Författare Ämne: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88  (läst 106400 gånger)

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #40 skrivet: augusti 04, 2014, 13:03:12 »
Mitt lock satt med silikon vad jag kunde se. Tänkte sätta tillbaka det med dow corning 3145 silikon ikväll.

Ja precis, kan ju va moddat nåt, avslöjat fotot nåt? Om inte, hur undersöker man, går det mäta upp?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #41 skrivet: augusti 05, 2014, 00:02:16 »
Skumt det där med startproblemet.
Som redan sagt så skall inget bränsle komma fram ifall fullgas hålls när man kör på starten. (Gäller nog de flesta halvmoderna insprutningsbilar om jag fattat rätt)

Min tänder inte ens till om jag startar med gaspedalen nedtryckt men brukar använda knepet om det går för fett så att den inte startar för det (har inte bosch jetronic utan megasquirt men principen är densamma).

Locket till LMM sitter ju bergfast original så förmodligen har någon lyft på locket av en eller annan anledning.
Det man brukar göra för att påverka bränsleblandningen är att spänna eller släppa på fjädern för att få spjället i LMM att ge mer eller mindre utslag vid samma luftflöde och på så sätt påverka bränsleblandningen. Sen finns en justerskruv under en blå plutt (utanför locket/elektroniken) men den vet jag inte vad den gör. Pillade på min utan märkbart resultat på den tiden jag körde bosch-insprutning och LMM.

När min är svårstartad får jag sätta lysvredet i ett läge mellan de tre fasta lägena så att all belysning slocknar. Då startar bilen lättare för tändspole mm. får högre spänning.

Får alltid hålla nycken i startläget tills motorn tänder. Tvärt om ditt fall där du släpper nyckeln för att motorn skall starta  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #42 skrivet: augusti 05, 2014, 11:29:06 »
Okej, tack för all info.

Angående LMM's fjäder, är det någon slags potentiometer? Borde gå mäta upp värden på justeringen tycker man...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #43 skrivet: augusti 05, 2014, 19:38:09 »
Okej, tack för all info.

Angående LMM's fjäder, är det någon slags potentiometer? Borde gå mäta upp värden på justeringen tycker man...

Ja... om du kan ge ett stabilt och känt luftflöde och mäter på en original och sen jämför med din så visst ;)

Är ju ingen vits att mäta när motorn är avstängd för då är ju spjället alltid i nolläge gissningsvis.
Har du en jäkligt finkänslig newtonmeter kan du mäta fjäderns motstånd vid ett visst utslag.
Tror inte det går att känna detta genom att röra spjället med fingrarna!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #44 skrivet: augusti 05, 2014, 22:21:54 »
Går väl att mäta värdet med spjället i ett visst läge? T.ex. 20mm öppet och max osv?

Har nog någon LMM liggandes i gömmorna jag kan försöka öppna för att ge referensvärden ifall du behöver.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #45 skrivet: augusti 05, 2014, 23:17:58 »
Går väl att mäta värdet med spjället i ett visst läge? T.ex. 20mm öppet och max osv?

Har nog någon LMM liggandes i gömmorna jag kan försöka öppna för att ge referensvärden ifall du behöver.

Enligt min uppfattning hjälper det inte perkabrod då jag uppfattat att det endast är fjädermotståndet man ändrar och inte utslaget eller förhållandet signalspänning kontra spjällvinkel.
Och om min hypotes stämmer kommer du och perkabrod få samma motståndsvärden oavsett hur fjädern är monterad.

Någon som pillat i LMM får gärna rätta mig om jag har fel!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #46 skrivet: augusti 06, 2014, 00:03:48 »
Smått intressant det här. Jag tänker nog att fjäderns spänning inte är det so avgör utan själva positionen på "disken", att disken har banor likt potentiometrar så att hela skalan förskjuts åt fett/snål blandning.

Fast vad vet jag :D Vet inte ens var fjädern sitter.
Jag blev småsugen på få tag på en extra LMM å testa jag med, så kan man kanske hitta ett sätt att ge en bättre guidning till hur denna kan justeras för mer effekt.

Blev däremot ännu mer sugen på bredbandslambda :D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #47 skrivet: augusti 06, 2014, 09:02:11 »
Ja om det är fjädermotståndet man ändrar så blev det ju knepigare att mäta och jämföra.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #48 skrivet: augusti 06, 2014, 17:46:27 »
Kanske dum fråga men spjällen i LMM, öppnas dom "automekaniskt" då luft strömmar eller styrs dom elektroniskt?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #49 skrivet: augusti 06, 2014, 21:49:45 »
Kanske dum fråga men spjällen i LMM, öppnas dom "automekaniskt" då luft strömmar eller styrs dom elektroniskt?

Spjället kallas nog mätklaff. Alltså det är luften som strömmar förbi som trycker upp klaffen och på så sätt mäts luftflödet efter utslaget. Därför det kallas LMM LuftMÄNGDSMätare. I större volvos och andra bilar (nyare) är det vanligt med en hettråd som hålls tempererad och där mäter man strömmen som går åt att hålla tråden i en viss temp. Där kallas det LMM LuftMASSEmätare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #50 skrivet: augusti 06, 2014, 23:57:43 »
Okej, då förstår jag resonemanget att det eventuellt är enbart fjäderstyrkan som påverkar och att det kanske inte går mäta upp något likt att mäta en potentiometer.
För då borde ju spjället/mätklaffen öppna annorlunda vid samma luftflöde...

Jo, såg att det fanns både luftmängd och luftmasse. Enligt bosch heter den i vår bil "luftflödessensor" vilket jag själv tycker är bättre namn, mindre risk att blanda ihop med LMM, i detta fall menat luftmassemätare :D

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #51 skrivet: augusti 09, 2014, 23:24:03 »
SILIKONTÄTNING LOCK TILL LMM

Besiktning på måndag så jag har lite saker jag vill göra.
Koppla så tutan på sportratten fungerar
Silikona dit locket på LMM så man slipper eltejpen :)
Laga indikatorlampan för handbromsen
Sätta dit en bult på diffkåpan, har saknats en rätt länge och det droppar olja då och då, kanske passa på att försöka byta olja i diff och låda.
Fixa dubbelblinkers vänster bak
Böjde alla metallblad så att det återfick lite fjädring och kunde göra kontakt, då började lampan lysa och iom det så klickade blinkersen i normalfart igen.
« Senast ändrad: augusti 10, 2014, 23:58:24 av perkabrod »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #52 skrivet: augusti 09, 2014, 23:37:37 »
INDIKATORLAMPA PARKERINGSBROMS

Då man drog handbromsen så lyste inte längre lampan (P) i kombiinstrumentet.
Det är nu fixat, här följer en liten guide i bilder:
« Senast ändrad: augusti 09, 2014, 23:43:45 av perkabrod »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #53 skrivet: augusti 09, 2014, 23:38:10 »
forts... switchen som talar om att handbromsspaken är dragen sitter längst bak på handbromsen, d v s vid den punkten som handbromsspaken roterar kring.
« Senast ändrad: augusti 09, 2014, 23:45:28 av perkabrod »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #54 skrivet: augusti 10, 2014, 00:40:48 »
Bra jobbat och snyggt teckensnitt! #VOLVO  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #55 skrivet: augusti 11, 2014, 00:09:20 »
TUTKNAPP REVISITED

När jag monterade ratten första gången och skulle sätta tillbaka säkringen för tutan så råkade jag ut för att tutan var igång konstant...
Det var typ 8 månader sedan, har kört utan säkring sedan dess. Ratten är en MPH Drifting R från Ridetech.se med rattnav 7707 för Volvo 360

Iom besiktning imorgon så vägrade jag byta tillbaka till gamla ratten.

Problemet var att jag tidigare trott att det inte spelar någon roll var man monterar originalkablarna till tutknappen. Men där hade jag fel vilket jag upptäckte idag.
OBS det går inte lite på kabelskorna enligt bilder, original så var båda kablarna svarta och båda kabelskorna var av en nätt guldfärgad sko. Jag har bytt ena till en standard röd.

Hur som helst, eftersom "röret" på rattadaptern är jordat så blir en av de svarta kablarna egentligen onödig eftersom ena kabeln är jord.
Switchningen går till på så vis att kabeln som EJ är jordat kommer i kontakt med jord då man trycker på tutknappen..

På själva tutknappen är ena tåten sammankopplad med den där bygeln som kommer ha kontakt med navadaptern. På denna tåt MÅSTE DEN JORDADE KABELN KOPPLAS, annars blir det som jag hade tidigare, att det tutar jämt :)

Tutknapparna är så rappliga att jag körde med båda krympslang, silikon och eltejp för att försöka minimera risker för att kontakterna ska rotera och hamna olägligt :)
Jag böjde även till tåtarna för att kablarna skulle sitta friare och inte behöva böjas så kraftigt.

Övrigt:
Monterade dit en bult på diffkåpan, det har saknats en... Tog bulten från diff service kit som Classic Swede säljer, funkade bra, dras med 22 Nm.
Satte fast "handbromsslangarna" med buntband, dom där bak vid diffen (plastöglorna har spruckit)
« Senast ändrad: augusti 11, 2014, 00:15:11 av perkabrod »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #56 skrivet: augusti 11, 2014, 00:14:12 »
Fortsättning tuta.

MOTORRUMMET

Motorrummet har alltid sett väldigt tråkigt ut, gick över det idag med tandborstar och små scotch brite svampar och lite yes diskmedel. Blev inte nå vidare rent men tusen gånger bättre, enligt mig acceptabelt. Var sugen på röra insuget men det var så grov smuts att jag la ner tandborstandet :)

Nu är det bara hålla tummarna inför besiktningen imorgon!  :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #57 skrivet: augusti 11, 2014, 01:43:54 »
Snyggt jobbat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #58 skrivet: augusti 11, 2014, 07:22:56 »
Riktigt fint :)

Spruckna plastöglor har jag haft på min bil sen jag köpte den, men kattstrypare funkar finfint.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #59 skrivet: augusti 11, 2014, 10:41:40 »
Besiktad utan anmärkningar!  :o

"Ett riktigt fint exemplar du har lyckats få tag på"

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #60 skrivet: augusti 11, 2014, 12:30:44 »
Härligt :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #61 skrivet: augusti 11, 2014, 16:58:54 »
Betyder detta att jag kan ha rakt rör i min kat? Min bil är fordonsår 1988 och i trafik 1987-12-18. Sitter inget lambda-märke i fronten, B200F-motor.

Svängde förbi skroten och köpte såna här justeringsgrejer till stolarna, för syns skull.
Har råkat riva sönder en sådan förut då jag skulle demontera från bilskroten.... nu är frågan, hur FAN får man in dom i stolen utan att någon plastdetalj spricker? :D

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #62 skrivet: augusti 11, 2014, 18:13:16 »
Har själv tänkt undersöka den saken men har aldrig fått tummen ur. Nu när jag har andra stolar i min så bryr jag mig inte så mycket :P Men om jag vore du skulle jag antingen skruva ur stolen för att lättar pyssla om den eller så bara hoppa in i baksätet och vinkla fram stolen så mycket det går. Därefter kollar du under ryggen. Där sitter klädseln mest troligt ihop med järnklammer. Böj bort dessa och kräng upp klädseln lite försiktigt så bör du kunna komma åt och kolla hur det där fungerar inifrån. Många av dom där går ju av så antagligen går svankjusteringen lite trögt efter dessa år. Så när du väl har klädseln avkrängd så kan du säkert komma åt och smörja lite =)

Apropå din kat så behöver den inte fungera på din bil. 3,5 i co-halt är något vilket förgasarbil som helst kommer under utan hjälpmedel =) Katalysatorn är där mest för att sänka dom andra värdena som finns på bilar från 89 och framåt =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #63 skrivet: augusti 12, 2014, 00:14:27 »
Betyder detta att jag kan ha rakt rör i min kat? Min bil är fordonsår 1988 och i trafik 1987-12-18. Sitter inget lambda-märke i fronten, B200F-motor.

Kan och kan. Du får inte för det första.
Sen så kan jag tala om att med lite trim blir det jävligt att klara avgasvärdet. Jag kan inte ens klara det på E70-bränsle nu för tiden. Kräver E85 samt ibland pilla lite så mappen inte är för fet kring det varvtalet som de kollar på (tomgång!?)

Original motor och borttagen kat. kanske fungerar, någon annan som vet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #64 skrivet: augusti 12, 2014, 07:15:54 »
Om man snålställer lite på tomgång så ska det gå utan problem då CO-halten blir lägre desto snålare bränsleblandningen är. Däremot sticker andra avgasvärden upp då, men efterom perkabrods bil endast har krav på CO-halten så spelar det ingen roll.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #65 skrivet: augusti 12, 2014, 14:08:24 »
Att klara 3,5% CO ska absolut inte vara något problem på tomgången vad jag vet. Kanske blir jobbigare med en riktigt vass kam som släpper genom bränsle som är oförbränt men annars får man trimma bäst man vill =)
Men skulle nog vilja påstå att är bekymret så illa att man matar in alldeles för hög co in i en katalysator så kommer den till slut att eldas upp..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #66 skrivet: augusti 12, 2014, 22:48:55 »
Jag har problem och jag har inte vass kam. Testat både V och A-kam.

Minns att man fick ställa ner förgasaren på min gamla B21A med för att klara 4% spärren eller vad det var på den. 4,5% till och med kanske? Men då gick bilen mindre bra så efter utförd besiktning fetade man på förgasaren igen  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #67 skrivet: augusti 13, 2014, 11:01:27 »
Hänger inte riktigt med här.. Då det står 0,0 på mitt papper. Betyder det att den uppmätta halten verkligen var under 0,1

Jag tolkade det som att dom inte ens kollar och därigenom att jag får ha hur dåliga värden som helst, för besiktningen iaf. Sen samvetsmässigt är ju en annan fråga.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #68 skrivet: augusti 13, 2014, 11:36:25 »
Dom mäter alltid och kan dom inte mäta, tex. pga. att avgassystemet har en liten läcka så får du ombesiktning.
EN gång kunde dom inte mäta för utrustningen gått sönder den dagen, då fick jag åka igenom omätt ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #69 skrivet: augusti 13, 2014, 13:03:14 »
Okej så 0,0 är alltså ett uppmätt värde? Då borde väl katten funka rätt bra då  :o

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #70 skrivet: augusti 13, 2014, 14:44:17 »
Jag har problem och jag har inte vass kam. Testat både V och A-kam.

Minns att man fick ställa ner förgasaren på min gamla B21A med för att klara 4% spärren eller vad det var på den. 4,5% till och med kanske? Men då gick bilen mindre bra så efter utförd besiktning fetade man på förgasaren igen  ::)

Antagligen hade du en nött nål eller munstycke. Den nöts oftast mest längst ner på nålen och ett munstycke gör mest utslag på tomgång. Och nu när du har mappbart sprut bör du absolut kunna mappa till en fin tomgång utan att få hög CO-halt.
Det enda en katalysator gör är att sänka övriga värden som finns på nyare bilar och till viss mån putsa till co-haltens siffra. Första året med besiktning på min 360 så rensade jag katten innan besiktning och fick ett CO-värde på ca 0,2 om jag kommer ihåg rätt. i år körde jag katalysator och E85 med men kommer inte ihåg CO-värdet. Tror dock det var högre än året innan. Nu i år pga uppställt soppatryck pga turbon som suttit där innan.

Kolla denna bild:


Figur 3 förklara användningen av katalysator. Vid lambda 1.0 är inte alla värden optimala.

Figur 2 är även den ganska intressant. Alltför snål motor efter 1,0 ökar bränsleförbrukning och sänker effekten.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #71 skrivet: augusti 13, 2014, 16:05:17 »
Bra bild!
Får fila på mappen till nästa besiktning då ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #72 skrivet: augusti 14, 2014, 11:54:25 »
OLJEBYTE DIFF

Fick ut 4 dl olja ur diffen, hällde på 1,35 liter olja från biltema, kommer inte ihåg vilken men den som det står om här på forumet i någon guide.
Använde slang och handpump från biltema, stod också i guiden här på forumet. Tog ett tag innan jag och polaren lyckades förstå hur pumpen fungerade, vi var lite för ivriga :)
Till slut så fick vi in tekniken och då fungerade den rätt bra. Bytte tätningsbrickor då jag hade 2 stycken i diff service kittet från classic swede.
Om någon undrar så är tätningsbrickorna M18x24x1,5


SNOBBRINGAR

Köpte snobbringar och polerade upp, bytte även hjulmuttrar då gängorna på de gamla muttrarna var riktigt dåliga.

Jobbat sista dagen för i sommar, nu väntar snart studier i form av första året maskinteknik vid LTU i Skellefteå.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #73 skrivet: augusti 14, 2014, 13:18:28 »
Fina bilder.. Blev snyggt =)

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #74 skrivet: augusti 15, 2014, 00:37:40 »
Då var man ägare av en reservdelsbil. Den ägdes av en snart 90-årig gubbe och är krockad. Den står där den står, på en mack i Skellefteå, jag hade lämnat en lapp i vindrutan och sagt att jag ville köpa den utifall bilen skulle skrotas.

Hade aldrig fått se motorrummet eller provsuttit så idag efter att ha kört några mil utanför stan för att göra klart hos ägaren så cyklade jag nyss till bilen och kollade.
Den har mycket rost tyvärr, men invändigt och motorrummet ser kanonfint ut. Går säkert köra denna många tusen mil om man lägger lite tid på fixa fronten.

Jag köpte den för att plocka delar, främst låda+diff+drivaxlar, provväxlade lådan stillastående, kändes som en dröm jämfört med min låda där det knappt går få in alla växlar stillastående :)
Bjuder på lite bilder och ett filmklipp. Det är en GLT så klustret är ju intressant :) Även förarstolarna tyckte jag var tusen gånger skönare än mina blå. Vet inte om mina är för slitna eller om GLT hade styvare stolar.


perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #75 skrivet: augusti 15, 2014, 00:42:29 »
« Senast ändrad: augusti 15, 2014, 01:26:42 av perkabrod »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #76 skrivet: augusti 15, 2014, 07:20:48 »
Grattis till reservdelsbil med många fina delar :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #77 skrivet: augusti 15, 2014, 12:09:08 »
Grattis till fina bilder på fina bilar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #78 skrivet: augusti 18, 2014, 23:26:57 »
Bra jobbat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #79 skrivet: augusti 26, 2014, 17:07:54 »
RESERVDELSBIL  |  MÅLA KRÄNGHÄMMARE  |  OLLES 343  |  VOLVO GRÖNA BÖCKER  |  TRÄFFAT DANNE IRL


Fått massor med hjälp av Olle och nu står reservdelsbilen så här fint, redo att skänka bort diff+låda med mera...

Har målat krängningshämmaren med svart hammarlack.

Börjat skumma igenom Volvo grönböcker jag köpte (20 kg)...

Jobbat i sekretariatet på driftingtävlingen i Klutmark, Skellefteå, där Olle var med och körde:
http://youtu.be/wDtQ5fncLWQ

Överraskades av att träffa Daniel här på forumet där på Klutmarksbanan, så jag, Olle och Daniel åkte hem till Olle och surrade lite om 300-serien :)
« Senast ändrad: augusti 27, 2014, 21:40:31 av perkabrod »