fjädrarna är enligt Dai tre gånger så styva som originalfjädrar.

Delarna, damasken var en ren chansning och är inte köpt hos classic swede. Tyvärr var damasken på tok för smal så den användes inte...


Längden på short adjustable damper maximalt utsträckt


Här ser man först montering då jag använde track/drift fjädrarna, det går alltså inte få mindre glapp än detta med adjustable front springs short dämparna. Kanske funkar på besiktningen om man sätter fast fjädern med nå remmar men som den halvpedant jag är så var det inte ok för min smak.


Mina originalfjädrar (har en GL så troligtvis är det GL-fjädrar som satt på bilen) VS non-track -75 mm lowering springs VS track/drift -75 mm lower springs
Dai's fjädrar är märkta 180/300 respektive 190/250 och enheterna är mm och lbs/inch. Fjädrarna jag satt på min bil (non-track) är alltså 190 mm långa och styvheten är ≈ 43,8 N/mm





Det rekommenderas av Classic swede att man klipper bump stopen, hade slängt ut en fråga på facebook angående hur mycket man skulle såga bort och förslagen jag fick vara att såga så här, d v s såga av i första skåran


Fjäderspännarna








Hade en del grejer i bilen :)


-75 non-track lowering springs fram och 50 mm sänkblock bak. 14x6.5 fälgar med 155/65 Nankang AS1


« Senast ändrad: november 13, 2015, 00:51:36 av perkabrod »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #125 skrivet: augusti 15, 2015, 09:57:17 »
Hur blev bilen att köra med nya dämparna och fjädrarna?

Ett alternativ att lossa bromsoken är att lämna kvar okhållaren och skruva ur bultarna ur glidtapparna (13mm och 15mm som mothåll). :)

Fjäderspännarna ser riktigt användbara ut.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #126 skrivet: augusti 15, 2015, 12:41:03 »
Hur blev bilen att köra med nya dämparna och fjädrarna?

Ett alternativ att lossa bromsoken är att lämna kvar okhållaren och skruva ur bultarna ur glidtapparna (13mm och 15mm som mothåll). :)

Fjäderspännarna ser riktigt användbara ut.

Jo, det var inte det lättaste att få bort hela oket, svor ganska mycket och eftersom jag aldrig gjort det förut så förstod jag inte utifall man kunde göra något för att underlätta att få klossarna att ta sig över den kant som blivit längst ut på skivorna. Ska prova din metod nästa gång, visst menar du dom bultarna som har damasker runt sig? Glidbultar eller vad det kan kallas.

Bilen är väldigt väldigt mycket styvare än förut, så det känns lika bra att jag kör classic swedes vanliga -75 mm sänkfjädrar istället för track/drift. Kan inte uttala mig om track/drift fjädrarna eftersom jag bara monterade dom på ena sidan innan jag sedan bytte ut till hans vanliga -75 mm fjädrar :)

Har provat lite olika inställningar på dämparna. Det är ganska intressant, på mjukaste inställningen så är bilen ganska studsig. Har räknat och justerskruven för dämparna går att rotera ca 6 varv. Hittills har jag bara testat med lösaste inställning -> studsig bil som följd och med ca 3,5 varv då blev bilen mycket skönare och studsar inte, däremot upplevs den ju då som lite styvare. Ska prova fler inställningar kommande veckor.
« Senast ändrad: augusti 15, 2015, 12:44:11 av perkabrod »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #127 skrivet: september 05, 2015, 00:00:27 »
FJÄDERBENSTOPPLAGRING PAJ  |  RELÄBOX  |  FÖRDELARE MED HALL

Se film för fjäderbensdemo
https://youtu.be/jjtWFmp-M4I

Shoppinglista från classic swede
(Har även nya fjäderbens-kullager, gått kanske 2 mil, dessa sitter på bilen nu så jag hoppas dom fortfarande är fräscha trots att något kärvar).


Har fått boxen som jag tänkt använda till MS, kan bli bra!


Har även fått hallfördelaren (Bosch 0 237 520 004). Jag gick in på El & Diesel i Skellefteå och till min förvåning så hade dom kontakten i lager trots att det är en ovanlig sort (INTE samma som TPS m fl)


Förhoppningsvis får jag lite grejer gjort innan snön öser ner. Har varit en skamligt oproduktivt sommar! Tanken var ju att kunna glida omkring och lära sig mer om styrsystem och ha både en B230 motor samt torsendiff.... Men men, nu börjar man ju snart ha lagt ner så mycket pengar på bilen att man borde ha kvar den några år, gärna tills den är skattebefriad :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #128 skrivet: september 11, 2015, 01:02:21 »
Blev fett med sänkningen och hjulen. Trots att jag inte gillar jättesänkta bilar.
Tror och hoppas att du kommer att ha kvar denna bilen läänge! Själv ska jag aldrig sälja mina 2 jag har nu. Har lovat bort dem till barnen så får hoppas de växer upp långsamt  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #129 skrivet: oktober 11, 2015, 16:55:12 »
Projekt byta topplagring m m.

Då jag demonterade mina justerbara dämpare så blev jag otålig för det gick inte få ut M12-muttern den sista centimeter, just i området där det inte finns någon stans att förhindra att kolstången snurrar. Det jag gjorde var helt idiotiskt men hade fungerat 5 min tidigare på andra benet :) Jag höll emot på justerskruven eftersom justeringen har ett - och ett + stopp. Gick rotera några grader sen lät det klick och justerskruven går nu mera runt runt.

Nu idag tog jag mig an fjäderbenen så kom jag på att jag hade köpt ett M12x1.25 gängsnitt till hjulbultarna en gång, tog fram det och försökte rensa gängorna på dämparna. Det var tamefan omöjligt att rotera gängsnittet, så jag gissar att det som händer är att eftersom även mothållet till viss del är gängade så pajjar man väl gängorna litegrann varje gång man drar åt det sista på muttern. Finade till gängorna och det gick det riktigt smooth att få på en M12 utan nylonlåsning, ska vara noggrann med att ha kört gängsnitt innan i framtiden. Muttern måste gå ner så lätt att det enda mothåll som ska behövas är t ex en cykelslang runt kolvstången.

Helst skulle jag nog se att man bara slipa ner hela gängorna som är på samma ställe som plana mothållet. Vore ju skönast om man inte hade några gängor alls utan att muttern började greppa gängor först efter man kommit förbi det planslipade mothållet, som det brukar vara i vanliga fall... Kanske går fila ner gängorna?

Upptäckte att övre fjäderskålarna är helt slut så i dagsläget är jag på jakt efter såna.
Bjuder på ett gäng bilder som får tala för sig själv. Vet att det är rätt dåligt om bilder på hur insättsdämpare fungerar, eller åtminstone vad som gömmer sig bakom damasken/fjädrarna.
Så här är lite bilder.



Satt hårdare än vanligt så jag köpte en avdragare på biltema och det fungerade galant.




Här har jag precis skruvat loss den gigantiska muttern (gland nut), bredvid ligger andra benet och där sitter muttern fortfarande kvar




Här är adjustable dampers (short length for lowering springs) som classic swede säljer. Den funkar bra med -75 mm "non-track" springs, mindre än en cm glapp tack vare korta dämpare, i stort sett inget glapp alls.


Övre fjäderskålen, här syns att nåt inte är som det ska. Den stora blanka ytan är p g a att skålen skavt mot mina top mounts, vilket givetvis inte ska kunna hända :)


Kan vara kul se hur de ser ut från denna sida, bump stoppen går in där i lilla mittenskålen.


Hmmmm...



Det var allt för denna gång.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #130 skrivet: november 11, 2015, 20:16:36 »
Vad är det som sista bilden visar? Är det övre fjäderskålen som spruckit?

Vilka dämpare och fjädrar kör du med nu till sist då?

Är det dessa dämpare: http://www.classicswede.co.uk/Adjustable_front_dampers_-Pair_340___360_Short/p1733344_7988561.aspx
och dessa fjädrar: http://www.classicswede.co.uk/-_50mm_lowering_springs_340___360/p1733344_8013940.aspx

Glappar fjädrarna vid full utfjädring?
« Senast ändrad: november 11, 2015, 20:18:25 av Bergvik »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #131 skrivet: november 12, 2015, 02:08:12 »
Sista bilden är på lagersätet, d v s där det där styrlagret ligger. Problemet är att eftersom top mountsen sjunkit ihop så har lagret inte haft så stor funktion utan det har nog ofta varit metall mot metall som skrapat när man svängt, att tolka efter att ha sett den extremt fina finnishen jag fått på övre fjäderskålarna RUNT OM lagersätet :D

----
Dämparna du länkade stämmer, det vill säga dom som heter "short" är det jag kör med
(Finns även super short och rally)

Fjädrarna däremot, där kör jag 75 mm lowering springs, INTE drift/track. Jag har frågat angående styvheter och drift/track är enligt Dai själv 3 ggr styvare medan hans vanliga 75 mm är 2 ggr styvare. Vet inte vad referensen är dock, om det är 2 ggr styvare än gl fjädrar eller glt fjädrar (utifall det är nån skillnad)

För säkerhet skull så länkar jag det jag har
http://www.classicswede.co.uk/Adjustable_front_dampers_-Pair_340___360_Short/p1733344_7988561.aspx
http://www.classicswede.co.uk/-75mm_lowering_springs_340___360/p1733344_8013943.aspx

Jag har för övrigt den trasiga dämparen på lagning i england nu. Så utifall du funderar på köpa short dämpare kan du nog få köpa en av mig, så länge du kan få loss att köpa endast 1 av classic swede vill säga.

När min ena dämpare pajade i rebound-justerskruven (vid demontering för byte av top mounts) så köpte jag i paniken 1 styck ny som jag aldrig monterat, min gamla trasiga dämpare är just nu hos GAZ så då den kommer tillbaka blir det nog att sätta tillbaka den plus min andra gamla. Därför är jag intresserad av att få sålt den nya dämparen jag köpte som inte ännu blivit använd.

På bild: Adj. short-dämpare som är 1 år nyare än dem jag haft på bilen, GAZ har bytt från matt till blank guldfärg samt kostat på att ha ett klistermärke, jämfört med mina dämpare jag köpte förra året. Den på bilden är till salu för bra pris!  :)



---


Gällande glapp, det var ungefär 1 cm mindre glapp med 75 mm normal fjädrar jämfört med 75 drift/track fjädrarna.
Så glappat är uppskattningsvis < 1 cm med 75 mm normal fjädrarnara (som jag kör nu och som är länkade tidigare i detta inlägg).
Jag har bilder på när jag tidigare provade drift track fjädrarna och dom har lite mer glapp, bilder kan ses här http://www.300power.com/forum/index.php?topic=8576.msg110524#msg110524

När gamla dämparen kommer tillbaka från GAZ efter rep så ska jag skruva ihop benen igen, då kan jag dokumentera och filma glappet.
På tal om glapp förresten, jag fick ta fjäderskålar från ett par fjäderben som Olle var snäll och lånade ut. När jag tog loss hans fjädrar (från en 340) så hade fjädrarna en kort gummislang runt sig, i toppen och botten av fjädern.
Jag har tänkt göra likadant och använda en slang för att reducera slitaget i fjäderskålarna.
Slangen kommer eventuellt även medföra att glappet blir minimalt, jag ska dokumentera hur jag gör och resultatet.

Så här såg det ut på 340-fjädrarna, notera gummislangarna:
« Senast ändrad: november 12, 2015, 02:30:38 av perkabrod »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #132 skrivet: november 12, 2015, 21:01:06 »
Tack för det utförliga svaret!

Tror jag själv ska satsa på -50mm track dämparna och -50mm vanliga sänkfjädern. Bara jag får motorn i ordning först.
Hade gärna köpt dämparen av dig om du bara haft ännu en till salu  ;D

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #133 skrivet: november 12, 2015, 21:10:18 »
Kul! Jag har 50 mm sänkblock bak och som sagt -75 fjädrar fram men bilen lutar ändå inte neråt, mina bladfjädrar kanske säckat ihop :)

Jag fick köpa enbart 1 dämpare av classic swe även fast han normalt säljer parvis.
Så om du ska beställa kan du ju fundera på köpa en av han och en av mig.

Han har 5 (observera ojämn tal) i lager just nu ;)
Fick svar från GAZ nu att de skickat tillbaka min dämpare så snart ska bilen ihop, börjar vara hög tid att få ihop den. Stått 2 månader på pallbockar på grusuppfarten hemma hos mamma och pappa och snön kommer nog när som helst här i västerbotten :)

xxyyzz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #134 skrivet: november 12, 2015, 23:50:18 »
Om man vill att bilen ska bli "låg" är -50mm för långa enligt mig. Här är en bild på ett av mina fjäderben, fjädern är 67-319 från biltema kapad till rätt längd (3-3.5 varv lång är den nu). På bilden är fjädern alltså "lös", jag har bara tryckt ihop dämparen. Jag har 15" hjul med 185/45-däck och fram är den så låg/hög att man precis får in en vans-sko mellan däck och skärmkant, ca 2.5 cm glipa alltså. :)

Edit: Här är en bild på bilen, sunkig kvalité men den visar någorlunda hur bilen ser ut med fjädrarna på bilden ovan :) 50mm block i bak förresten.
« Senast ändrad: november 13, 2015, 00:03:18 av xxyyzz »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #135 skrivet: november 13, 2015, 00:37:00 »
Ser bra ut tycker jag. Måste bli rätt styvt det där. Har äntligen lärt mig räkna på fjädrar så här kommer lite tekniska  grejer som förhoppningsvis kan intressera nån :)
Dai's vanliga (non-track) -75 mm fjädrar är märkta 190/250 där enheten för fjäderkonstanten är lbs/inch vilket ger 43,8 N/mm vilket innebär att det motsvarar 4,46 kg/mm.
Det vill säga om man lastar på 4,46 kg så komprimeras fjädern 1 mm. Lastar man på 250 kg komprimeras fjädern 5,6 cm.
Räknar man baklänges får man ut ett värde på G och det uppnår ca 135 * 10^9 N/m^2

 Enligt spiralfjäder exceldokumentet här på 300power så har biltema art. nr 67-319 fjädern fjäderkonstant 40,46 N/mm. Räknar man baklänges med varv, tråddia och dia så får man att G ≈ 115 * 10^9, jämför med 135 som jag fick ut från Classic Swede-fjädern. Hur som helst, det är materialegenskaper som jag inte vet så mycket om :)

xxyyzz Om man räknar med att din fjäder nu är kapad och ca 3,5 varv så är fjäderkonstanten 40,46 * (7,5/3,5) ≈ 87 N/mm d v s 8,87 kg/mm jämfört med classic swedes drift/track fjädrar som är 5,25 kg/mm

-------
Om man ska uppskatta ett värde på G för Volvos original spiralfjädrar, låt oss ta medelvärde på G från biltema och från Dai 10^9*(115+135)/2 = 125 * 10^9 = G

Uppskattar även att originalfjädrarna bör gå att kapa 2,75 varv utan att det ska glappa med classic swede adjustable short dampers. Nånstans kring 20 cm börjar det glappa.
Hur som helst, kapar man originalfjädrarna 2,75 varv så bör fjäderkonstanten hamna på runt 4,61 kg/mm vilket är ganska likt classic swedes normala -75 mm på 4,46 kg/mm .



Detta är beräknat på mina originalfjädrar som, såvitt jag vet, är volvo oem. Måtten D=124 mm, d=12 mm, G=125 * 10^9, n=6,5
G kan vara något helt annat värde på originalfjädrarna, detta är beräknat utifrån medelvärdet från biltema 740 fjäder samt Dai-fjäder. Förhoppningsvis in the ballpark!

Don't trust me, I'm not a mechanical engineer, yet :)
« Senast ändrad: november 13, 2015, 01:28:49 av perkabrod »

xxyyzz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #136 skrivet: november 13, 2015, 00:41:42 »
För att veta hur mycket man kan kapa innan det glappar är det ju bara att mäta hur långt det är mellan fjäderskålarna när dämparen är helt utspänd och se till att fjädern inte blir kortare än det? Borde ju inte kräva några direkta beräkningar :D

Intressant annars!

Och ja, mina fjädrar är rätt hårda. Har ju originaldämpare, vilket gör att det studsar lite. Kör man över ett gupp studsar det typ 2 ggr, är guppet "skarpt" blir det bara en jävla smäll så man tror att bilen ska ramla isär. :o Är det flera gupp på rad med rätt avstånd blir det karusellkänsla :)
« Senast ändrad: november 13, 2015, 00:48:02 av xxyyzz »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #137 skrivet: november 13, 2015, 00:47:22 »
Ja precis. Har inte det måttet i huvudet utan jag vet bara att 190 mm glappar i princip ingenting sen så har jag en fjäder hemma som jag höftade lite kring måttet.
Utifrån biltemas fjädrar kan man ju iaf ur databladet räkna ut vilken styvhet man kommer få efter att ha kapat. Svårare räkna på originalfjädern då jag aldrig sett något fjäderkonstant-data på dom.

xxyyzz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #138 skrivet: november 13, 2015, 00:59:18 »
Om man inte behöver en siffra på styvheten efter kapning kan man ju direkt ur formeln se att om man halverar antal varv (n) dubblas fjäderkonstanten, allt annat lika. Dvs fjäderkonstant efter kapning borde vara k2=k1*(n1/n2) där k2 är k efter kapning, k1 är k innan kapning, n1 är antal varv innan kapning och n2 är antal varv efter kapning. Väl?

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #139 skrivet: november 13, 2015, 01:23:08 »
Om man inte behöver en siffra på styvheten efter kapning kan man ju direkt ur formeln se att om man halverar antal varv (n) dubblas fjäderkonstanten, allt annat lika. Dvs fjäderkonstant efter kapning borde vara k2=k1*(n1/n2) där k2 är k efter kapning, k1 är k innan kapning, n1 är antal varv innan kapning och n2 är antal varv efter kapning. Väl?

Japp!
Från excel-dokumentet om spiralfjädrar som finns på forumet så stod det 40,46 N/mm på ditt art. nr, så det motsvarade ju k1 och ut hoppade 40,46 * (7,5/3,5) ≈ 87 N/mm ≈ 8,86 kg/mm

Räknade om formeln för classic swedes fjädrar för dom är nog i lbs/inch. Så då är hans -75 mm drift/track-fjädrar i så fall motsvarande 5,25 kg/mm och "normal" -75 mm på 4,46 kg/mm.
Rätt intressant ändå att om man kapar originalfjädrarna 2,75 varv så hamnar man (förutsatt att G är ungefär rätt gissat) nästan motsvarande -75 mm normal springs som Dai säljer.
« Senast ändrad: november 13, 2015, 01:40:34 av perkabrod »

xxyyzz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #140 skrivet: november 13, 2015, 01:27:23 »
Faktiskt intressant :)

Jag orkade aldrig räkna på det, utgick bara ifrån att original kommer bli alldeles för mjukt och slå igenom och rubba på diverse ställen om de blir så pass korta men då kan det alltså funka ändå! Hårdare stötdämpare är nog ändå bra isåfall för att styva upp lite extra.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #141 skrivet: november 13, 2015, 01:30:33 »
Precis. Nu är det ju för sent men jag inser ju att om jag kapat mina originalfjädrar skulle jag fått ganska exakt det jag har nu. Fast att man kunnat precisera längden på fjädern exakt efter dom korta justerbara dämparna.

Alltid har man lärt sig något, bara synd man inte kunde spara nå pengar på det den här gången :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #142 skrivet: december 28, 2015, 01:41:12 »
Nåt nytt på torsen-fronten?  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #143 skrivet: december 28, 2015, 01:56:47 »
Nej, man skäms. Alldeles för mycket i plugget! Hinner knappt andas.
Bilen har fått stå på pallbockar flera månader och batteriet är bortplockat och ska laddas upp :(

Gjorde ett litet ryck nu kring jul och fick dit ena fjäderbenet samt nymålade länkarmar med nya bussningar. Skulle bli lite mildare på onsdag så då tänker jag skruva dit det andra fjäderbenet och förhoppningsvis få på vinterdäck så man kan ut och nöjesköra i snön :)

På diff-fronten så är det enda som hänt att jag skapat fram en liten vrå i mamma och pappas garage där jag kan skruva samt att jag ropade hem en momentnyckel med dial-indicator för någon månad sen. Den har omfånget 0,5 - 13,5 Nm vilket blir perfekt då man ska sätta bearing pre-load på diffen, då kan man ju läsa av vridmomentet ”live” så att säga :) Betalade kring 450 kr och enligt vad jag hittat så verkar dom kosta några tusenlappar nya.

En sån här, desoutter tw13


Själv då? :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #144 skrivet: december 28, 2015, 02:02:52 »
Coolt verktyg.
Jag kommer nog köra old school om jag känner mig rätt  ;D

Låter som att du ska fokusera på plugget då samt att andas  :P

Jag ska förbereda bilen för Torsen nu samt MONTERA den! Finns hur mycket som helst att göra på bilen.
Har fått dit de nya SKF-lagren på diffen samt nya packboxar. Väntar på "kuggfärg" sen blir det montage.
Hade du koll på värden för preload och allt sånt där? Måste läsa på lite känner jag.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #145 skrivet: december 28, 2015, 02:51:42 »
Så kul!  8) 8) 8)

Jag kan fota av grönboken imorgon. Står backlash (glappet) och preload på lagrena, plus momenten för alla bultar. Däremot vet jag inte angående preload hur man ska göra, min diff sitter ju ihop med v-lådan för tillfället, så det borde väl innebära att jag inte kan kolla preload. Nåväl...

Jag tänkte göra så seriöst jag kan, lär ändå inte bli lika bra som man skulle önska :)
Jag tänkte man kör med biltemas indikatorklocka för att kolla backlash, ska följa alla tipsen härifrån, 2 timmar och 51 sekunder in

https://youtu.be/0DQPJpJ7xvU?t=2h51s

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #146 skrivet: december 28, 2015, 10:16:31 »
Vad rolig tråd. Är lite roligt att du blev intresserad av bilar såpass sent ändå! tycker jag träffar väldigt mycket folk idag som inte är intresserade det minsta.


Fick du någonsin reda på vad det var för problem med tomgången? har också exakt samma v8 tomgång och får fullgasa när jag startar annars så stendör den direkt jag släpper nyckeln.
och det finns inte en anstymmelse till effekt under 3000 rpm utan får ofta växla ner i uppförsbackar för att kunna bibehålla min hastighet.
skulle också gissa på att kammen är bytt. tänkte ta och byta kamrem och kolla vad det är för kam i bilen samtidigt när våran börjar komma.

Mvh Nicolai

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #147 skrivet: januari 05, 2016, 00:37:49 »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #148 skrivet: januari 17, 2016, 22:17:43 »
Fick du någonsin reda på vad det var för problem med tomgången? har också exakt samma v8 tomgång och får fullgasa när jag startar annars så stendör den direkt jag släpper nyckeln.
och det finns inte en anstymmelse till effekt under 3000 rpm utan får ofta växla ner i uppförsbackar för att kunna bibehålla min hastighet.

Har ni båda B200F med LU-Jetronic?
Har ni kollat kallstartsanordningen och luftsliden som sköter tomgången med kall motor?

Att bara skylla på en eventuell H-kam eller liknande känns för enkelt. Har aldrig kört vassare än V-kam men sådär illa ska det ju inte vara?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #149 skrivet: januari 17, 2016, 22:39:48 »
Fick du någonsin reda på vad det var för problem med tomgången? har också exakt samma v8 tomgång och får fullgasa när jag startar annars så stendör den direkt jag släpper nyckeln.
och det finns inte en anstymmelse till effekt under 3000 rpm utan får ofta växla ner i uppförsbackar för att kunna bibehålla min hastighet.

Har ni båda B200F med LU-Jetronic?
Har ni kollat kallstartsanordningen och luftsliden som sköter tomgången med kall motor?

Att bara skylla på en eventuell H-kam eller liknande känns för enkelt. Har aldrig kört vassare än V-kam men sådär illa ska det ju inte vara?

Har provat att smörja med lite 5-56 på luftslidern men det gjorde ingen skillnad samt kollat o rengjort kontakten med electronic cleaner.
Just nu står tomgången på ca 950 - 1000 rpm för mig det funkar bra (standard tomgång är väl ca 800).
Går jag under det så börjar den krångla på samma sätt som innan dvs går ner på 400rpm och låter som en v8 samt dör ibland när man krypkör.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #150 skrivet: januari 17, 2016, 23:17:51 »
Jag vet faktiskt inte vad jag har för jetronic men jag har då en B200F.
Vet inte hur man kollar heller?

Vilken slang är det vi pratar om, går den se på bilden jag gjorde? I så fall har du ett koordinatsystem också där ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #151 skrivet: januari 18, 2016, 00:09:46 »
Jag vet faktiskt inte vad jag har för jetronic men jag har då en B200F.
Vet inte hur man kollar heller?
Näe minns inte om det står på styrboxen i klartext.
Men har du lambdasond och katalysator så har du LU. GLT har LE


Citera
Vilken slang är det vi pratar om, går den se på bilden jag gjorde? I så fall har du ett koordinatsystem också där ;)

Slang?
Jag pratade om kallstartspridare (kordinat H12) med tillbehör.
Samt tillsatsluftslid (kordinat H15)
« Senast ändrad: januari 18, 2016, 00:11:23 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #152 skrivet: januari 18, 2016, 01:12:38 »
Här är det mycket nytt. Är det alltså denna tillsatsluftslid som ska få upp varvtalet?
En mycket skum grej som jag kan ha skrivit tidigare är att bilen brukar gå som allra bäst då det varit fuktigt och regnigt, då har den alltid mått som bäst, vid uppstart.

Denna tillsatsluftslid ska jag nog koppla loss och rengöra smörja upp.
Bilen står några kilometer bort nuförtiden men jag ska hämta hem tillsatsluftslid nån kväll i veckan och se över den.

Funktionskontroll av tillsatsluftslid?
• Om jag startar bilen, rycker ut tillsatsluftsliden och inget händer.
Skulle det då vara ett tecken på att nåt är fel på tillsatsluftsliden?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #153 skrivet: januari 18, 2016, 11:47:39 »
Jag vet inte heller hur den fungerar.

Min gissning är att sliden  har spänning så länge motorn är startad. Med kall motor är sliden öppen och motorn får förhöjd tomgång. När ventilen varit spänningssatt en stund så stänger den. Påverkas den av lufttemperaturen också?

Tror egentligen inte på sliden i ert fall. Troligare att kallstartsspridaren med tillhörande termotidkontakt strular.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.