Författare Ämne: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88  (läst 106404 gånger)

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #80 skrivet: augusti 26, 2014, 17:10:37 »
NOS PANEL FÖR 52 mm MÄTARE

Kom en kul pryl med posten idag. Hade beställt 4 stycken men det fanns bara en kvar.. annars hade fler kunnat få tag på en för tanken var att säkra några ex som medlemmar här kunde fått köpa :)

Unboxing http://instagram.com/p/sKfcdqDZRd/

 ;D
« Senast ändrad: augusti 27, 2014, 21:38:51 av perkabrod »

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #81 skrivet: augusti 27, 2014, 13:54:57 »
Är väldigt avis på det där nos mätarhuset. Vore jag dig skulle jag sätta det i bokhyllan i kartong =)

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #82 skrivet: augusti 27, 2014, 21:38:16 »
ELTEJPA KROMDETALJER  |  SPORTLUFTFILTER

Jag och Danne diskuterade häromdagen lite kromdetaljer och sånt på 300-serien (IRL, yeah :P). På 88-årsmodellerna så är det ju väldigt lite krom kvar, nästan så att det ser ut som en miss att vissa saker fortfarande är krom medans det mesta andra lister är svarta. På reservdelsbilen GLT 360 så är GL kromdetaljerna svarta istället... d v s såsom min bil ser ut nu med eltejpen pålagd :D

Provade lägga eltejp på den lilla kromen som är kvar på årsmodell -88 :)
Blev SJUKLIGT nöjd, ler varje gång jag ser bilen, mycket mer lågmäld/diskret/"rätt" på något vis.
Kommer försöka ta några bättre foton på bilen innan eltejpen lossnat. Blir kanske att prova plastidip på kromet i framtiden.

Sedan blev det även byte till biltema sportluftfilter, skönt att det blev så mycket mer plats :)
« Senast ändrad: augusti 27, 2014, 21:47:59 av perkabrod »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #83 skrivet: augusti 31, 2014, 15:01:00 »
Trevligt mätarhus!
Snyggt utan krom!
Om du vill kan du ju flytta över en del "svartkrom" från reservdelsbilen.
Tex. sidolisterna på bakrutan ska vara lätta att flytta har jag för mig.
Samt dropplisterna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #84 skrivet: september 06, 2014, 01:06:55 »
BYTT KRÄNGHÄMMARE

Tyvärr händer det inte så mycket. Men den hammarlackade kränghämmaren är på plats.

Rätt så glad över att "klunkljudet" har försvunnit... har tidigare låtit klunk varje gång man kört i minsta lilla gupp.
« Senast ändrad: oktober 14, 2014, 19:33:43 av perkabrod »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #85 skrivet: oktober 14, 2014, 19:36:33 »
BYTT TERMOSTAT  |  TÖMT OCH FYLLT PÅ NY KYLVÄTSKA  |  KÖPT FÄLGAR  |  DEMONTERAT DIFF+V-LÅDA FRÅN RESERVDELSBILEN

Sammanfattning av senaste månaden...

Tömt kylvätska och fyllt på ca 7 liter ny vätska

Jag och Olle fick ur växellåda+diff ur min reservdelsbil, torsendiffen ska in fortast möjligt.

Jag bytte termostat och äntligen går motorn i rätt temp, hade problem med att motorn aldrig fick upp någon värme om jag körde på landsväg...

Köpt beggade fälgar, 14x6.5 Compomotive med 185/65 dubbdäck, därmed är jag nu redo och sjukt sugen på snö!
« Senast ändrad: oktober 14, 2014, 22:37:42 av perkabrod »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #86 skrivet: oktober 14, 2014, 23:08:06 »
Dem där fälgarna satt riktigt fint på bilen :D

Skönt att termostaten löste problemet med värmen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #87 skrivet: oktober 19, 2014, 14:32:16 »
PÅBÖRJAT TORSENDIFF-PROJEKTET

Har märkt upp hur lagrena satt på diffen, demonterat allt från diffen förutom pinjongen, den får sitta kvar.

Köpte först en vanlig avdragare med 2 armar/klor för att försöka dra loss lagret på kronhjulet, spendera typ en hel kväll men det gick åt H-E!
Igår drog jag till biltema och köpte en lageravdragare som fungerade bättre.

Kokade upp vatten i vattenkokare som jag hällde på lagret, som mothåll hade jag en 25mm hylsa samt 2 stycken brickor ovanpå hylsan. Provade först med enbart 1 bricka men då deformerades brickan för mycket :)

Tog typ 10 sek med batterimutterdragaren att få bort lagret.

Lagret heter LM48548 och jag har beställt 2 stycken nya.

Återstår att se hur distansplattan och själva torsenhuset passar på mitt kronhjul, ska även införskaffa någon lämplig gänglåsning för monteringen.


« Senast ändrad: oktober 19, 2014, 14:42:12 av perkabrod »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #88 skrivet: oktober 19, 2014, 16:00:13 »
Fler bilder

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #89 skrivet: oktober 19, 2014, 19:00:14 »
Ska bli spännande att se hur passformen är, det verkar ju kunna variera en del mellan olika exemplar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #90 skrivet: oktober 19, 2014, 20:08:08 »
Jo. En grej jag märkte vid isärtagandet av denna originaldiff var att då jag lossat de 8 bultarna på kronhjulet så satt den där klumpen med de små dreven kvar. På en diff jag tog isär tidigare så föll klumpen loss från kronhjulet direkt jag lossat de 8 bultarna.

Som Frej skrev tidigare, han hade ett kronhjul där hans torsen passade och på ett annat hjul passade den inte. Så det verkar skilja sig från Volvos sida också

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #91 skrivet: oktober 19, 2014, 22:22:24 »
Skönt att du fick bort lagret!

Jo det här med toleranser alltså... ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #92 skrivet: oktober 20, 2014, 18:40:40 »
TOLERANSER

Jo det här med toleranser alltså... ;)

Passar inte  :'(
Tog skjutmåttet och mätte för att få någon uppfattning om missmatchen.
Torsenhuset har ungefär 0,2 mm för stor diameter för att passa i kronhjulet. Distansplattan till torsenhuset är även den för stor, minst 0,2 mm, såg ut att vara närmare 0,3 mm på skjutmåttet.

Då är frågan vem man ska låta slipa och vilken del man i så fall ska slipa på.

Det fanns några markeringar på mitt drev, ingen aning vad dom betyder men det kanske någon mekaniker här förstår sig på?

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #93 skrivet: oktober 30, 2014, 16:41:24 »
TVÄTTAT BILEN  |  DIFF SVARVAD FÖR ATT PASSA I KRONHJULET

Nytvättad bil, testade även biltemas clay bar, avslutade med OK's hårdvax. Blev rätt så flammigt men nu lär då regn och snö kunna glida av bilen...

TORSENDIFFEN är nedsvarvad ca 0,2 mm nu. Kändes lite galet att låta dom svarva själva torsendiffen, men dom sa att det skulle vara enklare att ta bort material därifrån. Även distansplattan lät jag fixas till. Var via kontakter på jobbet som jag kom i kontakt med svarvgurun. Ska blåsa ur och se utifall det ser ut att finnas nå smulor, han sa att han körde med kylmedel så eventuellt drar det med sig metalldamm?

Blir glad när jag ser diffen nu, var ett tag sen den bringade positiva känslor men just nu känns det kul igen :D
Väntar på lagren LM48548 som jag beställt, SKF fick det bli trots att deras lager är dyrare än TIMKEN.

Däremot beställde jag ingen ny ytterlager-ring LM48510, tänkte använda befintliga ytterringen som sitter på lagerkåporna med shimsar osv. Får hoppas det kommer fungera bra.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #94 skrivet: oktober 31, 2014, 04:44:31 »
Roligt att det går framåt med diffen. Lite lyxigare än agadiff ju :-)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #95 skrivet: oktober 31, 2014, 20:13:13 »
Intressant att läsa om motgångarna och framstegen med diffen.

Plus i kanten då du så detaljerat skriver vilka lager du beställt och vad som behövs.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #96 skrivet: november 02, 2014, 00:06:29 »
Bra jobbat! Skönt när diffen passar! Bättre att svarva diffen så att den passar i fler kronhjul i framtiden om så skulle behövas.
Men känns lite läskigt att svarva i den.

Bilen ser blank ut! Måste ta min med till våren. Den är helmatt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #97 skrivet: november 02, 2014, 21:44:54 »
INSTALLERAT ECON OCH YTTERTEMPMÄTARE FRÅN GLT KLUSTER




Min reservdelsbil är ju en GLT, passade därför på att montera ECON och yttertempmätare i min blå GL.
Följde denna guide:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4692.0

Fotade även lite under processen att flytta över mätare, se bifogad bild.
« Senast ändrad: november 03, 2014, 09:55:30 av perkabrod »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #98 skrivet: november 04, 2014, 14:45:56 »
Plockade ett relä från GLT-reservdelsbilen. Som jag förstått det ska reläet fördröja att innerbelysningen slocknar, reläet satt under rattstången.

Fotade av lite grönböcker så jag bifogar schema där man ser hur GL och GLT skiljs åt... Är det någon med ett tränat öga som förstår sig på vad jag behöver göra för att fördröja belysningen i min GL?


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #99 skrivet: november 04, 2014, 18:55:35 »
Grymt med guiden på mätarklustret. Har grejerna, ska bara få tummen ur och göra jobbet men nu har du tänt ett ljus!

Angående innerbelysningen så verkar det ju inte vara plug n play precis..

I din GL är det jord direkt från dörrkontakterna som tänder belysningen.

I en GLT är det reläet som triggas av jorden från dörrkontakterna.
Reläet i sin tur sluter sin kontakt och jordar lamporna (likt dörrkontakterna i din GL)

Kan ju vara enklare än jag tror här men någonstans där man kommer åt en kopplingspunkt för sladden till lamporna behöver en omkoppling göras till sladden från utgång 87 på reläet.
Prova först att sätta i reläet (om sockel finns) och se (lyssna) om det reagerar när du öppnar och stänger dörrarna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #100 skrivet: januari 07, 2015, 17:50:09 »
Var ett tag sedan... Gott nytt år!
Har kapat ner bultarna till diffen, inte hunnit kolla hur medbringarna passar ännu men ska kolla det härnäst, samt kolla om original shimsning kommer fungera eller inte.

Undra också, hur tar jag reda på vad jag har för CPU? Om jag har MS1, är det värt att beställa MS2 processor och trycka dit?
Och vad kan kabeldragningen på baksidan vara till för?
« Senast ändrad: januari 07, 2015, 17:53:14 av perkabrod »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #101 skrivet: januari 07, 2015, 19:07:05 »
Det tar sig sakta men säkert att få i torsen-diffen :)

Du har MS1 eftersom cpun sitter direkt på kortet, MS2 har ett litet dotterkort och MS3 har ett större dotterkort.

Kabeldragningen på baksidan vet jag däremot inte, byggde inte mitt MS så har inte koll på hur man bryggar för vissa saker. Förmodligen är det för någon/några extra funktioner.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #102 skrivet: januari 07, 2015, 19:44:52 »
Photoshoppade ihop en animerad gif där man kan se bryggningen och motståndet på ovansidan av kortet.
Lämnar det så här så kanske nån djupt insatt kan hjälpa en vacker dag :)



EDIT:

OPTOIN går till +5 V verkar sitta en resistor under krympslangen, mäter 1k ohm från +5 V till OPTOIN

TACHSELECT går till XG1

IGN till -LED (D14) sedan ett 820? ohm till motståndet R24 (till det ben som är närmare processorn)

Kanske kan vara nåt sånt här med EDIS

Saxat från diyautotune.com:
"EDIS on a Megasquirt-I V3.0 Board

Using MSnS-E firmware

Hardware mods required:

Remove C30. Ej undersökt
Run a jumper from the top hole of C30 to S12C. Ej undersökt
If building the board from scratch, you do not need to include D1 or D2, but they do not need to be removed. Ej undersökt
Replace R12 with a 1K resistor. Ej undersökt
Remove the XG1 to XG2 jumper, and jumper XG1 to TachSelect. Japp!
Jumper OPTOUT to TSEL. Japp, på ovansidan
Connect a 750 ohm to 1K resistor from the right side of R24 or the 5V hole in the proto area to the negative lead of D14. Japp!
Run a wire from the negative lead of D14 to the IGN jumper hole on the opposite side of the board to bring the SAW output out to pin 36 of the DB37 connector." Japp!
« Senast ändrad: januari 08, 2015, 00:08:23 av perkabrod »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #103 skrivet: januari 12, 2015, 23:18:58 »
Bra att du jobbar på med diffen. Jag ska snart få hjälp med att sätta dit de nya lagerna på min.

Kan inte säga så mycket mer än Simlar om MS. Jag bytte Ms1 till Ms2 när jag råkade bränna upp min CPU. Tvåan ger lite mer möjligheter och mer kraft/snabbare beräkningar samt större mappar.

Ser ut som att utgången till LED 14 används till något annat. Annars kan jag inte säga så mycket om moddarna. Är inte påläst på ditt lite nyare kort och det var längesen jag pillade med mitt 2.2! Nu bara kör och kör och kör jag!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #104 skrivet: januari 12, 2015, 23:26:18 »
...Nu bara kör och kör och kör jag!

Låter ju kanon! Jag är lite nervös inför shimsen, får hoppas det inte behövs nya :) Kurre hade väl shimsat på lite extra om jag minns rätt.
Förhoppningsvis får jag dit diffen i år 8)

Förresten, har du funderat något mer över hur du ska få dit medbringarna?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #105 skrivet: januari 12, 2015, 23:32:40 »
Samma här, hoppas på plug-n-play men då lär man sig ju inget  ;D

Nej inte tänkt mer på medbringarna än att jag ska testa att slita in dom i splinesen med slippasta.. Fast känns som om det kommer gå åt en del muskelkraft för det jobbet..

Kolla här för jämförelse mellan olika Megasquirt: Finns visst en uppsjö nu för tiden!

http://www.msextra.com/feature-xref.html
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #106 skrivet: februari 05, 2015, 19:50:21 »
Minimal update.

TESTAR MEDBRINGARNAS PASSFORM PÅ DIFFEN  |  (2 st) NYA VINTERDÄCK

Till min stora förvåning så passar medbringarna på torsendiffen(!) Inga problem att få in dom, glappar sjukt lite, dock hörbart då man vickar axeln, gissar att det glappet är mer eller mindre "precis lagom".

Nya vinterdäck, nordfrost 100, blev dock bara 2 st, fram. Det innebär att volvon nu står på opel-fälgarna jag hade förra vintern, compomotive-fälgarna vilar nu i garaget och kommer inte på förrän till sommaren, efter att jag köpt sommardäck till dom :(

« Senast ändrad: februari 05, 2015, 19:52:25 av perkabrod »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #107 skrivet: februari 05, 2015, 23:33:07 »
Det var som 17! Både jag och Kurre86 har ju problem att få in medbringaren i den delen av diffen där kronhjulet sitter!

Edit: Ska se om jag har några mer medbringare här hemma att testa med. Kanske är olika mått(tolerans) på dem.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #108 skrivet: februari 05, 2015, 23:53:32 »
Jo, jag blev inte bara lite förvånad. Provade sticka in medbringaren på bild i andra splinen också, passade lika bra där.
Miltalet på mina medbringare är 166453  :) Skämt åsido, kan ju vara som du säger, borde inte vara alltför krångligt att komma över några andra medbringare, åtminstone enklare än att slipa ner splinesen.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #109 skrivet: februari 06, 2015, 23:37:48 »
Roligt med nya vinterdäck. Kör in dom försiktigt och sen bara ut och tukta. Dock är väl nordfrost längre vad det har varit. Nordfrost och Hakkapelitta slogs om toppdäck förut men nu är ju nordfrost ett litet budgetmärke till continentals avdelning.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #110 skrivet: februari 17, 2015, 10:25:53 »
BYTT KRÄNGHÄMMARE

Tyvärr händer det inte så mycket. Men den hammarlackade kränghämmaren är på plats.

Rätt så glad över att "klunkljudet" har försvunnit... har tidigare låtit klunk varje gång man kört i minsta lilla gupp.

Har det med krängningshämmaren att göra? Min kluckar oxå, kanske dax att byta min med.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #111 skrivet: februari 17, 2015, 10:42:15 »
Har det med krängningshämmaren att göra? Min kluckar oxå, kanske dax att byta min med.

Klucket kom från staget. Men jag bytte hela krängningshämmaren till en äldre modell och bytte därför även staget.

Här ser man skillnaden, -88 årsmodell till vänster, den senare designen av stag+kränghämmare. Till höger är den äldre sorten, osäker på årtal.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=8576.msg108550#msg108550

Här är t ex den nyare sorten:
http://www.skruvat.se/Stang-stag-krangningshammare-P12792.aspx

Classicswede säljer stag till den äldre.. verkar även finnas på skruvat, ser då lika ut som dom jag bytte till:)
http://www.skruvat.se/Stabilisatorstag-framaxel-P10585.aspx

Värt att notera är att kränghämmare finns i två modeller, därav olika stag

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #112 skrivet: februari 17, 2015, 11:30:58 »
Vilken känns stabilast, du verkar ju ha prövat båda, jag har nya utförandet och bytte stag förra året men har kluckande ändå, trodde det hade med mina fjädrar eller dämpade att göra men har inte hittat något fel där.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #113 skrivet: februari 25, 2015, 23:32:18 »
Vilken känns stabilast, du verkar ju ha prövat båda, jag har nya utförandet och bytte stag förra året men har kluckande ändå, trodde det hade med mina fjädrar eller dämpade att göra men har inte hittat något fel där.

Kan inte säga varken det ena eller andra angående skillnaden, inget jag la märkte till.
För mig lät det till och med då jag ryckte i stagen med handkraft. Kanske är det något annat som låter för dig?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #114 skrivet: februari 26, 2015, 16:54:01 »
Vilken känns stabilast, du verkar ju ha prövat båda, jag har nya utförandet och bytte stag förra året men har kluckande ändå, trodde det hade med mina fjädrar eller dämpade att göra men har inte hittat något fel där.

Dessa framvagnar kan ju inte glappa så jäkla mycket egentligen. Har du kollat reaktionsstagets infästning i karossen? Där brukar det ju dels rosta och dels bli dåliga bussningar. Det brukar vara tydligt om man sätter foten på bromsen och bromsar och släpper. Är det samma kluckande som eriks att när man kör över avlopsslock och liknande kan det ju vara bussningarna som håller fast själva krängningshämmaren som blivit lite slappa.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #115 skrivet: februari 26, 2015, 17:15:59 »
Renoverat och bytt alla de delar du pratar om. Men jag kan ju kolla så inget sitter löst. Kluckar när man svänger och tex när man kör över brunnslock.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #116 skrivet: mars 25, 2015, 14:29:02 »
Enligt http://www.diyautotune.com/tech_articles/how_to_megasquirt_your_volvo_240_740_940.htm och avsnitt 50 a) här http://www.megamanual.com/ms2/V3assemble.htm så har jag moddat om mitt MS1.

Gjorde ett underlag i photoshop med vad jag skulle göra. Tog ett jävla tag att löda bort dioderna D1 och D2, till slut slog det mig, hmmm, detta är ju säkert lött med blyfritt.
Höjde spetstemperaturen och vips så fick jag lödningarna att smälta.

Rätt nöjd med bryggningen, valde att göra det med en enkärning kabel (istället för t ex avklippt ben från komponent) så att man får lite isolering, blir ju extra snyggt då.
Har även en seriell/usb adapter jag ska försöka få igång på mac med tunerstudio, förhoppningsvis kan jag testa ikväll med mitt stimulator-kort  8)

« Senast ändrad: mars 25, 2015, 14:31:19 av perkabrod »

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #117 skrivet: mars 26, 2015, 18:04:47 »
Snyggt =)

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #118 skrivet: april 29, 2015, 12:48:04 »
Fått megasquirtet att funka än?
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« Svar #119 skrivet: juni 21, 2015, 12:57:46 »
NYA DÄCK  |  BESIKTNING, RATTLÅS  |  SÄNKBLOCK  |  DRAGKROK

Haft lite tid både till bilen och hobbies generellt. Nu har jag börjat sommarjobba och när det ramlar in lite pengar tänker jag köpa bredbandslambda.
Inget megasquirt än och ingen diff :(

Men bilen går fint och är besiktad, numera sänkt bak (enbart).

Nya däck, sommarpremiär för compomotive fh fälgarna, hade dom en stund i vintras med de slitna vinterdäcken som följde med vid köpet.
Omsulade med Nankang AS-1, 155/65 på fälgen som är 14x6.5


Sprinten hade grävt sig ner lite så jag dremlade lite. Dremlade även kanten till låscylindern för som man ser på före-bilden så hade sprinten nött mot kanten. Efter detta fungerade rattlåset igen. För att underlätta dremelarbetet så tog jag en tving och hylsa mot nyckelhålet, på så vis kunde jag ha händerna fria till dremeln. Borrade även ett "servicehål" så att man kan komma åt och smörja. Smörjde med CRC vitt litiumfett (+PTFE) på sprayburk och har fungerat riktigt bra.


Monterat sänkblock 50 mm från classicswede.


Dessvärre noterade jag aldrig att bultarna var olika långa, men men, alla är då långa nog trots att jag satte några fel :)
Drivaxlarna måste lossas för att komma åt EN av de fyra bultarna (per nav).






Körde biltemas hammarlack på kroken igår.




« Senast ändrad: juni 22, 2015, 18:41:33 av perkabrod »