Författare Ämne: Volvo 343 GL - How low can you go?  (läst 9165 gånger)

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 04, 2014, 21:22:30 »
Tjena! Då var man tillbaka med en ny 340 efter ett antal år!  8)

Denna gång blev det en GL från -88 och tanken är väl att föra en enkel projektdagbok(mest för min egen del) men även för andra som kanske är intresserade :)
Det blir ingen jätte effektökning eller dylikt utan bara helt enkel uppfräschning och som titeln säger, få bilen så låg det bara går på lagligt sätt  ;D


Uppfräschning av exteriör (X)

Uppfräschning av interiör (X)

Bromsar (X)

Styrning ( )

Service av motor (/)

Camber (X)

Sänkning ( )

Fälgar + Däck (/)

Ljudinstallation (X)

Ljus (/)

Avgassystem ( )

Fjärrstyrt C-lås ( )

(Kommer nog ramla in lite mer saker på listan allt eftersom, men detta är för tillfället)

Reparationslista:

Dörrlås + handtag ( )
Sprint till gångjärn ( )
Frontläpp ( )
Hastighetsmätarwire ( )



Det första som hände var en fruktansvärt mycket polermedel och wax!
Såklart! fick jag bara en efterbild och ingen före... men med lite fantasi så får man föreställa sig den som riktigt solblekt(rosa).
Även stötfångare fick sig en omgång med värmepistolen och div. lister blev insmorda med bumpershine  8)



« Senast ändrad: juli 23, 2014, 22:49:27 av Svegglan »
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2014, 21:37:42 »
Nästa steg i skedet skulle bli att fixa camber bak så jag kunde få mäta om fälgarna skulle passa.

Detta i sig ledde till att backarna skulle få bytas.

Det tråkiga som jag kommit fram med denna bilen är att ägarna innan inte fixat så mycket utan bara "gasat till det rasat", tyvärr.




Backarna hade gjort sitt här tror jag.




Nya backar på!


Till det ursprungliga jag tänkt kika på, CAMBERN!


Kanske dålig bild, men det hela gick ut på att lägga emellan en (3-4mm) bricka på båda infästningarna till navet(de 2 undre)

Prövade 2 först på varje men då ville inte det gå runt  ::) så fick bli 1  ;)




Var svårt att få en rättvis bild men tror denna blev bäst!
Tänk att så lite kan göra så mycket  :D

Dock vet jag inte hur detta påverkar lagrena men det återstår att se, inget som låter än så länge iallafall.
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2014, 21:46:42 »


Detta är fälgarna förväntas åka på iallafall.

15x9" bak och 15x8" (ET0) fram beroende på vad jag kommer fram i mätningen.

Och ja, känns surt med delad bultcirkel, men fälgarna i sig kanske väger över detta.

Vad tycker folket?  :)
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2014, 18:46:45 »
Ska du lågt är det nog dumt med 15". Tycker det blev coolt med cambern bak. Kanske nåt man borde göra om man ska ut och drifta lite för att försämra fästet lite. Men vars är det "brytningen" har blivit? Bryter det mitt i knuten eller vad är det som bryts?
Blev iaf väldigt fin efter poleringen =)

Såg på bilden med trumman att vi nog har samma dämpare bak. Ser ut som samma klisterlapp för monroedämpare. Undrar om detta bara är ett sammanträffande eller något som monterades på vissa verkstäder eller kanske rentutav från fabrik?

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2014, 21:29:27 »
Jo, 15" känns lite mycket. Men letat som en jude och hittar verkligen inga fina fälgar av mindre tum.
Hade jag fått som jag hade velat så hade det redan stoppat på 13"  ;D

Angående brytningen som måste det mesta hamna i yttre knuten och om det blev för mycket (som det hände först) så råkar väl lagret ut i brytning? eller tänker jag fel?  ???

Dämparen känns väldigt mycket fräschare och nyare än resten av allt på bilen så undrar om det inte är något eftermonterat, antingen på verkstad eller kanske köpt på samma butikskedja  :)
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2014, 19:35:27 »
Har den gått väldigt långt? Misstänker att byta dämpare bak på en 360 inte är något som görs med 5000mila-intervaller. Dom sitter där nog väldigt länge. Men svårt att veta =)

Har inte riktigt koll på hur det ser ut just nu men får spana på det där med dina shims när jag håller på med min bil framöver. Dock synd att misshandla knuten mer än nödvändigt om man ska busa och vill att det ska hålla någorlunda iaf.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2014, 22:27:48 »
Hej och välkommen åter, världens hittills enda 300-power-tatuerade person? ;)

Grattis till vad det verkar fin bil!

Kul med cambershimsning, inget jag sett tidigare på forumet tror jag.
Själva hjullagret bryr sig nog inte så mycket om lutningen? Värre då om man åker med liten eller negativ ET då det blir större hävarm!
Det borde vara drivknuten som tar mest stryk om den inte gillar att jobba i den vinkeln. Så resonerar jag.

SNYGGA fälgar! Och 15" är ju inte såå stort. Tycker mina ser lagom (små) ut. Vill inte ha mindre då det med nuvarande däck 195/45/15 knappt fyller ut hjulhusen som det är. Och rullomkretsen är nu typ 4% mindre än original 13" Och du ville ju ha den låg men LAGLIG? ;)

Annars måste det ju gå att hitta massa fina fälgar i 13" på Ebay ellern nån tysk sida eller svensk importör?! Fast du kanske har en speciell design i åtanke? (som dom du har visat på bilden)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #7 skrivet: juli 08, 2014, 15:06:31 »
Har den gått väldigt långt? Misstänker att byta dämpare bak på en 360 inte är något som görs med 5000mila-intervaller. Dom sitter där nog väldigt länge. Men svårt att veta =)

Har inte riktigt koll på hur det ser ut just nu men får spana på det där med dina shims när jag håller på med min bil framöver. Dock synd att misshandla knuten mer än nödvändigt om man ska busa och vill att det ska hålla någorlunda iaf.

Min har gått 15, vet inte i vilken intervall byta av dämpare kan ha skett (om det nu gjort det)  ;)
Men det är klart, ska man busa är nog inte detta den ultimata lösningen.
Detta blir ju bara för att åka så lågt det bara går  ;D
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #8 skrivet: juli 08, 2014, 15:20:44 »
Hej och välkommen åter, världens hittills enda 300-power-tatuerade person? ;)

Grattis till vad det verkar fin bil!

Kul med cambershimsning, inget jag sett tidigare på forumet tror jag.
Själva hjullagret bryr sig nog inte så mycket om lutningen? Värre då om man åker med liten eller negativ ET då det blir större hävarm!
Det borde vara drivknuten som tar mest stryk om den inte gillar att jobba i den vinkeln. Så resonerar jag.

SNYGGA fälgar! Och 15" är ju inte såå stort. Tycker mina ser lagom (små) ut. Vill inte ha mindre då det med nuvarande däck 195/45/15 knappt fyller ut hjulhusen som det är. Och rullomkretsen är nu typ 4% mindre än original 13" Och du ville ju ha den låg men LAGLIG? ;)

Annars måste det ju gå att hitta massa fina fälgar i 13" på Ebay ellern nån tysk sida eller svensk importör?! Fast du kanske har en speciell design i åtanke? (som dom du har visat på bilden)

haha, man tackar, man tackar  8)

Jo, hoppas på det iallafall.

Tyckte det var dåligt med cambershimsning över huvud taget på drivande stel bakaxel ute på intranätet, tankar som gått i mitt huvud länge så varför inte prova lite smått  :)
Jo tänkte det med drivknuten, men när det väl tar stopp för vridningen på drivknuten så måste väl lagret börja ta stryk eftersom drivaxeln går igenom lagret?  ???
Hursomhelst så verkar det gå bra än så länge, så fort jag märker problem så kommer ni bli underättade  ;)

Angående fälgarna så har jag letat ÖVERALLT!
Mest ute efter fälgar med en snygg yttre kant, därför jag va inne på dessa.
Sedan att priset var så fruktansvärt bra kan också varit en faktor  ::)

13/14" verkar vara svårt att få tag i med kant. Även utomlands och är inte riktigt inne på breddade plåtfälgar.
Men som du skriver så kanske 15" fyller ut bra med, finns mycket att hämta i de hjulhusen  :)
Och "låg men laglig" är nyckelordet i den här tråden, många kan sänka brutalt men vilka kan fortsätta åka så?  :D
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #9 skrivet: juli 08, 2014, 15:30:27 »
NU! SKA! INGEN! SKRATTA!  ;D

Var ute och tänkte hur jag kan mäta så fälgarna får plats och hur de hamnar med skärmkanten.
Snilleblixt!

Hade lite spillbitar kvar sen div. byggen!

Varför inte bygga en modellfälg?  ;D



Sagt men gjort!

En bit som är 15" och 2 som är 9"

Och eftersom ET=0 på de fälgarna jag kollat på så blir det ju bara hälften av 9"(=4,5")
Bara att smäcka ihop!





Såhär blev resultatet!

Alltså, 15" fälg som är 9" bred med ET0  ;)

Funkade klockrent inåt men vart någon halv tum för mycket utåt.
Så lutar nu åt att köra med 8" bak istället och 7" fram.

Såklart är inte däck inräknade i detta men blir antagligen 185/55-65 så det blir stretch för minst utrymme att ta i hjulhusen.

Så något produktivt kom fram från detta ändå  :)
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #10 skrivet: juli 08, 2014, 20:16:01 »
Snyggt! :)
En fördel med 15 är ju att om du har lite stretch/lågprofilsdäck så blir rullomkretsen i princip exakt som originaldäck. Alltid nåt :D

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #11 skrivet: juli 10, 2014, 15:10:44 »
Så! Medans en väntar på fälgar + däck så får man sysselsätta sig med annat  ;)




Slängde i ett annat batteri (Optima Yellowtop 75ah) om riktigt ljud ska tillkomma.
Liiiiiite för stort men fick lägga det ner(tacka gudarna för gelebatterier)
Sedan hinkades det på en 50 mm² kabel med 200amp säkring.



Efter många om och men + lite våld och demontering hamnade även en dubbeldin, pioneerstereo(AVH2400) i bilen.



Vet inte riktigt hur jag ska lösa sidorna men lutar åt att kapa av sidorna på den befintliga panel som satt där innan och muckla dit på något bra sätt. Ingen annan som sitter på en bra idé?  :D
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

360 Anton

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #12 skrivet: juli 12, 2014, 12:23:44 »
Riktigt roligt projekt!! :) riktigt fet med cambern, kommer absolut att följas då jag går i ungefär samma tankar ;)
Volvo 360 GL-88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #13 skrivet: juli 19, 2014, 01:11:30 »
Jo tänkte det med drivknuten, men när det väl tar stopp för vridningen på drivknuten så måste väl lagret börja ta stryk eftersom drivaxeln går igenom lagret?  ???

Jo det är klart.. men om du sänker kraftigt så tar du ju tillbaks mycket där då drivaxeln går rakare eller kanske tom. snett uppåt med mycket sänkning!


Funkade klockrent inåt men vart någon halv tum för mycket utåt.
Så lutar nu åt att köra med 8" bak istället och 7" fram.

Smart!
Men varför inte 8" fram med så kan du köra lika runt om och skifta runt ifall du önskar.
Det är mer plats fram än bak enligt mina erfarenheter.. så länge man inte svänger förstås..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #14 skrivet: juli 19, 2014, 16:25:19 »
Jo tänkte det med drivknuten, men när det väl tar stopp för vridningen på drivknuten så måste väl lagret börja ta stryk eftersom drivaxeln går igenom lagret?  ???

Jo det är klart.. men om du sänker kraftigt så tar du ju tillbaks mycket där då drivaxeln går rakare eller kanske tom. snett uppåt med mycket sänkning!


Funkade klockrent inåt men vart någon halv tum för mycket utåt.
Så lutar nu åt att köra med 8" bak istället och 7" fram.

Smart!
Men varför inte 8" fram med så kan du köra lika runt om och skifta runt ifall du önskar.
Det är mer plats fram än bak enligt mina erfarenheter.. så länge man inte svänger förstås..

Gällande sänkningen så tror jag du har väldigt rätt :) Inget jag tänkte på innan faktiskt :)

Blir dessutom 8" fram också, glömde uppdatera det efter bara  8)
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #15 skrivet: juli 19, 2014, 16:29:13 »
Väntan känns så fruktansvärt lång när man väntar på något speciellt  :(

På måndag far jag mot grannlandet Norge och hämtar hem fälgarna(är som ett barn innan julafton just nu)
Blir en liten ändring i fälgköpet dessutom - Blir färg av nyans Guld i centrum  :D


När jag inte kan komma vidare med baslinjen i denna tråden utan fälgar så får jag ta sidosysslorna så länge.
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #16 skrivet: juli 19, 2014, 16:54:02 »
Röda faran har gått lite halvdåligt det senaste så bestämde mig för att nu var det dags för en service!

Nya Tändkablar, rotor, fördelarlock, luftfilter slängdes på  :)






Med all rätt kanske?



Skippade originalburken och filter från feltema blev ett faktum  ::)

Oljebyte och bränslefilter får ske under veckan då han fortfarande är lite seg på starten.
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #17 skrivet: juli 19, 2014, 17:00:26 »
Försökte bygga sidoramar av den frontpanelen som satt där original...



Gick åt h****e så får bli ett par bockade plåtar istället när andan faller på  :)




50 kvadratskabel drogs genom hela bilen och efter mycket våld och svordomar så blev det ganska okej.



En 12" bas slängdes i och 6x9" i hatthyllan:


Väntar dock fortfarande på lådor till 6x9" så de inte ligger löst där bak.
Skar även till så jag fick plats med 6,5" högtalare i framdörrarna.
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #18 skrivet: juli 19, 2014, 17:07:08 »
Tyckte ljusen runt bilen var förbannat tråkiga så i all tristess så var det tvunget att ändras:


(Före) 1 tonad



(Efter)



Bak fick sig även en omgång:


(Före)



(Efter)
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #19 skrivet: juli 19, 2014, 17:17:43 »
Fick även uppdaterat lite på vad som behöver fixas i inlägget längst upp  :)


Slita loss toningen på rutorna eller inte? Nog för en är totalt värdelös på att tona så det ser ut som skit, men även om det kanske kommer bli skönare stuk utan toning...  ???

Bromskivorna fram verkar ha svarvat till sig själva då de inte skakar något alls längre när en bromsar, och beläggen såg fina ut så får väl anta att det åker på "fixat"  ;)

Nästa moment blir att fixa styrningen då han drar fruktansvärt åt höger(hjulen fram står lite "hejkomochhjälpmig" och ljuddämparen från från helvetet ska slitas loss längst bak då det bara skramlar och lever fan så fort en åker på något ojämt hinder.

Over and out sålänge!  ;D

Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #20 skrivet: juli 21, 2014, 21:17:24 »
Snyggt med tonade bakljus på en röd bil!

Gula toningen på strålkastarna är det Biltemas? Lagligt?

Drar bilen mest åt höger vid inbromsning eller hela tiden?
(Ett tips är att kolla rost i infästningen till reaktionsstaget.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #21 skrivet: juli 22, 2014, 09:31:24 »
Snyggt med tonade bakljus på en röd bil!

Gula toningen på strålkastarna är det Biltemas? Lagligt?

Drar bilen mest åt höger vid inbromsning eller hela tiden?
(Ett tips är att kolla rost i infästningen till reaktionsstaget.

Väldigt osäker om den funkar genom besiktning på halvljus.
Vet att det funkar på dimljus och helljus.
Polisen har aldrig sagt något iallafall  ;)


Det tipset med reaktionsstaget var FRUKTANSVÄRT bra tips  ;D
Alla symptomen stämmer bra, bilen drar åt höger - bromsar åt höger - Vobblar när man bromsar.
Detta måste undersökas direkt !!!
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #22 skrivet: juli 23, 2014, 07:49:04 »
Snyggt med tonade bakljus på en röd bil!

Gula toningen på strålkastarna är det Biltemas? Lagligt?

Drar bilen mest åt höger vid inbromsning eller hela tiden?
(Ett tips är att kolla rost i infästningen till reaktionsstaget.

Väldigt osäker om den funkar genom besiktning på halvljus.
Vet att det funkar på dimljus och helljus.
Polisen har aldrig sagt något iallafall  ;)


Det tipset med reaktionsstaget var FRUKTANSVÄRT bra tips  ;D
Alla symptomen stämmer bra, bilen drar åt höger - bromsar åt höger - Vobblar när man bromsar.
Detta måste undersökas direkt !!!

Tona framljusen gula är sådär "nästan" lagligt! Men det är den ända färg man får igenom besiktningen i alla fall! Har själv fått gult genom på någon bil utan problem. Dessutom så döljer det xenon ganska bra! och är fruktansvärt snyggt! :)

Keep it low and slow.. eller "lagom" slow kanske ;) Snyggt blir det i alla fall!
Och bilen går bra? ;)

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #23 skrivet: juli 23, 2014, 22:51:22 »
Snyggt med tonade bakljus på en röd bil!

Gula toningen på strålkastarna är det Biltemas? Lagligt?

Drar bilen mest åt höger vid inbromsning eller hela tiden?
(Ett tips är att kolla rost i infästningen till reaktionsstaget.

Väldigt osäker om den funkar genom besiktning på halvljus.
Vet att det funkar på dimljus och helljus.
Polisen har aldrig sagt något iallafall  ;)


Det tipset med reaktionsstaget var FRUKTANSVÄRT bra tips  ;D
Alla symptomen stämmer bra, bilen drar åt höger - bromsar åt höger - Vobblar när man bromsar.
Detta måste undersökas direkt !!!

Tona framljusen gula är sådär "nästan" lagligt! Men det är den ända färg man får igenom besiktningen i alla fall! Har själv fått gult genom på någon bil utan problem. Dessutom så döljer det xenon ganska bra! och är fruktansvärt snyggt! :)

Keep it low and slow.. eller "lagom" slow kanske ;) Snyggt blir det i alla fall!

Hmm....
Kanske lutar åt en bi-xenonkonvertering då  ;D

Blir nog väldigt mycket båda tänker jag, man tackar  :D
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #24 skrivet: juli 23, 2014, 22:58:29 »
Fastän inte jag fått däcken än så var jag ju bara tvungen att hinka dit fälgarna för att kolla  ;)








Dock stötte jag på lite problem...
Med tanke på ET och fälgkanten så kommer han ta i vid sänkning.
Nu till den stora frågan som lyder:

Borde jag inte kunna få ut mer camber när jag sänker bilen?
Då som FREJ skriver ovanför så kommer ju drivaxeln "åka" upp och drivknuten inte knäckas lika mycket som nu när drivaxeln lutar kraftigt neråt.
Nu behövs eran hjälp här!  ;D
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

SlimJim

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #25 skrivet: juli 23, 2014, 23:58:25 »
Hörde talas om en som gjorde som en kilformad distans och satte mellan axel och hjullager för att få ut mer camber. Detta var dock i bak på en framhjulsdriven bil och vet inte om det ens är möjligt på en 360 men vore gott om det skulle gå  ;D

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #26 skrivet: juli 24, 2014, 00:29:43 »
Hörde talas om en som gjorde som en kilformad distans och satte mellan axel och hjullager för att få ut mer camber. Detta var dock i bak på en framhjulsdriven bil och vet inte om det ens är möjligt på en 360 men vore gott om det skulle gå  ;D

Jag antar att du pratar om precis det jag har gjort  ;)
Brickor mellan själva bakaxel och nav för att få mer camber.
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #27 skrivet: juli 25, 2014, 01:09:10 »
Fastän inte jag fått däcken än så var jag ju bara tvungen att hinka dit fälgarna för att kolla  ;)
Som om vilda hästar kunde stoppat dig.. ;)

Citera
Dock stötte jag på lite problem...
Med tanke på ET och fälgkanten så kommer han ta i vid sänkning.
Nu till den stora frågan som lyder:

Borde jag inte kunna få ut mer camber när jag sänker bilen?
Då som FREJ skriver ovanför så kommer ju drivaxeln "åka" upp och drivknuten inte knäckas lika mycket som nu när drivaxeln lutar kraftigt neråt.
Nu behövs eran hjälp här!  ;D

Blev det 9" breda ET0 eller? Grymt fett i allafall (och helt rätt med guldcentrum på röd bil)

Vänta tills däcken är på och sänkningen utförd.
Eftersom axeln är stel så förändras ju inte cambern om man inte shimsar mer. Oavsett vad man gör i övrigt med setupen.
Men det var kanske det du menade att du kan shimsa mer när bilen är sänkt för då är vinklarna på drivaxel/knutar mer gynnsamma?! Sänk och kolla!

I värsta fall får du väl skärmbredda/valsa skärmarna  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #28 skrivet: juli 29, 2014, 16:29:49 »
Fastän inte jag fått däcken än så var jag ju bara tvungen att hinka dit fälgarna för att kolla  ;)
Som om vilda hästar kunde stoppat dig.. ;)

Citera
Dock stötte jag på lite problem...
Med tanke på ET och fälgkanten så kommer han ta i vid sänkning.
Nu till den stora frågan som lyder:

Borde jag inte kunna få ut mer camber när jag sänker bilen?
Då som FREJ skriver ovanför så kommer ju drivaxeln "åka" upp och drivknuten inte knäckas lika mycket som nu när drivaxeln lutar kraftigt neråt.
Nu behövs eran hjälp här!  ;D

Blev det 9" breda ET0 eller? Grymt fett i allafall (och helt rätt med guldcentrum på röd bil)

Vänta tills däcken är på och sänkningen utförd.
Eftersom axeln är stel så förändras ju inte cambern om man inte shimsar mer. Oavsett vad man gör i övrigt med setupen.
Men det var kanske det du menade att du kan shimsa mer när bilen är sänkt för då är vinklarna på drivaxel/knutar mer gynnsamma?! Sänk och kolla!

I värsta fall får du väl skärmbredda/valsa skärmarna  :P

HAHAHA , precis!  ;D

8" breda med ET0 Blev det runt om :)

Precis det jag tänkte att schimsa mer när bilen redan är sänkt (om det nu går).
Men det återstår att se.
Hörde med lite folk på 300mania och 1 person hade gjort detta innan. Enligt honom skulle det gå att få mer camber vid sänkning, men att drivknutarna låg illa till(gjorde för honom iallafall)
Men INGEN MINNS EN FEGIS!  8)

Väntar på däcken fortfarande i dagsläget så blir väl inget förrens de kommer - förhoppningsvis denna vecka!

Reaktionsstaget kollades upp också och inget fel hittades.
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #29 skrivet: juli 31, 2014, 12:17:04 »
Kapade du av nåt av originalinsugsdelarna för att få dit biltema-luftfiltret, eller var det bara att plocka lös själva burken?

Funderar på leka och prova detta då jag har ett filter liggande, men bara om det går återställa till original :)

Svegglan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 239
  • De är inte skit, de är bara lite rock'n'roll!
    • Visa profil
SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« Svar #30 skrivet: juli 31, 2014, 15:48:25 »
Kapade du av nåt av originalinsugsdelarna för att få dit biltema-luftfiltret, eller var det bara att plocka lös själva burken?

Funderar på leka och prova detta då jag har ett filter liggande, men bara om det går återställa till original :)

Kapade inget då jag också hade tankarna att det skulle kunna gå och sätta tillbaka originalburken :)
Volvo 343 GLS -82 *Skrot
Volvo 343 GL   -88 *Brukis