Författare Ämne: 360 MXS  (läst 15711 gånger)

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
360 MXS
« skrivet: september 03, 2014, 10:45:26 »
En liten tråd för att följa upp vad jag gör med min nyinköpta 360GL -86.

[ * ] Oljebyte motorolja
[ * ] Oljebyte växellåda - 150707
[ * ] Oljebyte diff - 150707
[ * ] Nya stift
[ * ] Nya tändkablar
[ * ] Filterbyte oljefilter
[ * ] Filterbyte Bensinfilter
[ * ] Filterbyte Luftfilter
[ * ] Lättare rostlagning (där jag hittar någon)
[ * ] Fixa trasig instrumentbelysning
[ * ] Fixa vindrutespolaren
[    ] Piffa upp lacken
[ * ] Invändig städning
[ * ] Kanske två nya vinterdäck
[ * ] Spänna kopplingsvajern lite då tvåan ibland är lite trög att få i
[ * ] Bakrute defrost
[ * ] Byta Gasfjädrar baklucka
[ * ] Restaurera dragkrok
[ * ] Restaurera vinterfälgar
[ * ] Plugga EGR
[ * ] Fixa trasig fjäderskål (v.fram)
[    ] LED belysning för klocka
[ * ] Smörja choke vajer (21100 mil)
[ * ] Smörja gas-vajer (21100 mil)
[ * ] Fixa glappande motorvärmar kabel/kontakt
[ * ] Genomgång av förgasare + slangar (21100 mil)
[    ] Bättre dämpning för baklucka
[ * ] Nya vinterdäck
[    ] Justera lysen
[ * ] Laga kylarslang (21100 mil)
[ * ] Byta Kamrem + spännrulle (21100 mil)
[ * ] Byta Fläktrem (21000 mil)
[ * ] Justera växelspak-stopp
[ * ] Rostlagning av bakbalk (svets + lack + underredsmassa)
[ * ] Lagning av hål i avgasrör
[ * ] Åtdragning/justering av hjullager (150606, 21150 mil)
[ * ] Kontroll av tändning
[ * ] Rostskyddsmedel i hålrum och "ovanpå" den nya svetsade plåten (150526)
[ * ] Bytt till förstärkt framvagn (simlars) med polyuretan bussningar. (150927)
[ * ] Nya bromsbelägg fram, plus nästan nya bromsslangar. (150927)
[ * ] Bytt till enklare enportsförgasare och insug även ny insugspackning (151015)
[ * ] Nytt rostfritt dörrhandtag (150117)
[ * ] Byggt adapter mellan original luftfilterburk till nya stromberg förgasaren. (151030)
[ * ] Hjulinställning (151110)
[ * ] 171001 Bytt bromsslang bak
[ * ] 1708xx Totalrenoverat bromstrummor bak med nya belägg och annat.
[ * ] Nya stående motorfästen + 740 kuddar (180316)
[ * ] Bytt bränslepump (180316)
[ * ] Justerat vakuumslangar (180316)
« Senast ändrad: maj 07, 2018, 14:44:27 av robert.lindblom »

Qungen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #1 skrivet: september 03, 2014, 11:47:58 »
Har hört detdär förr, det brukar iallafall börja där. Kämpa på bara  ;D
Drifting is from Japan, Kränghäng is from sweden

Det är inte bra förens det är perfekt.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #2 skrivet: september 03, 2014, 12:33:17 »
Låter som att en ordentligt service ska göras, det gillas :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #3 skrivet: september 03, 2014, 13:21:30 »
Ett tips redan nu till instrumentbelysningen. Är inte lamporna trasiga är det stor risk att kretskortet är lite skadat. Då hjälper det om man kan hantera en lödpenna för att skarva med kabel över eventuellt skadat område. Men pröva först byta lampa =)

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 465
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #4 skrivet: september 03, 2014, 21:27:38 »
kul med nya projekttrådar detta ska följas :)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #5 skrivet: september 04, 2014, 10:01:53 »
Tack för tipsen!
Man har begränsat med tid då man har både hus, barn och några andra bilar :)
Men nu står den i alla fall i garaget.
Där får den stå beredd tills jag är tillbaka från min resa. Ska bli kul att piffa upp den lite.

Nu har jag fått möjlighet att lägga till bilder så inkluderar en första bild på skönheten.


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #6 skrivet: september 04, 2014, 13:27:04 »
Ser riktigt fin ut :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16560
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 MXS
« Svar #7 skrivet: september 04, 2014, 23:35:05 »
Kul att du fick tag i en ny kärlek :)
Och kul med projekttråd!
Have fun!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #8 skrivet: september 13, 2014, 19:10:16 »
Sådär då var man hemma igen, och har hunnit in en kort sväng i garaget.
Har pallat upp Volvon och gjort en översikt av bilen.
Det verkar vara ett fint exemplar, ingen oljespill på golvet, motorn ser helt okej ut.
Inredningen är fräsch och hittar inte direkt några rostangrepp. Bara små rostfläckar som jag nog kan åtgärda.
I serviceboken var det inte mycket skrivet dom senaste åren, men jag ser att bromsslangarna är bytta relativt nyligt (kan hoppas på att även beläggen då är bytta) se bild.
Dom enda felen jag känner till just nu är instrument belysningen och att den ena vindrutespolarmotorn inte fungerar.



robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #9 skrivet: september 13, 2014, 19:11:20 »
Den ena av dom här är trasig.
Var är bästa stället att hitta en som fungerar?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #10 skrivet: september 14, 2014, 16:34:57 »
Skroten är väl lämpligt? Finns fler bilar som har liknande spolarmotorer dock med fel kontakt. Tar du från en annan bil så får du även ta med tätningsringen som sitter ner mot behållaren.

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #11 skrivet: september 20, 2014, 17:15:34 »
Sådär då har man äntligen hittat lite tid för att vara garaget.
Gjort lite enkel rostlagning.


robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #12 skrivet: september 20, 2014, 17:16:24 »
Har bytt stift, tändkablar, fördelarlock och lite sånt.
Har även hammarlackat lite undertill på utsatta ställen.

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #13 skrivet: september 20, 2014, 17:25:58 »
En fråga,
Oljepluggen sitter benhårt. Jag vågade inte dra mer för jag var rädd att skada något.
Är det något trix med att få upp den? Är den normalgängad? Är det något annat trix?
Eller är det bara att den som skruvade dit den tog i för kung och fosterland?


Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #14 skrivet: september 21, 2014, 00:55:41 »
En fråga,
Oljepluggen sitter benhårt. Jag vågade inte dra mer för jag var rädd att skada något.
Är det något trix med att få upp den? Är den normalgängad? Är det något annat trix?
Eller är det bara att den som skruvade dit den tog i för kung och fosterland?

Om inte motorn var varm när du försökte lossa dem, se till att motorn är ordentligt varm! kan gå lite lättare då om du har tur.. :) annars är det nog våld som gäller tyvärr. 

Men Akta dig! Varm olja kan göra ganska ont att få på handen..
Och bilen går bra? ;)

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #15 skrivet: september 21, 2014, 12:32:22 »
Tack för svaret!
Jag våldade ännu mer och äntligen slapp den. Fick använda förlängningskaft för att få tillräckligt med hävarm.
Men nu lös :)


robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #16 skrivet: september 21, 2014, 15:43:42 »
Instrumentbelysningen lyser inte, så jag kollade om det var något fel på dimmer.
Men den fungerade som den ska, och det kommer ström fram till den.
Så troligtvis är det själva lampan/lamporna som är trasiga och ska bytas.

Hur gör jag för att byta dom? Och hur besvärligt är det?

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #17 skrivet: september 22, 2014, 09:10:36 »
Nu även ordentligt städad invändigt

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #18 skrivet: september 22, 2014, 10:24:03 »
Enklast att byta lamporna till instrumentbelysningen vore nog att ta ut instrumenthuset. Sitter antingen W5W eller W1,2W lampor där i (är osäker då jag bara bytt lampor i gamla mätarhuset där det är W1,2W både till belysning och varningslampor).

Guide på hur man tar ut mätarhuset:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=8460.0
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #19 skrivet: september 22, 2014, 10:58:44 »
Kanon, tackar och bockar!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #20 skrivet: september 22, 2014, 11:01:38 »
Passa även på att gå igenom alla kopparbanon på "kretskortet" när du ändå håller på. Inte ovanligt att kopparbanorna går av och gör så mätarhuset spökar, har fått ersätta en större del av kopparbanorna till mätarbelysningen med kabel på min bil för att få belysningen att funka.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #21 skrivet: september 28, 2014, 20:03:05 »
Har idag roat mig med att piffa upp vinterfälgarna.
Glömde att ta en "before" bild. Men ni får tänka er skitiga och lite rostiga.
Nu saknas det bara lite "bling" muttrar, har inte bestämt mig ännu om jag vill ha svarta eller blanka sådana.
Men cool blir vinterräsern!


Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 465
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #22 skrivet: september 29, 2014, 20:48:38 »
blev riktigt fräsigt  ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16560
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 MXS
« Svar #23 skrivet: oktober 08, 2014, 00:33:47 »
Snyggt jobbat!
Jag röstar på att du lackar muttrarna svarta!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #24 skrivet: oktober 09, 2014, 07:54:07 »
Blanka långa muttrar gör sig bra på svarta fälgar =)

Kattens

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #25 skrivet: oktober 09, 2014, 11:20:21 »
Instämmer nog med Danne, kromade muttrar skulle nog göra sig bra! :)
Jomensåattehnej?

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #26 skrivet: oktober 11, 2014, 19:03:06 »
Äntligen blev jag klar med Audin så jag kunde ta in 360 i garaget igen.
Började med att försöka fixa instrument belysningen.
Har tagit lös instrumenthuset och tittat lite. Tycker det ser bra ut där bakom, har sett till att byta lamporna.
Men får fortfarande inte dom att lysa. Har kollat att jag har ström till dimmern och att den verkar fungera som den ska.

Någon som har ett tips på varför lamporna inte lyser? Allt ser så rent och fint ut där bakom.
Och en följdfråga, vad är dom två "lösa trådarna"? Se markering i bilden.

Tacksam för hjälp

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #27 skrivet: oktober 12, 2014, 02:16:15 »
Jag köpte biltemas kromade hjulmuttrar till mina svarta plåtisar, i kombination med snobbringar :P

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3221
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #28 skrivet: oktober 12, 2014, 02:18:26 »
Ser riktigt fin ut :)
Vart riktigt bra med svarta plåtisar och kromade detaljer.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #29 skrivet: oktober 13, 2014, 16:41:14 »
Prova att mäta genom att ohma kopparbanorna som går till belysningen för att se om kopparbanorna är fel på. Annars får du gå vidare och mäta om du har både jord och plus till mätarhuset =)

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #30 skrivet: oktober 14, 2014, 09:27:57 »
Sagt och gjort.
Men jag är inte säker på vad jag förväntar mig för resultat.
Tänkte först se så att det är någon kontakt överhuvudtaget. Men det var det. Det som är förvånande är att jag har kontakt från flera olika kopparbanor till kopparbasen där sockeln sitter.
Och ännu mer konstigt/obra? är kanske det faktum att jag har kontakt direkt mellan kopparbaserna (se bild). Ska inte det vara plus och minus (alltså bör dom inte ha kontakt??) Kortis??

Någons som vet hur det ska fungera?
Alla andra lampor och liknande fungerar som det ska.


robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #31 skrivet: oktober 15, 2014, 15:17:43 »
Har nu tänkt ut en annan lösning.
Måste bara vänta på lite ledlampor och annat från Kina  :)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #32 skrivet: oktober 16, 2014, 14:37:42 »
Ska du mäta sådär måste du nog ta ut alla andra lampor i samma krets. Nu mäter du ju genom dom andra lamporna.

Har du verkligen kontakt från flera kopparbanor på båda polerna av lampan? Jordsidan lär ha flera kopparbanor som går över mätarhuset. Men plussidan borde inte vara så många.

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #33 skrivet: oktober 16, 2014, 19:38:36 »
Som sagt jag har inte superkoll på hur jag ska mäta eller vilka resultat jag förväntar mig.
Men har kontakt från flera olika kopparbanor.

Hursomhelst har jag bestämt mig för att göra det på ett annat sätt. Med andra lampor i hålen.
Har beställt grejorna får se om det funkar när dom kommer om någon vecka.

Det blir leddisar

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16560
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 MXS
« Svar #34 skrivet: oktober 18, 2014, 00:13:49 »
Vi skulle behöva ett bra kretsschema (kanske finns?) eller guide över mätarklustret och dess felsökning!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #35 skrivet: oktober 19, 2014, 12:31:08 »
Har nu nya gasfjädrar till bakluckan.
Den fungerar som att den vore ny :)


robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #36 skrivet: oktober 20, 2014, 10:14:18 »
Passade på att plastidippa grillen och lite detaljer i helgen.
Och satte även på bling bling muttrar.


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16560
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 MXS
« Svar #37 skrivet: november 04, 2014, 19:18:13 »
Snyggt! Jag är också sugen på att prova lite plastidip!

Gör nåt skoj med bromstrummor och navcentrum också!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16560
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 MXS
« Svar #38 skrivet: november 04, 2014, 19:19:19 »
Har idag roat mig med att piffa upp vinterfälgarna.
Glömde att ta en "before" bild. Men ni får tänka er skitiga och lite rostiga.
Nu saknas det bara lite "bling" muttrar, har inte bestämt mig ännu om jag vill ha svarta eller blanka sådana.
Men cool blir vinterräsern!

Snyggt! Men hade du plastidip till fälgarna med?

Ripperdäcken är de nya eller kultklenoder?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: 360 MXS
« Svar #39 skrivet: november 05, 2014, 16:00:49 »
Nej ingen plastidipp till fälgarna.
Japp ska fixa navcentrum och bromstrumman till våren.
Ripperdäcken är verkliga klenoder :)